Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 3036 ggr
Imasy
1/5/14, 9:25 AM

Lagliga droger?

Tror ni det skulle fungera i Sverige när det verkar vara en stor succe i Amerikat?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18121996.ab

Annons:
Freke
1/5/14, 11:31 AM
#1

Det är ett ämne som diskuteras i oändlighet..

Tänker inte ens ge mig in i den diskussionen, vet var det hamnar..

Sök på legalisering av droger så kommer du se vad som händer när det börjas diskuteras i detta ämne…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
1/5/14, 10:26 PM
#2

Ekonomiskt är Cannabis kanske en jättesuccé men inte för folkhälsan! Vinnaren är staten, inte folket. Förvånar mig inte om pengarna försvinner vidare till amerikanska försvarsbudgeten. Blir intressant i framtiden när följdsjukdomarna redovisas. Idag är forskningsstudierna alarmerande små angående långvarig cannabiskonsumtion.

Ämnet har redan diskuterats i politik.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
1/5/14, 10:59 PM
#3

Vill egentligen inte svara.. eller komma med påståenden..

Men…
Finns det någon kliniskstudie hur marijuana påverkar folkhälsan?

Om man skulle jämföra alkohol kontra cannabis sativa i ren form, inte behandlat/raffinerat av människan?!

Vad, och hur stora är följderna av alkohol?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
1/5/14, 10:59 PM
#4

Men det finns stater det är det är lagligt om du är sjuk och får det på recept.

fatcat
1/5/14, 11:07 PM
#5

#3 Här är lite fakta och information angående cannabis.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
1/5/14, 11:14 PM
#6

# 5 Det skulle jag kalla propaganda😂

Annons:
fatcat
1/5/14, 11:35 PM
#7

#6 😃

Svårt med jämförelsen av alkohol då cannabis inte funnits eller finns i samma utsträckning. Marijuanadroger stannar längre i kroppen och ger väl högre ruseffekt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
1/6/14, 2:39 AM
#8

Som sagt borde inte ge mig in i den här diskussionen…

Men… Va fan..
Du kan få det på recept i Sverige också, vid kronisk smärta…
Ger mindre biverkningar än vanliga smärtstillande tabletter.

Cannabis har funnits länge, inte riktigt lika utbrett som alkohol men funnits länge, ger inte längre rus men visst THC kan sitta riktigt länge i kroppen eftersom det är fettlösligt och således sitter i fettcellerna, du kan få en flashback bra långt efter man rökte sist, vet av egen erfarenhet.. 

Ska man då se till effekter och följdeffekter..
Så är det mer våld inblandat med alkohol än marijuana..
Våldet hör mer till alkohol och hasch, då hasch kan trots allt frambringa psykoser hos vissa, samt att det kan ge vissa "sne"tändningar.

Något som jag aldrig hört eller varit med om hos maja-rökare.

Det blir lite som att jämföra Maja med Champagne, Hasch med Vodka.
Hur många är det som slåss av "Skumpa" kontra Vodka?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
1/6/14, 10:57 AM
#9

Jag kan inte riktigt förstå denna ständiga jämförelse med alkohol. Det är ju inte fråga om att vi skall byta ut alkoholen och förbjuda den till förmån för cannabis (eller andra droger) utan just ett tillägg. Att droger är skadligare än inga droger måste nog alla vara överens om, och det är just där diskussionen bör ligga.

Skulle det vara ett byte mellan alkohol och cannabis så kan jag som många tro att kostnader och skador skulle minska, däremot är detta ej rimligt i dagens samhälle. Steget mot andra droger som är långt skadligare är även kortare från cannabis än från alkohol.

Så sammanfattningsvis är jag emot en legalisering annat än i strikt kontrollerat medicinskt bruk.

fatcat
1/6/14, 11:18 AM
#10

Instämmer med Moa. Tror också en legalisering resulterar i lägre priser, speciellt på svarta marknaden. Risken ökar att redan drogberoende människor fortsätter köpa i större mängder.

Vi borde istället prata om begränsande av snus, alkohol och cigaretter. Inte tvärtom.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
1/6/14, 11:26 AM
#11

Tur att amerikanarna lever i världens rikaste nation, dem har redan så många folksjukdomar och fler kommer antagligen uppstå..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
1/6/14, 11:45 AM
#12

# 8 Kan man få det mot kronisk smärta här? Är det i tablettform eller måsta man röka det😃

[Moa-]
1/6/14, 11:52 AM
#13

fatcat; rikaste nation kan nog värderas på många sätt, gällande sjukdomar finns det många länder jag hellre vill bo i…

Däremot vet jag inte riktigt vilka sjukdomar du då tänker på, många hävdar att det är skadligare att röka tobak än cannabis med hänsyn till tjära och liknande. Däremot så påfrestar det givetvis alltid lever att behöva rena kroppen. 

I frågan som sådan är vi dock helt överens. =)

Annons:
fatcat
1/6/14, 11:53 AM
#14

Däremot är jag för marijuanalegalisering inom sjukvården, förutsatt att receptsystemet inte missbrukas. Skrivs redan ut adhd-mediciner i mängder här på Gotland..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
1/6/14, 12:01 PM
#15

#13 Vet inte vilken av drogerna som är skadligast, cannabis påverkar nog lungorna som vanliga cigaretter. Förtidigt att säga hur farlig marijuanasubstanserna är då forskningen behöver expanderas.

Har själv varit cigarettberoende i mitt liv, hade förmodligen också testat droger som cannabis om jag erbjöds. Tyvärr.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Tralle3
1/9/14, 3:31 AM
#16

Lagliga droger, beror på vad man definierar som drog. Några droger som är direkt farliga psykiskt och fysiskt är ju cigg och alkohol, vilka är lagliga. Så väl som alla andra piller och skit. Allt kan missbrukas till viss del och skada en. Sniffa diverse ämnen är ju populärt och ämnena är inte droger i sig utan kan fungera som droger.

Det hela handlar ju om hur man vill leva, vill man leva ett liv med subastanser och annat skit, eller vill man leva utan? Sedan kan lobbyster vända och vrida på det hur fasen de vill, en drog är en drog oavsett om det är cigg, alkohol, piller, "spice", maja eller annat.

Jag kan ju anse att alkohol är fel rent moraliskt, men rent lagligt så är det okej och rekommenderas av de flesta. Hyckleri? Ja. 

Jag personligen finner det absurt när socialpersoner, poliser och andra håller föredrag om hur farligt droger och alkohol är, sedan dricker dem eller deras barn själva på ett olagligt vis. Detta är lobbyism, ett spel. Droger ingår i den svenska kulturen, period!

Jag har sett flera ungdomar som druckit olagligt även fast deras föräldrar har haft positioner så som polis, etc.

Jag fattar heller inte hur man kan vara emot maja och inte emot alkohol, det är båda droger och inget positivt kommer ur det om man nu inte har en legitim sjukdom som kräver dessa preparat i läkande syfte.

Martin
1/9/14, 8:13 AM
#17

Lite som #16 är inne på så tycker jag att rubriken på tråden är lite missvisande i förhållande till vad som finns i länkad artikel.

Det finns droger som är lagliga medan det man i artikeln avser är att legalisera en drog som är narkotikaklassad och olaglig i stora delar av världen.

Personligen tror jag att legalisering av narkotika som t.ex.marijuana är fel väg att gå.

mvh Martin

[Mustangcab]
1/9/14, 11:55 AM
#18

Men T.S har ett frågetecken efter rubriken och så är det så att  är de lagliga så klassas de inte som droger i den bemärkelsen.

Martin
1/10/14, 10:44 AM
#19

#18 Jag förstår hur du menar, men det är ganska slarvigt och det är något som många gör, slarvar i hur man säger.

Droger är per definition inte narkotika, men det som är narkotikaklassat i Sverige är per definition en drog. Det är stor skillnad, men jag är väl medveten om att många inte ser kaffe alkohol och tobak som droger.

Men du skriver "och så är det så att är de lagliga så klassas de inte som droger i den bemärkelsen".

Vilken bemärkelse? Narkotika eller annan?

Det finns lite olika definitioner av vad en drog är och nu hittar jag inte FHIs som är den som de flesta brukar relatera till, men det är något i stil med ett ämne som påverkar människan psykologiskt.

Wikipedia

skriver så här:

"Drog är en substans, syntetisk eller icke-syntetisk, som har psykologisk effekt och inte primärt intas för näringens skull.

"

Enköpings

kommun definierar det så här:

"Med droger avses i detta sammanhang benämningen på alkohol, narkotika, dopingpreparat vissa andra läkemedel samt kemiska medel. Droger kännetecknas bl a av att de är sinnesförändrande, kan skapa beroende och påverka livssituationen. Medicin förskriven av läka re och använd i föreskriven dosering ärinte att betrakta som drog i detta dokument.

"

Drugsmart definierar det så här:

"Drugsmart använder är begreppet drog är en substans som är sinnesförändrande och/eller beroendeframkallande. Utifrån denna definition är all narkotika och även alkohol, nikotin, tändargas, läkemedel och anabola steroider droger. Narkotika är ett tydligare definierat begrepp: ämnen som är narkotikaklassade och som då faller under narkotikastrafflagen."

Så nej #18, jag delar inte din uppfattning att"så är det så att  är de lagliga så klassas de inte som droger i den bemärkelsen" lite beroende på vad du menar med bemärkelsen.

mvh Martin

[Mustangcab]
1/10/14, 10:46 AM
#20

Men det finns narkotika som är lagligt om man får det på recept.

Annons:
Martin
1/10/14, 10:48 AM
#21

Jag tror inte att någon har sagt emot det (att det finns läkemedel som är narkotikaklassat men lagligt sålänge de tas på recept och i föreskriven dos).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: