Annons:
Etikettpå-andra-sidan
Läst 3643 ggr
Freke
10/1/13, 9:46 PM

När man suttit i fängelse.

Så kommer man ut..

Men till vad kommer man ut? Ett samhälle som man inte kan, inte förstår sig på? Man har ju inte fått lära sig om hur eller vad som förväntas av en? Inte heller får man någon hjälp.

Just för att man är fri, fast ändå låst, märkt för livet.
Är det då konstigt att man begår nya brott, eftersom man inte får hjälp, ingenstans att bo, man får inga jobb eftersom man suttit.

Så även om man per definition är ren, fri så sitter man ännu i ett fängelse som är värre än det man precis muckat ifrån.
För där var man någon, det fanns rutiner, man visste hur och vad man skulle göra. Nu vet man ingenting..

Man har ingen koll på det, men man förväntas fungera i samhället och acceptera att det är så?
En som inte har haft kontakt med det här kommer nog inte att förstå vad och varför man faller tillbaka. Varför man blir återfallsförbrytare eller faller tillbaka i missbruk.

Men det är egentligen inte svårt att förstå om man ser vad och vilka förutsättningar man haft innan.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Freke
10/2/13, 9:52 PM
#1

Nästa del i Verkligheten..

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/260955?programid=3052

Om och hur det är när man kommer ut..
Ella berättar om hur en del av hennes resa började, fortsättning kommer nästa vecka i P3s Verkligheten.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Velinga1984
10/4/13, 1:18 PM
#2

Fast nja, för vissa kanske.

För några år sen blev jag tillsammans med en kille som skulle avtjäna 1 års fängelse, då han påverkad kört på en polis. Han satt inne 9 månader och när han väl kom ut så fick han nästan omgående socialbidrag, lägenhet och sysselsättning via arbetsförmedlingen. Enda är att i hans papper hos polisen så står han som farlig men inget som syns hos arbetsgivare såvida han söker jobb som inte kräver belastningsregister.

[Moa-]
10/4/13, 1:57 PM
#3

Jag anser att det är ett stort problem att återanpassas och accepteras in i samhället. Avtjänande straff skall anses avtjänade, men samtidigt har vissa yrken ett skyddsbehov där det tyvärr är onödigt att ta risken att anställa någon som har högre risk att återigen bryta mot lagen. Så ett svårt avvägande…

Däremot skulle jag aldrig säga att någon är återanpassade eller välkommen åter baserat på att de uppbär ekonomiskt försörjningsstöd, vilket är sista utvägen för de som saknar alla andra försörjningsmöjligheter.

te@gc
10/5/13, 10:37 PM
#4

hej

missbruk är ju en returbiljet till kåken. socialbidrag går det inte att leva på.

ett tips är att söka udda job. sannerare, byggstädare, rivare ,ställningsbyggare  etc. bra betalda okvalifiserade jobb.

 gå med I en AA-grupp

börja spara några hundringar varje månad{tydligen jävla viktigt för att kunna låna från banken senare)

seöver dina vänner. man kan säga hej då,(göra slut) med sin bästa vänn om man  inte ska åt samma håll. otroligt offta förstår de varför. man blir ju polare sedan när vännen tar samma väg:)

ta upp ett gammalt intresse, meka med moppar skjuta fåglar, gå på teater eller springa..även I en liten stad som min så finns det en förening minst för varje upptänkligt intresse.

Du har gjort en knäpp grej, troligen sårat nära och kära. byt stil. livet är kort och jäkligt för många av oss. så knäppa inte ned dig igen I missbruk och kriminalitet.

[Moa-]
10/6/13, 8:42 AM
#5

te@gc; vad menar du med att det inte går att leva på ekonomiskt försörjningsstöd? Jag förstår inte hur du avser här…

te@gc
10/6/13, 10:16 AM
#6

hej alla och moa.

jag har haft turen att inte behöva försörgningsstöd på ett tag. men vet hur det är. ibland kan jag låta som en idiot och kanske är jag en bit av det.

försörjnings stödet, om det var som för mig, gav hyran betald och mat till den 14de varje månad. sedan fick man ringa pappa och mamma.jag vill säga att bidraget är så lågt satt att man måste vara en konstnär för att fixa det.

 soc, svårt men troligen inte omöjligt

 te@gc

Annons:
Imasy
10/6/13, 10:51 AM
#7

Det går nog att överleva på försörjningsstöd, men absolut inte leva.

fatcat
10/6/13, 11:40 AM
#8

Har själv levt på försörjningsstöd tidigare i livet. Haha, vad hade man råd med? Förutom pengarna som knappt räckte till mat varje månad var det liiite över till att antingen gå o ta en fika på stan eller köpa en tröja på HM! Prioriteringar blev vardag. Läkarbesök kunde man glömma, fanns inte pengar till. 

Efter investerat i ett par jeans som kostade 100kr mer än ekonomin tillät så fick jag klara mig utan mat någon dag. Vågade inte heller låna av föräldrarna på grund av samvetet, vill leva självständigt.

När man levt i absolut fattigdom har man iaf hoppet kvar att ta sig vidare. Aldrig haft sådan beslutsamhet, aldrig heller förstått värdet av pengar om det inte vore för detta öde.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
10/6/13, 11:47 AM
#9

Idag har jag över hundra tusen i sparade tillgångar och försöker hela tiden att tjäna mer pengar. Är väldigt mån om vad som inhandlas förutom öl o sprit.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/6/13, 12:02 PM
#10

Jag har släktingar som levt länge på försörjningsstöd och även lyckats spara ihop till en utlandsresa, så det beror nog på hur man lever och prioriterar. Normen för försörjningsstöd är i nivå med studielånet som jag levt på i många år utan större problem, båda är tänkt som en kortsiktig lösning ej något permanent. 

Läkarbesök brukar även ersättas utanför normen, så det är inget som det som regel brukar behöva kompromissas med.

fatcat
10/6/13, 12:05 PM
#11

Det är definitivt inte i nivå med studielånet Moa. Jag vet dem på Högskolan med studielån som får ut nästan 10.000 i månaden eller runt 8000.

När jag levde på försörjningsstöd fick jag ut 3.500 efter skatt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/6/13, 12:08 PM
#12

fatcat; låter ju nästan som du har full koll när du diffar 20 % i ditt uttalande… Jämför du äpplen och päron lite grann nu kanske? Studielånet skall bekosta hyra, vilket socialtjänsten står för i andra fallet, samt att studielånet skall täcka mycket dyr kurslitteratur som inte de som ekonomsikt försörjningsstöd behöver bekosta.

Imasy
10/6/13, 12:11 PM
#13

Vad som ingår i normen på försörjningsstöd är väl lite olika från kommun till kommun?

Jag tror att vi i Dalarna har ett generösare bidrag än vad de i Sthlm har t.ex. Nu är det väl inte många hundralappar det handlar om, men det är väl mycket pengar det också om man inga pengar har.

Annons:
fatcat
10/6/13, 12:11 PM
#14

En vän till mig som precis studerat färdigt kunde spara nästan 3000 kr av studielånet i månaden. Det är ungefär hela den summan jag levde på med försörjningsstödet Moa.

Du har ingen aning om vad du argumenterar och du vet inte hur extrem fattigdom känns.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/6/13, 12:23 PM
#15

Imasy; det fastställs en riksnorm varje år, som sedan går att anpassa.

fatcat; bodde personen hemma? 9000 kr (i lån och bidrag)  - 5000 kr i hyra, 1000 kr i litteratur kvar blir 3000 kr att betala räkningar för, mat, nöjen och allt annat… Hur du kan spara 3000 kr kan jag omöjligen se.

Imasy
10/6/13, 12:27 PM
#16

#15

Jag betalade 5500 kr/mån när vi bodde i lägenhet, och det var en stor trea. 

Här går en etta på 3000 ungefär, och många studenter här brukar ibland dela på en "vanlig" lägenhet om de inte vill/kan bo i studenthemmet.

I studentlägeneheterna tror jag allt annat ingår, dvs el, vatten och internet, så det blir inte så många andra "övriga" räkningar som man "måste" ha.

Eftersom vi har högskolan här på orten har de satsat en hel del på studenternas boende, så det ska bli fler och bättre bostäder.

[Moa-]
10/6/13, 12:35 PM
#17

Imasy; bor du i en studentstad så är tyvärr hyrorna i regel runt 5000 kr för en etta. Det går att få ned något i bland, men då förlorar du läge eller får bo i korridor, oftast får du vara glad att ha en bostad. De senaste två åren av mina studier betalade jag ca: 5000 kr /10 månaders hyra. Här ingick inget internet och du lär ju även ha hemförsäkring, telefon och andra omkostnader. 3000 kr/mån vet jag faktiskt ingen på någon svensk studieort som haft en hyra på…

fatcat
10/6/13, 12:39 PM
#18

Personen hade ingen enorm hyra utan levde i ett billigt studentrum tillsammans med några andra. 

Många studenter lever så varpå dem kan spara ganska mycket eller lägga pengar på nöjen. 

Skillnaden är när du lever på försörjningsstöd kan du inte spara in på billigare boenden då hyran inte är inbäddat i stödet (vilket är förståeligt). Studenter har då oftast mer valmöjligheter.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
10/6/13, 12:44 PM
#19

#17

Som jag sa så har de satsat på studenterna här, men jag får erkänna att jag skrev fel hyra i mitt förra inlägg. 

De var faktiskt lägre. En snabb koll på de lediga studentlägenheterna som finns just nu ligger på 2100-2800 kr/mån.

[Moa-]
10/6/13, 12:44 PM
#20

fatcat; många studenter? Jag känner ingen och jag har studerat i fem år, samt samtliga mina vänner även från tidigare har studerat och ingen har valt de alternativen… För mig är det en mänsklig rättighet att ha mitt eget utrymme.

Jag säger snarare tvärt om, på försörjningsstödet får du oftast ut mer pengar att röra dig på och trots detta kan bo drägligt, säg den person som hellre delar med fyra halvokända människor?

Annons:
[Moa-]
10/6/13, 12:45 PM
#21

Imasy; är det då lägenheter som ligger inne i en centralort eller är det enstaka rum med delade faciliteter som ligger långt ute i ett ytterområde?

Imasy
10/6/13, 12:47 PM
#22

#20

Men normen är ju uträknad att du behöver si och så mycket pengar till mat, kläder, osv. Sedan slås ju hyran på utanpå det.

Vad hyran hamnar på är ju orelevant eftersom du inte får mer pengar att leva för? Eller missförstår jag dig nu?

Imasy
10/6/13, 12:50 PM
#23

#21

Jag bor i Falun, vilket är residensstaden i Dalarna, så det är väl en stor stad på så vis. 

Lägenheterna ligger väl ca 10-15 min cykelväg från högskolan. Det går massvis med bussar också om man hellre föredrar det, men det går faktiskt fortare att cykla.

Sedan finns det nybyggda lägenheter som är granne med högskolan, men de verkar vara, av förståeliga skäl, uthyrda.

[Moa-]
10/6/13, 12:51 PM
#24

Imasy; Falun är ju inte heller en av de stora studentstäderna, kolla Umeå, Lund, Linköping, Uppsala och dylikt så är det en svårare situation. 

Ja, om ni diskuterar studenternas hyror och försöker få ned dem på 2000 kr nivån, något jag aldrig lyckats med eller känner någon som lyckats med. Det är alltid lätt att peka på saker i teorin, men som sagt i verkligheten så ligger hyrorna jag känner till på 4 000 - 6 000 kr/10 månader. (De månader du har möjlighet att ta bidrag och lån för. )

Imasy
10/6/13, 12:55 PM
#25

#24

Jag argumenterar defenitivt inte emot att det kan vara dyrare/svårare på andra ställen, men så är det väl med allt, oavsett om man söker bostad som student eller inte.

Jag ville bara påpeka att det visst är möjligt att få en bostad som student för ett betydligt lägre månadspris.

Om sedan högskolan här i Dalarna är en bra utbildning eller inte kan jag inte svara på då jag valt att läsa mot andra universitet.

[Moa-]
10/6/13, 1:05 PM
#26

Imasy; jo, men om du som student vill bo i en studentstad, med utbildningar med bra rykte som lätt ger arbete sedan så blir det långt svårare. Jag kan inte säga en ort med låga hyror och en läkarutbildning exempelvis… Samma sak så är civil-utbildningarna oftast bundna till dessa orter och de är de som hamnar högt upp i rankningen både av studenter och arbetsgivare så det måste ju tyda på något.

Vill du däremot arbeta inom ett "bristyrke" så som förskolelärare, sjuksköterska eller dylikt så spelar det ingen större roll vart du studerar för dina chanser till arbete då efterfrågan på marknaden är större än utbudet. 

Min enda poäng är att det går att överleva på ekonomsikt försörjningsstöd och att studenter ofta har samma ekonomiska möjligheter, skillnaden är att studenterna måste betala åter. Inget av dem är tänkt som en långsiktig lösning…

Imasy
10/6/13, 1:09 PM
#27

#26

Läkare kan man inte bli här så vitt jag vet, men civilingenjör mm kan man då bli ;)

Men visst har du rätt i att de med försörjningsstöd har ju inte en stor skuld senare, som studenter har. 

Men gällande försörjningsstöd så får man ju inte ha något sparat alls, inte ens om du sparar på försörjningsstödet. Jag är osäker på vad det står i lagen, men det finns ju de som fått avdrag på nästa månads bidrag då de hade lite sparat från förra månaden.

Annons:
fatcat
10/6/13, 1:12 PM
#28

Min äldsta syster studerade på Mälardalens högskolan för en massa år sedan och levde billigt i ett studentrum i Eskilstuna. Vet att hon också lyckades spara in mkt pengar tack vare den låga hyran.

Visst, det är inga jättesummor vi pratar om men ändå.

Min yngsta syster levde billigt i en ungdomslägenhet i Stockholm med en hyra på 3000 kr! I somras flyttade hon ihop med killen och betalar nu 1500 i hyra! 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/6/13, 2:42 PM
#29

fatcat; inte heller Eskilstuna är en särskild studentstad som har hyror därefter… Vilket är lite av min poäng, har du 12 månaders hyra så måste studenter många gånger spara studielånet för att täcka detta då många har svårt att få sommarjobb och socialtjänsten i många fall avslår studenters ansökningar om stöd under sommaren.

Imasy; det skall vara emot riktlinjerna, självfallet skall det gå att spara, detta då kläder ingår i normen och de flesta av oss sparar någon månad (prioriterar ned kläder en månad) för att köpa en ny vinterjacka. 

_______________________________________

Självfallet är det inte ett lyxliv du lever på ekonomiskt försörjningsstöd, men du kan gott och väl leva på det. Som sagt är det tänkt som en tillfällig lösning ej ett permanent tillstånd. Några som däremot lever på svältgränsen men sällan gnäller är asylsökande i Sverige, deras norm ligger långt under gränsen för ekonomiskt försörjningsstöd, barnbidraget sänks för varje barn istället för höjs som för svenska familjer och bostäderna är under all kritik. Så nej, de som lever på ekonomiskt försörjningsstöd är ej dem som har de värst i Sverige.

TjockaBerta
10/6/13, 4:48 PM
#30

#10

Det låter som försäkringsbedrägeri i mina öron. Om man har försörjningsstöd får man inte spara några pengar och då får man mindre försörjningsstöd månaden därpå. 

Och absolut inte spara pengar att åka utomlands för.

I så fall har dessa personer gömt undan pengar och utnyttjat försörjningsstödet oärligt. Gör en anmälan på dem omgående!

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
10/6/13, 5:03 PM
#31

TjockaBerta; samma pengar, samma människor, samma förutsättningar, vad är problemet? Efter att ha arbetat i en växel vet jag att många som uppbär stöd rest utomlands i olika ärenden.

Om någon sen vill spara pengarna och nyttja till en upplevelse som alternativ till att röka, dricka, köpa pizza, kläder eller annat så är det upp till dem. Det där att pengarna inte får sparas måste då skilja mellan olika kommuner, för jag har flera gånger hört att det bara är båg, tänk logiken med vinterjacka som jag nämnt ovan.

Vet att det brukar finnas extra fonder och medel att söka bland annat för äldre och barnfamiljer för semestrar, jul och annat som kostar mer än vad normen täcker. Socialtjänsten skall ses som ett stöd, inte ett hot.

TjockaBerta
10/6/13, 5:11 PM
#32

#31

OK. Du har jobbat i en växel (!) så då vet du precis hur det fungerar. 

Det är bara båg det du hört. Ok då vet jag.

Jag tycker du ska ta reda på vilka regler som gäller för att uppbära försörjningsstöd för det har du inte en susning om.

>>>Malum domesticum<<<

[Moa-]
10/6/13, 5:15 PM
#33

"Riksnormen är uppbyggd så, att du skall kunna planera din ekonomi på längre sikt än en månad. Du bör kunna spara till räkningar som ska betalas till exempel kvartalsvis, såsom el och telefon." Karlshamns kommun

Nu har jag presenterat en källa, så vad har du att komma med?

Martin
10/6/13, 7:33 PM
#34

#17 I växjö kostar de minsta lägenheterna som är på 22-26 kvm lite beroende på vilka adresser mellan 2.300-3.000 kr. Inte helt säker, men tror att det dessutom fortfarande är 10 månader man betalar även om man kan bo där hela året, dvs två avgiftsfria månader. När jag pluggade där för ett antal år sedan hade jag en lägenhet på strax under 30 kvm som jag betalade 3.200 för och då ingick bredband. 

I Malmö finns det (2012 års priser) en hel del lägenheter på 20-25 kvm för precis över 3.000/månaden (oftast 12 hyror/år).

mvh Martin

Annons:
[Mustangcab]
10/6/13, 7:50 PM
#35

Moa-Man kan få månatliga räkninga också det har nämligen vi. Och vi har eget hus och lever inte på försörjningsstöd.

fatcat
10/6/13, 8:11 PM
#36

När jag levde på försörjningsstöd så kunde man glömma att ha några sparade tillgångar. Det var dem extra tydliga med innan papperna var påskrivna.

Fanns det pengar över på kontot till nästkommande månad så drog dem av på insättningen. Jag va väldigt noga i månadsslutet, tog genast ut det som fanns kvar o lade ner i plånboken! Var tvungen för varje månad redovisa hela min ekonomi hos en socialtjänsthandläggare. Som tur va tog det endast tre månader sen hade jag fast anställning.🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
10/6/13, 8:15 PM
#37

Nu är jag också med i A-kassan ifall att.. 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Imasy
10/6/13, 8:15 PM
[Moa-]
10/6/13, 8:29 PM
#39

Mustangcab; jo, men det är inte det som diskuteras, utan om det är tillåtet att spara av försörjningsstödet vilket länken fordrar i vissa fall. Samtliga avgifter är inte heller möjliga att betala per månad eller få månadsfaktura på.

fatcat; ja, du får inte inför att du söker stödet ha några sparade tillgångar, men det är ju en helt annan fråga. Även om du extravagant slösar dina sparade pengar inför en ansökan så ger inte det berättigandet till stödet. Läser du i länken ovan och även nedan så ser man tydligt att planering är tillåtet och stärks.

"Biståndet ska lämnas på sådant sätt att den enskildes resurser att leva ett självständigt liv stärks." Riktlinjer försörjningsstöd

Martin
10/6/13, 8:30 PM
#40

#38 Ett typiskt exempel på när det lönar sig att läsa det man länkar till.

Förvisso beslutade stadsdelen att dra in försörjningsstödet men läser man vidare så framgår det mellan raderna att det beslutet överklagats, till både förvaltningsrätt och kammarrätt. Och att de gav paret rätt. Alltså får vi anta att paret idag har en ny tv och har kvar försörjningsstödet.

mvh Martin

[Moa-]
10/6/13, 8:31 PM
#41

"Dessutom fastslår kammarrätten att personer med socialbidrag har rätt att disponera det fritt. Det innebär även att de ska hushålla med bidraget och planera för större utgifter." Imasy länk ovan

Annons:
Imasy
10/6/13, 8:40 PM
#42

#40

Jag vet inte varför du inte tror att jag läst länken, men det var inte det som var poängen. De blev tvungna att överklaga till två instanser för att få rätt, när de egentligen hade rätt från början.

Hur många yngre har kunskapen om hur man gör detta? Och faller det inte på sin egen rimlighet att socialtjänsten inte kan sina egna regler?

fatcat
10/6/13, 8:43 PM
#43

Det var både innan och efter jag ansökte om försörjningsstödet Moa. Blev det över av bidraget så skulle dem dra av på nästkommande insättning. Var tvungen att redovisa hela ekonomin och fylla i en ny ansökan om försörjningsstöd för varje månad innan jag kunde få ut några pengar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
10/6/13, 8:44 PM
#44

Imasy; och nu finns det ett prejudikat på att du har rätt att själv spendera stödet, vilket gör att du i framtiden inte behöver pröva frågan i domstol. När praxis finns skall den följas, fram tills dess är det tjänstemännens tolkning som föreligger.

Imasy
10/6/13, 8:47 PM
#45

#44

Men likt förbaskat får ett flertal hålla på att överklaga och hävda sin rätt innan de ger med sig, trots att de har rätt från början.

[Moa-]
10/6/13, 8:47 PM
#46

fatcat; då gjorde de fel och du hade otur med din handläggare. Dels så har du sett ovanstående länkar och dels så länkar Imasy till en artikel som visar att hovrätten ger fri rätt till valet hur stödet skall spenderas. Detta gäller som huvudregel, i vissa fall krävs full redovisning då viss problematik föreligger, för att se till att pengarna nyttjas korrekt. Detta gäller exempel vid missbruksproblematik eller vid planeringssvårigheter och bidragstagaren ej själv kan prioritera och sköta sin ekonomi fullt ut.

Martin
10/6/13, 10:10 PM
#47

#42 Det står i alla beslut hur man överklagar dem, bara att läsa innantill eller be någon om hjälp att läsa innantill.

mvh Martin

Imasy
10/6/13, 10:36 PM
#48

De överklagande jag sett har det bara nämnts hur man överklagar till själva socialtjänsten, inget om förvaltningsrätten eller kammarrätten.

Men hur många är det som har orken att överklaga? Kan man ta för givet att alla vet, eller har någon, som vet hur man formulerar en överklagan?

Annons:
[Moa-]
10/6/13, 10:38 PM
#49

Imasy; du måste ju överklaga i rätt ordning, en dom från tingsrätt kan ej överklagas till högsta domstolen…

Imasy
10/6/13, 10:40 PM
#50

#49

Men vad har HD med överklagan av socialbidrag att göra? Eller missar jag något här?

[Moa-]
10/6/13, 10:45 PM
#51

Imasy; du överklagar beslutet till socialtjänsten först, nästa steg är förvaltningsrätten, det finns ingen idé att inte göra saker i rätt ordning, så troligen får du vid avslag på överklagan till socialtjänsten information om nästa steg för att överklaga. (Sedan gillar jag personligen inte att människan omyndigförklaras, har jag kontakt med en instans så läser jag givetvis på de aktuella reglerna. Samma sak om jag tecknar avtal, gifter mig eller något helt annat.)

Imasy
10/6/13, 10:49 PM
#52

#51

Ja jag har aldrig behövt överklaga ett socialtjänstbeslut så jag vet heller inte vad som står i deras andra avslag. Men jag tolkade tidigare inlägg som att det är "självklart" att man vet hur hela processen med överklagande ser ut, vilket jag tror inte alla är medvetna om.

Men jag vet inte vad du menar med att människor omyndigförklaras? Jag har varit i kontakt med ganska många som faktiskt inte vet hur man gör när man ska överklaga eller dyl, vare sig det gäller soc, LSt, kronofogden eller vad det nu kan vara, så jag tycker inte man ska vara så säker på att alla vet, och bara för att man inte vet anser inte jag att det är samma sak som att omyndigförklara någon.

[Moa-]
10/6/13, 10:53 PM
#53

Står det överklagan i brevet så är det troligen steg ett.

Att utgå ifrån att människor inte kan söka upp information, skriva, läsa eller ta egna beslut är enligt mig att omyndigförklara dem. Att tro att alla behöver allt utskrivet steg för steg. Vill man veta något så tar man reda på det. Gör man inte det så bryr man sig kanske inte tillräckligt om den aktuella frågan. På samma sätt som jag aldrig skulle orka gå tillbaka in i en affär för att de tagit en femma för mycket för en vara…

Imasy
10/6/13, 11:39 PM
#54

#53

Ingen kan veta allt, eller vet vart man kan vända sig för att hitta information osv, vet vilken myndighet som gör vad mm mm. Jag tycker inte det är att omyndigförklara någon för att man behöver hjälp.

Jag utgår inte från att verkligen alla inte kan någonting, och jag utgår heller inte från att alla vet precis allting.

[Moa-]
10/7/13, 9:46 AM
#55

Imasy; vart man vänder för att finna information bör alla känna till, och gör inte människor det så bör detta utbildas i grundskolan. Det är en förutsättning för att samhället skall fungera.

Som någon sagt ovan så står det ju hur de överklagar beslutet till socialtjänsten, vilket är det första steget. En ansökan om ekonomiskt försörjningsstöd är enligt mig inte en logisk väg till en utbildning i vårt rättssystem, så jag vet inte riktigt vad mer du vill ha egentligen?

Annons:
Imasy
10/7/13, 10:06 AM
#56

#55

Jag kan inte svara på hur grundskolan ser ut idag, men jag kan då säga att när jag själv gick i högstadiet/gymnasiet så fanns det inte på världskartan att man diskuterade hur sådana här saker fungerar.

Hur man överklagar, ansöker om div. saker, hur myndigheter arbetar osv osv osv är något jag helt enkelt har fått lära mig på egen hand.

Så ja, jag tror det hade varit på sin plats att lära eleverna hur det faktiskt fungerar i vårt samhälle.

[Moa-]
10/7/13, 10:17 AM
#57

Hör enligt mig hemma i samhällskunskapen och grunderna tror jag nog tas upp, med olika rättsinstanser och vart man vänder sig mer offentliga frågor och vart privaträttsliga frågor hör hemma. Samma sak om myndigheternas uppgifter, jag vet att detta togs upp både i högstadiet och i flera gymnasiekurser när jag och mina syskon läst. Dock bör ju grunden alltid vara fakasök, så kan alla frågor besvaras, svaren ändras i med jämna mellanrum, myndigheter skapas, slås samman och läggs ned som exempel.

Imasy
10/7/13, 10:20 AM
#58

#57

Ja jag gick media på gymnasiet, så det kanske inte var prioriterat där då 😃

Freke
10/7/13, 11:35 AM
#59

Så vad har Studielån med att mucka ifrån kåken?

När man muckat får man ytterst sällan ett hyreskontrakt, visst man kan få försörgningstöd men oftast har man ett skdestånd som följer en och då var det kört ändå, det blir inga pengar, man har ingenstans att bo och återfallsbrotten blir ett faktum..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
10/7/13, 11:37 AM
#60

Imasy; samhällskunskapen var ju obligatorisk fram tills för något år sedan, så den borde ni ju ha läst… Alla lärare kanske inte tolkar kursplanen lika däremot.

Martin
10/7/13, 9:33 PM
#61

#59 Freke - har du några förslag på vad man kan göra att det är så som du beskriver?

mvh Martin

Imasy
10/7/13, 9:47 PM
#62

#60¨

Jo samhällskunskap har vi såklart haft, men inget om hur myndigheter arbetar, var man har för rättigheter och skyldigheter osv.

Annons:
[Moa-]
10/7/13, 9:53 PM
#63

Märkligt att detta inte tagits upp, det gjorde det under min utbildning. Däremot inte på detaljnivå över samtliga scenarion, utan övergripande.

Imasy
10/7/13, 9:56 PM
#64

#63

Inte då mycket mer än att vi har tingsrätt, hovrätt osv. Men nej, inte ens en övergripande vilka myndigheter vi har osv.

Vi hade inte ens enskilda samhällskunskapslektioner, utan de hade bakat ihop detta med svenskan av någon skum anledning. Och fråga mig inte varför för något svar på det har jag inte 😃

[Moa-]
10/7/13, 10:05 PM
#65

Okej, trist när ett viktigt ämne ignoreras. Däremot anser jag det bra att svenskan samarbetar med andra ämnen, hellre skriva en uppsats med innehåll och ett syfte än att bara skriva en uppsats. Samtliga myndigheter behöver inte gås igenom enligt mig, men att de finns, i vilket syfte och vad myndighetsutövning innebär.

Freke
10/7/13, 11:42 PM
#66

#61 Idéer finns för alternativa lösningar, men det krävs lite mer välvilja ifrån samhälle, KV, myndigheterna och frivillig organisationerna och en öppenhet ifrån grannar

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
10/8/13, 7:09 PM
#67

För de som suttit, så innan man kommer ut så hamnar man på öppen anstalt eller halv-vägshus, sen ska man ut..

Och vad händer då? Jo man kommer ut till ett samhälle som föraktar en för att man suttit av en eller annan anledning, är det eko-brott är det nästan legitimt är det våldsbrott så är man förkastad oavs. vilken anledning som föranledde det.. (ibland finns det förklarliga anledningar, men skitvart). 

Man kommer ut och till en början, så tar antingen KRIS eller ExCon en under sina vingar, och man får en identitet. Man blir en person, men deras stöd finns inte för evigt och de kan inte heller hjälpa en med bostad, så då hamnar man hos Soc-tjänsten som så många andra.

Problemet med det är ju att man har ju inte varit i samhället på en tid, så man vet inte riktigt hur man ska förhålla sig inte heller vad som krävs av en, eftersom det har man glömt speciellt om man suttit en längre tid.

Och ifrån Soc får man beskedet, -Ja du kan ju alltid söka dig till härbärgen.. Och det är ju verkligen något man vill? Eller behöver..
På härbärgena där finns troligen ens gamla bekanta, vänner och ovänner. Gissa vad som händer om man hamnar i det umgänget igen?

Går kanske inte så värstans bra.. 

Och så undras det varför man blir återfallsförbrytare?
Människan är ett vanedjur hur vi än önskar och vill ändra på sig så man orkar till en viss del, men sen går det inte längre för hur stark man än är, när man är ensam är man inte så stark..

I do know that one.. Just nu

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: