Annons:
Etikettmedia
Läst 785 ggr
Freke
12/8/13, 7:16 PM

Fler myndigheter som inte uppför sig..

Tycker det är illa när de beteer sig så här..

http://www.metro.se/nyheter/fogden-utmatte-familjehund-och-fem-valpar/EVHmlh!bAYzAxmtMpGI6/
Utmätning av fogden..
Tog dotterns hund..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Moa-]
12/8/13, 7:40 PM
#1

Man kan ju diskutera rimligheten i mycket. Är det rimligt att ge en extremt krävande hund till en femåring? 

Har du avel så är ju detta i sig ett värde som bör gå att mäta ut, hur det skall hanteras kan ju diskuteras, men risken är ju även att pengarna försvinner andra vägar. Märkligt att husdjur undantas helt, låter som om detta skulle kunna missbrukas.

Ja, det är synd och tragiskt för den utmätningen sker hos, men på andra sidan finns en borgenär som har laglig rätt till sina pengar. Borgenären kan vara företag, privatperson eller myndighet, så det är inte alltid stark - svag förhållandet dem emellan.

Martin
12/8/13, 7:48 PM
#2

Det är ju lätt i en artikel att säga att man är beredd och betala och vill att de skall utmäta pengar. Det hade de ju nog gjort om det funnits (oftast har man ju haft ett par chanser på sig att betala innan man blir utmätt).

Sen har ju Fogden uppenbarligen gjort fel om man utmätt ett sällskapsdjur om det nu är så att de inte får lov att utmäta sällskapsdjur.

mvh Martin

Imasy
12/8/13, 8:56 PM
#3

Då börjar ju jag fundera på om detta sker ofta, att de tar djur vid utmätning? De borde väl ha koll på vilken typ av grejor man kan ta vid en utmätning, det är väl det minsta man kan begära från en myndighet?

Freke
12/8/13, 8:59 PM
#4

Har hänt ett par gånger tidigare..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
12/8/13, 9:33 PM
#5

Är djur i en kennel att beakta som sällskapsdjur? Vissa har ju detta som yrke och det var en registrerad verksamhet…

Martin
12/8/13, 9:45 PM
#6

#5 Uppfattade att sibirian huskeyn var ett sällskapsdjur medan kenneln sysslade med kinesiska nakenhundar, men det framgår inte säkert ur artikeln hur det är. Det var sibirian som jag syftade på (som var det stora ämnet i artikeln), valparna tycker jag inte är något jättekonstigt och det verkade inte damen i fråga heller tycka även om hon hellre hade blivit utmätt på pengar.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
12/8/13, 9:55 PM
#7

Martin; lät ju dock som om det uppstod problem när beslutet överklagades och valparna lämnades åter, ej huskeyn som istället köptes av kvinnans far… Att valparna i en kennel inte sålts vid tre månaders ålder är relativt ovanligt skulle jag säga…

fatcat
12/11/13, 10:46 AM
#8

Borde inte kronofogden själva känna till regelverket angående husdjur? Låter som rena maffiametoderna!

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
12/11/13, 10:44 PM
#9

#7 Svårt att utläsa av artikeln. Valparna verkar ha varit borta en månad, och man kanske köpte tillbaka huskeyn direkt - annars kanske den också lämnats tillbaka utan att ta betalat för den. Som sagt, alltid svårt utifrån tidningar för jag litar inte alltid på att det är rätt, framförallt inte när bara en sida uttalat sig.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: