Annons:
Etikettövrigt
Läst 1153 ggr
[Mustangcab]
2013-10-14 11:56

Världen: Vi älskar vapen

"Dokumentär. Om den globala vapenindustrin och den amerikanska vapenkulturen ur europeisk synvinkel. Vi möter representanter från vapenindustrin, militärer, vapensamlare och den kände fredsforskaren Jan Öberg." källa tv.nu

Ikväll i Kunskapskanelen kl 21.00

Annons:
Freke
2013-10-14 12:07
#1

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-10-14 12:11
#2

Nej när det gäller Sverige så har vi inte den attityden till vapen och får inte använda dem i egenskap av privatperson mot annan person. Enbart för jakt och skytte.

Freke
2013-10-14 13:05
#3

Knappt så vi får ägna oss åt skytte, med tanke på den åtstramningen som är i vapenlagarna.

Där pga polisens misstag stramar åt vapenlagarna. Bara för att dom "tappar" bort vapen, å kan dom så kan andra?
Har ännu aldrig varit med om att en skytt förlagt sitt/sina vapen på någon bensinstations toalett…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-10-14 13:30
#4

Nej det är sant det är svårtatt få licens för ett pistol eller revolver i dagens läge. Gevär går väl an då man ska jaga med det.

[Mustangcab]
2013-10-14 22:47
#5

Min man som äger vapen bl.a en revolver säger att det var även väldigt strängt för att få skaffa  denna. Han var tvungen att vara med en skytteklubb samt kvalificera sig och ta brons, silver och guldmärket innan han kunde ansöka om licens för en revolver. Detta var 1978.

Vi såg på programmet och det är intressant att se vapenindustrin och skillnader i hur folk tänker i Europa och i USA. Automatvapen får du inte licens för här, alltså sådana fullautomatvapen som du får i USA.

En yngre släkting till mig tillbringade ett nyår i USA och tänkte skjuta raketer men det blev han varse att det var minsann farligt. Däremot så kunde han få köpa ett handeldvapen ifall han kunde uppvisa ett giltligt körkort😃

Imasy
2013-10-14 22:56
#6

#5¨

En yngre släkting till mig tillbringade ett nyår i USA och tänkte skjuta raketer men det blev han varse att det var minsann farligt. Däremot så kunde han få köpa ett handeldvapen ifall han kunde uppvisa ett giltligt körkortSkrattar

😮😮😮

Jaaa, vad säger man? 😂

Annons:
[Mustangcab]
2013-10-14 22:58
#7

Den yngre släktingen  tackade vänligt men bestämt nej i varje fall😃

Upp till toppen
Annons: