Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2523 ggr
Emo
12/23/13, 12:28 PM

81-åring rånad på bil

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Stallmima
12/23/13, 12:46 PM
#1

Ta alltid för vana att även om du är ute från bilen korta stunder, lås och ta ut nyckeln!! Även när jag tankar och står bakom bilen låser jag

Emo
12/23/13, 2:06 PM
#2

#1 Du måste stiga ur bilen innan du kan låsa den utifrån. Rånare sliter ibland ut förarna när de stannat för rött ljus och annat.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Mustangcab]
12/23/13, 11:04 PM
#3

Själv låser jag bilen så fort jag sätter mig i den innan jag ens startat den, då jag blivit rånad i en bil.

Stallmima
12/23/13, 11:17 PM
#4

#2  Man får vara försiktig och se sig om

#3  Usch och fy vad hemskt!!   Hur gick det ??  Fick polisen fast den/dem?

[Mustangcab]
12/23/13, 11:23 PM
#5

# 4 Inte vad jag vet. Det hände mig när jag var i Spanien.

[Moa-]
12/24/13, 10:04 PM
#6

Absolut en tragisk händelse och absolut inte att förringa för den enskilde. Däremot är risken/sannolikheten att något dylikt skall inträffa väldigt låg, därför anser inte jag att den trots allt låga risken gör det värt/berättigar att jag skall begränsa mitt liv.

Annons:
fatcat
12/25/13, 10:12 AM
#7

Bra att många nya bilar har så kallat auto-lås. Vet att morsan har sånt på hennes nya Mercedes, dörrarna låses automatiskt under bilfärden.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
12/25/13, 1:32 PM
#8

I USA har alla hyrbilar detta.

Martin
12/25/13, 10:53 PM
#9

Det är faktiskt ett brott att lämna bilarna i tändningslåset i en bil. Inte för att man på något sätt förtjänar att få den stulen eller bli skadad för det men det kan vara bra att känna till. Dessutom är det ju en försäkringsfråga också, inte säkert att man blir (helt) ersatt om man haft nycklarna i bilen/tändningslåset.

Sen är det en tragisk händelse för den enskilde såklart.

mvh Martin

Imasy
12/26/13, 10:02 AM
#10

Nycklarna tar jag alltid ur, men det går väl mer av en vana. Men den största anledningen till att jag gör det är väl mer för att jag parkerar i miljöer där det finns barn, och man vet ju aldrig vad de kan bli frestade att göra i en lek.

Sådana där bilar med auto-lås vid körning, hur funkar de vid en krock t.ex.? Kan de då istället bli till en fälla?

[Mustangcab]
12/26/13, 10:36 AM
#11

# 9 På vad sätt är det ett brott att lämna nycklarna i tändningslåset. Att försäkringsbolagen inte ersätter är en sak men något brott är det knappast så länge som man inte har bilen i gång på tomgång mer  än 1 minut i tätbebyggt område.

Imasy
12/26/13, 10:41 AM
#12

#11

Jag vill minnas från min körkortsteori att det ÄR olagligt att lämna nycklarna i. Inte att det har med försäkringsbolaget att göra, även om de kommer säga sitt om den blir stulen.

[Mustangcab]
12/26/13, 10:45 AM
#13

# 12 Kan någon hänvisa till detta lagrum?

Annons:
Imasy
12/26/13, 12:50 PM
#14

#13

Jag kan inte minnas att jag har sett et lagrum för det, och har väl egentligen inte brytt mig om att kolla upp det närmare heller eftersom jag alltid tar nycklarna med mig. Jag minns bara nåt som diskuterades på körskolan om att man inte fick lämna nycklarna i bilen.

Men jag kan ju tänka mig att om bilen blir stulen med nycklarna i kan man bli utan ersättning helt eller få en himla hög självrisk?

Vad händer om man låter nycklarna sitta i, och ett barn eller en påverkad person får tag på bilen och ställer till med stora materiella skador eller någon i värsta fall blir allvarligt skadad eller dör? Blir man "medskyldig" då?

[Mustangcab]
12/26/13, 9:10 PM
#15

Om man lämnar nycklarna i bilen och den blir stulen så får du ingenting. Det är ett aktsamhetskrav.

Grodan
12/27/13, 9:36 AM
#16

Jag reagerar mer på att man är så utsatt som äldre… min mor är 74 år… jag oroar mig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Emo
12/27/13, 9:39 AM
#17

#16 Det har du nog anledning till. Tillvaron känns mer och mer otrygg.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Martin
12/27/13, 7:44 PM
#18

Mustangcab:

Trafikförordningen 3 kap 50§

"När ett fordon stannats eller parkerats, skall föraren vidta åtgärder för att hindra att fordonet kommer i rörelse av sig självt.    Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.    Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår."

Att det är penningböter framgår av samma lag 14 kap 3b§.

mvh Martin

[Mustangcab]
12/28/13, 10:54 PM
#19

# 18 Det står inget om att man inte får lämna kvar nyckeln i bilen däremot så bör man dra åt handbroms eller lägga i en växel för att hindra  att bilen rullar av sig själv. Det beror helt på vad jag ska göra ifall jag lämna nyckeln i bilen. Står den på min tomt kan jag mycket väl göra det ifall jag glömt något inne i huset. Backa jag ur ut garaget så låter jag nyckeln sitta kvar i bilen då jag stänger garagedörrarna och slår till larmet på huset.

Martin
12/29/13, 1:57 PM
#20

#19 "Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan."

Nu har jag varken länk till rättsfall eller praxis men att lämna nyckeln i bilen är per definition att INTE vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att obehöriga brukar fordonet. Är fordonet samtidigt inlåst i garage, så har jag svårt att se att det är straffbart att lämna nyckeln i för då har man vidtagit andra åtgärder. Så visst, det beror på var bilen står. Men det finns folk som är bötfällda för att ha lämnat nyckeln i bilen när man lämnar bilen. Återkommer när/om jag har tid och hittar förarbete/rättsfall, men är man nyfiken är det bara att googla.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
12/29/13, 2:35 PM
#21

Martin; jag anser att det snarare skall till att visa på praxis för motsatsen när lagtexten som sådan är så pass tydligt skriven… =P

[Mustangcab]
12/29/13, 6:30 PM
#22

Det är när jag kör ut bilen och den står på min uppfart dvs min tomt och jag går ur för att stänga garagedörrarna som jag låter nyckeln sitta i, ifall det finns en nyckel vill säga. En av dem har jag ingen nyckel till.

Upp till toppen
Annons: