Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 8036 ggr
[babsaan]
2014-01-11 18:27

bli polis trotts brott

Hej.

Jag är en tjej som tidigare hatat poliser, och avskytt dom för allt ''hemskt'' dom gjort mot mig. Nu några år senare har jag insett att ena gången räddade dom mitt liv. Utan  deras hjälp hade jag dött den kvällen.

Ett halvår senare tog några poliser mig igen för bla narkotikainhav och eftersom jag var så ung och väldigt påverkad vart jag körd till mariaungdom. Jag bråkade och skrek väldigt mycket innan dom fått in mig i bilen, men väl där började jag prata med en av poliserna och vaknade till liv.

Efter det ändrades mitt liv drastiskt och jag började sakta men säkert lämnade livet som misslyckad och bestämde mig för att bli någon.

Och tja, problemet är att jag har lite i ''bagaget'' men nu har jag endast en prick i mitt register som försvinner om två år. Har även lite betyg att plugga upp men funderar starkt på att faktiskt bli polis/väktare eller brandman i nödfall. 

Notera att jag inte blivit dömd pg av min låga ålder och så, har endast fått prick i registret för snatteri. Allt annat lades ner eftersom jag var 13-14 år. Är 100% drogfri och dyl idag,

Annons:
Imasy
2014-01-11 23:29
#1

Vet inte hur de ser på detta, men för att bli polis så är det ju en lång ansökningsprocess.

Till en början så ska du ju skicka in intyg, betyg mm men också ett personligt brev. Redan där skulle det ju kanske vara lämpligt att berätta denna historia, som senare visade sig ha en positiv utgång.

Tar man sig vidare så blir man ju kollad i register iallafall, så det kan man ju aldrig mörka.

Sedan så tror jag nog att vi alla gjorde våra ungdomssynder när vi var i 13-14 årsåldern. Så det hoppas jag väl att de har överseende med (beroende på vad man gjort iaf).

Om jag räknat rätt har väl du åldern inne för att söka till vårens uttagning? Många som söker till utbildningen får ju söka ett flertal gånger innan de blir antagna. 

Skulle du söka och inte bli antagen behöver det ju inte betyda att det beror på din tidigare incident, om de inte uttryckligen säger det förstås. Men det är ju så många andra saker som spelar in också.

[Moa-]
2014-01-12 10:39
#2

Du har koll på gallringstiden? Jag skulle vänta med att ansöka tills denna anteckning i belastningsregistret har försvunnit, inte för att jag tror att de skulle bry sig 

Om din ålderangivelsestämmer så har du några år kvar till sökandet är aktuellt oavsett. Ett av antagningskraven är dock laglydighet, något som du måste påvisa. Däremot att kunna relatera till människor när ni som polis hamnar i olika situationer kan förhoppningsvis ses som positivt.

Antagningen är nu ny och när det kommer bli dags för dig att ansöka kommer det säkert att finnas mer information att få, som det ser ut nu kommer mer information att offentliggöras i februari.

Martin
2014-01-12 16:07
#3

Det är inte lätt att komma in på polisutbildningen och konkurrensen är väldigt hård, och det innebär ofta att har man något i sitt belastningsregister så finns det andra likvärdiga konkurrenter som inte har det. Men det finns trots det ganska många som blivit poliser med mindre föreseelser bakom sig i belastningsregistret och säkert en del som gjort saker långt bak i tiden som inte finns kvar i registren.

Polisen kommer att bli en myndighet (1/1 2015) mot dagens 21 myndigheter och står inför en ganska stor omorganisation. Polisutbildningen är också på väg att ändras (som alla andra utbildningar ändras det alltid något i takt med att saker och ting utvecklas). Jag har inte full koll på krav och ansökningar idag men på www.polishogskolan.se finns det länkar och material som man kan klicka sig vidare på.

Att ha haft en "problembakgrund" behöver inte vara negativt utan kan vara något som det ses positivt på utifrån hur man sedan är som person idag.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: