Annons:
Etikettmedia
Läst 1812 ggr
Freke
10/1/13, 11:21 AM

Hur behandlas kvinnor på anstalter?

Har en vännina, som berättar lite om hur de behandlades inom kriminalvården.

Men det är rätt intressant att höra hennes berättelse om den behandlingen som hon och hennes med interner utsattes för.

Del 1 i historien: Verkligheten "BH-strejken på Hinseberg"
Det kommer en uppföljning på detta nu på Onsdag.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
VildaVittra
10/1/13, 11:28 AM
#1

Men jösses. Herregud, det där skulle väl vara enkelt löst av personalen om de ville lösa det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Imasy
10/1/13, 11:30 AM
#2

Läste bara texten, men fy sjutton vad kränkande. Känns ju som en "dubbel" bestraffning eller vad man kan kalla det för.

[Moa-]
10/1/13, 12:34 PM
#3

Dock verkar det ju finnas alternativ genom sport-BH, samt att ta av sig en BH behöver inte ta lång tid. Eftersom klimatet tyvärr hårdnat avsevärt på kvinnliga anstalter de senaste åren så förstår jag att de tänker på säkerheten.

Vilka lösningar anser ni annars är möjliga? De har ju bygellösa alternativ, samt att man kan välja att en kort period passera utan. (Skulle säkert gå med ett tredje alternativ att byta till en sport-BH under passagen också.)

VildaVittra
10/1/13, 1:26 PM
#4

#3 Plastbyglar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Moa-]
10/1/13, 1:39 PM
#5

VildaVittra; finns det ens? Vet inte riktigt hur praktiskt eller bekvämt det skulle vara…

VildaVittra
10/1/13, 1:41 PM
#6

#5 Ja det finns och de är bekvämare då de är formgjutna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
[Mustangcab]
10/1/13, 1:48 PM
#7

Jag har plastbyglar i alla min bh-ar.

[Moa-]
10/1/13, 1:48 PM
#8

Okej, ja, finns det så förstår jag inte varför de inte tänkt på detta tidigare…

Freke
10/1/13, 2:03 PM
#9

Det är inte bara byglarna som ger utslag av metalldetektorn, utan även hakor&hyskor.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

VildaVittra
10/1/13, 2:25 PM
#10

#9 Även sådana finns i plast.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Mustangcab]
10/1/13, 2:30 PM
#11

Av vad jag kan se är de också i plast och jag har aldrig råkat ut för att det skriker när jag går igenom en säkerhetskontoll på en flygplats.

Imasy
10/1/13, 2:32 PM
#12

Men om det är ur säkerhetssynpunkt, varför tillåter man då bågar i metall? 

Det borde väl gå att göra med skada på någon annan med en både i metall än i plast eller en utan båge överhuvudtaget?

[Moa-]
10/1/13, 3:10 PM
#13

Jag har byglar i metall, men de brukar ej larma på flygplatser, många enklare smycken reagerar den inte heller på, precis som vissa skodetaljer, så det kan säkerligen bero på vilken känslighetsnivå den är inställd på…

Imasy; därför att de vill upptäcka annat som är av metall (enligt filmer och serier (verkligheten kan jag ej uttala mig om i denna fråga) slipade skedar och knivar)… Bågen i sig är ju inte problemet.

Annons:
Freke
10/1/13, 3:18 PM
#14

Det som hänbder är oftast att den som är minsta lite obekväm får en strängare och annorlunda behandling.

Ella kallades för fängelseadvokaten, överklaganmästarinna.
Och behandlades därefter, det påstods att hon överklagade vissas domar mot deras vilja, hur nu något sånt kan hända eftersom det är den som blivit dömd som måste få ut domen, det kan ingen annan på anstalten få.
Det är en lite annorlunda hantering i jämförelse med i vanliga livet där en dom är offentlighandling.

Eftersom hon va som hon är och kämpade för de som inte vågade eller orkade slåss mot orättvisor så straffades hon på detta sätt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Imasy
10/1/13, 3:21 PM
#15

#13

Jo jag förstår att det är metallföremål de är ute efter när de kör detektorn, men för att kvinnorna ska behöva klä av sig varenda dag menar jag att det finns andra lösningar.

Och en båge i metall kan väl bli ett vapen, och om det är av säkerhetsmässiga skäl man kontrollerar så att det inte finns andra metalföremål, borde man inte då rimligtvis utesluta de föremål som man då låter de intagna bära varenda dag?

Freke
10/2/13, 9:55 PM
#16

Nästa del då i P3s Verkligheten. 

Ella berättar lite om hur det kom att hon hamnade där hon är nu.
Hon gillade fö inte just det här avsnittet, då hon tycker det är lite lamt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
10/8/13, 8:17 PM
#17

Idag kom nästa del i P3s Verkligheten om och med Ella.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/264230?programid=3052

Hon kommer även att närvara hos Malou von Sivers

imorgon är hon med i Efter 10 som hela veckan har ett nytt öde om kvinnor som suttit i fängelse eller deras relationer med familjen som drabbas utom på fredag då Malou ska prata med Beatrice Ask..

Hade varit helt underbart om B Ask, hade fått svara på Ellas frågor och påståenden?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Freke
10/10/13, 2:28 PM
#18

Tidigare idag i Efter 10 med Malou von Sivers.

TV4 Efter 10 med Ella Carlqvist

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Upp till toppen
Annons: