Annons:
Etikettvittne
Läst 2188 ggr
Anonym
Anonym
7/25/13, 12:10 PM

hotad

hej! för något år sen var jag och min kompis ute med hunden, hunden är lös och plötsligt sprang hunden iväg. In på någons tomt. 

Jag och min kompis sprang runt tomten för att det var så mycket buskage. Vi stannar utanför parkeringen men vi ser inte var hunden är. Det är då det händer. En man kommer ut från huset och ser rasande ut. Han skäller på oss, som då var två 12 åriga flickor. Han säger att han ska hämta geväret och skjuta, det bästa som finns…. min hund. Han babblar hela tiden om att han har höns och duvor i trädgården, antagligen är han rädd att min hund ska äta upp dom. 

tillslut säger han att vi ska gå in i trädgården och hämta hunden. vi gör det och påväg ut från trädgården höjer han sin arm och det ser ut som han ska slå hunden, men sen sänker han den igen. han ser arg ut. Om jag ser er här igen skjuter jag hunden!!!

- STICK! säger han

veckorna efter det var jag livrädd och sov i min mammas säng. jag var också tvungen att gå på polis förhör. det var då jag såg honom. på en av alla foton som polisen hade i sin hand, efter det var jag bara mer rädd. ett halvår efter det hela var det rättegång. mamma och pappa var med som tur vittne så jag slapp. det slutade med en rejäl böter för honom, "hotaren" 

men inte ens rättegången hjälpte mig. Jag kan fortfarande vakna av en mardröm, där han är med… eller röra mig i trakten där han bor.

för några månader sen var mamma och handlade. då knackade någon henne på axeln. det var han. han sa att han tänkt på det hela, och han ångrade det. han ville bjuda oss på fika. 

mamma berättade det för mig. men jag tänker inte gå över dit! 😡😮

förlåt för denna långa artikel, hoppas ni kunde läsa hela och förstå, 

vad ska jag göra???😕

Annons:
Nachtaktiv
7/25/13, 12:20 PM
#1

Du ska självklart inte göra något du inte känner dig bekväm med. 

Å andra sidan kanske det kan hjälpa dig mot mardrömmarna att verkligen möta den här mannen ansikte mot ansikte, och verkligen se med egna ögon att han är en människa som ångrar sig. Att mänskliggöra honom kanske kan minska mardrömmarna?

Men återigen, gör ingenting du inte är bekväm med, och jag råder dig att tala ut med din mamma om det. Mammor brukar generellt sett vara experter på tröst.

[Moa-]
7/25/13, 12:22 PM
#2

Ja, jag vet inte riktigt vad du vill att vi skall svara på det? Gå och fika med honom och prata igenom det hela?

Vidare bör du alltid hålla hunden kopplad, detta då du enligt lag har strikt hundägaransvar och ägaren är ansvarig för allt som hunden tar sig till. Tänk om hunden hade bitit något av djuren på tomten? Eller mannen eller hans barn? Mannen har full rätt att skydda sin egendom från angrepp och hade vad jag kan se haft rätt att skjuta hunden om hunden hade attackerat dennes djur. (Förutsatt att mannen har jakt- och vapenlicens.) Så jag undrar vad mannen egentligen dömdes för? Däremot får mannen ej hota att skjuta er, men det har inte heller skett vad jag kan se?

Zabbio
7/25/13, 12:24 PM
#3

Vad otäckt.

Jag tycker nog att du borde gå över dit - med förälder så klart. Kanske det kan hjälpa dig att lägga honom bakom dig och slippa vara orolig? Om du får se honom mer balanserad och trevlig under en fika och låter honom be om ursäkt så kan det hjälpa dig att komma över händelsen bättre. Det betyder ju inte att du måste  börja umgås med honom eller nåt. Bara en fika.

Du gjorde ett misstag när du inte  hade koll på hunden och han gjorde ett stort misstag när han blev så arg (orolig över fåglarna naturligtvis). Vill han nu be om ursäkt så ta det samtalet även om det känns jobbigt just nu. Det känns nog bättre efteråt och du får veta i rena ordalag att han inte tänker skada dig eller hunden.

Jag har också blivit hotad. På markerna där vi bor var jag ute med min hund och visste inte att det satt en jägare där. Han blev vansinnigt arg, sköt i luften (antar jag men då kändes det som att han sköt mot mig) och kom fram klivande och började skälla på mig. Jag hade fullt upp med att hålla min hund, tror att hon var på väg att flyga på honom eftersom han hotade hennes matte! Jag anmälde det aldrig och jag vet vem det var. tycker inte om honom och inte har han bett om ursäkt heller.. men det är för jobbigt att gå omvägar och gå och ödsla energi på att tänka på honom. Han är en egotrippad galning, men han skulle inte gå runt och söka hämnd.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Anonym
Anonym
7/25/13, 12:39 PM
#4

jo, jag vet… men min hund är helt, helt ointresserad av höns och fåglar, vi har egna. och barn skulle hon aldrig bita inte vuxna heller. och jag trodde faktiskt att man fick ha hundar lösa på åkrar. för där jag bor finns bara två hus och sen åker åker och åker.. och sen hans hus. inlindat i ett tjockt täcke buskar

Freke
7/25/13, 12:44 PM
#5

#2 Även om han har rätt att skydda sin egendom..
Så vapenlagen, jaktförodningen medger inte rätten att skjuta i tätbebyggt område..

Så Nej, han har inte rätten att skjuta på sin tomt om han inte är viltvårdare/jägmästare, vilka är de enda som får jäga inom tätbebyggelse.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Zabbio
7/25/13, 12:46 PM
#6

#4 Men det kan ju inte han ha vetat. ;)

Åk på fikat, ta med förälder och se vad som händer.

Vad är det du är rädd för ska hända om du åker dit? Eftersom det känns jobbigt så måste det ju vara något du är orolig för ska hända. Att han ska öra något? Att du ska få minnen? När du märker att det gick bra - att han inte gjorde nåt eller att du hanterade minnena- (vilket de absolut borde göra) så kommer du säkert må bättre.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Annons:
[Moa-]
7/25/13, 1:01 PM
#7

Freke; låter enligt mig som om de bor utanför tätbebyggt område enligt inlägg 4, där är enligt mig där man främst brukar ha höns och dylikt… Skulle hunden attackera ett barn eller dylikt och personen kan få in ett tryggt skott (otroligt ja, men om) och detta sker inom tätbebyggt område så har jag svårt att se att detta inte skulle falla under nödvärn, men du kanske har en annan bedömning?

Anonym; du får aldrig ha hunden lös om du ej har kontroll på den. Vidare är det svårt att garantera vad en hund skulle och inte skulle, om en tupp skulle attackera hunden, vad skulle hunden göra då? Samma sak om ett barn blev rädd och attackerade hunden? Sedan är det fel att hota, men som sagt kan jag förstå att mannen blir rädd för sina djurs trygghet.

För dig personligen skulle jag rekommendera att du går och fikar med mannen och dina föräldrar för att se att han inte är farlig.

[00emi07]
7/25/13, 1:18 PM
#8

man har väl ändå inte rätt att skjuta en hund? bara om den skulle ge sig på ett barn eller människa.🙂

pratade precis med pappa som kan sånt här, 

en plis har rätt att skjuta en hund om den ger på sig en människa. man får bara skjuta ett djur om det är livsfara för sig själv. men ingen har rätt att skjuta en hund. hade den där mannen gjort det hade han kunnat få 4-6 år i fängelse.

[Moa-]
7/25/13, 1:41 PM
#9

00emi07; så du menar att du kan släppa in din hund på en annans gård för att döda vederbörandes djur? Katter, kaniner, fåglar, får och så vidare? Hur skulle detta vara rimligt?

Emilia, då får gärna belägga dina 6 år med en källa och lagparagraf. Djurplågeri har ett maxstraff på 2 år, så jag vet inte rikigt hur du skall få till resten? Är det vapenbrott, men som sagt är han jägare och har licens så får han skjuta i självförsvar vad jag känner till.

[Moa-]
7/25/13, 2:51 PM
#10

Jag skall rätta mig själv lite grann.

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter så gäller följande: 

"14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten." Enligt lagens tidigare lydelse så gällde detta samtliga djur, vilket nu reducerats, hur praxis idag ser ut vet jag med andra ord inte.

[00emi07]
7/25/13, 10:55 PM
#11

Okej

Anonym
Anonym
7/25/13, 10:56 PM
#12

Okej okej det räcker. Jag behöver hjälp, för jag kan knappt sova. Vad ska jag göra? Hälsa på eller inte?

Martin
7/25/13, 10:56 PM
#13

Att döda en hund (t.ex. genom att skjuta den) är lindrigare än djurplågeri till och med, det handlar om skadegörelse med 1 års fängelse som maxstraff. Grov skadegörelse har förvisso upp till 4 års fängelse men om det ens är möjligt (tror inte det är prövat) att komma upp i det i sammanahanget att man har ihjäl en hund så måste det vara något alldeles speciellt i stamtavla på den hunden.

Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt med hänvisning till nöd/nödvärn (nu vet jag inte vad det är för höns och fåglar som finns, eller för all del vad det är för hund som sprungit lös) om det är ett sådant angrepp att man skulle få ta till en så grov åtgärd som att skjuta, oavsett om det skulle vara utom tätbebyggt område. Jag har ingen aning om vad en höna kostar kostar och jag inser att det säkert finns höns som kostar mycket mer än jag tror, men nödvärnsrätten bygger ändå på att man inte begår en uppenbart oförsvarlig gärning. Finns det andra sätt att avstyra en eventuella attack än att skjuta? Kanske räcker det med att gå mellan, om nu inte risken för mannens eget liv eller skada då skulle sättas på spel? Edit: För just vad gäller egendom så tar man såvitt jag vet ganska stor hänsyn till värdet mellan sakerna just när man skall ta livet av en hund (=egendom) för att skydda annan egendom. Jag hittar inga aktuella rättsfall efter att "värdefull" togs bort ur lagtexten innan "egendom" så hur det ser ut vet jag inte. Det fall jag hittar är när det hette "värdefull egendom" i lagtexten, och utfallet hade säkert kunnat bli helt annat idag. Se NJA 1988 s. 495 gällande en man som sköt en jakthund som tog sig in hans hage och angrep två dvärggetter. I det nämnda fallet dömdes hundskytten för skadegörelse och utgavs att betala skadestånd för den skjutna hunden då hundens värde var högre än dvärggetternas.

Jag vet inte hur lantbruksdjur definieras, kanske går höns (men troligen inte duvor) in under det. Då skulle sista paragrafen kunna ge rätt att skjuta hunden. Edit: Kom att tänka på att det kan handlat om brevduvor, då kan säkert värdet vara högre än jag först tänkte. Samtidigt står det om "om hunden inte går att infånga och om det är nödvändigt för att förhindra att djuren skadas". Jag har inte heller koll på praxis, men det känns som att om man skall ta sig tid att gå och hämta ett gevär så bör man också ha tid att testa andra saker än att bara skjuta hunden.

Oaktat är sättet som han säger det på enligt första inlägget troligen att betrakta som ett olaga hot vilket också troligen är det mannen är dömd för.

Huruvida mannen har jaktlicens kan jag inte se skulle spela in på något sätt alls. Att skjuta en hund kan näppeligen gå som jakt. Däremot bör han ju ha vapenlicens om han skall slippa undan vapenbrottet.

Vad du skall göra? Uppenbart ångrar mannen sig och vill dina föräldrar gå dit och fika med honom så tycker jag du skall göra det, om det känns ok för dig. Gör de inte det, så behöver du inte göra något alls som jag ser det. Alla kan vi göra dumheter ibland och detta var kanske hans dumhet, och han har insett det, tagit sitt straff samt ångrat sig och vill nu visa att han inte är en ond människa. Den chansen kan han ju kanske få, kan jag tycka - men bara om det känns ok för dig.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
7/26/13, 8:39 AM
#14

Tack för bra svar Martin!

'Vet inte om jag skrivit fel ovan någonstans och det är mig du syftar på, ber om sådana fall om ursäkt, nödvärn gäller i första hand angrepp mot människor. Dock finns viss rätt att skydda egendom, och varför hundens liv skulle vara mer värt än den angripnes djur kan jag inte riktigt se? Däremot skulle du ej få skjuta en människa som angriper djuret vad jag kan förstå.

Freke
7/26/13, 4:28 PM
#15

#14 Hund faller under egendom även det, så att skjuta den om den attackerar ens djur, så borde försvaret för att rädda hunden gå under nödvärnsrätten även det? Då de flesta djur är och bör vara försäkrade så haltar resonemanget med att få lov att skydda sina djur genom att skjuta hunden.

Enda djuret som mig veterligen är fri jakt på är vildsvin och är undantaget ifrån licensjakt, det finns inget som kan försvara jakt på hund?!
Inte ens rovdjur får initialt skjutas, utan först efter angrepp på egna djur och ska i första hand försökas skrämmas bort..
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870905.htm

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Martin
7/30/13, 4:40 AM
#16

#14 Syftade inte på dig utan lyfte det bara generellt, vet att någon skre vi tråden om nödvärn (förvisso vid attack mot barn eller om det var människor, har varit från tråden några dagar på långweekend och har glömt en den) men mest så att man särskiljer detta fallet från hur det skulle kunna ha gått för ts skull.

#15 Jaktförordningens 28§, varg lo björn och järv får skjutas utan att ett angrepp är påbörjat om det är skälet att tro att ett sådant kommer att inledas, och åtgärder för att skrämma bort djuret misslyckats. Så i stort rätt att man inte får skjuta rovdjur utan att de attackerat tamdjur. Om vi bortser från björn- och lojakten som ju sker årligen och där man då får skjuta rovdjuren utan att de attackerat.

mvh Martin

martdat
8/10/13, 1:27 PM
#17

har inte läst alla ord, men på åkrar där grödor växer får du inte visstas. det är undantaget allelmansrätt. då det sådda kan förstöras.
 tycker ni går över och fika och förhoppningsvis kan ni alla lägga detta bakom er sedan.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Upp till toppen
Annons: