Annons:
Etikettmedia
Läst 2190 ggr
Freke
12/5/13, 11:59 AM

Polisens lämplighet?

Så vad anser ni?
Jag kan tycka att denne inte ska jobba som polis, just pga brottet.
Samtidigt som jag kan förstå att begreppen hos en polis suddas ut, eftersom polismyndigheten är de enda som får använda våld för att uppnå sitt syfte och resultat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17966374.ab
Om man applicerar PL 10 även i hemma miljö, så kan det bli riktigt fel. Så jag hoppas någonstans att han blir dömd och avskedad, eftersom man måste kunna skilja på rätt och fel, jobb och ledig..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
12/5/13, 5:59 PM
#1

Speciellt lämplig som polis ser jag inte att denne kan vara.

Inte anser jag heller att polissturrelsen ordföranden i Blekinge län är lämpad heller då denne blivit dömd för att vägra ha lämnat ut allmänna handlingar som var offentliga. Inte i egenskap av ordföranden i polisstyrelsen men väl som ordföranden i det kommunla bostadsbolaget. Han ha varit heltidspoliker i 25 år och kände inte till offentlighetsprincipen.

Martin
12/5/13, 10:15 PM
#2

Eftersom att han erkänt slagen så har jag svårt att se hur det inte kan vara misshandel och då lär han fällas.

Jag brukar utgå från vad jag tycker utifrån domar, nu vet jag inte mer om fallet än vad som står här men fälls han så är det för mig givet att han skall bli av med jobbet.

Förstår inte var du får PL10§ från? Står inget om det i artikeln, har du mer info?

Det verkar ju ha skett när han var ledig och då finns inget PL10§.

mvh Martin

Freke
12/6/13, 4:03 PM
#3

#2 Nä.. Det står inget om PL10 i artikeln,

Men om du läser vad jag skrev initialt… i #0

Så skrev jag -Om man applicerar PL 10 även i hemma miljö, så kan det bli riktigt fel…

Och eftersom polisen är de enda som lagligen får använda våld i tjänsten.. Vidare är en polis aldrig helt ledig, då det finns ett inrotat tänk att alltid jobba för rättssamhället..

När man då utrustar någon med befogenheterna att gå långt i våldsanvändning, så kan det bli riktigt fel i hemmamiljöer..
Men det ska bli intressant att se vidareutvecklingen, tippar på bötesstraff och han blir omplacerad..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
12/7/13, 9:17 AM
#4

#3 Polisen har viss tjänsteskyldighet även på sin fritid, sålänge han/hon är i sin hemmyndighet. Det är rätt. Jag förstår dock inte hur du kommer in på att slå sin sambo skulle ingå i tjänsten för en polis? För har han/hon inte gått i tjänst kan han/hon inte använda PL10 mot sin sambo?

Och poliser är ALLTID lediga när de inte har arbetstid/jour. Däremot får de gå (och har ibland skyldighet att gå)  i tjänst vid vissa tillfällen. Det är skillnad. Och det är såklart också så, att de ibland absolut INTE får gå i tjänst.

Det finns praxis på avskedande om han döms för misshandel. Ringa misshandel blir det nog omplacering.

mvh Martin

Freke
12/7/13, 12:55 PM
#5

MARTIN:
Praxisen är att om polisman dömes till fängelse så blir det ett avskedande, dömes denne till bötesstraff, får denne vara kvar i kåren, tjänsten kan resultera i omplacering..

Att en polis kan och ska vara ledig är ensak, men det är alldeles för många poliser som inte kan koppla av när dom är lediga, speciellt bland de yngre..
Se som SL, poliser får åka gratis tunnelbana om de visar tjänstelegitimationen mot villkoret att ingripa om de ser något hända.

Och att en polis inte kan applicera PL10 i hemmet är väl självklart..
Kan du läsa?? Om man ger någon möjligheten att bruka våld i tjänst och personen ifråga inte kan koppla av jobbet, så är det inte svårt för denne att gå för långt även i hemmet, OM DEN INTE KAN KOPPLA BORT JOBBET, då denne FÅTT MÖJLIGHETEN ATT BRUKA VÅLD I TJÄNSTEN..

Är det klart nog, eller ska jag fortsätta säga samma sak igen????
LÄS, LÄS IGEN FÖRSTÅ vad DU LÄSER.. KOMMENTERA DÄREFTER eller inte

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
12/7/13, 1:23 PM
#6

Jag kan läsa, och jag läser. Men PL10-våld har inget att göra med misshandel. Det är du som blandar ihop päron och äpplen. Sen kan jag hålla med om att det säkert finns många som tar jobbet med sig hem och inte kopplar bort det, även poliser. Det är också så att militärer som har varit i krig och poliser (bland flera andra) är överrepresenterade i självmordsstatistik och annat, och jag är väl medveten om att det finns ett problem med yrkesgrupper (militärer, poliser, ordningsvakter) som får använda våld med att man gör det även på sin fritid.

PL10 våld får användas förutsatt att:
1. han möts med våld eller hot om våld, 2. någon som skall häktas, anhållas eller annars med laga stöd berövas friheten försöker undkomma eller polismannen annars möts av motstånd när han skall verkställa ett sådant frihetsberövande, 3. det är fråga om att avvärja en straffbelagd handling eller en fara för liv, hälsa eller värdefull egendom eller för omfattande skada i miljön, 4. polismannen med laga stöd skall avvisa eller avlägsna någon från ett visst område eller utrymme eller verkställa eller biträda vid kroppsvisitation, kroppsbesiktning eller annan liknande åtgärd, vid beslag eller annat omhändertagande av egendom eller vid sådan husrannsakan som avses i rättegångsbalken, 5. polismannen med laga stöd skall stoppa ett fordon eller annat transportmedel eller skall kontrollera ett fordon eller ett fordons last, 6. polismannen annars med laga stöd har att bereda sig tillträde till, avspärra, tillstänga eller utrymma byggnad, rum eller område, biträda någon i myndighetsutövning med en sådan eller någon liknande åtgärd eller vid exekutiv förrättning enligt vad som är föreskrivet därom, eller 7. åtgärden i annat fall är oundgängligen nödvändig för den allmänna ordningens eller säkerhetens upprätthållande och det är uppenbart att den inte kan genomföras utan våld.

Har han applicerat PL10-våld i hemmet har han gått i tjänst (en ledig polisman har inte rätt att använda våld), och då skall något av ovanstående vara uppfyllt ihop med:
En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om 

Jag förstår vad du är ute efter och jag håller med dig (se ovan). MEN, det handlar inte om PL10-våld.

mvh Martin

Annons:
Martin
12/7/13, 1:27 PM
#7

Och gällande praxis har du också fel, många poliser blir av med jobbet utan att dömas till fängelse. En snabbgoogling och ett exempel från Dalarna 2012; 8 poliser avskedades varav 2 dömdes till fängelse.

http://polisen.se/Dalarna/Aktuellt/Nyheter/Gemensam/jan-mars/Atta-poliser-avskedade-under-2012/

mvh Martin

Martin
12/7/13, 2:31 PM
#8

#6 Förtydligande till mitt eget inlägg, sista stycket. Finns ju inget som heter PL10 våld utan det jag syftar på är våldsansvändning enligt PL10. Det är lite skillnad, mest så att rätt blir rätt (även från min sida).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: