Annons:
Etikettmedia
Läst 1667 ggr
Freke
2013-10-13 12:36

Men se? Ska vi få se en förändring..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Mustangcab]
2013-10-13 19:10
#1

Ja vad 17 funkar inte "kårandan"?

Freke
2013-10-13 19:20
#2

Kärandan… Ja det är ju ett gissel i sig själv, se inom Polisen där den helt uppenbarligen fungar alldeles för bra..

När poliser mobbar och fryser ut de som gjort rätt för att de som gjort fel och begått brott ska klara sig..
Helt fantastiskt att det händer i ett så kallat rättssamhälle som ska stå upp för de som är utsatta.
Hoppas ni vet vilket ärende jag åsyftar..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Imasy
2013-10-13 19:47
#3

Tycker det är ganska intressant det där, kårandan. Oavsett i vilken yrkesgrupp man tillhör, så undrar jag om det är så himla enkelt att anmäla sin arbetskamrat om denne gjort fel?

Jag kan ju tänka mig att många drar sig för det, då man tvingas träffa varandra varenda dag.

Freke
2013-10-13 20:06
#4

Se som Michael Lundh som anmälde 2 av sina kollegor inom sthlm-polisen för att dom hade spöat en 16-åring..

Eller Eva Kallai som vittnade mot kollega i A-turen 1993

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
2013-10-14 01:04
#5

Kan inte låta bli o tänka på alla anställda inom kriminalvården som varje dag blir utsatta för glåpord och trakasserier från intagna utan vidare konsekvenser. Statistiskt är det nog (mycket) vanligare att poliser utsätts för våld och hot. 

Med det i åtanke är det nog inte alltid så lätt att anmäla tjänstefel som vi tror. Föreställ dig en väldigt duktig poliskollega fast med extrem huvudvärk, går till jobbet och måste handskas med människor som inte drar för sig att jävlas med denne. Oavsett om det sker på en stökig krog ute i samhället eller inom en anstalt. Förr eller senare kommer förmodligen någon av dina kollegor vara nära att passera gränsen.

Försöker inte försvara tjänstefel på något sätt men vill påpeka att situationen inte alltid är så enkel. Begår en polis fel utan tecken på psykisk instabilitet bör ju kollegorna använda deras sunda förnuft och anmäla denne.

Gör en liten jämförelse med skolan jag arbetar på. När ungar skriker o bråkar får vi inte göra vad som helst då strikta regler finns. Minsta fel kan leda till anmälning och avstängning. Ibland får dock personal och lärare nog vilket resulterar i att den bråkiga eleven får en ordentlig utskällning. Detta verkar va svårt för många att förstå..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-10-14 10:26
#6

Tror folk skulle ha bättre förståelse för sådana offentliga yrken om de själva fick prova på det. Extrema arbetsmiljöer som varje dag är en utmaning för både lärare och elever, kriminella, väktare och poliser. Hur skulle ni själva agerat i en stressad och kränkande situation? Är det verkligen så lätt att inte göra fel?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Freke
2013-10-14 12:03
#7

Om man nu ser till vad dom gör, jag vet själv då jag stått i dörrn som Ordningsvakt och blivit utsatt för det mesta.

Om man som ordningvakt begår, fel lagbrott så blir man av med jobbet. Det finns inga förmildrande omständigheter. Då är man ändå en myndighetsperson. Fast inom privata sektorn.

Så jo jag vet hur det är att bli utsatt för det.. 

Då man valt jobbet själv och pallar man inte, så kanske man inte ska vara där. Och står man för lag och rätt… FÅR MAN INTE GÖRA FEL..

Har man ett högre rättskydd borde man även ha ett större Rätts tänk

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Mustangcab]
2013-10-14 12:05
#8

Själv har jag råkat ut för läkare som vaknat på fel sidan på morgonen och önskat att denne inte hade gått till sitt arbete.😡

fatcat
2013-10-14 15:02
#9

"Då man valt jobbet själv och pallar man inte, så kanske man inte ska vara där."

Om man pallar jobbet då exemplariskt efter 20 år i tjänst men blir då trakasserad av elever, brottslingar eller annat beroende på arbete. Är det inte lätt att man någon gång går över gränsen? Inte genom våld men att man säger ifrån, bemöter trakasserier med trakasserier. Skillnaden är att offentliga personer blir snabbt anmälda om de korsar den gränsen. Lärare också som exempel, tar dem tag i en bråkig elev mot dennes vilja så väntar varningar och en uppsägning runt hörnet.

Statliga tjänstemän som yrkesutövare i offentliga sektorn har idag en obefintlig auktoritet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2013-10-14 17:16
#10

fatcat; så vi skall tillåta att människor som får lön från medborgarna även kränker dessa och dess rättigheter för att "alla har rätt till en dålig dag"? Har du en dålig dag, var medveten om detta och ansträng dig sju gånger till för att vara extra hjälpsam, trevlig och tillmötesgående. Ditt dåliga humör är ditt problem och du kanske skall ägna lunchen åt en promenad för att rensa tankarna istället.

På arbetet skall du vara professionell och sköta ditt arbete, ditt humör och dina personliga problem hör till fritiden och du får hantera dem där. Detta gäller samtliga.

fatcat
2013-10-14 19:16
#11

Du har inte en endaste aning Moa hur mina dåliga dagar ser ut. Jag sköter mitt arbete felfritt även när jag är stressad till hundra procent och blir utsatt för diverse kränkningar. Detta skulle du kunna fråga valfri lärare om på mitt arbete. Frågan är om du själv skulle agerat likadant vid kränkningar och Stress. Har du ens arbetat på en skola? Eftersom du missförstått mina inlägg vill jag förtydliga att jag inte tycker tjänstefel är acceptabelt. Vill bara uppmärksamma den egentliga majoriteten som blir utsatt för kränkningar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2013-10-14 22:38
#12

fatcat; ja, jag har vikarierat både inom skola och barnomsorg. Varför nu detta krävs för att ha en åsikt. Jag har även arbetet som innesäljare och som växel, två yrkesgrupper som får ta väldigt mycket kränkningar och hårda ord. Däremot så får du aldrig bära med dig agg hemifrån eller från en tidigare händelse in i nästa, det är aldrig acceptabelt. Skall du arbeta inom yrken där du blir pressad (i stort sett samtliga) så måste du kunna hantera detta, annars får du först arbeta ordentligt med dig själv.

fatcat
2013-10-14 22:43
#13

Säger dock inte mycket om din erfarenhet av att hantera stressiga och hotfulla situationer.. Självfallet är det aldrig acceptabelt att bete sig illa eller begå tjänstefel. Jag pratar om tjänstemän som står ut dagligen med trakasserier och inte kan säga ifrån utan att riskera anmälningar. 

Det är viktigt att uppmärksamma båda sidorna av myntet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Moa-]
2013-10-14 22:51
#14

fatcat; men det säger något om din eller vaddå? Jag hänger inte med i den diskussionen…

Nej, jag kräver att personer med yrken som kan påverka andra skall sköta sig professionellt, oavsett vilka situationer som gäller. Lärare kan säga ifrån till elever och lyfta problem utan att ta till våld, det finns andra medel att nyttja. Klarar man ej detta så är man ej lämplig för yrket. Självfallet hoppas jag att man blir anmäld annars och viktigare även fälld, en anmälan säger inget i sig.

fatcat
2013-10-14 23:11
#15

Moa jag förespråkar inga våldslösningar! Ibland uppstår dock tumultartade situationer som kan vara ohanterligt även för professionella yrkesutövare. I en sådan situation räcker det med att en lärare oavsiktligt nuddar en elev för att bli av med jobbet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
2013-10-14 23:21
#16

fatcat; hitta gärna ett prejudikat där det räcker med att någon nuddats. Däremot att låsa in elever eller slå, är aldrig acceptabelt.

Upp till toppen
Annons: