Annons:
Etikettmedia
Läst 1733 ggr
Freke
2013-10-14 23:31

Anmäld Polis..

Kvinnlig Polis Anmäld undrar vad om hon blir dömd?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
RobinEH
2013-10-14 23:47
#1

Nja, hon började la skrika lite i onödan. Efter sju batongslag så frågar han ju återigen om hon är "sugen på att testa" (samma som han sa efter att han hotat med att spränga hela gatan). Så värst ont av batongslagen verkar han inte få. 

Nu vet jag inte hur det ser ut rent regelmässigt. Men får han verkligen hålla i polishunden?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Pauliine
2013-10-16 12:25
#2

Jag tycker hon agerade helt rätt….

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

[Mustangcab]
2013-10-16 17:53
#3

# 1 Nej han  får inte hålla i polishunden och hon är helt ensam. En bra advokat och enligt statiktik så har hon 50% chans att bli frikänd enligt Leif GW Persson.

Freke
2013-10-16 19:13
#4

#2 Agerat helt rätt? 
Enligt lagen så är hund likställt med tjänstevapen, så om hon låter hunden fortsätta bita, samtidigt som hon slår så använder hon sig av 2 vapen mot en förrövare som dessutom inte ens är hotfull mer än verbalt.

Vidare så släpper hon hunden, *beep* tjänste fel, hund får endast släppas mot flyende förrövare.
Smashfatt ning på batongen? Vet inte om det riktigt är överensstämmande med gällande regler för korrekt batongteknik, ingen som jag lärt ut eller fått lära mig..

Så hon borde gå om kursen i sjävskydd och vara lite mer vaksam på vad som sägs på dessa… Skulle vara intressant att höra hennes instruktörer uttala sig om hennes agerrande. Hade jag varit hennes instruktör så hade jag blivit mörkrädd, förvisso blir jag det ändå..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-10-16 19:30
#5

# 4 Du är inte polis och uppfattar inte situationen. Hon känner sig onekligen hotad då han säger sig spränga hela gatan. Att hon släpper hunden beror på att att han backar tror jag. Han håller faktikst i hennes hund så han kan inte vara så väldigt berusad om han klarar att hålla en polishund som har  föraren med sig. Jag kan tro att det är en anledning till att hon slår.

Du får använda betongen precis så som du anser är av behovet påkallat men sen får du också vara beredd på att stå till svars för det.

Martin
2013-10-16 19:43
#6

Tvåhandsfattning är ju helt klart lite udda. Frågan är ju i och för sig om du inte får sämre effekt i det än om du slår med enhandsslag enligt RPS anvisningar, borde bli betydligt bättre snärt i träffen då.

Skall helt klart bli intressant att se utgången och resonemanget om detsamma. Samt om det kan bli något klargörande om vad som hänt innan man kommer in i filmen.

mvh Martin

Annons:
Freke
2013-10-16 19:59
#7

Klart att tvåhandsfattningen försämrar kraften, då ena armen stoppar drivande kraft..
Nä jag är inte polis, men jag har jobbat med dom och även varit figge i deras övningar just för att jag vet vad som händer. Sen är det likväl tjänstefel att släppa hunden, har trots allt ett antal år bakom mig som hundförare/instruktör för hundförare..

Så hur hon än förklarar det med hunden, så borde hon använda hunden, istället för att kliva in i närhet låt hunden använda sina tänder då, något som en hundförare borde ha vett att göra, det hon gör nu är som att ställa sig "point blank" med ett skjutvapen, då är det inte svårt att övermannas. Hon ska va riktigt glad att han va onykter, hade han varit nykter så hade hon löpt stor risk att själv vara den som fått tagit emot slagen.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-10-16 20:13
#8

Som # 6 säger så vet vi inte vad som händer innan det börjar filmas. Polis får använda det våld de anser vara nödvändigt men de får också vara beredda på att stå till svars för det.

Freke
2013-10-16 21:15
#9

Polislagen 10 är likväl klar och inget som man kan ta mellan tumme och pekfinger..

Och ska hon stödja sig på BrB 24: så är hon helt ute och cyklar..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

RobinEH
2013-10-16 22:01
#10

#4

Är det inte längre så att hundföraren avgör när hunden skall släppas?
#7

Hon använde ju hunden varvid gärningsmannen tog tag i dess sele. Det är väl då inget fel att hon ger batongslag då?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
2013-10-17 11:56
#11

Exemplariskt polisarbete! 😉

Efter att ha sett filmen några gånger kan man ju konstatera att batongslagen inte ger någon effekt varpå hunden får hjälpa till. Personen som filmar var kanske delaktig och försöka trigga nått bråk i propagandasyfte, vad vet jag. Fick dock känslan att dem ville provocera fram polismannens vrede. Synd att det blir åtal när hon endast utförde sitt jobb.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-10-17 12:16
#12

Undrar dock varför hon var själv? Förmodligen kände hon väl sig hotad och i underläge. Enligt regler ska polismän ha minst en kollega på fält?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
2013-10-17 12:29
#13

Angående #12
Hon var inte själv.. Hon hade sin hund.
Då regelverket säger att om en hundförare anser sig vara så kompetent inte behöver ha med sig någon kollega då hunden anses vara "back-up" nog. Det är ett ställningstagande som varje hundförare själv bestämmer, om hon hade begärt att åka två, hade hon fått det.

Men som allt för ofta så finns det en övertro på egen kapacitet.
Så även i detta fall.
angående hund i polisens tjänst finns att läsa här http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/FAP/FAP214_1_RPSFS2011_2.pdf

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
fatcat
2013-10-17 12:32
#14

Med tanke på hur snabbt hon kände sig hotad bör hon ju inte få tillstånd att åka själv med en polishund i fortsättningen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
2013-10-17 12:51
#15

Hon kommer troligen inte att få fortsätta som hundförare överhuvudtaget…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
2013-10-17 19:29
#16

#13 Det finns olika tolkningar av samma regelverk och det tillämpas olika i landet, ensamarbete är inte tillåtet och en del ser hunden som kollega dvs förare med hund är ok, medan andra ser det som ett verktyg och därmed måste man vara två plus hund.

#10 Jo, alltid föraren som avgör när hunden skall släppas (föraren ensamt ansvarig för deta). Fast det finns ett ganska tydligt regelverk för när hund FÅR släppas. Och det är inte heller alla hundar som får släppas. Det beror på vilken klass det är på hunden. Jag har mycket svårt att se skälet till att hon släpper hunden, men som sagt - kan ju finnas saker som hänt innan.

mvh Martin

Freke
2013-10-17 20:45
#17

finns bara två hundar som får släppas TK 1&2 och det är endast polis och militär som får släppa hundarna. Inte väktare eller OV med hund..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: