Annons:
Etikettlagar
Läst 2504 ggr
Sugar Mist
2013-10-21 21:59

Rätt att anmäla henne?

Det är en tjej som nu under denna terminen som är, under 2 månader tryckt upp mig mot en vägg ena gången, höjde näven mot mitt ansikte och hotat att slå ner mig till marken om jag inte höll käft(Jag pratade i normal ton och sa min åsikt) och sedan gick det en månad tills idag, då jag fick nog och bad henne att hålla käften. 

Jag hämtade mina saker i kapprummet och gick igenom klassrummet och hon tryckte upp mig mot väggen, höjde näven och sa samma sak, samt att jag borde vara "Jävligt rädd för henne". 

Jag känner inte att jag vill stå ut med sådant här, jag vill inte det. Lärarna tar mig inte på allvar och ingrep inte i någon av de här situationerna trots att de såg allt båda gångerna.

Har jag rätt att polisanmäla denna tjejen, och hur gör jag då?

-

Annons:
Anonym
Anonym
2013-10-21 22:02
#1

Du vet väll att skolan är skyldiga att anmäla detta och prata med henne och föräldrarna? Gå till rektorn och berätta vad som händer. Om dom inte gör något så skulle jag anmäla både tjejen och skolan!

Sugar Mist
2013-10-21 22:05
#2

#1 Jag går i en väldigt liten skola, hela skolans elever är 6st och alla är i samma klass. Nej, de har inte pratat med varken henne eller föräldrarna vad jag vet och rektorn är urkass och har hand om alla skolor i vår by, ca 5 skolor.

-

Anonym
Anonym
2013-10-21 22:09
#3

#2 Så fort rektorn är på skolan så pratar du med henne och väntar 2-4 veckor. För att se om det har förändras, hon har pratat med eleven eller föräldrarna. Om inget händer så rekommenderar jag att göra en anmälan då, både tjejen och skolan! Du kan göra en anmälan online på polisens hemsida. Prata även med dina föräldrar och förklara vad som har hänt och se vad dom kan hjälpa dig med!

fatcat
2013-10-21 22:11
#4

Berätta för dina föräldrar, lovar att dem lyssnar. Ingen ska behöva stå ut med hot och trakasserier. Skolan har ett ansvar att sätta stopp för sånt. Vilken klass går du i?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Sugar Mist
2013-10-21 22:12
#5

#3 Jag tänker inte ens försöka kontakta rektorn för han är samma rektor som på min förra skola där jag blev mobbad ända upp i 9an, och nu fortsätter det på denna skolan och nu är jag bara så förbannat trött på det😐

-

Anonym
Anonym
2013-10-21 22:15
#6

#5 Då skulle jag direkt göra en anmäla hos skolinspektionen !

Annons:
fatcat
2013-10-21 22:19
#7

Ja skolinspektionen lät som en bra idé.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
2013-10-21 23:31
#8

Hade du varit mitt barn hade jag gjort både en polisanmälan och en anmälan till skolinspektionen. Är rektorn så flat borde denne verkligen se sig om efter en annan tjänst.

Freke
2013-10-21 23:54
#9

Ja som andra sagt, Polisanmäl henne samt Skolan både en Polisanmälan och en till Skolverket.

Då det är eller ska iallf va "nolltolerans" på mobbing och hot i skolmiljö

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sugar Mist
2013-10-23 21:38
#10

Idag ville jag inte gå till skolan pga. det som hände i måndags och min kurator föreslog att jag skulle visa upp mina råttor(Visste inte att denna tjej hade råttfobi, skulle inte gjort det annars) så jag gjorde ju det. Hon sprang ut skrikandes, sms'ar min vän(som gillar råttor och satt och gullade med de) att "om 11 minuter ska råttan va borta annars vrider jag nacken av både råttan å frida" Frida är jag då. Är det ens lagligt att skriva något sådant?! Blir mer och mer rädd för denne tjejen, hon har i sin förra skola kastat stolar på folk, sparkat de i magen med kängor och slått ner folk.

-

vallhund
2013-10-24 03:35
#11

Nej så får man inte skriva. Hoppas din vän har kvar SMSet så kan ni visa upp det för polisen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Freke
2013-10-24 10:33
#12

Vad är det för kurator som råder dig till att skrämma upp henne med råttor?

Allvarligt? Om hon är så elak som du sagt tidigare så borde kuratorn kunnat räkna ut med arslet, att den reaktionen skulle komma..

Du bör anmäla skolan, tjejen som hotar och du bör göra det ganska omgående..  Kanske ta hjälp av de stöd föreningar som finns i Sverige när det gäller mobbing?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sugar Mist
2013-10-24 10:37
#13

#12 Kanske för att kuratorn inte visste om det?

-

Annons:
Freke
2013-10-24 11:26
#14

Vilket som så har du väl knappast något annat väl än att anmäla skolan, henne(antagonisten).

Börja med en polöisanmälan, så får dom föra det vidare. Till respektive berörd myndighet.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
2013-10-24 12:30
#15

Låter som tjejkompisen har ett riktigt temperament😎 Det du bör är att spara sms:et och visa upp det för dina föräldrar, gör en polisanmälan eller ta upp det med någon annan myndighet som kan påverka. 

Vet dock inte hur denna tjej egentligen är. Hon kanske lider av Adhd och menar inte allt som sägs? Är ändå viktigt att du uppmärksammar situationen. Hon behöver ju hjälp med att kontrollera raseriutbrotten så ingen blir sårad.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Sugar Mist
2013-10-24 12:56
#16

#15 Hon har ADD om jag inte minns fel, hon tar mediciner mot det. Blir ändå grymt irriterad då jag har liknande diagnos, min vän han samma diagnos, flertal i klassen har liknande men ingen reagerar så. Vill inte behöva vara rädd för att gå i skolan för det har jag fått nog av att vara.

-

fatcat
2013-10-24 13:02
#17

Är det som är problemet. Varken lärare eller Rektorer tar specialelever på allvar. Sånt här pratas väldigt ofta inom skolors likabehandlingsprogram och skall uppmärksammas. Vänd dig till Skolinspektionen eller Diskrimineringsombudsmannen (DO). Har du förresten pratat med dina föräldrar om situationen?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Sugar Mist
2013-10-24 14:03
#18

#17 Hela skolan är en specialskola i princip, de tar inte tag i det utan deras ursäkt är att "eleverna ska lösa det själva". Japp, har pratat med mina föräldrar men de tycker att jag överdriver.

-

fatcat
2013-10-24 15:14
#19

Brukar låta så. Är faktiskt lärarnas ansvar att lösa sådana situationer. Berätta för kuratorn att du känner dig illa behandlad o ingen lyssnar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
2013-10-24 18:52
#20

Diagnoser är ingen ursäkt..
Har själv levt och lever med det och det är ingen ursökt, förklaring? Kanske men ändå inte, mer atism som följd diagnos kan jag lungt tänka mig att hon har.

Men desto större anledning att anmäla det då, eftersom hon är ibehov av hjälp, stöd..
Och ännu värre om det är en specialskola, då ska dom definitivt anmälsa till skolverket..

Men börja med en Polisanmälan, dom vet var och hur du ska gå vidare efter det, socialtjänsten kan behövas kopplas in..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Blodfot
2013-10-24 18:59
#21

Ush, jag vet hur det är att vara rädd, jag har också varit rädd i skolan! Finns om du behöver prata om saker!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Sugar Mist
2013-10-24 21:13
#22

Mina föräldrar tänker inte hjälpa mig polisanmäla och mina lärare tänker inte heller hjälpa mig med det, hur ska jag gå tillväga?

-

Freke
2013-10-24 21:47
#23

Antingen om du så går du in på en polisstation eller så via telefon.

114 14 funkar alldeles utmärkt, så får du knappa dig vidare.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
2013-10-24 21:49
#24

Fråga? Varför vill inte dina föräldrar hjälpa dig?

Och varför skulle inte dina lärare hjälpa dig?
Dom har trots allt anmälningsplikt, så upplys dom även om det, att de begår ett lagbrott om dom inte tar tag i ärendet..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Sugar Mist
2013-10-24 22:01
#25

#24 De tycker jag överdriver och att jag inte ska anmäla henne bara för att hon tryckt upp mig mot väggen två gånger och hotat att vrida nacken av både mig och mina råttor(😛). Ska säga till lärarna det imorgon.

-

vallhund
2013-10-25 04:25
#26

Säg till lärarna igen, gå till soc, kontakta ungdomsmottagningen om ni har en på orten, kontakta BUP, ring BRIS, anmäl till polisen, ring/maila kvällsblaskorna dvs

FÖR ETT JÄVLA LIV! Så här får det inte gå till.
Ursäkta språket, jag blir så f…rbannad!

Någon vuxen här inne eller på annat ifokusforum eller annat som finns i din geografiska närhet o som du tror kan stödja dig?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[hamster kompis]
2013-10-25 17:39
#27

Byt skola och anmäl

Annons:
Calcifer
2013-10-25 18:24
#28

#27 Byta skola är ingenting man ska tvingas göra för att få leva ett drägligt liv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

fatcat
2013-10-25 18:49
#29

Håller med Bellatrix, byta skola är inget du ska bli tvungen att göra. Problemet är att lärarna inte tar situationen på allvar, dem måste tydligen bli tillsagda av någon utomstående instans. Har denna tjej någon assistent?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: