Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 774 ggr
Imasy
9/30/13, 8:34 AM

Stämning av staten

http://www.dt.se/nyheter/hedemora/1.6311406-statens-linje-star-fast-i-engla-fallet

Carina Höglund stämmer nu staten gällande brister i polisens utredning i fallet med Pernilla Hellgren.

Har hon rätt? Kunde mordet på hennes dotter Engla förhindrats om polisen gjort annorlunda när PH blev mördad?

Kan man lägga detta ansvar på polisen/staten?

Annons:
martdat
9/30/13, 8:43 AM
#1

man kan ju aldrig bli lastad för tredjehandshändelser så utan att ha läst artiklen så tvivlar jag på det. sen kunde det med fasit i hand fått en annan utgång. det tvivlar jag inte på men att hon skulle vinna det kan jag inte tänka mig

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Martin
9/30/13, 8:46 AM
#2

Även om man gjort kopplingen direkt är det ju faktiskt inte helt säkert att han fortfarande suttit i fängelse, det var väl om jag inte minns helt fel 7-8 år mellan händelserna? Jag har svårt att se att hon skulle vinna.

Sedan är det såklart beklagligt om man gjort en så stor miss att man haft möjlighet att sätta dit en mördare 8 år innan man verkligen gjorde det men jag är inte insatt i detaljerna så jag vet inte riktigt vad det är man har missat.

mvh Martin

Imasy
9/30/13, 8:49 AM
#3

#1

För att dra det lite kort, så när PH mördades år 2000 kom det in ett tips om att Eklund skulle kunna vara skyldig till det brottet. Han var tidigare dömd och fanns inte alls långt ifrån Falun.

Men då detta tips aldrig kollades upp, förblev han fri tills han mördade Engla 2008.

Diskussionen har väl varit att om polisen gjort sitt jobb och kollat upp tipset om Eklund skulle han inte kunnat ha mördat Engla.

Imasy
9/30/13, 8:52 AM
#4

#2

Jag är inne på samma spår som du, hade Eklund blivit tagen direkt 2000 hade han troligt varit ute igen när han mördade Engla åtta år senare.

Klantigt att inte kolla upp en tidigare dömd sexbrottsling ett fåtal mil från mordplatsen kan jag tycka att det är, men jag tycker inte att denna miss är avgörande för vad som hände sedan.

Upp till toppen
Annons: