Annons:
Etikettövrigt
Läst 2148 ggr
Persifone
2013-06-27 23:31

skadeståndsanspråk, kommunen

Hej! För ett tag sedan var jag ute och gick, på gångbanan trillar jag över en del till en navkapsel. Jag faller på armbågen och bryter den. Det blev operation och sjukskrivning nära tre månader. Nu tänkte jag skicka in skadeståndsanspråk till kommunen, men vet inte hur mycket ersättning jag kan kräva. Är det någon här som kan hjälpa mig? Tacksam för svar :-)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
annia1
2013-06-28 01:12
#1

Persifone nu är inte jag på nåt sätt hemma i juridik, men på vilka grunder anser du att kommunen ska kunna ställas till svars för att du ramlade.

Hade det varit vinter och halt och dom inte sett till att sanda så hade jag förstått det. Men det finns nog ingen kommun som är ute och städar alla gångvägar varje dag, finns nog inte heller några såna regler att dom måste göra det.

Om dom ev kan ställas till svars så borde ett skadeståndanspråk rimligen ligga på förlorad inkomst (alltså skillnad mellan din lön och det du fick från försäkringskassan) plus kanske lite mer. Men som sagt jag har ingen aning om juridik.

.

Persifone
2013-06-28 04:10
#2

Tack för svar! Vad jag har hört så har de ansvar över att deras gångvägar ska vara rena så att liknande olyckor inte ska hända. Jag mailade kommunen och frågade vart jag skulle vända mig med just mitt fall och fick då en blankett om skadeståndsanspråk skickad. De borde nödvändigtvis informerat mig redan då om detta inte är ett fall för dem. Någon annan som vet?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

M A N I N A N
2013-06-28 06:52
#3

Ersättning för de utlägg du haft i samband med besök i sjukvården, mediciner (värktabletter), förbandsmaterial. Har du sparat kvitton? Resekostnader i samband med sjukbesöken. Ersättning för ev förstörda kläder. Barnvakt om du behövt lämna bort ev barn vid sjukbesöken och behövt betala barnvakten. Fördyrade matkostnader vid sjukbesöken, om du fått vänta länge på en akutmottagning och om det du ev köpte och åt var dyrare än den mat du hade ätit hemma. Förlorad arbetsinkomst. Sveda och värk. Jag har bara spånat lite. Har du någon försäkring? Isf kanske du kan få lite ersättning från försäkringsbolaget. Jag vet inget om belopp mer än för de faktiska kostnader du haft. När det gäller sveda och värk gissar jag på att man inte får särskilt mycket om man nu får någonting alls. Men det är absolut värt ett försök!

[Moa-]
2013-06-28 08:06
#4

Det kan finnas grund till utbetalning, men varje fall prövas individuellt. Att någon skickar en blankett för ansökan är ej samma sak som att begäran beviljas.

Exaka belopp kan du antingen kolla på praxis inom din kommun eller se om du har någon rättshjälp genom ditt fackförbund eller hemförsäkring och rådfråga vederbörande jurist. Det viktiga är att du motiverar varje belopp, med vad och varför du skall ha det. Att endast begära en omotiverad klumpsumma är ej att rekommendera.

Persifone
2013-06-28 16:15
#5

Tack för svar!

Jo, jag förstår att bara för du skickar in blanketten behöver du inte få rätt.

Jag har kvar kvitton efter sjukhuset och sjukgymnasten, vilka ligger på kanske 2000.

Känner mig väldigt vilsen i det här :)

Men då plussar jag ihop utgifter och förlorad inkomst. När det gäller sveda och värk, vad kan man önska för ersättning för det? Har för mig att det inte är så mycket, men någon som vet ungefär?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Martin
2013-06-28 20:47
#6

Har ingen uppfattning alls om hur mycket man kan få för sveda och värk i ett sådant här fall. I brottmål är det oftast den i särklass minsta biten där kränkning oftast ger mer, men det är ju helt irrelevant i detta fallet.

Tänk på att anmäla eventuell skada till ditt försäkringsbolag också (hemförsäkring, olycksfallsförsäkring osv) om du inte redan har gjort det.

mvh Martin

Annons:
vallhund
2013-06-29 04:07
#7

Man kan ha olycksfallsförsäkring genom facket oxå!

Krya på dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Persifone
2013-06-29 12:54
#8

Har som #7 säger olycksfallsförsäkring via facket :)

Så det är gjort, tack för eran hjälp!

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Upp till toppen
Annons: