Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 1754 ggr
bandi43
2013-12-20 16:13

vem är egentligen skyldig?

Innan jag börjar vill jag poängtera att jag aldrig varit åtalad eller dylikt i mitt liv inte ens snatteri finns i mina papperReg: May 2013Inlägg: 42Jag har haft under många år haft problem med mitt inre mående.Ångest var näst intill omöjligt periodvis.Tills man fattat att det var ADHD.Utöver min metamina så har jag från ganska stora mängder xanor till idag endast 4 0,25mg.Min läkare som skrivit ut mediciner skrev av misstag ut 1mg istället för 0.25.Bör poängtera att jag vid ett tidigare tillfälle haft en otrevlig händelse och just med 1mg och då haft minnes lucka och både jag och min fru bad om att 1mg inte skall skrivas ut.Men efter längre sökande efter min psykiatriker i behov av mina 0.25 or så skrev hon ut 100 1mg.Jag vet inte hur det gått till för minnet försvinner tämligen kort efter uttaget.Min syn är dålig och om jag vaknar på sen kväll eller natt ser man ingen skillnad på form eller knappt färg i dagsljus.4st 1or är 16st gånger mer än vad jag skulle.Summan av det hela är att polis blev tillkallas efter sönderslagen dörr och hot.Inget av detta som skett finns någonstans i mitt minne.Men åtalad blev jag för allt från olaga hot,brott mot knivlagen(kniven har inte tagits fram någon gång,enligt fru och de andra som tyvärr var där)men sist men inte minst brott med narkotika lagen för eget bruk.Efter suttit på häktet ett antal timmar och xanoren gått ur min kropp och polisen insåg att jag var fullt normal.Kom till tingsrätten där domen redan var klar innan en bokstav sagts och om man läser pappren från tingsrätten ser man klart att så var fallet.Bevisligen är det xanoren som skapat situationen vilket min psykiatriker tvunget måste medge att det var så.Men oavsett ville åklagaren med de andranamn sägarna få det att se ut som det handlar om lyxknarkande på statliga pengar.Straffet var att betala dörr och 80dagsböter.Är förtidspensionär av många fysiska orsaker och både.Jag och min fru lever på existens.Har inte något minne av händelse och till och med den utsatta säger att det var inte jag och inte den person de lärt känna.Men då skulle åklagaren att få det.till att det sades genom hot från mig.Vem bör då anses vara den skyldige.Är det för att jag för intagit pga min läkares felaktig recept en medicin som även då man inte överdoserar kan ge psykos tex?Skammen över incidenten är ett straff långt större än många skulle tro.Jag vet om att jag.inte är sådan person som åklagaren försöker påvisa.Skall nu till hovrätten och får se om lagen är till för de som har råd eller inte.Hittills har jag inte haft råd.

Annons:
[Moa-]
2013-12-20 19:37
#1

Jag vet inte riktigt vad du vill påtala här?

Du har ett eget ansvar att se till att du får korrekt medicin, och bör undersöka detta både vid utskrivning och uttag. Att de sedan då frivilligt tar fyra tabletter, istället för den ordinarie en när du vet att tabletten är starkare kan jag ej se anledningen till? Vems fel skulle detta vara förutom ditt eget?

Att du begår brott under eget förvållat rus är ej en befrielsegrund, utan bedöms oavsett dina minnen. Det var du själv som valde att försätta dig under detta rus.

Skillnaden mellan 4* 0,25 gr och 1 gr kan jag inte heller se, du får i dig samma mängd verksam substans, så det som orsak till dina tidigare problem tvivlar jag starkt på.

(Sedan för att det skall vara korrekt så häktas du ej under ett par timmar, utan detta fordras det domstolsbeslut på, troligen var du helt enkelt gripen/omhändertagen.) 

"Kom till tingsrätten där domen redan var klar innan en bokstav sagts och om man läser pappren från tingsrätten ser man klart att så var fallet." Tror jag knappast på. Däremot kan grunden i domen ta sin utgångspunkt i förundersökningen och vad som framkommit där.

När skedde utredningen och förundersökningen? Åtal sker efter beslut av åklagare med förundersökningen som grund, från brott till förhandling i domstol hinner som regel relativt lång tid förflyta…

Att betala dörr är inget straff, utan det handlar om en civilrättslig process. Varför var dörren tvungen att slås in om du hade andra i närheten, om ingen hade möjlighet att öppna dörren så låter det som om situationen var rejält hotfull och domen troligen är i underkant mer än något annat.

Dina ekonomiska förutsättningar tas det hänsyn till vid beslutet av dagsbotens storlek som är beroende av den dömdes inkomst och tillgångar. 

I övrigt får du gärna styckesindela din text när du skriver, det blir långt mer lättläst på så vis.

fatcat
2013-12-20 22:05
#2

Jag instämmer med Moa.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
2013-12-21 09:03
#3

Instämmer med Moa på alla punkter utom 1.

Normal dos skulle vara 4 st 0,25 men denna gången tog ts 4 st 1:or, dvs inte samma mängd verksam substans utan betydligt mycket mer.

Har man så dålig syn att man inte kan se/läsa vad som står på förpacknignarna bör man såklart få hjälp med den biten.

Vad det är man får utskrivet måste man givetvis kontrollera när man hämtar ut det.

Du har överdoserat och till följd av det fått en snedtändning och blivit våldsam och slagit sönder en dörr samt hotat någon. Tragiskt, men väldigt vanligt.

Vem som är skyldig? Tyvärr bara du själv, då det är du som överdoserat.

"Utöver min metamina så har jag från ganska stora mängder xanor till idag endast 4 0,25mg.Min läkare som skrivit ut mediciner skrev av misstag ut 1mg istället för 0.25."

"Min läkare som skrivit ut mediciner skrev av misstag ut 1mg istället för 0.25.Bör poängtera att jag vid ett tidigare tillfälle haft en otrevlig händelse och just med 1mg och då haft minnes lucka och både jag och min fru bad om att 1mg inte skall skrivas ut.Men efter längre sökande efter min psykiatriker i behov av mina 0.25 or så skrev hon ut 100 1mg."

"4st 1or är 16st gånger mer än vad jag skulle"

mvh Martin

[Moa-]
2013-12-21 09:44
#4

Martin; jag menar där främst att TS vägrar 1 mg, vilket är exakt samma mängd verksam substans som de 4 st 0,24 mg tabletter som idag intas. Så om ordinarie dos som tas varje dag är fyra tabletter á 0,25 mg varför skulle då en 1 mg tablett ge en annan effekt? (Såg nu att jag skrivit fel enhet i tidigare inlägg, men förhållandet är detsamma.)

Gällande vilka tabletter som skrevs ut så lät det som om det var tydligt både i samtalet med läkaren, apoteket talar alltid om vad man hämtar ut och brukar tydligt påtala när förändringar sker. Så även om TS skulle ha dålig syn har jag svårt att tro att vederbörande ej fått information om förändringen i tabletternas styrka.

"Skillnaden mellan 4* 0,25 gr och 1 gr kan jag inte heller se, du får i dig samma mängd verksam substans, så det som orsak till dina tidigare problem tvivlar jag starkt på."

Martin
2013-12-21 11:53
#5

Jag som läste slarvigt.

Om man tar 4 st 0,25 eller 1 st 1 spelar ju ingen roll. Men det är ju, som det har hänt nu, lättare att överdosera om man är påverkad och vimsig om man har starkare saker.

Är man van att ta 4x0.25 och man en enstaka gång får utskrivet starkare saker är det ju lätt i ett omtöknat skede ta för mycket.

Det står ju inte på vilket sätt man haft problem med 1 mg, det kan ju var att man då som nu överdoserat.

mvh Martin

bandi43
2013-12-21 16:23
#6

Jag har förståelse för att om någon som inte intagit den katointressantrin av medicin och inte förstår skillnaden mellan 0.25mg eller 1mg speciellt då denna låga mängd intagits under lång tid.För en person som aldrig tagit den skulle av enbart en bli ganska snabbt sömnig och sovit länge. Då det vid ett tidigare tillfälle men lång tid innan och tack och lov inte med lika sorgligt händelseförlopp och inte av eget misskött dosering utan klarar inte medicinen över viss mängd.Vilket omedelbart påtalats för min läkare. Sen vad någon tror som ligger till grunden för problemet är ointressant för jag vet vad det inte är tex missköttsel av medicin eller missbruk. Att vissa enbart kan se skuldfrågan som min egen enbart och inte med en bokstav åtminstone känner en viss skuld ifrågan att den olyckliga situationen uppkommit än bara min egen känns konstigt. Att jag som individ har misskött dosering och därför skapat situationen visst det är en sak men om man känner till medicin krävs tyvärr inte överdosera för psykos tex skall inträffa.Men om en person får bra mkt mer än vad dess ordinarie dos brukar är gör tyvärr inte risken mindre.Man kan enkelt bara läsa i Fass eller liknande. Man kan göra det enkelt för sig och se på situationen skapat av missbrukar beteende.Besitter dock inte högskolestudier av rang tex sköterska eller advokat. Men hoppades på en bredare syn på händelsen.Men kanske helheten är svår att n få av det jag skrivit. Förstår att läkare precis som patienter inte är gudar eller perfekta men att lägga allt ansvar på patienter känns speciellt om man sitter på patientens sida ganska kallt och absurt. Att det är samma verksamma ämne och är styrkan ovidkommande,uppenbarligen inte. Att apoteket skulle säga ifrån om det skulle vara någon förändring i ordination,vet inte hittills ett apotek tyvärr som någonsin påtalat något sådant.I den bok som säkert de läst en gång men vissa som skri verkligheten som mkt annat tämligen annorlunda.Hade gärna önskat så var fallet. Och känns sämre att om det är rätt vanligt som jag läste här undrar jag att och sant det är mycket tragiskt att det är vanligt att bla kan alltid tvätta sina händer utan knappt ett aja baja.Inte för att jag inte tror på eget ansvarstagande alla ska stå för vad som är sitt.Men lättare att hitta det ansvaret på vissa än andra,men bara min åsikt förstås.Tack för era åsikter oavsett.

Annons:
Martin
2013-12-21 19:29
#7

Jag är ganska väl förtrogen med både Xanor och annan narkotikaklassad medicin, även om jag inte har tagit det på regelbunden basis eller under längre doseringar.

Jag har inte sagt någonstans att det skulle bero på ett missbrukarbeteende, jag har inte sett det någon annanstans heller mer än i dina egna inlägg.

Du frågade vem som är skyldig, jag tolkade det som att du menade juridiskt då, och för dina handlingar. Det är du själv, även om du gjort det under påverkan och även om det varit av oavsiktlig överdosering.

Men vem skall man lägga ansvaret på om inte patienten är inneliggande? Man kan ju inte begära att en läkare eller en sjuksköterska skall åka land och rike runt och ge medicin till alla som går på medicin. Det måste vara ett egenansvar. Om du själv känner att det är svårt, be någon i din närhet - som jag förstod det bor du inte ensam - hjälpa dig.

mvh Martin

[Moa-]
2013-12-22 12:12
#8

bandi43; om du skall ta/tänkte ta 4 st 0,25 mg, och då får 1 mg utskrivet, så är detta samma mängd verksamma substans, och påverkar kroppen på samma sätt. Du skulle alltså ha tagit en tablett istället för fyra, så att dina tidigare problem med 1 mg tabletter skulle bero på att det var 1 mg tror jag inte på, det är nämligen samma mängd verksam substans som när du nu tar fyra stycken 0,25 mg. Därmed blir skillnaden i styrka inte heller 16 gånger utan fyra gånger starkare än tänkt dos, alternativt 75 % starkare.

(0.25*4=1 => 1*4 =4 => 1/4 =0.25 (25 %) => 4/1=4) Hur du får fram 16 gånger förstår jag inte enligt den information du gett ovan.

De gånger jag fått recept till apoteket har jag fått tydliga instruktioner om vad det är, vilken styrka och hur det skall tas, ibland överdrivet enligt mig. Så har svårt att tro att de inte skulle tala om vad du hämtar ut, särskilt inte vid en förändring. Däremot har jag aldrig ätit dylika tabletter, men det hör inte till saken.

Så enligt mig så är det ditt ansvar att veta vad du tar. OM det däremot vore läkaren som skrivit ut detta under en inställningsperiod där du testar dig fram till rätt läkemedel/dos, så hade det kunnat vara en annan fråga.

fatcat
2013-12-22 12:34
#9

Snälla.. kan någon sammanfatta för mig vad denna tråd handlar om och vad ni försöker komma fram till?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
2013-12-22 13:11
#10

#9 Som jag uppfattat ts har hen begått ett brott och skall åtalas/är åtalad för det. Brottet har skett under påverkan av narkotikaklassad medicin och ts menar att hen har fått i sig för mycket medicin för att det är utskrivet i annan styrka än vanligt. ts fråga var nog om hen verkligen var skyldig till brotten, eller om någon annan kan vara skyldig (t.ex. läkare genom att skriva ut tabletterna / "fel" styrka på tabletterna).

Vad vi försöker komma fram till? Ja, det är väl helt enkelt att svara på ts fråga.

mvh Martin

HellviHumle
2013-12-22 18:09
#11

Om jag förstår rätt, så har Bandi tagit fyra st även av 1 mg-tabletten. Då i tron att det var 0,25 mg. Tyvärr då med den beskrivna effekten. 

Det är ju fullt möjligt att apotekspersonalen sagt att det är 1 mg men vem lyssnar så noga på vad de säger, om man för hundrade gången hämtar samma sorts medicin?

Är inte bevandrad i juridiken men misstänker starkt att ansvaret hamnar på patienten, om något oförutsett inträffar. Ska nog en bra advokat till för att ändra på det.

HH

Martin
2013-12-22 21:10
#12

Eftersom att det kan vara rent livsfarligt att ta fel dos av medicin så faller det ju på patienten att - även om det är för hundrade eller tusende gången man hämtar ut medicinen - ha koll på vad man får.

Här verkar ju även varit en diskussion med läkaren om vad som skall skrivas ut och eftersom att man har bett att inte få 1 mg så måste (i min värld) läkaren ha nämnt något om 1 mg.

Tror inte det räcker med en bra advokat i detta fallet.

mvh Martin

HellviHumle
2013-12-22 21:24
#13

Läkare gör också fel.

HH

Annons:
Martin
2013-12-22 23:00
#14

#13 Absolut, och även om det ibland inte får bli fel är det mänskligt att fela. Med "måste" syftade jag på vad läkaren skulle ha gjort, vad den har gjort vet jag såklart inte. Oavsett så är det i min värld patientens ansvar att se vad den får och vilken dos som skall tas. Nu verkar ju inte läkaren ha gjort något fel, för såvitt jag förstått har dosen varit 1x1 eller 4x0.25.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: