Annons:
Etikettlagar
Läst 3127 ggr
RobinEH
12/4/13, 5:37 PM

Kräva legitimering

I vilka fall kan polisen kräva att en individ legitimerar sig, förutom vid framförandet av ett fordon som kräver körkort?

Är det enbart 14§ i polislagen de kan gå efter?
"Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig."
https://lagen.nu/1984:387

Om det enbart är 14§ som gäller, vad kan anses som "särskild anledning"? Räcker det att man befinner sig inom ett område som ett brott begåtts?

Om man vägrar att legitimera sig, kan detta ses som misstänktsamt och ge polisen stöd att agera efter 14§ eller måste misstanke finnas innan?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
bellisan
12/4/13, 5:42 PM
#1

Dom kan kräva legitimation oavsett om du är i närheten av en brottsplats eller om du bara är i stan och handlar eller är med polare.!

"If one day the speed kills me, do not cry because I was smiling."

  • Paul Walker
[Moa-]
12/4/13, 5:47 PM
#2

De kan med stöd av 14 § kräva legitimering, men har begränsade möjligheter om du ej samarbetar gällande detta och det ej finns övriga omständigheter som fordrar legitimering. Det är som regel ej straffbart att ej legitimera sig.

Freke
12/4/13, 11:28 PM
#3

#2 Om personen ej samarbetar så kan de kliva in på PL 13§ Ordningstörande.

Så det går alltid för dom att komma runt, eller ohörsam mot ordningsmakt osv osv..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

RobinEH
12/5/13, 7:17 PM
#4

#1

Jovars, vi lever ju i ett relativt fritt land. Så visst kan de kräva eller än hellre be om att jag legitimerar mig, men inte alltid med stöd av lagen. Krävs det att jag visa legitimation när jag är och handlar så skall det ju vara i enlighet med PL 14§.

#3

Säg att en polis ber mig att legitimera mig. Jag frågar vad jag är misstänkt för och polisen säger "ingenting". Jag säger då att jag inte vill visa legitimation varvid polisen anser detta vara misstänktsamt och kräver i enlighet med PL 14§ att jag legitimerar mig. 

Kan mitt nekande att identifiera mig i tron om att jag inte är bunden till att göra det ge dem anledning att agera utefter PL 14§?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Moa-]
12/5/13, 7:27 PM
#5

RobinEH; du behöver inte vara misstänkt för något för att krävas på legitimering, utan snarare misstänkas vara eftersökt, vilket är två vitt skilda saker.

Det förekommer även inre utlänningskontroller (jämför exempelvis REVA) där polisen har rätt att begära legitimering.

Martin
12/5/13, 10:18 PM
#6

#3 Att inte samarbete med polis är inte något som har med Pl13§ att göra. Om du inte samtidigt stör den allmänna ordningen. Att störa en polis är inte att störa den allmänna ordningen.

mvh Martin

Annons:
Martin
12/5/13, 10:20 PM
#7

Enbart att neka att visa sin legitimation är inte ett skäl att misstänkas vara eftersökt.

Det kan däremot såklart vara en del i att bygga upp en misstanke om att något inte står rätt till, men det är ju individuellt hur poliserna bedömer det.

mvh Martin

[Mustangcab]
12/5/13, 10:40 PM
#8

Alla människor har inte något som de kan legitimera sig med så det finns ingen skydlighet i egenskap av medmorgare att kunna legitimera sig.

[Moa-]
12/6/13, 6:08 PM
#9

Mustangcab; beroende på omständigheter. Utlänningslagen ger andra befogenheter…

[Mustangcab]
12/6/13, 7:06 PM
#10

Moa- Sensk medborgare och så kan det vara så att  utlänningar  inte har någon legitimation vad är i så fall straffet?

[Moa-]
12/6/13, 7:57 PM
#11

Mustangcab; resultatet av det hela kan vara avvisning, första steget blir ett omhändertagande, UtlL 9kap 9§. Se även UtlL 8 kap, 1, 2, 7

[Mustangcab]
12/6/13, 8:00 PM
#12

# 11 Det är inte så säkert de finns många hinder för det. Ingen utvisas på stående fot från Sverige.

[Moa-]
12/6/13, 8:09 PM
#13

Mustangcab; beslut tas, men du kan avvisas om du ej kan påvisa att du har rätt att befinna dig i Sverige. Omhändertagande får ske på relativt svaga grunder för utredning.

Annons:
[Mustangcab]
12/6/13, 10:27 PM
#14

Moa- Ingen blir utsvisad från Sverige om man inte vet vem det är.

[Moa-]
12/7/13, 10:10 AM
#15

Mustangcab; seriöst? Läs lagen och återkom, hur menar du att papperslösa flyktingar hanteras och bör hanteras? Hur skall någon objektivt veta vem de är? Att du får temporära handlingar från migrationsverket innebär ej att myndigheten vet vem du är.

Däremot avisas/utvisas du ej direkt från ett omhändertagande, men där kan en utredning initieras. Som sagt, läs lagen och nu har jag även plockat fram paragrafer åt dig.

[Mustangcab]
12/8/13, 2:47 PM
#16

Moa- Jag behöver inte läsa lagen då jag ändå vet att ingen utvisas ur Sverige på stående fot. De som fått utvisningsbeslut lyckas hålla sig kvar här och får sen PUT. Lagen fungerar inte helt enkelt.

[Moa-]
12/8/13, 3:14 PM
#17

Mustangcab; "De som fått utvisningsbeslut lyckas hålla sig kvar här och får sen PUT." Är du seriös? Detta är ju så dumt att det knappt går att svara på. Vilka är "de" talar du om alla invandrare/asylsökande/flyktingar/anhöriginvandring/arbetskraftsinvandring eller ett enskilt fall?

Jag kan garantera dig att människor avvisas/utvisas ur Sverige, detta med höga kostnader för Sverige, men troligen långt högre konsekvenser för de som drabbas och avvisas. 

Att du inte tror på lagar och tillämpningsdokumenten för de som verkställer säger nog mer om dig än någon annan.

[Mustangcab]
12/8/13, 6:34 PM
#18

Senast jag läste om detta var för drygt en månad sen i lokalblaskan. De gick under jorden och gömde sig för att slippa bli utvisade och de poängterade att de inte kostat svenska samhället några pengar. Nehädå de hade fått ett barn till här som fått gå på dagis plus det de redan hade och de hade fått mödravård trots att de skulle utvisas. Hela familjen var fotograferad och namngiven och mannen i familjen försörjde sig  numera  genom att köra taxi. Och det körkortet måste han ha tagit i Sverige.

Upp till toppen
Annons: