Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2479 ggr
RobinEH
2013-12-01 21:05

Humoristisk anledning till åldersdiskriminering.

Detta blir väl något OT.

Jag har kollat runt lite efter MC-försäkring och tvingats inse att det kommer att kosta ett par tiotusen per år i och med min unga ålder (19). Självklart tog jag och kollade upp detta i diskrimineringslagen (2008:567) och insåg att det är helt okej att tvinga mig att betala mer då jag är av en viss ålder. 

Hursomhelst så kom jag över detta som jag fann lite humoristiskt (och jag tror nog att det finns fler "unga män" som gör det):

"Trafikförsäkring

Enligt svensk lag ska trafikförsäkring tecknas för alla fordon. I dag betalar unga män en klart högre premie än andra grupper, vilket beror på det högre skadeutfallet hos just unga manliga förare. Ett förbud mot ålder som riskfaktor skulle innebära att ett skötsamt beteende i trafiken ”bestraffas” med en högre premie än nödvändigt. Det finns då en uppenbar risk för att antalet oförsäkrade fordon ökar samtidigt som premien för den obliga-toriska trafikförsäkringen höjs generellt."

http://www.svenskforsakring.se/Huvudmeny/I-fokus/Remissvar1/Kategorier/2010/Betankandet-SOU-201060-Ett-utvidgat-skydd-mot-aldersdiskriminering/

Ja, inte kan man ju låta det riskfulla beteendet hos en del gå ut över de med ett "skötsamt beteende", eller? 🤔

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
VildaVittra
2013-12-01 21:12
#1

Skulle vara intressant att se hur dagens feminister skulle reagera om de råkade ut för samma sak.

Själv förstår jag försäkringsbolagen, det är ju tyvärr fakta. Skulle ju kännas surt för mig som håller mina djur under kontroll, fick betala mer för att någon som inte upptäckt koppel skaffar hund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fatcat
2013-12-01 22:00
#2

Aldrig reflekterat, betalar själv trafikförsäkring. Gäller det enbart MC-försäkring?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
2013-12-01 22:29
#3

#1

Hade det inte känts än mer surt om du blev tvungen att betala högre premie då många kvinnor eller individer i din ålder låter hundar gå okopplade? 

Sedan må det vara fakta att unga män är mer representerade i olycksstatistiken, men det är inte fakta att just jag kommer att kräva mer pengar från försäkringsbolaget. 

#2

Jag skulle tippa på att det gäller samtliga fordonsförsäkringar. Ålder är ju en av faktorerna som påverkar, men jämför man med premien beroende på stad så handlar ju åldersfaktorn om att gruppera individer medan stadsfaktorn handlar om att se till trafikmiljön.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Imasy
2013-12-01 23:00
#4

Ang detta med försäkring så hörde jag nåt på radion tror jag, för ett bra tag sedan, och det gällde just detta att man INTE fick diskriminera folk pga deras kön när det gällde försäkringar.

Inte för att jag klagar då detta gynnat mig pga mitt kön och ålder (😉) men de sa då att eftersom män fick betala mer än kvinnor skulle kvinnornas försäkringar höjas till samma nivå som männens.

MEN, jag minns inte om detta bara var ett förslag eller om det faktiskt gick igenom. Detta gällde dock bilförsäkringar om jag fattat rätt, men det kan ju vara värt att söka på nätet ett varv extra för att se hur det ligger till.

[Mustangcab]
2013-12-01 23:37
#5

Det har ingen betydelse om jag  eller min man står på bilen eller hojen heller för en delen försäkringen kostar lika mycket eller lite. Det är ålder och var du bor som är avgörande samt vilket förskringsbolag du väljer. Kön får man inte diskriminera nu för tiden.

Tidigare så har kvinnor varit diskiminerade när det gäller pensionsförsäkringar då kvinnor inte fått ut lika mycket per år som männen då bolagen helt frankt har räknat med att vi ska leva länge än vad män gör.

fatcat
2013-12-01 23:47
#6

#4 Då är det ju diskriminering mot unga män eftersom de idag tvingas betala en högre försäkringspremie.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
RobinEH
2013-12-01 23:54
#7

#4

2012 kom det ju en ny lag som motsatte sig könsdiskriminering gällande försäkringar.

Texten som jag citerade från är från åren tidigare, så jag antar att både unga män och kvinnor får vara frikostiga gällande försäkringen idag.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
2013-12-02 00:00
#8

#7 Ahhh, då är det väl endast åldersdiskrimineringen kvar men detta kommer vi nog inte ifrån…😕

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2013-12-02 00:02
#9

# 7 Det stämmer och det beror också på vilken sorts MC du har precis som min bilförsäkring har betydelse för vilken bil jag har.

Imasy
2013-12-03 10:55
#10

En fråga TS, har du jämfört kostnaden mellan de olika bolagen?

Jag har väl "rätt" kön och ålder, men har inte haft körkort så länge, vilket kanske påverkar min kostnad.

Men för bil A skulle jag få betala 700-800 kr i mån för enbart trafikförsäkring hos Trygg Hansa, medan jag betalade ca 250 kr/ mån hos Salus Ansvar.

Har enbart använt mig av dem då de har det lägsta priset på försäkringarna. På bilen jag har nu betalar jag väl en 300 kr / mån för halvförsäkring.

Så har du inte kollat runt så tycker jag du ska göra det, det finns nog säkert nån krona att spara in på en redan dyr försäkring :)

RobinEH
2013-12-03 12:18
#11

#10

Jag har googlat och ringt runt. Runt 18'000 om året var det billigaste, folksam var dyrast med runt 40'000 om året. 

Salus Ansvar skulle kosta mig runt 23'000 om året trots att jag har andra försäkringar hos dem, de föreslod att jag skulle försöka med andra försäkringsbolag istället.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Imasy
2013-12-03 12:22
#12

#11

Herre min get vilka summor! 😮

Har man råd att tanka MC:n då? 😃

RobinEH
2013-12-03 12:34
#13

#12

Eftersom man är tvungen att ha trafikförsäkring så gör försäkringsbolagen sitt bästa för att tjäna så mycket som möjligt. Blir man påkörd bakifrån på en MC så blir skadorna betydligt värre än om det sker på samma sätt på en bil. Dessutom är det mycket enklare att stjäla en motorcykel osv.

Bensin till MC:n behövs inte. Det räcker gott med att ha den stående och rätten att köra den. 😎

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Imasy
2013-12-03 12:58
#14

#13

Fast om du blir påkörd bakifrån så är det väl troligen inte ditt fel heller? Den bakom måste ju anpassa hastigheten så hur det skulle drabba MC förares försäkring förstår jag inte?

RobinEH
2013-12-03 13:13
#15

#14

Det är tur att jag inte skall sälja försäkringar. 👍

Hursomhelst så är motorcyklister oftast inblandade i olyckor med svåra skador på fordon och människa samt dödsolyckor då de väl råkar ut för en olycka. Det är väl detta som trissar upp priserna. Försäkringsbolagen ser säkerligen hellre till statistiken av vilka skador som sker än vem som orsakat dem.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Imasy
2013-12-03 13:32
#16

#15

Japp, så är det ju, och det är av den anledningen till att jag inte åker MC heller. Smäller det så gör det det rejält och långt flyger man ju också utan att egentligen behöva åka så fort.

Men jag sörjer väl inte direkt av att inte ha ett intresse av en sån dyr hobby heller 😉

Freke
2013-12-03 14:37
#17

#9 beroende på vilken MC man har?

Är inte försäkringsklassen efter kubik när det gäller mc? Vet en massa människor som har stora tunga motorcyklar men det är inga racermaskiner, nä det är Harleys på 1300kubik eller större, inte direkt en maskin byggd för hastighet utan snarare glidande.. 
Men klassas som pga mängden kubik..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-12-03 23:23
#18

# 17 Nej man klassas på hur man åker också. Sitter du framnstupa över hojen så kostar försäkringen betydligt mera än om du sitter rakryggat. Vår Honda Goldwing har vi aldrig betalat mer än 2.000 kr per halvår för även när en var helt ny.

Det är ett faktum att  yngre människor tycker bättre om racermaskiner än om HD och Gouldwingar.😃Och de är inblandade i betydlgit flera och allvarligare olyckor. Däremot så är det inte alltid MC fel då en olycka händer, många bilister ser inte dessa MC:ar eller  tror att det är en moped.

Imasy
2013-12-04 00:08
#19

#18

Nä, seriöst, spelar det roll hur man sitter på bågen? Oj, då har jag lärt mig nåt nytt :)

Men vad är skillnaden? Är man en större fara på nåt vis om man sitter framåtlutad än rakryggad eller vad?

[Mustangcab]
2013-12-04 14:30
#20

# 19 Ja du kör mycket fortarre på en sån som du ligger framlänges över. De har visat sig var överrepresenterade i statiken. De har också en tendens till att blir "stulna" i slutet av sommaren vilket är överaskande då det borde vara i början av sommaren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: