Annons:
Etikettmedia
Läst 1732 ggr
Freke
2013-10-01 20:50

Ny/gamla brott.

Det är inte vanligt att Smash and Grab händer på Gotland.
Men ibland så sker det..

http://www.helagotland.se/nyheter/default.aspx?articleid=8821089

Samtidigt som tidningarna och polisen upplyser nya brottslingar om vad och hur dom ska lyckas komma vidare i sin karriär inom brottetsbana, sjukt tycker jag att dom upplyser om vissa saker.

Jag satte senariot, mot en av mina vänner som är laglydig.
Då jag frågade honom om han läst tidningen idag och kuppen, varpå han sa -Vilka tomtar, begå ett sånt brott på en ö?! Hur tänkte dom då?

Och jag sa att där ju enklare än något, eftersom en klocka kan va dyr.
Spårbarheten på en klocka kontra en dator/telefon eller annan märkt utrustning är minimal.
Och då fick även han upp tanken på hur enkelt det egentligen är..

Idag och i framtiden kommer vi troligen få se fler sådana brott, just pga bristen på kontanter, då allt betalas med kort.
Då blir det omärkta enkla saker som kommer att stjälas och säljas.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
fatcat
2013-10-02 08:58
#1

Köpte min klocka där en gång i tiden.. En vacker Certina. Bor själv på ön och har mer eller mindre kännedom om vilka det är som begår dessa brott. Finns som sagt många kriminella här.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
2013-10-02 11:36
#2

fatcat: vilka anser och tror du gör dessa brott?

eller överlag vilka som begår brott på ön? Eftersom polisen idagsläget inte har några uppslag och de tror att det är nya gärningsmänn då det är tredje gången på kort tid som Klockia har fått oönskat besök?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
2013-10-02 12:10
#3

Några av dem jag växte upp med som barn. De som fortfarande lever och inte sitter inne vill säga. Dessa brottslingar har polisen en god kännedom om men ingen teknisk bevisning. Problemet är att det också finns det ett flertal på ön som kan ha begått brottet vad jag vet. De personerna har åkt in och ut ur fängelset ett flertal gånger och slutar aldrig med kriminalitet trots all vård de fått. 

Den personen jag misstänker har iaf gjort ett liknande smash & grab rån tidigare på norra Gotland. Vet mkt väl vem det är då jag umgicks med honom som barn..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Freke
2013-10-02 12:58
#4

Ja det är inga garantier på att det är denne som gjort det?!

Även jag är född här nere och bor här igen, bland mina tidigare vänner så försigick det en hel del kriminalitet även idag har ett gäng fortsätt, själv ledsnade jag på den delen av livet.

Har dock fått beltalat en hel del för att komma dit jag är idag..
Så det är inget som stödjer dina teorier, skulle kunna skriva saker som försigick tidigare i mitt liv men det gagnar ingen, minst mig.
Det resulterar bara i att jag får mer skit emot mig än vad jag redan har..

Dömd är man likväl, även om jag aldrig straffats för något.
Så har jag mitt tidigare liv emot mig och det är det folk ser..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

fatcat
2013-10-02 13:25
#5

Nej det är inga garantier men jag bryr mig ärligt talat inte om vem som gjort vad. Vet bara att den jag misstänker är ute ur fängelset just nu och varje gång han är tillbaka så sker det smash & grab rån. Visst kanske bara är ett sammanträffande men får höra nästan varje gång att han ligger bakom det ena o det andra. Kan lätt ta reda på om det stämmer men vill inte lägga näsan i blöt. 

Vet inte vad för teorier du syftar på som jag dragit upp? 🤦‍♂️

Jag har begått en hel del saker i min ungdom vilket resulterat i familjehem med mera, tänker inte ta upp specifikt men är glad det är förgånget.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2013-10-02 19:16
#6

Tur nog så va det inte den jag misstänkte! 🙂

Enligt helagotland är det en man i 37-års åldern..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2013-10-04 15:14
#7

Helagotland.se om den gripne 37-åringen som nu erkänt:

"Enligt Mats Wihlborg bör mannen häktas på grund av att det finns risk för fortsatt brottslighet om han är på fri fot.

- Han förekommer flitigt i tingsrättssammanhang och vi har haft mycket att göra med honom. Det är risk för att han gör liknande saker igen om han släpps. Dessutom har han tid kvar på ett tidigare fängelsestraff."

Var kanske inte ute o cyklade när jag berättade att polisen förmodligen hade god kännedom om brottslingens identitet.

Sen har gärningsmannen också tid kvar på ett tidigare fängelsestraff men drar o rånar en klockaffär så fort han får chansen? Är det såna människor vi vill ha ute i samhället?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: