Annons:
Etikettlagar
Läst 3134 ggr
vallhund
8/3/13, 4:25 PM

Jaktlagen o metoder

Är detta lagligt?

http://www.aseletrappern.se/info-traps.php
Det är postat på en hundsida jag moddar, har blivit anmält som ev reklam, vilket inte är tillåtet. Hur är det med bytesdjuren o fällorna + snaran?

Tackar för input!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
[Moa-]
8/3/13, 4:50 PM
#1

Jakt med fällor är lagligt i sig, om rätt tillstånd och fällor nyttjas, naturvårdsstyrelsen är det som beslutar om godkända fällor. De aktuella fällorna kan jag inte säkert uttala mig om, det är möjligt att någon annan kan.

Länsstyrelsen om fällfångst.  

Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd (NFS 2002:18) - Innehåller regler för fällor och vem som får nyttja vad, fällor och dylikt finns från sidan 8.

Jaktförordningen, SFS 1987:905 Innehåller lagregler om fällor och jaktmedel, denna fråga avhandlas specifikt från § 10 och framåt.

Martin
8/3/13, 10:21 PM
#2

Samtliga fällor som får användas vid jakt i Sverige (notera att man inte behöver jägarexamen för att jaga med fällor, men väl betala det statliga jaktkort samt ha jakträtt där man placerar fällan) skall vara testade och godkände av naturvårdsverket.

Kompletterande länkar till Naturvårdsverket till den som Moa länkade ovan är:

Mink och grävling får jagas, men jag vet inte i vilken omfattning och vilka regler som gäller. Men det är i alla fall inte djur som aldrig får jagas. Mink är på många ställen ett stort skadeproblem där den angriper och gör stor skada på sjöfågelbestånd.

mvh Martin

vallhund
8/4/13, 12:10 AM
#3

Tack båda, jo jag vet att mink får jagas, det jag inte förstår är varför de är fredade vissa tider av året.

Jag har för mig att grävling är klassad som utrotningshotad art av EU, minns jag fel eller har vi fått undantag?

Det som förvånade mig mest är att det är tillåtet att snara räv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Martin
8/4/13, 11:07 AM
#4

Snarningen är lite förvånande för mig också, men samtidigt väldigt hårt styrd vad gäller hur och var (t.ex. bara tillåtet i de 4 nordligaste länen) och vilken typ av snara.

Att grävling skulle vara utrotningshotad är inget jag kan minnas att jag sett

mvh Martin

[Moa-]
8/4/13, 11:08 AM
#5

vallhund; enligt Wikipedia och jägarförbundet får mink jagas året om i Sverige, vilket enligt mig är mer konstigt då de som de flesta djur borde ha valpar under vissa tider. Däremot så rekommenderar Länsstyrelsen att fälljakt ej nyttjas under  sommarhalvåret då det riskerar skador på Uttern som är fredad genom beslut från EU och jakt på utter är förbjuden enligt svenska jaktförordningen (länk finns ovan). 

Någon fakta om att grävlingen skulle vara skyddad kan jag inte hitta, utan utbredningen i Europa som stort verkar vara betydligt större än i Sverige. (Källa och källa.)

Martin
8/4/13, 11:22 AM
#6

Moa: Minken får jagas i form av skyddsjakt, samt för att förhindra skada. Jag kan tänka mig att det finns riktlinjer för det och att man inte kan jaga mink "hur som helst" och skylla på att man gör det för att förebygga skador. Så tolkar jag det i alla fall. I övrigt skulle det vara konstigt om man kunde jaga den hur som helst.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
8/4/13, 11:36 AM
#7

Martin; dock låter det väldigt enkelt att motivera jakt i förebyggande syfte utifrån att det skall finnas risk att skador uppstår… Exakt hur detta fungerar vet jag inte, jakt är långt ifrån mitt område, däremot låter det som om jägare gärna tar bort minken och även om jakten i sig inte är särskilt kontroversiell.

Martin
8/4/13, 11:47 AM
#8

#7 Jag kan delar av jakten utifrån vänner och bekanta samt mitt naturintresse som gjort att jag läst på vissa bitar, men jag har aldrig kommit i kontakt med någon som jagar mink mer än att jag vet att kommunen gjort det i samband med skador på ett par ställe här nere.

Man kan också tänka sig att man motiverar jakten med att minken inte är ett naturligt inslag (alla minkar i skandinavien härrör från förrymda eller medvetet släppta tamdjur - källa). Idag sker förmodligen reproduktion naturligt även om det i Danmark som väl är närmst att jämföra med enbart är ca 20% av minkbeståndet har fötts i naturen (samma som föregående källa).

Jag vet inte vad som krävs för att hävda "förebygga skador" och på en del jaktsidor står minken som jaktbart vilt året runt oavsett skador. Men generellt sätt när det gäller skyddsjakt och att förebygga skador så krävs det i jaktvärlden en del. Därmed inte sagt att det gäller minken.

Tyvärr är ju källan som Wikipedia hänvisar till borta, så det kanske inte gäller längre.

mvh Martin

[Moa-]
8/4/13, 12:00 PM
#9

Jo, men även Wikipedia förskriver ju skyddsjakt, dock med en relativt öppen tolkning av detta låter det som enligt mig. (Kan ju också vara en feltolkning av en halvdan källa.)

Jag gillar natur och är uppvuxen på landet, däremot är jakt något som jag ser som ett nödvändigt ont, och min bild av jägare är ofta tveksam. Vilket stärks av att något som skall vara skyddsjakt låter som om det nyttjas mer generellt. (Sedan är jag givetvis mycket tacksam för de jägare som faktiskt ägnar sig åt viltvård och eftersök.)

Martin
8/4/13, 12:07 PM
#10

Jag har funderat på att ta jägarexamen bara för att det är en rätt bra utbildning och att man lär sig en hel del om naturen, viltvård och annat som jag tycker kan vara av intresse. Möjligen skulle jag delta i jakt någon gång också då, men det är inte primärt. Jag är förvisso ofta ute på "jakt", fast med kameran. Nu blir det snart lite mer stiltje på den fronten om ett par veckor när jakten drar igång. Är trots allt rädd om mig :)

Jag har överlag bra erfarenhet av jägare även om jag känner en som jag är lite tveksam till. Det finns rötägg överallt, det är jag övertygad om. Jag vill dock tro att den stora majoriteten sköter sig och i vart fall sett i min bekantskapskrets på det 10-tal som har jägarexamen där så gör de flesta det även om jag kan tycka att som sagt en av dem inte står för det jag står för. Därmed inte sagt att det han står för är fel.

mvh Martin

[Moa-]
8/4/13, 12:36 PM
#11

Jag har svårt för samtliga jägare som poserar på bilder de djur de fällt som troféer, särskilt när det är kontroversiella djur så som björn/varg etc. Inte heller ser jag poängen med mängder av döda djur eller skallar på väggarna. Uppvuxen med en "Afrika jägare" nästdörrs, uppstoppade djur i hela huset, jag ser inte det vettiga eller hälsosamma i detta. Jägare som tror de äger skogen hela hösten och vill förbjuda andra att beträda den (de kan få första 9 dagarna på älgjakten, i övrigt få de ta sitt ansvar på att vara uppmärksamma på omgivningen (så även under den inledande tiden givetvis)).

Däremot är det inte heller naturvårdande att låta djur svälta ihjäl, utan allt måste ha en balans, men jag kommer aldrig att förstå människor som ser njutning i att döda andra varelser, människor eller djur. Notera skillnaden på människor som faktiskt dödar och kan se det rationella i det och de som gör detta och ser njutningen i detta.

Martin
8/4/13, 12:54 PM
#12

Att njuta av att döda känns ju inte speciellt hälsosamt oavsett vad det är man dödar. Vet inte heller om det är den generella bilden av de som dödar, att de njuter av det.

Jag har suttit med på pass ganska många gånger med bekanta på jakt, och det är inte alltid det skjuts även om det är ett jaktbart vilt som kommer inom avstånd. Ibland delas bara naturupplevelsen.

Gällande troféer så kan jag förstå hur de tänker även om det inte är något som jag står för eller själv tycker är något som imponerar att visa upp.

Jag tycker det överlag fungerar bra i skogen i alla fall här nere omkring. Då tycker jag det är mer otäckt med drevjakt med hund genom mindre områden med omgivande vägar som ofta driver ut viltet på vägarna, inte sällan med en galen hund efter.

Jag rör mig även en hel del på privata marker och då får man såklart respektera när de vill jaga där och hålla sig undan.

Men visst är det synd att skogen när den är som vackrast inte alltid är fullt tillgänglig.

mvh Martin

[Moa-]
8/4/13, 1:16 PM
#13

Jag håller med i mycket, men privata marker? Sådant har vi inte i Sverige, vi har en allemansrätt som ger alla rätten att på ett säkert sätt vistas i skogen. Jägarna måste kunna ta ansvar när de avlossar ett skott eftersom det är potentiellt dödligt, för såväl djur som människa. 

Ja, jakt med hund kan diskuteras mycket, särskilt när jägarna framförhåller hur farlig vargen är för hund, vilket är märkligt när trafiken är en mångdubbelt högre risk. Farligast 2011 var trafiken, följt av vildsvin, därefter blev fler hundar skjutna till döds än antalet som faktiskt togs av varg… (Samma förhållande gäller 2012.) Att utsätta sin egen hund för dessa risker är enligt mig  relativt tveksamt. (Ja, risker finns alltid men just jakthundar har större risker.) (Källa och källa.)

Annons:
Martin
8/4/13, 8:31 PM
#14

Jag rör mig inte bara i skogen utan även på åkermark och odlad mark och där får man inte röra sig hur som helst såvitt jag vet. Kanske blev otydligt när vi pratade skog. Och för att inte göra det hela otydligare, jag har såklart en dialog med markägaren när jag rör mig på de ställena.

Och visst, i stort är det ju inget större problem - problemen är ju när man kommer nära bebyggelse i skogen som man kanske inte visste fanns där. Tomtmark får man ju inte använda hur som helst oavsett allemansrätten (men sträcker sig å andra sidan inte så långt ut från byggnader - beror lite på vad det är för byggnad). Likaså får man ju se upp med planteringar, även om de brukar vara väl utmärkta och stängslade (även om stängslet i sig inte innebär att man inte får gå innanför det).

Sen finns det ju, oavsett allemansrätten, andra skäl att hålla en bra dialog med markägare beroende på vilket syfte man är ute efter. Är man ute efter att som jag, fotografera vilt, så kan man få bra tips på var viltet uppehåller sig och man kan också kommunicera med dem så man vet om de skall ut och jaga eller inte; då kan man även under jakttider njuta av skogen utan att riskera att bli "blyförgiftad" :) (även om bly väl är mindre och mindre förekommande i jaktammunition numera).

Nu rör jag mig inte alltid i markerna utan sitter ibland still gömd och och det är väl främst då jag är orolig att hamna i skottgluggen.

Ja, jakthundsbiten har jag sedan länge lämnat därhän för jag tycker ungefär som du; har man synpunkter på att vargen tar hunden så skall man ju beakta att vargen inte är det största problemet för hunden.

Det är ju bevisat i rätten att en jägare som skjuter ihjäl en människa inte alltid har gjort fel. Jag tycker det är en katastrofal dom även om jag förstår hur man resonerat. (vad gäller 71-årige skidåkaren - det fallet har jag mest info om). Även i andra fall anser jag nog att om man hanterar ett vapen så att en annan människa dör så har antingen skytten eller någon annan begått ett brott.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: