Annons:
Etikettlagar
Läst 1312 ggr
indra-bus
7/29/13, 8:17 AM

Epilepsi

Jag har epilepsi o undrar om jag under ett anfall skulle ramla på tex en barnvagn barnet flyger ur o dör.

Blir de vållande till annans död då? Jag e ju medvetslös under ett anfall.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
[Moa-]
7/29/13, 8:31 AM
#1

Nej, det har jag mycket svårt att se, vållande kräver en viss vårdslöshet eller oaktsamhet, vilket gör att jag har svårt att se det fall som du beskriver som straffbart. Däremot skulle det kunna anses som grovt vållande om du känner att ett anfall är påväg och du ej reagerar, då detta innebär ett medvetet risktagande från din sida.

Jag skall även undersöka förarbeterna så återkommer med ett säkrare svar under dagen.

indra-bus
7/29/13, 9:14 AM
#2

Tack snälla moa.

Låg o tänkte på de igår, har ju den typen som inte ger några förkänningar. 

Låg diskuterade om man är skyldig till brott under en psykos så dök denne tanken upp. De skulle ju va fruktansvärt om de hände ja har inte anfall så ofta så sanolikheten är ju inte så stor. men tekniskt sett skulle de ju kunna hända.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[Moa-]
7/29/13, 9:17 PM
#3

Ingen fara, det tog längre tid än jag trodde med att kolla upp prejudikat och förarbeten, hade fullt upp på arbetet vilket ej brukar vara fallet under sommaren.

Vad jag kan se så krävs som sagt ovan vårdslöshet, det finns ej nämnt i förarbeten eller i praxis några fall där någon genom sin egen sjukdom skadat andra bedöms som ansvarig. Skillnad vore som sagt om du tog en medveten risk, då kan jag tänka mig att det skulle bedömas liknande som att köra bil när man är trött. 

I de flesta brotten är uppsåtet en grundläggande faktor, så dock i de så kallade culpabrotten, där istället olyckor och vårdslöshet bedöms. 

Dock kan jag inte se någon grund för att någon genom ett sjukdomsfall när man faller på annan skall bli dömd för brott. Vidare skulle troligen inte påföljden från en rättsprövning vara det tyngsta att bära om det värsta skulle hända, det skulle troligen vara medvetenheten om vad som skett, den lär vara tung att bära även om man vet att det var helt oavsiktligt och inget man kunde påverka.

Martin
7/30/13, 4:42 AM
#4

Delar moas uppfattning helt.

Vet fall där bilförare drabbats av sjukdomsfall (förvisso inte epelepsi) och vållat olyckor med kroppsskada, och där de inte dömts. Vet förvisso inget sådant fall som lett till åtal, men det säger också en del när åklagare eller polisiär förundersökningsledare inte väljer att gå vidare med ärendet.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: