Annons:
Etikettböcker-tv-radio
Läst 1325 ggr
Freke
2013-10-11 19:07

TV4:s Efter 10

Ella berättar om sina upplevelser:
Ställer samtidigt en fråga till B Ask..
Frågan till Beatrice Ask? Hur motiverar du din strävan efter hårdare tag och längre straff, när all forskning och all statistik visar att fängelse inte fungerar och svenska kriminalvård har så dåligt resultat?

Beatrice Ask: Svarar på kritiken

Beatrice Ask svarar "Straffens syfte är inte i första hand att hjälpa den som har begått ett brott. Det är en signal från samhället och en upprättelse för brottsoffret." 
Reflektion:
Inget förvånande i mitt tycke. Om man inte tänker på att vi i Sverige har Kriminalvård istället för fängelse - av en anledning. Och att upprättelse för brottsoffret påminner väldigt mycket om hämnd..

Finns så mycket att göra i dessa frågor, undrar när och om Sverige är villiga till att bryta tränder och bygga för framtiden!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Imasy
2013-10-12 21:59
#1

Så nu har jag sett de båda klippen och det var riktigt intressant 🙂

Hinner ju aldrig se detta när det sänds på tv till förmån för "bolibompakanalen".

[Moa-]
2013-10-14 17:24
#2

Samma ställningstagande som jag brukar ha, frågan är hur samhället ser på att vi låter dömda genomgå en period som ökar risken för återfall istället för sänker den…

Freke
2013-10-14 18:15
#3

Fförvisso, men eftersom återfallen är lika stora idag även med straffskärpningar så är en överhängande risk att utvecklingen kommer att slå tillbaka även idag, för då ska det va värt att göra brottet = Grövre, större risktagande och mycket mer våldsamt

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: