Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 2733 ggr
pernillaa
5/7/13, 10:39 AM

[[ Yue Yue ]]

VARNING: Extremt stötande material!!!!

Det är ingen mening med att diskutera mina och många andras känslor kring detta då det säger sig självt. Jag ska försöka hålla det sakligt om än det är svårt.
Jag är inte särskilt kunnig vad gäller politik, lag och liknande så rätta mig gärna om jag uttrycker mig fel. Jag hoppas budskapet går fram i alla fall.
Jag har också varit väldigt emotionell när jag läst runt på olika sidor och kan mycket väl ha missförstått något då jag inte tänkt helt klart.

13 oktober 2011 i Foshan, Guangdong, vandrade en 2årig flicka vid namn Wang Yue(Också kallad Yue Yue) iväg in på en gränd medan hennes mamma var på affären och hennes pappa hämtade tvätt. (Det finns olika utsagor om vad föräldrarna gjorde när det här hände).

Hon blev överkörd av 2 bilar.
De följande 7 minuterna passerar hela 18 personer henne där hon ligger och vrider sig i fruktansvärda fatala skador utan att ingripa.
Hon dör en vecka senare.

Den första föraren säger sig inte ha sett henne till en början då han just hade gjort slut med sin flickvän via telefon.
När han sedan kört över henne med framdäcket och såg att hon blödde så valde han att sakta sakta köra över henne med bakdäcket också för att sedan bara köra vidare.
Han motiverade det med att han visste att han skulle bli skyldig att betala mycket mycket mer om hon bara var skadad än om hon var död.
Alltså var det medvetet, och som det låter, även med uppsåt att döda henne.

Den andra föraren hade nog troligast inte sett henne alls. Han angav sig själv så fort han såg detta på nyheterna.

Den första föraren anklagades och dömdes för "ofrivilligt dråp"(översatt från engelskans "involuntary homicide" så jag vet inte om översättningen är korrekt).

Denna händelse startade många debatter och ledde till en stor förändring i kina både vad gäller lag och moral.
Idag finns risk att personer som inte ingriper och hjälper en människa som helt klart behöver hjälp, blir åtalade för det. Lagen kallas "The good samaritan law".

Det hade tidigare förekommit många fall där hjälpsamma samariter blivit anklagde för att själva ha åsamkat skadan på personen de hjälpt och blivit tvungen att betala för sjukhusvården.

Människor i Kina har växt ifrån varandra då de rika blivit rikare och de fattiga blivit fattigare.

De förbipasserande var rädda att bli anklagade och skyldiga att betala. De skulle helt enkelt inte ha råd och ville inte bli indragna i något sånt.

T.o.m. en fembarnsmamma passerar med sin dotter i handen utan att ingripa. Den lilla dottern verkar försöka dra sin mamma mot Wang Yue men mamman fortsätter vidare.
Hon säger att det gjorde henne väldigt väldigt ont att bara gå vidare men hon hade inget val. Med 5 barn att försörja kunde hon inte riskera att bli skyldig pengar.

Det finns fler liknande fall där t.ex. en 88årig man ramlat och hamnat med ansiktet nedåt. Han låg sedan i ca 90 minuter med ansiktet vänt nedåt utan att någon ingrep. Hade bara någon vänt honom på rygg eller på sidan hade han kanske överlevt.

Vid undersökningar har så mycket som 80 % svarat att de inte heller hade ingripit.

Det är fruktansvärt att det har behövt gå så långt i Kina.
Jag lider med den stackars lilla flickan som gick ett sådant fruktansvärt plågsamt öde till mötes och hennes familj som måste hantera förlusten.

Men tack vare henne skedde stora nödvändiga förändringar i kina, det mest befolkade landet i världen. Det var inte utan resultat det skedde.
Det var hennes syfte på denna jord!

Må du vila i frid - lilla ängel!

-------------------------------------------------

Nedan har ni en länk till filmen från övervakningskameran som filmade hela förloppet där Wang Yue blir överkörd 2 gånger och ignorerad.
VARNING: Det är fruktansvärda bilder att se!!! Om du inte klarar av att se skador och se folk lida ska du inte se detta!!! Extremt viktigt att du noga tänker efter innan du ser detta! Kom ihåg att det är ett barn det gäller!

Detta är det absolut värsta jag någonsin sett och någonsin kommer att se och fullkomligt chockade mig till en panikångestattack och har satt sig i mitt minne och orsakat flashbacks som påminner om PTSD!
Då har jag ändå suttit mycket och tittat på t.ex. websajten rotten.com som visar döda människor och kroppsdelar!
Jag var dock inte förberedd och trodde filmen handlade om något annat. https://www.youtube.com/watch?v=ULaZhM2XLYo

--------------------------------------------------

För att balansera upp det lite vill jag visa 2 filmer som tydligt visar effekterna Yue Yues död hade på folkets inställning till att hjälpa till när det behövs. =)
De här törs ni titta på.

http://www.youtube.com/watch?v=3Va8uqh3SY8

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=aIGTyANMFb4#!

------------------------------------------------

Här kan ni läsa mer om fallet:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2051679/Yue-Yue-dead-Chinese-girl-Wang-Yue-2-run-bystanders-watch-dies.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Wang_Yue

http://www.washingtonpost.com/blogs/blogpost/post/yue-yue-chinese-toddler-struck-in-hit-and-run-reported-brain-dead/2011/10/19/gIQA3VLpxL_blog.html

http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/news/3886386/Tragic-Chinese-tot-has-died.html

http://news.nationalpost.com/2011/10/24/driver-charged-after-hit-and-run-death-of-chinese-toddler-report/

-------------------------------------------------

Här finns en bild på Wang yue och hennes mamma:

http://images.china.cn/attachement/jpg/site1007/20111021/001372acd0b5100b5c9505.jpg

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
[Moa-]
5/7/13, 11:03 AM
#1

Ja, hemskt och katastrofalt är det utan tvekan!

Däremot är det inget som är specifikt för Kina, vi har tyvärr haft många liknande fall även i Sverige. Mannen som föll ned på tunnelbanespåren och blev rånad istället för hjälpt. Det finns flera fall när människor hjälpt personer vid trafikolyckor och låtit dem vänta på hjälp i sin bil, räddningstjänsten har sedan klippt upp biltaket för att de inte vill att den skadade skall böja rygg och nacke, sedan tar inget försäkringsbolag ansvar för detta. Ägaren till bilen har ej varit i någon olycka och ersätter därför inte, bolaget för den som skadats ersätter redan en bil och anser ej att den uppklippta bilen faller på deras ansvar.

TV4 hade för något år sedan en mängd dokumentärer med iscensatt våld där någon blir misshandlad och i stort sett alla bara passerar… Fanns även en serie på sjuan (?) i höstas om jag minns rätt där skådespelare kollade hur långt människor kunde gå innan någon ingrep… Skrämmande sanning.

Jag vet även förra vintern när jag åkte sist i en bilkö på 6-7 bilar, och jag helt plötsligt reagerar över att det är en bil som kraftigt kört av vägen, spåren efter bilen är helt färska men inga människospår i någon riktning, alla bilarna som körde framför mig körde vidare utan att reagera. Jag fick kolla två gånger för att se att jag verkligen såg rätt, men mannen i bilen mådde bra och var endast chockad när jag kom fram till honom, det är ju dock inget man vet. Han hade lika gärna kunnat haft en hjärtattack, så vanligt att köra av på en raksträcka kan det inte vara, även om det var extremt halt… 

I Sverige har vi skyldighet att vittna mot brott, men ej att anmäla/ingripa mot brott (med undantag för vissa yrkesgrupper), hur går detta ihop?

"Den första föraren anklagades och dömdes för "ofrivilligt dråp"(översatt från engelskans "involuntary homicide" så jag vet inte om översättningen är korrekt)." Dråp eller vållande till annans död skulle det falla under i Sverige (dråp fordrar uppsåt att döda). 

Bilden, har du upphovsrätt till denna?

pernillaa
5/7/13, 11:18 AM
#2

Nej jisses det har jag inte. Hade tänkt länka till den egentligen. Tack för påminnelsen. det här var ju pinsamt. =/
Ska åtgärda på en gång!

Ha en bra dag! // Pernilla

[Moa-]
5/7/13, 11:27 AM
#3

Vad bra, det är ju tyvärr (enligt mig) hård upphovsrätt på bilder och dylikt.  Lite synd, men man får anpassa sig efter de regler som finns idag. =)

pernillaa
5/7/13, 11:44 AM
#4

Förresten nu när det ändå är på tapeten. Får man lägga upp en bild som jag råkade göra och sen skriva att man inte har upphovsrätt till den och länka till var bilden är lånad från eller är det också fel? Och vad gäller om man lånar en bild som man sen redigerar?

Ha en bra dag! // Pernilla

[Moa-]
5/7/13, 12:01 PM
#5

Det är inte mitt specialområde upphovsrätt, den sista frågan är något som jag inte kan svara på fullt ut, vet inte om någon kan det, det är något som är under ständig debatt hur mycket du kan låna och redigera och frågan när verket då blir ditt eget och uppnår egen verkhöjd (eget skydd). Parodier är exempelvis något som ofta diskuteras, för du tjänar pengar på någon annans grundverk. Några tydliga prejudikat på detta har jag inte funnit, kan vara så att jag missat något så om någon läser detta och kan de "exakta"  gränserna får ni gärna informera. Dock är det helt klart att det i andra fallet blir en bedömningsfråga.

Att låna en bild och källhänvisa till den får du ej göra, utan det anses då att du nyttjar den och ägaren har rätt till ersättning för detta. Däremot får du alltid länka (ej inbäddat) till sidor som visar bilden. Att göra så som du skriver finns vissa möjligheter till i USA och med delar av deras regler, men ej i Sverige. (Kan tänka mig att du sett detta exempelvis på Youtube.)

Däremot om du vill smycka dina egna väggar och ej sälja något vidare/visa offentligt så kan du fritt ta vad du vill och göra i stort sett vad du vill med.

pernillaa
5/7/13, 12:15 PM
#6

Tack för svaret. =)

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
[Moa-]
5/7/13, 12:25 PM
#7

Ingen fara, vet inte om det var till hjälp, men är ungefär det bästa jag kan komma med på det aktuella området. =)

Upp till toppen
Annons: