Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 1127 ggr
Emo
2013-11-23 08:50

Rån i Hbg. 60-årig elitboxare :-) rånad

De rånarna hade nog inte väntat sig detta. 😃

Hoppas de lärde sig något. 😂

http://www.expressen.se/kvp/elitboxaren-ranades--slog-knock-pa-ranaren/

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Mooniq
2013-11-23 08:54
#1

Helt rätt.. 😂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Imasy
2013-11-23 21:25
#2

Ja synden straffar sig själv 😃

fatcat
2013-11-23 22:14
#3

Ja hoppas dem lärt sig något nu! 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Martin
2013-11-24 10:58
#4

Jag tycker att det är rätt, men man kan fråga sig om han använder proportionerligt våld eller om det var ett eller två slag för mycket. Svårt att säga utan att veta mer än vad som står i artikeln.

mvh Martin

Freke
2013-11-24 12:21
#5

#4 "proportionerligt våld"?

Nu är det väl så att hur man än vånder och vrider på det, så som privat person så finns lagstödet i BrB 24
Då ska det inte vara - Uppenbart oförsvarligt våld…
Och en eller två eller i vissa fall 10 smällar kan inte räknas som oförsvarligt, hade han ställt sig och hoppat på en person som ligger ner, då är det väl lite för mycket..

Men att avvärja ett påbörjat angrepp och avsluta det,  kan det inte vara oproportionerligt..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
2013-11-24 21:37
#6

Jag pratar inte nödvärnsvåld (Brb 24 kap), jag pratar våldet för att gripa som envar. Är det nödvärnsvåld är det solklart tycker jag att det våld han har använt - utifrån det är beskrivet i artikeln - är ok men utifrån artikeln kan man inte avgöra vilket (inte jag i alla fall). Nu är det ju prövat av en förundersökningsledare och nerlagt så då har våldet antingen ansetts vara försvarligt i samband med envarsgripande eller också har man bedömt det som nödvärn och att det inte är uppenbart oförsvarligt.

mvh Martin

Annons:
Freke
2013-11-24 22:11
#7

envarsgripande faller under nödvärn…

Rätt till nödvärn föreligger mot

  • 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
  • 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
  • 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
  • 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
2013-11-25 00:22
#8

#7 Jag hävdar att du har fel - "envarsgripande faller under nödvärn". Du räknar upp grunderna för nödvärn. Inte grunderna för att bruka våld vid envarsgripande vilket är något helt annat, där är det försvarligt våld som gäller. Det är viktigt att vi klargör det så att folk inte tror att de kan använda "inte uppenbart oförsvarligt våld" vid envarsgripande för då kommer vi att ha många som hamnar i kläm.

Om du lämnar BrB24 och går till Rb 27:4 (envarsgripande) står där inget om våldsanvändning överhuvudtaget. I Polislagens 29§ finns däremot föreskrivet att försvarligt våld (samma som polisen får använda vid gripande) får användas av den som envarsgriper; _"Bestämmelsen i 10 § första stycket 2 gäller dessutom den som annars med laga stöd ska verkställa ett frihetsberövande". (citatet finns i PL och återsyftar på PL)
_

Men visst stöd för våldsanvändning vid envarsgripande finns dock faktiskt i BrB24, det är punkt 5 i BrB24 och då är det att den som hjälper den som skall envarsgripa någon, har samma rätt som denne att använda våld.

Jag säger inte att mannen i artikeln i fråga inte hade rätt att använda nödvärnsvåld, jag pratar om rätten till våld vid envarsgripande. Det är två skilda saker.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: