Annons:
Etikettmedia
Läst 4296 ggr
Freke
10/21/13, 2:27 PM

Sture Bergwall aka Thomas Qvick

Så vad tror ni, blir han frigiven?

Är det bra att han blir det eller är det helt förkastligt?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Imasy
10/21/13, 11:37 PM
#1

Jag vet inte vad jag ska tycka. Under hela min uppväxt var han ju lite som the Boogie Man. Växte upp i Säters kommun, gick i högstadiet i Säter och en av mina klassföreståndare hade "tät" kontakt med honom då han undervisade patienter även på sjukhuset.

Jag vet dock alldeles för lite om varför han satt inspärrad från första början, innan han började erkänna alla dessa mord. Hade han bara suttit inne pga dessa så ser jag inga konstigheter att han släpps ut, men är han frisk från det som satte honom där från första början?

[Mustangcab]
10/22/13, 6:58 PM
#2

# 1 Han var på väg att släppas ut när han började erkänna dessa brott.

Gesus Pettersson
10/22/13, 7:06 PM
#3

Sture Bergwall sitter fortfarande för brott han begick för ca 40-år sen som 23-årig drogpåverkad missbrukare - inte för dom mord som han nu blivit frikänd för

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Mustangcab]
10/22/13, 7:08 PM
#4

# 3 Nej det gör han inte. Däremot anser jag det är på plats att det görs en annan utvärdeing av honom på ett annat ställe än Säter.

Imasy
10/22/13, 7:10 PM
#5

#4

Ibland undrar jag om det är möjligt att göra en rättvis bedömning av honom inom vården alltså?

Quick är ju ändå väldigt känd och en person som "alla" har en åsikt om, lite så som Freud.

[Mustangcab]
10/22/13, 7:11 PM
#6

# 5 Åtminstone så kunde någon som inte är inblandad i vården av honom nu få göra det.

Annons:
Gesus Pettersson
10/22/13, 7:19 PM
#7

#4 Inte - vad sitter han då för?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Mustangcab]
10/22/13, 10:33 PM
#8

Om det var någon som såg på "Veckans brott" ikväll så tog LGWP upp ärendet och sa just att han var precis på väg att släppas ut när han började erkänna de 30-40 mord som han "gjort". Det var dessa erkännanden som gjorde att han blev kvahållen på Säter och så fortsatte han att erkänna det ena mordet efter det andra. 8 blev han dömd för och är numer  frikänd för dem också.

Han må ha gjort många dumheter i sitt liv men någon seriemörade är han inte. Hurvida han ska släppas fri ska jag låta vara osagt men  att låta någon som inte varit inblandad i hans tidigare behandling på Säter  utvädera honom tycker jag är ett rättvisekrav.

Gesus Pettersson
10/22/13, 10:44 PM
#9

@Mustangcab

Eftersom han är frikänd för morden som dom fabricerat - så kan han inte sitta för dom, eller hur..?

Alltså sitter han fortfarande för dom gamla grejerna - annars skulle han blivit släppt efter frikännandet

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Mustangcab]
10/22/13, 10:56 PM
#10

# 9 Nej det gör han inte utan förvaltningsrätten håller precis på med att ta sig an hans fall och han kan var fri inom två veckor. Han är förmodligen dömd med särskild utskrivningsrpövning som det heter då det är förvaltningsrätten som tar upp ärendet. Det är inte första gången de gör det heller.

Gesus Pettersson
10/22/13, 11:29 PM
#11

#10 Jepp, men förklara VAD han sitter för nu - om det inte är dom gamla grejerna…

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Mustangcab]
10/22/13, 11:33 PM
#12

Därför at det är en domstol som ska ställning till om han ska släppas fri eller föras över till någon annan inrättning. De behöver onekligen 2 veckor på sig att bestämma sig och SB:s advokat var i rätten tilsammans med SB. Detta efter att de fått den sista frikännandet. Samhällets kvarnar mal långsamt ibland.

Gesus Pettersson
10/22/13, 11:39 PM
#13

Du svarar inte på frågan!

Jag säger i #3 "Sture Bergwall sitter fortfarande för brott han begick för ca 40-år sen som 23-årig drogpåverkad missbrukare"

Du Mustangcab, säger då i #4 "Nej det gör han inte."

Kan du då tala om VAD han sitter för nu - om det inte är det!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
fatcat
10/23/13, 12:08 AM
#14

Han verkar ju dock inte ha något emot att "sitta inne".😎

Är han oskyldig ska han givetvis släppas men kanske i fortsatt kontakt med psykiatrin.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Gesus Pettersson
10/23/13, 12:31 AM
#15

#14 Nej - han vill inte sitta längre nu…

Sen oskyldig - det är det det handlar om som jag försöker säga. Han är skyldig till grejer 1969 när han var 19 år, med sexuellt antastande bl.a.

Det är det som han fortfarande hålls kvar för nu 40 år senare.

Som Vladislav Ruchkin, överläkare vid Säters rättspsykiatriska klinik säger "Om man bortser från de åtta morden finns det risk för återfall i sexuell brottslighet".

Den "sexuella brottsligheten" var den 1969 och han har inte blivit dömd för något sådant efter det. (vad jag vet) Och klart dom måste bortse från morden, dom var ju bara på påhittade och han är frikänd från alla…

Som väl någon också skrev i tråden här, skulle han skrivas ut när han började erkänna morden, och fick därför stanna - annars hade han blivit släppt (?)

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Pauliine
10/23/13, 6:20 PM
#16

Jag tror att han kommer att frias och detta är förkastligt, rent utav sjukt. Quick har varit sjuk och förgripit sig på barn sedan han var 12 år, han är bara otroligt manipulativ och har lyckats få med sig media. Detta även pga ekonomiska skäl.

Från att han var 12 till 23 finns tydligt dokumenterade fall där han förgripit sig på unga pojkar, bränt ner byggnader, begått bedrägeri mm. 

Jag tror att det varit en taktik för Quick att erkänna alla mord, detta är en manipulativ taktik för att till sist få med sig så många som möjligt på sin sida och bli frigiven.

Min syn på det hela.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Gesus Pettersson
10/23/13, 10:18 PM
#17

#16 Pauline, du skriver "har varit sjuk" - menar du att de ca 40 åren av vård då alltså fått Sture frisk nu?

Vad är det sen som är "sjukt" om han släpps nu, om han anses frisk?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Gesus Pettersson
10/23/13, 10:19 PM
#18

#4 Mustangcab

jag väntar fortfarande på att du ska tala om VAD Sture Bergwall sitter för - om det inte är som jag säger!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

fatcat
10/23/13, 10:22 PM
#19

Bergwall sitter inne för att han velat det senaste 40 åren.. 

Frågan är väl snarare om han ska sitta inspärrad på ett mentalsjukhus eller släppas fri.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Gesus Pettersson
10/23/13, 10:33 PM
#20

#19 Sture sitter/har suttit "för att han ville" - allvarligt..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
fatcat
10/23/13, 10:39 PM
#21

Personlighetsstörningen som fanns i hans hjärna för cirka 40 år sedan ville sitta inlåst i fängelse. Han var kanske orolig att skada någon o ville därför bli fängslad. 

Tänk om denna personlighetsstörning finns kvar? 

Är väl den bedömningen kriminalvården måste göra innan Sture Bergwall släpps.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
10/24/13, 3:41 AM
#22

Kriminalvården har inget med saken att göra, han sitter på Rättspsykiatrisk klinik då han blivit dömd till rättspsykiatrisk vård.

Det är bra att han skall undersökas nu av från Säter oberoende psykiatriker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pauliine
10/24/13, 11:06 AM
#23

#17 läs längre, "har varit sjuk sedan" - vilket innebär att han än är det idag. Han släpps endast nu för att han lyckats med sin manipulation.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Freke
10/24/13, 11:23 AM
#24

Pauliine: Hur ska man tolka de uppgifter som framkommit om psykologen som dött? Som varit den som stått för merparten av tolkningarna i Bergwalls ärende, där de två terapeuter medgivit att de kanske tolkat fel eftersom de följt den nu dödes lära?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
10/24/13, 12:51 PM
#25

#22 Okej, rättspsykiatrisk vårdanstalt. Summa som kardemumma måste i alla fall en oberoende psykolog utreda hans psykiska hälsotillstånd innan frigivande.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

vallhund
10/25/13, 4:33 AM
#26

#23 Och du yttrar dig om hans psykiska hälsa utifrån vad? 2 Oberoende  överläkare i rättspsykiatri har yttrat sig i ärendet, den ene ansåg att han skulle släppas på fri fot omgående, den andre ansåg att det skulle göras en ny utredning då ingen gjorts på flera år o t ex flera av de diagnoskriterier för psykopati som ligger till grund för den gamla diagnosen försvann som diagnoskriterier för flera år sedan. Att någon är psykopat betyder inte att de automatiskt är farliga för sin omgivning.

Det finns bara en diagnos som anses berättiga till att klassas som farlig o det är Paranoid Schizofreni.

#25 Psykiatriker, inte psykologer, det är inte riktigt samma sak.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gesus Pettersson
10/29/13, 8:59 PM
#27

Vad är det för kalleankanivå här… fatcat paulinie Mustangcab

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Annons:
fatcat
10/29/13, 9:02 PM
#28

Var mest ironisk när jag menade att Sture Bergwall satt inlåst eftersom han själv ville😎 Hoppas ingen tog mig på allvar.

*Kvack*

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Pauliine
11/1/13, 12:01 AM
#29

Jag har sagt vad jag tror och anser. Jag har mestadels utgått ifrån hans bakgrund vilket i sig är otroligt tråkigt att ingen tar hänsyn till.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

vallhund
11/1/13, 6:52 AM
#30

#29

Jag är övertygad om att de 2 utsedda granskarna som båda har överläkarkompetens i rättspsykiatri har tagit hänsyn till hans bakgrund.

Det tråkiga i den här tråden är din människosyn o din bristande insikt i människans psyke.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pauliine
11/9/13, 3:30 PM
#31

#30 hehe okej okej. Bra nivå.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

vallhund
11/10/13, 10:56 AM
#32

#31 Vad är roande?

Din människosyn stinker fortfarande, oavsett nivå.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fatcat
11/10/13, 9:00 PM
#33

#32 Vill inte agera som en jury eller ta någons parti men kan du förklara lite ingående vad du menar med att Paulines människosyn stinker? Tycker bara det är häftiga ord.. Vad säger att hon har samma människosyn om just alla människor?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
11/10/13, 11:22 PM
#34

Det är lite onödingt att använda sådana ord som att människosynen stinker anser jag också.

Annons:
[tk1971]
11/11/13, 12:05 PM
#35

Jag tror han kommer ut snart.

Jag funderade på det här med hans påstådda narcissism. Att han kommit med alla erkännanden för att få uppmärksamhet från läkare, terapeuter och andra. Det verkar ju som att samma sak fortsätter nu. Han verkar älska att dansa runt i massmedia, och det har han ju fått rikligt med tillfällen till nu i och med alla nya juridiska processer. Tänk om detta bara är ett nytt trick av honom för att få uppmärksamhet… 🤔

Pauliine
11/13/13, 1:50 PM
#36

#32 Jo, jag trodde att tråden handlade om Thomas Qvick, inte om min människosyn i allmänhet. Jag anser att han är skyldig, då stinker min människosyn? Jag tycker inte det är ett passande argument i denna tråd.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

vallhund
11/14/13, 9:41 AM
#37

#36 Vad du anser passande argument i tråden kan du åtgärda eftersom du moddar här.

Vad anser du att han är skyldig till?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pauliine
11/14/13, 3:48 PM
#38

#37 Så du anser ärligt talat att det är relevant att gå på mig som person om min allmäna uppfattning i denna tråd? Jag föredrar förklaringar och kommunikation istället för att ta bort/ändra inlägg/trådar då jag tror att de mesta konflikter av dessa slag är på grund av kommunikationsbrist.. Men.. Jag har ju en stinkande människosyn så det är väl fel det med.

Jag anser att om man ser på Bergwalls bakgrund och historia borde man förstå vilka handlingar han kan begå. Jag anser inte att han är skyldig för alla mord han tagit på sig men i vissa av morden kan han beskriva exakta händelseförlopp och vad han gjort; detta har man sett stämmer in precis under obduktionerna.

Det jag hela tiden yttrat mig om är att man bör ta mer hänsyn till hans bakgrund.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Gesus Pettersson
11/15/13, 1:24 PM
#39

#38 Kan du inte visa upp några, eller något bevis, för att Bergwall är skyldig till något/några av morden..!

Vad är hans "bakgrund" som gör att du kan förstå vilka handlingar han kan begå - och vad/vilka är dom handlingarna..?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

[Mustangcab]
11/16/13, 1:04 AM
#40

Se detta programmet, nästa program  handlar om Sture Bergwall. Man får en känsla av att det läcker information från polisen till de som betraktas som skyldiga och bl.a så får vi veta att en 13-åring flicka satt häktad i 3 dagar. Det är inte lagligt 15 år gränsen.

http://www.svt.se/dokument-inifran/se-program/del-1-1356?autostart=true

Pauliine
11/16/13, 10:37 AM
#41

#39 Att ge dig bevis för att han skulle vara skyldig har jag ingen anledning till då jag själv aldrig yttrat mig om att han är skyldig till något av morden, endast att hans historier stämmer in på några av fallen, även när han själv fått rekonstruera händelserna på plats. Detta gör att man bör fundera i banorna att han haft med morden att göra. Säg mig gärna varför man ej ska ta hänsyn till det. Du frågar mig nu vad hans bakgrund är; detta tycker jag att du kan läsa på själv om precis som andra bör göra. När du gjort det, sett hur mycket som finns dokumenterat om honom kanske du kan försöka vidga dina vyer själv och förstå att han genomfört en mängd brott i sitt liv, eller anser du honom oskyldig till allt? Jag tror inte att många föräldrar skulle känna sig trygga med att ha Sture Bergwall som granne. Ge mig gärna argument för varför han ej skulle vara skyldig och varför han bör frigivas istället för att gå på mig endast med motargument och/eller personangrepp.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
[Mustangcab]
11/16/13, 11:00 AM
#42

# 14 Att S.B historier stämmer överens med polisens beror på att polisen talat om för honom hur det hela har gått till. Jag har  följt detta fallet ganska noga och bl.a sett  de rekonstruktioner som gjorts med honom.

Alla var patienter hos en samma terapeut som styrde utredningar från Stockholm.

Oavsett vad S.B har gjort tidigare så finns det ingen anledning att belasta honom för detta nu. Vi har förvisso livstid fängelse i straffskalan men man kan benådas efter ansökan. Att hålla S.B inspärrad på rättsspyk är bara ett sätt för att hålla fast vid att man  haft rätt fast flera personer och utredningar samt domstolar har sagt att man inte har haft det. Han är inte skyldig till de mord som han dömst för.

Det mest oroväckande är att att det är andra som är gänringspersoner i dessa fall och det är inte så lätt att få tag i så här flera år i efterhand.

Pauliine
11/16/13, 11:15 AM
#43

#42 jag tar till mig det du skriver. Vart har du sett dessa rekonstruktioner? Ge mig gärna ett namn på vem som ledde dessa. Med anledning av att Sture Bergwall skulle kunna begå fler brott om han släpps helt hålls han kvar. Jag tycker absolut att man ska ge människor en andra chans men detta fall är så pass allvarligt och då MÅSTE man ta hänsyn till hans bakgrund. Hur har det gått förr när han släppts? Vad kan vi ta lärdom av det i såna fall så att han inte faller tillbaka om han nu är "fullt frisk"? - att ta hänsyn till bakgrunden är A och O i dessa rättsfall. En andra chans att döda/förgripa sig på/våldta har jag svårt med. "Han är inte skyldig till de mord som han dömts för" - berätta gärna hur du kan vara säker på det. Jag håller med om att det är oroväckande att det går runt mördare bland oss, men detta kommer vi aldrig komma ifrån utan får göra vårt bästa för att bedöma just denna gärningsman.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Mustangcab]
11/16/13, 11:48 AM
#44

# 43 De har jag sett på svenks tv, SVT. Kommer inte ihåg vilka program med det var dokumentärer om just S.B. Det var polisens rekonstruktioner med S.B som visades. Dessa är offentliga.

Att han är oskyldig till de mord som han tidigare dömts  till grundar jag på att han fått resning i Hösta domstolen, något som är väldigt ovanligt. Dessuomt så var alla domar enbart tingsrättsdomar. De allra flesta morddomar överklagas till hovrätten. Det var S.B själv som inte ville överklaga och någon önskan från åklagarens sida fanns inte heller.

Som jag skriviti tidigare så var han på väg att slussas ut i samhället när han började erkänna en massa mord. Det första mordet han erkände kunde de dock inte binda honom vid då det hände i Växjö och S.B finns på ett konfirmationsfoto taget i Falun vid en tidpunkt som gör att han omöjligen kan haft möjlighet att ta sig från Falun ned till Växjö på den tid det handar om.

Den typ av terapi som denne terapeut använde sig av  med bortträngda minnen,  används inte längre. Bl.a så har S.B berättat om hur hans lillebror föddes och att de åt delar av honom och han sen begravdes av föräldran på någon plats dvs inte på kyrkogården. Hur kan man genomgå en graviditet och en förlossning i Sverige i modern tid utan att någon myndighet eller anhörig berättar. Ingen av han syskon har varit med om detta. Om du ser på nyheterna så kommer det fram en hel del om denna terapi emellanåt.

Återfallsrisken finns alltid oavsett vem som begått brottet och vilken typ av brott. Detta är ingen anledning till att spärra in folk för tid och evighet.

Jag tittade in på SVT och sökte på Tomas Quick och fick över 100 träffar. Länkar till dem så du kan få se vad som sagts. Se nästa upplaga av Dokument inifrån.

 http://www.svt.se/search/?q=Tomas+Quick

[Mustangcab]
11/16/13, 11:59 AM
#45

Ser i dagens AB att en professor på Stockholms univesitet som skrivit en bok om S.B och använt den i undervisningen uppenbarligen inte ska få göra detta längre. Läs gärna Dan Josefssons bok.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17852078.ab

Pauliine
11/16/13, 12:33 PM
#46

#45 oj.. Quick-bok. Den boken handlar inte ens om honom. Står bara några exempel på hans utsagor tillsammans med många andra. Media..

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Mustangcab]
11/16/13, 4:09 PM
#47

# 46 Och det jag skrivit i inlägg # 44 anser du inte att du behöver kommentera?

Pauliine
11/19/13, 1:58 PM
#48

#47 Hade inte tid att läsa igenom just då, mycket arbete och skola.

#44

Ok, Jag har fått ta del utan rekonstruktioner som ej varit offentliga och som ej gjorts av poliser men ska även ta en titt på de offentliga, kan vara intressant med skillnader och likheter.

OK, då jag anser att det svenska rättssystemet ofta dömer fel och inte alltid vet så är det ej hållbart för mig.

Jag ska kolla svt så fort jag har tid.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
[Mustangcab]
11/19/13, 7:43 PM
#49

# 48 De rekonstruktioner som visades i SVT var med SB och polisen gjorda av polisen.

[Mustangcab]
11/20/13, 4:52 PM
#50

Nästa program i Serien Veckans Brott kommer att ta upp S.B och det är förlängt med 30 minuter så det är 1,5 timmar långt.

Pauliine
11/20/13, 5:22 PM
#51

#50 spännande!!

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Pauliine
11/20/13, 6:24 PM
#52

#50 Lyssnade nu på Sven Å Christiansens version av mediaupploppet. Som intresserad bör man vara otroligt försiktig med tolkningen i dessa medier. Ikväll är SU ansvariga med på TV4 och S.B är i full prövning, det ska bli jätte spännande att se detta på TV. Under fem år har det pågått och bör få ett slut snart.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[tk1971]
11/21/13, 3:18 PM
#53

Jag har bokat den nya boken om "Sture Bergwall" och ska hämta den på biblioteket imorgon. Ska bli intressant att läsa den.

[saradormina88]
11/22/13, 8:41 AM
#54

Han får skylla sig själv, jag tycker det är bara hans fel alltihop

Pauliine
11/22/13, 12:50 PM
#55

#54 vad begrundar du det på? Utveckla gärna.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
Gesus Pettersson
11/22/13, 7:39 PM
#56

#41 "Ge mig gärna argument för varför han ej skulle vara skyldig "

Ehhh har du överhuvudtaget läst/sett något om fallet..?

#43 "Vart har du sett dessa rekonstruktioner? Ge mig gärna ett namn på vem som ledde dessa."

Nej det har du bevisligen inte - du har inte en susning..!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Pauliine
11/23/13, 9:07 PM
#57

#56

Du har gång på gång frågat mig efter förklaringar till varför jag tycker och tror som jag gör, gör du det för att du ej läst om fallet och inte vet vad som finns? Varför får jag inte fråga vad just Du anser är av vikt? I denna tråd diskuterar vi just för - och motargument.

Förstod inte alls din sista kommentar.

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Mustangcab]
11/24/13, 12:32 AM
#58

# 57 I ärlighetens namn ska sägas att jag förstod inte heller vad # 56 avsåg?🤔

[Mustangcab]
11/26/13, 3:43 PM
#59

"I kväll drabbar Sture Bergwall för första gången samman med Leif GW Persson i SVT:s "Veckans brott" efter att ha beviljats permission.

De kommer att diskutera journalisten Dan Josefssons avslöjande hemliga inspelningar med psykologerna som bär skuld för Bergwalls lögner.

– Jag har ingenting att dölja, så för mig är det lugnt, säger Sture Bergwall på telefon på tisdagsförmiddagen samtidigt som han är på väg in i tv-huset." källa Expressen

http://www.expressen.se/nyheter/bergwall-slapps-ut---for-tv-debatt/

Pauliine
11/26/13, 6:06 PM
#60

#59 å herregud, det är den här känslan brorsorna får av Sverige - Portugal som jag aldrig riktigt förstått mig på, vad spännande!!!!

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

fatcat
11/26/13, 6:56 PM
#61

#60 Det var en avgörande match för att spela VM i Brasilien nästa år.. Dessutom hade det varit roligt att få se Ronaldo lipa för en gång skull men blev ju tvärtom..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Pauliine
11/27/13, 7:31 AM
#62

#61 hehe jo jag vet, skojade till det lite bara ;D Ang dokumentären tycker jag att den var otroligt nyttig och intressant, dock extremt subjektiv vilket aldrig riktigt pointerades. Väldigt intressanta personer som satt och debatterade ihop. Tycker nog G.W skötte sig sämst som knappt gjorde annat än att hånflina å grymta…

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
Gesus Pettersson
11/27/13, 8:10 AM
#63

#57 Ja jag förstår att du inte förstår - inga tvivel alls om det!

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

fatcat
11/27/13, 2:28 PM
#64

#62 Åh missade denna debatt.. Får se på Svtplay när jag kan🙂 Leif GW brukar annars komma med härliga kommentarer.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
11/27/13, 2:30 PM
#65

Lambertz fick det väl lite hett om öronen kan man väl säga 😃

[Mustangcab]
11/27/13, 3:20 PM
#66

# 65 Han skruvade lite besvärat på sig på när Ask satt det  begåtts fel.😃

Pauliine
11/27/13, 5:25 PM
#67

Tycker faktiskt de var modigt av han att komma dit ändå, dem andra ville ju inte

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Mustangcab]
11/28/13, 3:57 PM
#68

Men han får kritik av de egna för att han inte accepterar att Hovätten sagt att S.B är oskyldig till morden. Han försvarar enbart sig själv då han som JK utredde ärendet.

http://www.expressen.se/nyheter/domare-skams-for-goran-lambertz/

Freke
12/16/13, 11:12 AM
#69

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
vallhund
12/16/13, 12:32 PM
#70

Jepp, i öppenvård så det blir bye bye Säter!

Självklart behövs det utslussning efter så många år på en rättspsykiatrisk klinik, allt annat vore oansvarigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
12/16/13, 8:36 PM
#71

Han har haft obevakade permissioner om jag förstått saken rätt?

vallhund
12/16/13, 10:14 PM
#72

Ja det har han till familjehögtider iaf.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

fatcat
12/16/13, 11:14 PM
#73

Någon mer än mig som undrar hur många miljoner han kommer stämma staten på?👍

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
12/17/13, 5:41 PM
#74

fatcat; svårt att stämma någon när man själv initierat problemet och hela tiden aktivt underhållit det på eget bevåg. Staten har brist, men personen i fråga är allt annat är oskyldig i frågan…

vallhund
12/18/13, 5:18 AM
#75

Vem skulle han stämma för vad?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Imasy
2/27/14, 9:33 AM
#76

Sture har gått på backhoppning:

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.6899293-har-gar-bergwall-pa-backhoppning

Väntar med spänning på uppföljarna "Sture äter en glass en sommarvärmen", "Sture köper skurmedel på ÖoB", "Sture matar änderna vid Tiskenparkeringen" samt "Sture går på museum".

Annons:
[Mustangcab]
2/27/14, 11:10 AM
#77

# 76 Trodde först att det var Sture som hoppade😂

fatcat
2/27/14, 7:24 PM
#78

#76 Snacka om att han blivit en riktig kändis! 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annika Hermanrud
3/22/14, 10:11 PM
#79

ÄR SB verkligen FRIAD för morden, eller är åtalen mot honom NEDLAGDA i brist på bevis"???

En väsentlig skillnad, skulle jag vilja säga

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

[Mustangcab]
3/22/14, 10:24 PM
#80

# 79 Han har fått resning  och är friad från alla misstankar när det gäller dessa mord.

[Moa-]
3/22/14, 10:27 PM
#81

Annika Hermanrud; det är ingen skillnad, personen är i samtliga fall att beakta som oskyldig. "Friad" som term nyttjas ej i svenska domslut.

[Mustangcab]
3/22/14, 10:31 PM
#82

# 81 Jodå Moa- det gör det visst då en dom kan vara friande eller fällande.

Annika Hermanrud
3/22/14, 10:33 PM
#83

Han har fått resning, ja, men innebär inte det att detta fall måste prövas av HD?

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

Annons:
[Mustangcab]
3/22/14, 10:37 PM
#84

Nej det är Svea hovrätt som beviljat beslut om resning och frikännande dom.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Quick

[Moa-]
3/22/14, 10:42 PM
#85

Mustangcab; nej, åtal ogillas eller så fälls den åtalade. Det är finns inget "friande" som term, utan brist på bevis, tveksamheter eller övertydlig bevisning om andra omständigheter formuleras på exakt samma sätt.

[Mustangcab]
3/22/14, 10:49 PM
#86

Moa- jodå en domstols beslut benämns dom och denna kan vara friande eller fällande.

[Moa-]
3/22/14, 10:54 PM
#87

Mustangcab;nja, i vissa fall kanske, men har du någon källa på detta? Låter generellt sett märkligt att hovrätten tagit beslutet om ingen överklagat det.

Annika Hermanrud; åtalen har lagts ned i de fall jag hitintills läst om, det första prövades av Falu tingsrätt vad jag kan se. Luleå tingsrätt har tagit beslutet i ett annat fall, Svea Hovrätt beslutade dock om prövningstillstånd i detta fall.

http://www.svea.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyhetsarkiv/2009/Svea-hovratt-beviljar-resning-i-det-sk-Quick-arendet-O-3147-09/ 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/quick-helt-friad-fran-samtliga-mord/

http://www.dn.se/nyheter/sverige/nedlagt-atal-mot-quick%5C 

http://www.regeringen.se/sb/d/17984/a/229443

[Moa-]
3/22/14, 10:56 PM
#88

Mustangcab; men du kan inte hitta termen "att vi friar den misstänkte" i ett domslut, utan det heter att åtalet ogillas, avsett vad som är grunden i ogillandet. Detta är en väldigt viktig skillnad mot amerikanska filmer. Sedan att man i talspråk säger att någon frias är en helt annan sak, men det är ej juridiskt korrekt i en dom.

[Mustangcab]
3/22/14, 11:02 PM
#89

# 88 Nej för om man blivit dömd i en lägre rätt så kan man få en friande dom i en högre vilket Sture Bergwall har fått. Om åtalet ogillas så utfärdas ingen dom från domstolen.

[Moa-]
3/22/14, 11:09 PM
#90

Mustangcab; nej, kollar runt på domar på nätet får du se. Du kan ju inte påstå att det inte är en dom för att åtalet ogillas? Att ett åtal läggs ned och inte tas till domstol är en helt annan sak. Men du kommer inte att hitta frias i ett domslut, visa gärna den domen om du skulle stöta på någon. 

I detta fall har det beviljats prövningstillstånd där det i minst vissa fall åtalet direkt lagts ned på yrkande av åklagare, däremot har jag ej läst på om samtliga fall. Däremot kan domslut ändras och det som är sagt i högre instans (vid senare datum) är det som är gällande.

Annons:
Annika Hermanrud
3/23/14, 12:01 AM
#91

Här är en "dom"(tror jag) angående SB.

http://www.nyhetsbanken.se/arkiv/bergwallutl%C3%83%C2%A5t.pdf

Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar

vallhund
3/23/14, 12:40 AM
#92

Nej det är en anmälan till Förvaltningsrätten från Landstingets Rättspsykiatriska klinik.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
3/23/14, 9:59 AM
#93

#89 Du har fel Mustangcab, jag har läst många domar och i många av dem ogillas åtalen och eftersom att det är just en dom jag läst så har den beviseligen utfärdats.

Ett åtal är det som åklagaren lämnar in med en gärningsbeskrivning och vad det är för brott åklagaren menar är begånget.

När rättegången varit utfärdas det alltid en dom, och däri så antingen bifalls eller ogillas åtalet. Notera att är det flera åtalspunkter i en och samma rättegång så kan det i domen finnas åtalspunkter som både ogillas och bifalles.

En åtalspunkt som bifalls innebär alltså att rätten anser att den åtalade gjort sig skyldig till brottslig gärning medan en åtalspunkt som ogillas innebär att man inte gjort sig skyldig till brott (frias, även om det inte står så i domen).

mvh Martin

[Mustangcab]
3/23/14, 11:52 AM
#94

En domstols beslut kallas för dom denna kan vara friande eller fällande. Det fick jag lära mig på Rättskunskapen och i tingsrätten av lagmannen.

[Moa-]
3/23/14, 12:02 PM
#95

Mustangcab; en dom kan i talspråk vara friande eller fällande, ja.

Termen "friande" kommer du dock aldrig att finna i ett domslut. Domstolens beslut kallas domslut, detta återfinns i domen och motiveras i domskälen som även de återfinns i domen. Strikt juridiskt har du inte termen "friande", utan vid ett talspråkligt "friande" så "ogillas åtalet" vilket är den term som du återfinner i domar.

Du har fel i denna fråga, lyssna på både mig och Martin i detta. Det är väldigt tråkigt att någon lärt dig fel, men så blir det ibland när man skall lära sig saker snabbt på ett enkelt och lättillgängligt sätt, då förenklar man saker så pass att det blir fel rent formellt. Annars kan du ju plocka fram den dom där det står "frias" i domslutet, du kommer inte att finna någon.

[Mustangcab]
3/23/14, 12:15 PM
#96

# 95 Vem har påstått att jag lärt mig sakar på ett enkelt och tillrättalagt sätt? Du har ingen aning om vad jag lärt mig rättskunskap.

[Moa-]
3/23/14, 12:20 PM
#97

Mustangcab; att du lärt dig inkorrekt terminologi antyder detta.

Oavsett vilket så kan det ju enkelt lösas genom att du visar en dom där domslutet konstaterar att någon "frias". Annars så är det tyvärr så att du lärt dig fel och du bör lyssna på oss som regelbundet har läst domar och faktiskt vet hur de är uppbyggda.

Annons:
[Mustangcab]
3/23/14, 3:55 PM
#98

# 97 Jag har regelbundet utfärdat domar  och jag har också läst rättskunskap.

Dig lyssnar jag inte på.

Skorpion76
3/23/14, 4:08 PM
#100

Som jag har fattat det ska han förflyttas till ett annat sjukhus, men han behöver fortsatt vård. Han är komplet livsfarlig och jag skulle inte vilja möta honom! Bläh! Jag såg Hannes Råstams dokumentär där han tar tillbaka alla sina erkännanden och det satte igång myclet tankar hos mig. Det blev så mycket att jag började skriva i brevform till Sture, men allting verkar så himla konstigt. När han vallades på en av platserna kunde han inte ens taöa om vilket verktyg han hade använt för at slå ihjäl den person som misstänktes vara död!


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

vallhund
3/23/14, 4:11 PM
#101

#99

Wikipedia?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mustangcab]
3/23/14, 4:14 PM
#102

# 99 Hittade inget annat i hastigheten.😃

[Moa-]
3/23/14, 4:54 PM
#103

Mustangcab; varför litar du inte på mig? Lita på Martin då?

Eller som sagt läs en dom. Min fråga är när du skulle ha utfärdat en dom, låter väldigt väldigt märkligt…

Vallhund sa det bra, Wikipedia är ingen källa. Visa en dom där det står att den åtalade "frias" om du är så säker på din sak så borde det ju inte vara svårt?  

Jag kan visa på flera där det tydligt framkommer att korrekt term är att åtalet ogillas. 

"Domslut

Tingsrätten ogillade åtalet mot [NN] för grov misshandel och dömde [NN] för narkotikabrott, ringa brott, till dagsböter. [NN2] skadeståndsyrkande mot [NN] ogillades.

[NN3] dömdes för grov misshandel och narkotikabrott, ringa brott, till fängelse ett år. Hon förpliktades att betala skadestånd till [NN2]"NJA 2013 s. 588 [Egen fullständig anonymisering då identiteten är helt oviktig i frågan.]

"Domslut

Tingsrätten ogillade åtalet." NJA 2004 s. 80

vallhund
3/23/14, 5:12 PM
#104

#100

Nej han blir utskriven till Rättspsykiatrisk öppenvård, dvs leva fritt i samhället med vissa restriktioner, dvs befinna sig där domstolen har beslutat samt ha regelbunden kontakt med Rättspsykiatriska öppenvården på de villkor som domstolen bestämmer.

Jag hyser fullständigt förtroende för de två rättspsykiatriska experter som gjorde bedömningen som ledde fram till domstolens beslut om hans frigivning, de har hela landets ögon på sig o lär knappast ha riskerat sina karriärer för en farlig mördare.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Moa-]
3/23/14, 5:15 PM
#105

vallhund; nej, mördare är han ju inte, däremot grov våldsbrottsling som mot slutet vägrat medicinera vad jag förstått? Jag hoppas att du och de får rätt i alla fall. =)

vallhund
3/23/14, 5:30 PM
#106

Hans sk erkännanden tillkom under en period när han var kraftigt neddrogad av psykofarmaka o beroendeframkallande bensodiazepiner. Han har vägrat mediciner i många år efter det, det var den största bidragande orsaken till att Säter ansåg att hans fall inte skulle tas upp för ev utskrivning. I mina ögon ett gravt övertramp mot mänskliga rättigheter registrerat av en närmast sektliknande personalgrupp där personalen inte bara hade en psykiatriker som handledare hos vem mestadelen av personalen gick i enskild terapi.

En tant som praktiserade sin egen variant av freudianism. Hans grova brott ligger flera decennier tbx i tiden.

Med tanke på hans kändisskap så lär han inte kunna nysa utan att bli anmäld till polisen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
3/23/14, 5:34 PM
#107

vallhund; jag är mycket tudelad gällande frågan om tvångsmedicinering, dock är det många som kan bli symptomfria med medicinering vilket gör att det inte bör förkastas enligt mig. Vi kan låsa in människor, är det då värre att även medicinera dem? Jag är som sagt tudelad i frågan, den är inte enkel.

Om man hugger ned någon så hjälper det inte om man anmäls av att gå mot röd gubbe, utan det kan gå fort med enorma konsekvenser. Jag är helt enkelt glad att jag slipper ta beslutet och hoppas att de som fattat beslutet gjort rätt.

vallhund
3/23/14, 5:58 PM
#108

Jag arbetar inom akutpsykiatri så jag är mycket väl insatt i tvångsmedicinering. Symptomfri brukar man inte bli av tvångsmedicinering (det används för att bryta psykoser/manier/livshotande depressioner), dvs bryter akuta tillstånd. I första hand. Problemet med ovanstående diagnoser o medicineringar är att när man inte betraktas som en fara för sig själv eller andra så blir man normalt sett utskriven o kan go bananas utan att något kan göras.

Förslag föreligger om att man skall kunna vara kvar under LPT även utanför institutioner, dvs tvångsmedicineras vb. Denna möjlighet finns sedan länge för LRV patienter.

SB har motsatt sig medicinering i flera år, uppenbarligen har han inte ansetts så sjuk o farlig att man måste tvångsmedicinera honom för sin egen eller andras säkerhet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
3/23/14, 8:45 PM
#109

#99 Jag har läst.

"Den här artikeln behöver källhänvisningar för att kunna verifieras. (2011-10)"

mvh Martin

Gesus Pettersson
3/24/14, 10:19 AM
#110

#100 "Han är komplet livsfarlig"

Hur vet DU det?

Så mycket woo - så lite tid!
Det jag hinner kika på och skriva om hamnar på Gesusbloggen 

Skorpion76
3/24/14, 1:35 PM
#111

#110 Jag har läst det! Läs och lyssna på det här då! 
http://www.expressen.se/nyheter/bergwalls-offer-for-mig-ar-han-djavulen/


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
[Moa-]
3/24/14, 7:48 PM
#112

Mustangcab; har du hittat något exempel?

vallhund
3/24/14, 9:58 PM
#113

#111 Ja Expressen är ju en seriös källa. NOT.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
3/24/14, 10:09 PM
#114

#111 Det står ingenstans på sidan (om man nu skall se det som en seriös källa) att han är komplett livsfarlig (jag lyssnade förvisso inte på inslaget, kanske nämndes det där).

Att hans tidigare offer inte mår bra av att se honom och har sin bild av honom som skrämmande osv, det ser jag inte som konstigt. Att han då (för 40 år sedan) var farlig, det betvivlar jag inte.

Om han är "komplett livsfarlig" idag? Det har jag absolut ingen uppfattning om, utan det överlåter jag till de som är utbildade på att bedöma honom och framförallt de som har kontakt med honom snarare än på mig själv som bara har läst vad andra skriver om honom.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: