Annons:
Etikettmedia
Läst 1421 ggr
Freke
2013-12-18 00:30

Känns lite horribelt..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Thiah]
2013-12-18 11:32
#1

Tycker skadestånden för fildelning hela tiden varit sjuka i proportion till t.ex. våldtäktsoffer får.

Mr_Si
2013-12-18 18:57
#2

helt klart

[Moa-]
2013-12-18 19:12
#3

Skillnaden är att dessa skadestånd ersätter ekonomisk skada, något som faktiskt går att uppskatta, om än med viss felmarginal. Däremot våldtäktsoffer får skadestånd för "sveda och värk/kränkning" vilket ej är jämförbart… Jag är personligen starkt emot den senare varianten av skadestånd.

Ford -57
2013-12-18 19:18
#4

#3 Emot??? Hur menar du då, att skadeståndet blir för litet hoppas jag du menar.

[Moa-]
2013-12-18 19:21
#5

Ford-57; att det överhuvudtaget föreligger, jag tror inte att skadestånd kan verka reperativt på känslomässig skada.

Emo
2013-12-19 06:19
#6

#5 Vet du ett bättre sätt att visa offret att det tas på allvar? Den som varit utsatt för ett brott och får någon (även om den är liten) ekonomisk "kompensation" får ju en viss "upprättelse". Det blir lite som ett "det var inte ditt fel att du blev utsatt för detta".

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
tlover
2013-12-19 08:03
#7

#5 nog för på ett sätt kan det göra det, tjejer som tex inte orkar avsluta utbildningar, måste sluta från jobb eller sjukskriva sig, sjukhusräkningar, medicin osv osv.

och även om man inte kan räkna det i pengar så ska man ju såklart inte ta bort det, det vore helt galet.

l'm back

Freke
2013-12-19 11:27
#8

Jag är med på hur du menar Moa- är inte heller för skadestånds-samhällen typ USA, men personer som utsätts för fysiska/psykiska angrepp bör få en högre kompensation än vad som betalas ut idag.

Helt med på att det inte kan betalas till att bli bättre, friskare osv osv
Likväl som att ett företag kan stämma skiten ur en person är lika illa det. 
Om man nu ser till det här skadeståndet 43 miljoner, personen som får ett sådant skadestånd emot sig, går i troligen i personlig konkurs. 
Och vad sen?

Hur kommer man tillbaka efter det? Går det att komma tillbaka.
Vilken väg kommer personen att välja vidare i sitt liv?

Blir personen en lagligare medborgare efter/under betalaningen av brottet? Visst personen har gjort fel och brutit mot lagen men kommer denne att göra rätt för sig eller blir det ett annat livspår?.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2013-12-19 17:44
#9

Min åsikt kvarstår, ersättning för förlorad arbetsinkomst under en konkret period skulle jag kunna acceptera eller konkreta sjukhus kostnader och dylikt, ekonomisk ersättning för konkret ekonomisk skada. Däremot ej som reperativt för en kränkning, brottsoffret får väl ändå ingen upprättning genom pengar? Det handlar ju i sådana fall om samhällets kultur och det påverkar inte pengar. Vem som är skyldig avgörs genom en fällande/friande dom, ej genom en civilrättsligprocess.

Martin
2013-12-21 09:14
#10

För några år sedan intervjuade jag en sexualbrottsutredare i en av de större städerna i Sverige. Varje månad hanterade hon och hennes avdelning minst 2-3 anmälningar av våldtäkt som inte var våldtäkt. Enligt henne var det inte helt sällan fråga om att få ut pengar på försäkring eller skadestånd. Hon menade att de höga beloppen spelade in i detta och ansåg hellre en lägre skadeståndsdel och sedan ersättning för inkomstbortfall, psykologer osv utöver det.

Utöver att riskera att utsätta oskyldiga män och kvinnor för tvångsmedel så menade utredaren att ett stort problem var att de som verkligen var våldtagna ibland fick vänta då det var andra ärenden som låg före - och som då inte var brott (men det vet man ju inte förrän man utrett det, och det är inte heller alltid man får reda på det).

Jag är kluven till skadestånd, jag anser inte heller att pengar kan hjälpa en att komma över något man utsatts för eftersom att min uppfattning är att de flesta inte använder skadeståndet till t.ex. psykologhjälp osv, samtidigt som jag tycker att skadeståndet kan vara mer upprättning än att gärningsmannen får ett fängelsestraff, vård eller något annat. Vad som händer med gärningsmannen anser jag inte påverkar mig som brottsoffer mer än att man spontant kan känna "vad skönt, nu kan han inte göra om det". Men en dag kommer ju han/hon ut igen och har man då bara avtjänat tiden  utan andra insatser är jag inte säker på att det är en bättre människa som kommer ut, tvärtom. Och på vilket sätt har det då hjälpt mig som brottsoffer? 

Samtidigt så hjälper ju inte några, eller många, tusenlappar mig heller. Mår jag dåligt av att ha utsatts för brott eller om jag är kränkt av det så är jag ju inte mindre kränkt eller mår mindre dåligt för att jag får ut en summa pengar.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: