Annons:
Etikettlagar
Läst 14931 ggr
LinaLj
9/27/13, 4:15 PM

Vad gäller när andra gör "intrång" på min tomt?

Jag bor på landet i en mindre klunga av hus. Mitt torp ligger i ett fd sandbrott så det ligger ett par meter under "normal" marknivå.

Ända sedan jag flyttade hit för ett par år sedan så har jag haft problem med att vissa av barnen i grannskapet (mellan 5 och 15 år skulle jag tro) åker pulka på en viss del av sluttningen som är mellan vägen och min gräsmatta. Sluttningen är min tomt.

Första året så förstörde de en rabatt med rosor, tre lampor och det lossade stenar ur den muren som håller uppe jorden längst nederkanten av sluttningen. 

Jag sa till barnen flera gånger att de inte fick åka pulka just där. Mycket på grund av muren, både för att de kan göra illa sig själva och muren. Men även för att det växer mycket träd i sluttningen och man vet ju aldrig. Jag sa att de istället kunde åka på en gammal väg som finns lite längre bort i sluttningen. den används inte längre utan där kan de åka så mycket de vill.

Ingen lyssnade, så jag pratade med föräldrarna som sa att de skulle säga till men det hjälpte inte det heller.

förra året så satte jag därför upp ett litet staket i sluttningen. Inget komplicerat utan jag slog ner stolpar som jag sedan satte två brädor mellan. Jag tyckte det var ett bra sätt att visa var det var okej att vara och inte vara. 

Men när snön hade kommit och det gick ett par dagar så upptäckte jag att de hade lossat en del brädor och dragit upp ett par stolpar så att de kunde åka i alla fall.

Jag pratade med barnen och föräldrarna men inget hände. De bröt loss massor av grenar på en gran som står där ute, ingen större förlust eftersom jag vill ta bort den. Men just nu ser den för jäklig ut. De förstörde återigen samma rabatt som året innan och drog upp ett par kaprifoler som jag hade planterat i sluttningen. Samt att det återigen åkte ur stenar ur muren. 

Nu är det snart vinter igen och jag har lagat staketet och satt upp skyltar om att det är privat tomt. Jag vet inte vad mer jag kan göra. Jag har inte möjlighet att sitta och bevaka sluttningen hela vintern och är lite orolig för jag har mina kaniner (nya för i år) i den delen av trädgården. 

Så vad är det som gäller? Vad kan jag göra för att hindra dem från att åka i baken? Är det ens någon idé att försöka dra in myndigheter eller får jag helt enkelt stå ut med att delar av min trädgård demoleras under vintern?

Annons:
.m.m
9/27/13, 4:28 PM
#1

Har du pratat med föräldrarna och inget händer så är det kanske tid att dokumentera för en anmälan. Anmälan av skadegörelse. Filma dem när de är på din tomt, ta kort på det som gått sönder, ta med kvitton om du har det kvar, skriv datum på när det skedde och när det sker. Ta upp allt som blivit förstört, när och av vilka. Förmodligen kommer de inte att kunna göra något åt vad som redan hänt, utan du måste kanske rent krasst vänta in att fler saker händer. Se till att dokumentera dessa noga. Ta med sånt som har hänt tidigare ändå, just för att det går att utläsa ett mönster. Att anmäla grannar leder sällan till grannsämja och glada miner. Det är också något som bör tas med i beräkningen. Lycka till.

Linnea
9/27/13, 4:29 PM
#2

Sätt ström på staketet…

Och faktiskt, dom får inte vara där. Säg till föräldrarna att blir det ingen bättring blir det polisanmälan.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

fatcat
9/27/13, 6:28 PM
#3

Håller med föregående kommentator. Det är föräldrarnas ansvar att se till sina barn. Om inget annat alternativ fungerar så kanske du åtminstone kan skicka ett brev eller nått där du förklarar genomgående hur du ser på saken. Är dem inte förstående så gör en polisanmälan.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Intehärutandär
9/28/13, 10:46 AM
#4

Sätter en fot här, för jag har samma bekymmer. Barn som förstör allt jag gör känns det som. Såg precis att de klivit sönder en hel häckplanta på sidan av huset, så 1 meter fattas.

Mitt nya staket hänger på löst för de hängt sönder det, ett par brädor fattas även. Även den nya grinden…

De spelar boll precis utanför, under "Bollspel Förbjuden"-skylten, så bollen studsar in på vår gård - så de klivit sönder häck då, plantor i rabatten klivits sönder, krukor gått sönder osv.

Jag har som Du sagt till MASSOR av ggr. Jag skulle tro ett 50-tal ggr bara i sommar. Jag har varit snäll, pedagogisk (förklarat varför), gråtit, skrikit, kontaktat hyresbolaget, securitas, pratat med andra grannar som suckar för de inte når fram heller.

Vi ordnade en liten bollplan på allmänna gräsplätten på gården, som bara två av 6-7 barn använder. Vi har en STOR fin inhägnad bollpark 2 kvarter bort, som är hyfsat ny. Som har det mesta; fotbollsmål, innebandymål, basketkorgar, stor gräsmatta (som fotbollsplan bara den), grillplats, lekplats m.m. …Här hänger INGEN! Vi brukar gå dit och släppa hunden lös i inhägnaden…

Jag äger dock inte mitt hus, utan bor i hyrd radhus om tre lägenheter. Men nog ska jag väl slippa sätta upp elstängsel…

Imasy
9/28/13, 11:50 AM
#5

Jag vet inte om detta är möjligt, men jag tänkte att om man har gjort allt, pratat med föräldrarna osv, kan man vända sig till polisen eller socialtjänsten för att få hjälp med en typ av medling?

Jag skulle tycka själv att det känns väldigt trist att behöva polisanmäla små barn för skadegörelse, och det kanske biter utan att anmälan måste göras?

Samtidigt undrar jag vad det är för föräldrar de har, som skiter i att deras barn är och förstör. Och barn brukar ju, enligt min egen erfarenhet, lyssna lite bättre på andra vuxna än sina egna föräldrar.

LinaLj
9/28/13, 5:49 PM
#6

Ja det är klart att det inte blir den bästa stämningen om man väljer att driva saken vidare. Men jag känner att jag kan inte bara låta det fortsätta så här för att bevara friden. 

Förra vintern föreslog jag att de äldre barnen skulle få hjälpa till att ställa i ordning det som blivit förstört. Jag tycker det är ett ganska lämpligt "straff" och ser hellre något sådant än att blanda in myndigheter. Men det tyckte föräldrarna var onödigt. 

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att mina tillsägelser ska "bita".

Annons:
.m.m
9/29/13, 1:02 AM
#7

En anmälan #6. #5. Det blir egentligen inte själva barnen man anmäler i praktiken. Du anmäler skador (som då med bäst krut kommer med dokumentation ) och anger vilka som är skyldiga. I praktiken blir det föräldrarna som hålls ansvariga för att de inte fått stopp på det ( en engångshändelse kan man låta vara en engångshändelse, men det är upp till dig) och för ersättning av de saker som går att bevisa, ifall de sätter sig på tvären och nekar. Vilket de förmodligen kommer göra. Där behöver du dokumentering i form av film, kort osv. Socialtjänst är med en kort mening, inte värt besväret att koppla in. De kommer och kan inte göra något. Det finns tyvärr ingen tjänst för medling i såna här ärenden i svensk lag. så vida du inte anlitar någon privat eller tillhör en bostadsrättsförening. Det förstnämnda brukar vara dyrt och det andra nämnda finns tyvärr inga måsten som gäller i sådana här situationer heller.

Annette
9/29/13, 8:54 AM
#8

Här är bekymret med ungar som ringer på dörren mitt i nätterna. Det har även förekommit äpple- och äggkastning på fönsterrutorna. Tyvärr är de så snabba väg att jag inte med 100% säkerhet kan säga vilka de är trots att jag har starka misstankar.

Det är rätt tröttsamt att bli väckt på nätterna när man skall upp tidigt för att arbeta.

Imasy
9/29/13, 9:01 AM
#9

#8

Låter ju lite lockande att lägga ut avföring från valfritt djur där man vet att de troligen går ;)

Men om de kommer till dig mitt i natten måste det väl vara tonåringar ?Synd att de inte har mer vett i huvudet.

Annette
9/29/13, 10:31 AM
#10

#9. Ja, det är tonåringar.

fatcat
9/29/13, 10:56 AM
#11

#9 Då skulle hon bli tvungen att lägga avföring utanför ytterdörren.. 😎 Undra vad gästerna säger om det? 😉

Tonåringar är busiga, tyvärr. Dem är väl understimulerade och vill ha lite roligt. Kanske har deras föräldrar inte investerat i en PS3. 

Ett tips är att skriva små brev som du sedan lägger i grannskapets brevlådor. Uttryck din längtan att få sova ostört, anklaga inte någon specifik då du inte med exakthet kan säga vilka de är.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

.m.m
9/29/13, 12:28 PM
#12

Filmkamera. Igen, dokumentering. Dvs skaffa bevis är avgörande för att få stopp på det och hålla de ansvariga till svars.

[Moa-]
9/29/13, 1:40 PM
#13

Att filma utomhus riktat från fastigheter kräver tillstånd vad jag vet. Det skall även vara tydligt skyltat.

Annons:
Emo
9/29/13, 1:58 PM
#14

#13 Är du säker? Jag har hört att man får ha koll på sin egen tomt. Så många, som nu har bevakning på sin tomt och sina ingångar till huset, skulle då bryta mot lagen? Det är ju tryggheten för många när de inte är hemma och även när de är hemma, så kan de kolla vilka som närmar sig husets dörrar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Mustangcab]
9/29/13, 2:03 PM
#15

Stäng av ringklockan under natten det har jag gjort.😃

Annette
9/29/13, 2:09 PM
#16

#15. Har testat. Då bankar de på dörrarna istället.

[Mustangcab]
9/29/13, 2:25 PM
#17

Skaffa öronproppar😃

[Moa-]
9/29/13, 3:29 PM
#18

Emo; du får ha kamera strikt riktat mot egen egendom sålänge den ej riskerar att fånga upp någon annan mark eller egendom, den får ej filma gatan utanför eller fånga upp någon annan allmänplats utan tillstånd. Dock kräver även denna övervakning att det är tydligt skyltat att kameraövervakning sker.

fatcat
9/29/13, 3:35 PM
#19

Är inte kameraövervakning att ta i? Jag tror mer på att skicka brev till närmaste grannskap. 

Slutar det aldrig kanske kameraövervakning blir nödvändigt. 

Ungar söker dock uppmärksamhet, om man nonchalerar deras busringningar o knackningar så lär dem tillslut tröttna.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annette
9/29/13, 3:42 PM
#20

Vi bryr oss inte om dem men det upphör inte utan återkommer så fort det är lov eller annan ledighet.

Annons:
fatcat
9/29/13, 3:47 PM
#21

Låter som ungstackarna är väldigt understimulerade..😎 De skulle behöva någon annan aktivitet än terrorisera grannarna. Har du skickat brev till dina grannar och förklarat hur jobbigt det är? Föräldrarna till busfröna kanske är ovetandes om deras handlingar..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annette
9/29/13, 4:08 PM
#22

För några år sedan pratade jag med några av föräldrarna. Den ene påstod att hans unge satt bredvid i TV-soffan vilket jag är så gott som säker på att den inte gjorde. Nästa förälder var det mer ruter i, han kallade hem sin unge och kontrollerade, ringde tillbaka till mig och sa att hans son varit med. Det barnet har vi inte haft några problem med efter den gången.

Nu är det andra ungar som håller på och de bor inte bara här utan även i grannbyn vilket gör att jag inte har helt koll på vilka dem är. Jag är dock rätt säker på att de höll till hos ena grannen där det var FF.

Tycker ni att jag skall prata med grannen trots att jag inte med 100% säkerhet vet att det var deras unge + dennes kompisar?

.m.m
9/29/13, 4:13 PM
#23

Kamera är inte att ta i. Vad jag förstått så ha det redan gått långt och det är den enda dokumenteringen som lämpar sig för bevis. möjligen tillsammans med fotografering. Emo har rätt, du får filma precis hur mycket du vill på din egen mark. (Och allmän också om det är uppenbart att så sker. Tex att du går runt med filmkameran i handen) Informering/skylt behövs inte så vida det inte är en permanent uppriggad kamera, utan du bara låt säga du tar tag i en kamera och börjar filma en snutt. Rekommenderar starkt att låta den ligga framme eller ha kortkommando till tjänsten på sin mobil som alltid tillgänglig. Har man en skylt uppe (vid permanent kamerauppsättning och filmning) så kan ju bara den vara ett avskräckande ting så det är nog ingen dum investering. Men det räcker i princip att informera området att du har en uppsatt kamera som filmar 24/7. Du behöver inget tillstånd att filma med permanent utrustning på privat område, tex en villatomt. Kort kan tas hur och när som helst.

[Moa-]
9/29/13, 4:28 PM
#24

Shine; "Men det räcker i princip att informera området att du har en uppsatt kamera som filmar 24/7." Nej, lagen fordrar skyltning, hur skall andra som ej bor i området annars anses informerade? Kameran behöver inte filma konstant för att det skall informeras, utan även de kameror som har sensor på ljud/rörelse skall det informeras om.

Sedan om du högst tillfälligt monterar en kamera, så törs jag inte helt säkert uttala mig, men jag skulle tro att även det fordrar skyltning, varför skulle det inte göra det? Du får gärna hänvisa till lagtext som säger något annat. Om du själv håller i kameran och filmar/fotar manuellt så är det en annan fråga.

fatcat
9/29/13, 9:21 PM
#25

Skyltning som Moa var inne på är nog bra i avskräckande syfte.. Du kan ju också rigga upp en sådan skylt på din gård utan att ha någon kamera, kanske räcker för att lura busfröna.😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

.m.m
9/29/13, 11:53 PM
#26

#24. Nope. Det är bara att söka. Det finns inget skylttvång. Information kommer ju på fler sätt än via skyltar. Sensor och ljud… Nu svävar du ut lite. Filmningen handlar väl i första hand om dokumentering i denna tråden? Det är ingen som ska bryta sig in i bankvalv här vad jag vet, om jag inte har missat nåt förstås. Här har du ett exempel på länk om vad som gäller för uppriggad kamera. http://www.larmkollen.se/regler-for-overvakningskameror/

[Moa-]
9/30/13, 8:23 AM
#27

Shine; jag förstår inte alls dig just nu? "Sensor och ljud… Nu svävar du ut lite. Filmningen handlar väl i första hand om dokumentering i denna tråden?" Att filma absolut inget, och ett tomt utrymme utan handling, vad tillför det? Att en kamera börjar filma när något sker är väl det som är intressant? På samma sätt som stålkastare tänds och lyser upp när någon går i närheten, att ha den lysande konstant tillför sällan något. 

Som sagt, du får gärna hänvisa till lagtext, för allt jag sett är att skyltning krävs. 

Till och med länken som du själv hänvisar till säger ju detta. Även om jag inte personligen skulle välja den som källa.

"Viktigt att upplysa om kameraövervakning

Något som ingen kommer ifrån är kravet på att upplysa om att ett område är kameraövervakat. Även om övervakningen bara sker på den privata tomten (där det inte krävs något särskilt tillstånd) är du skyldig att upplysa om att det finns kameror, enligt Länsstyrelsen. I princip går det lika bra att berätta för alla besökare att området är kameraövervakat, men ur praktisk synvinkel faller valet ändå på skylten. [Detta gäller alltså när filmning sker inne i en bostad och samtliga besökare informeras om detta före de träder in, eller om du vill stå vid den enda uppfarten till din tomt om informera samtliga.]

Att sätta upp skyltar är en fördel snarare en nackdel på grund av den avskräckande effekten. Enligt Brottsförebyggande rådet är tydlig skyltning ett krav för att kameraövervakningen ska ha någon brottsförebyggande effekt. Med andra ord är det alltså inte bara ett krav att man skyltar utan även ett extra, förebyggande skydd." Citat

Annons:
Martin
9/30/13, 8:31 AM
#28

#23 Du skriver att du får filma hur mycket du vill på allmän mark, om det är uppenbart att så sker. Det är inte sant. Visst får du filma på allmän plats med en filmkamera, men det är inte att jämföra med en fast monterad kamera som jag uppfattar det som att det pratas om här. En sådan får bara filma allmän plats om det finns ett tillstånd från länsstyrelsen.

mvh Martin

Linnea
9/30/13, 11:09 AM
#29

Om du ofta är hemma när detta sker så kan du ju filma med en vanlig kamera.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

.m.m
9/30/13, 3:11 PM
#30

#28. Det säger jag inte heller Martin. Läs igen.

#29. Precis Linnea och det enda jag rekommenderar.

#27. Ja, du Moa vad ska jag säga. Jag vet inte vart du är på väg med dina inlägg. Inget jag har sagt är fel om det är det du försöker påvisa.

Jag väljer även att hålla mig till den centrala frågan i tråden där en individ har problem med busstreck av ungdomar. Det är allt. Det är ganska orimligt att begära eller ens diskutera sensorkameror och avancerad teknik ekonomi. Det är inte aktuellt eller vad jag kan se av intresse. Det behöver kort sagt inte vara svårare än den allra enklaste dokumentationen av nämnda fall i tråden, som är enda syftet.

Är du vidare intresserad av avancerad övervakningsteknik eller egna tolkningar av lag och vill leta fram den så varsågod. Den får du kanske lämpligast ta i en egen tråd eftersom du glider ifrån ämnet. Är du intresserad av att träta får du välja nån annan. Jag är inte intresserad.

Martin
9/30/13, 3:38 PM
#31

#30 Jag har läst igen. Och jag läste faktiskt likadant denna gången (understrykningen är det jag hänger upp mig på, och gjord av mig dvs inte ett citat).

"Emo har rätt, du får filma precis hur mycket du vill på din egen mark. (Och allmän också om det är uppenbart att så sker."

Sedan skriver du ett exempel, att man kan gå runt med filmkamera. Och det är helt ok, men eftersom att det är ett exempel tycker jag det är viktigt att poängtera att man inte får filma hur som helst på allmän mark om man använder fast kamera.

Jag skrev ju även:

"Visst får du filma på allmän plats med en filmkamera, men det är inte att jämföra med en fast monterad kamera som jag uppfattar det som att det pratas om här."

Jag har inte skrivit att du har skrivit om fast monterad kamera - jag har skrivit att det är så jag uppfattar att de flesta pratade om och att det är det som inte är lagligt utan tillstånd. Eftersom att det finns en del som råkat illa ut (blivit fällda för brott när de filmat på allmän plats) ville jag förtydliga att man inte alls får filma hur som helst på allmän plats.

mvh Martin

.m.m
9/30/13, 4:40 PM
#32

Martin.

Jag håller med i ditt inlägg i #28 även om du tycks säga emot dig själv lite där, men jag förstår inte varför du skriver det till mig. Det är aningens rörigt att få samman vad du egentligen vill tillägga till tråden?

Både fasta och lösa kameraalternativ har pratats om i tråden. Jag tycker mitt inlägg som du citerar ifrån är väldigt tydligt både gällande fast och lös filmutrustning för en privatperson som ber om råd.

Vart vill du komma med mitt exempel du nämner? Att jag måste dra dem alla?

[Moa-]
9/30/13, 5:14 PM
#33

Shine; allt som sägs måste ju stämma faktamässigt, varför tar du upp offentligt filmande om endast är det fall som tråden gäller som allt skall utgå ifrån? Det du skriver stämmer som Martin skriver ej generellt, däremot är ditt exempel korrekt (så tillvida du ej blir ombedd att upphöra med filmandet då annan problematik kan komma in).

Menar du att personerna i tråden som aldrig har sett "barnen" (i ett av fallen) helt plötsligt skall lyckas fånga dem på video genom att stå vakt? Jag hänger inte alls med i din logik här. Lyssna på Martin istället, det han skriver är helt korrekt.

Martin
9/30/13, 6:59 PM
#34

#32 En del av det du skrev är (nu citerar jag inte utan skriver som jag minns det) att det är fritt fram att filma på allmän plats.

Det är det, under vissa omständigheter. För att riskera att folk - om de inte har reglerna klart för sig - förtydligade jag att det är helt ok att filma på allmän plats, men inte med fast kamera om man inte har tillstånd.

Är det så att det inte är ok att göra förtydliganden för att minska risken för missförstånd om man anser att det föreligger en sådan risk, så säg till så skall jag inte göra det.

I #23 skriver du både om fast och lös kamera men inte någonstans att det är förbjudet att filma på allmän plats med fast kamera. Att som du säger "informera området" räcker inte.

Det ingen kommer ifrån är att informera om att man har en övervakningskamera, det gäller även på privat mark. Det finns inget krav på hur man informerar, men man måste informera alla "besökare" eller vad vi skall kalla det, och inte bara närmsta området eller det område i vilken kameran sitter. Är man inte hemma och någon kommer i vägen för kameran så har man alltså inte fullgjort sina åtaganden enligt lagen.

mvh Martin

Annons:
vallhund
10/1/13, 2:45 AM
#35

Martin, vad som är OK o inte OK att skriva är upp till Sajtvärd o Medarbetare att avgöra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Moa-]
10/1/13, 7:00 AM
#36

vallhund; dock så bör det ju stå alla fritt att påpeka och förtydliga faktiska faktafel? Att driva en dylik sajt men värna om rätten att sprida felaktig information kommer att falla på sin egen dumhet enligt mig…

vallhund
10/2/13, 2:36 AM
#37

Absolut Moa, spännande (?) att följa utvecklingen…

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ketang
10/3/13, 12:07 PM
#38

Det finns kameror som endast tar bilder och filmar vid rörelseaktivering. Jag vet markägare som använder sig av dessa för att få lite översikt på djuren som passerar osv. Kanske kan vara ett alternativ.

vallhund
10/4/13, 3:03 AM
#39

#38

De flesta övervakningskameror är väl rörelse/ljudaktiverade. På mitt arbete har vi kamera i ett utrymme som används kanske dryga timmen/dygn. Om brottslighet/stöld inträffar där så vill nog inte polisen sitta o kolla på resten av dygnets 24 timmar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ketang
10/4/13, 7:54 AM
#40

Inte vet jag. Övervakning i ex butiker och på allmänna platser filmar ju hela tiden. Men det var bara ett tips.

fatcat
10/4/13, 10:10 AM
#41

Ja vallhund har rätt, det finns kameror som aktiveras vid rörelser. Sånt kostar ju dock en slant.. 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Martin
10/4/13, 12:10 PM
#42

Det finns väldigt bra kameror för utomhusbruk som klarar de flesta väder inkl bra kvalitet även i mörker för några tusenlappar. Det är ju en slant men det behöver inte vara oöverkomligt dyrt att skaffa sådant om man så önskar.

#39 de flesta kamerasystem kan man snabbspola i och ofta vet man ungefär när något har hänt, så det är rätt sällan man behöver titta på ett helt dygn för att lokalisera en händelse. Som #40 skrev, butiker och varuhus filmar ju konstant och det är ganska vanligt att de skickar in material till polisen som de kan ha nytta av.

Skulle jag själv haft ett så skulle jag dock valt ett som är rörelse/ljudaktiverat, det är vad ja själv skulle haft mest nytta av.

Det finns också relativt enkla kameror för någon tusenlapp som loopar 30 sekunder och när ett larm går eller man manuellt trycker igång så börjar den filma och då sparas även de 30 föregående sekunderna.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: