Annons:
Etikettövrigt
Läst 2739 ggr
[Moa-]
2013-04-11 16:25

"Bästa Beatrice Ask"

Jag tänkte endast ytterligare sprida och uppmärksamma Jonas Hassen Khemiri öppna brev till Beatrice Ask, ett klockrent inlägg i debatten om REVA-projektet.

Den som inte redan har tagit del av brevet bör läsa det, otroligt klokt och välformulerat skrivet. 

Brevet kan här läsas i sin helhet.

Annons:
[Mustangcab]
2013-04-11 17:51
#1

En studiekamrat till min man blev alltid kollad i tullen. Han var mörk i håret men inte i huden och  hade skäggstubb 2 timmar efter han rakat sig. Han har ett svenskklingade namn, född i Sverige av svenska föräldrar. På en resa då jag var med  var han den enda  som tullen kallade in vi andra fick gå.

[Moa-]
2013-04-11 17:54
#2

Ja, fördomsfullheten är slående ibland.

REVA undrar jag hur det egentligen är lagligt då vi ej har något legitimationskrav i Sverige… Tveksamt om detta skulle hålla i en strikt juridisk prövning.

Martin
2013-04-12 11:54
#3

Absolut väldigt klokt och välformulerat. Jag hade gärna bytt rakt av (både med han och Ask) för att få uppleva något nytt (?). Det är intressant att uppleva nya miljöer. Alla har säkert någon aha-upplevelse av det, att det inte alltid är så lätt eller svårt i en viss roll utifrån ens egna givna föreställningar.

Att bli uttagen för kontroll i tull eller på annat ställe är inte så kul, jag vet. Jag blir det i och för sig inte varje gång och inte lika ofta som min norska vän med ickenordiskt utseende, men det har hänt mer än en gång.

REVA är ingen ny företeelse även om det uppmärksammats mycket i år, framförallt utifrån tunnelbanepolisens arbete. Jag kan inte detaljerna så på vilka urvalsgrunder de gjort sina kontroller vet andra bättre.

Vid många tillfällen finns det faktiskt ett legitimationskrav, och enligt min erfarenhet görs de flesta REVA-kontroller vid sådana tillfällen. Inte utifrån att någon ser "ickesvensk" ut, utan utifrån andra premisser. Jag är helt säker på att det ibland har kontrollerats endast utifrån utseende eller annan felaktig grund, de som säger annat tror jag inte har självinsikt. Vissa kontroller har säkert inte varit en riktig inre utlänningskontroll (som REVA handlar om) men har säkert upp fattas som en sådan, även där tror jag att de som säger annat saknar självinsikt.

Så här skriver polisen om REVA.

Polisen har rätt att kräva legitimation av en person om man kan anta att han eller hon är efterspanad eller efterlyst. Vägrar en sådan person att legitimera sig får han eller hon omhändertas upp till 6 timmar för identifiering, eller om det är av synnerlig vikt 12 timmar. (

Polislagen §14, §16 3 st

). Så i vissa fall finns faktiskt ett legitimationskrav. Men, och det är viktigt, det gäller inte utifrån hur man ser ut utan som sagt om man kan tänkas vara efterspanad eller efterlyst.

mvh Martin

[Ebidda98]
2013-04-12 12:03
#4

Super, han är duktig och skrev det bra! Tummen upp :)

[Moa-]
2013-04-12 12:21
#5

Martin; "Polisen har rätt att kräva legitimation av en person om man kan anta att han eller hon är efterspanad eller efterlyst. Vägrar en sådan person att legitimera sig får han eller hon omhändertas upp till 6 timmar för identifiering, eller om det är av synnerlig vikt 12 timmar." Att motivera detta utifrån att en person med "icke-nordiskt" utseende åker tunnelbana låter långsökt, vart har du rättssäkerheten i detta? 

Finns ett videoklipp på Youtube där en polisman uttalar sig, och min enda reaktion blir skrämmande människosyn. (Vid cirka 55 sekunder in.)

Det är sällan jag håller med GW, däremot anser jag inte att kontroller skall ske mot någon och jag är emot majoriteten av tvångsavvisningarna. 

Här finns en parodi med "Bengan Lagerblad" hur det skulle se ut om vi med "nordiskt utseende" skulle utsättas för samma sak.

Martin
2013-04-12 12:43
#6

Du missförstod mig Moa-. Mitt första stycke har inte med REVA-kontrollerna att göra, utan handlar om en kommentar till att du skrev att det inte finns krav på att legitimera sig. Det framkommer om du läst vidare, ibland blir delcitat inte speciellt bra (som du säkert vet).

"Så i vissa fall finns faktiskt ett legitimationskrav. Men, och det är viktigt, det gäller inte utifrån hur man ser ut utan som sagt om man kan tänkas vara efterspanad eller efterlyst."

Så som svar på din fråga: Tror inte det finns någon rättssäkerhet i att motivera det utifrån att någon med "ickenordiskt" utseende åker tunnelbana.

mvh Martin

Annons:
[Moa-]
2013-04-12 12:55
#7

Martin; ja, men det finns inget generellt legitimeringskrav, även om detta givetvis uppkommer vid vissa situationer, bilkörning, utlandsresor etc. Däremot har jag svårt att se att detta skulle täcka samtliga de aktuella situationerna. Sedan var det givetvis klantigt formulerat av mig och ett "generellt" borde ha placerats in i min mening, det har du helt rätt i.

Martin
2013-04-13 11:46
#8

#7 Jag är rätt säker på att det inte täcker samtliga ovanstående situationer, det jag ville lyfta var att ibland finns det ett legitimationskrav utan att man gör något (man måste ju t.ex. visa leg även när man tar ut pengar inne på en bank eller vill ta ett lån samt massa andra tillfällen som du också säger.

Det verkar som sagt gått lite konstigt till uppe i Sthlm enligt media och det man sett i intervjuer osv. Jag vet att på vissa andra håll i landet så sysslar polisen i praktiken knappt något alls med inre utlänningskontroller (och får kritik för det efter de inte når de nationellt uppställda målen) och på andra håll i landet görs ibland inre utlänningskontroller i samband med andra ärenden och där det kan uppstå en misstanke om att personen ifråga vistas illegalt i landet. Alltså inte utifrån utseende som det verkar vara i Sthlm utan andra omständigheter.

mvh Martin

[Moa-]
2013-04-13 12:08
#9

Martin; dock är det saker du kan välja att inte göra och helt enkelt gå därifrån, en klar skillnad enligt mig.

Jag röstar att hela grejen skall läggas ned, människor som redan mår dåligt och lever under en ständig press behöver inte ytterligare hot, Sverige är väldigt subjektiva i sina val när och hur de skall uppfyllas EU;s krav.

Malmö har väl även dem haft en del protester vad jag kan se? Ligger ett par på Youtube bland annat…

Martin
2013-04-13 12:37
#10

#9 Visst har det varit protester här, och visst finns REVA här också. Men jag har faktiskt inte sett någon som pekar ut Malmöpolisen på samma sätt som tunnelbanepolisen i Stockholm.

Att det protesteras är helt naturligt och jag tror inte jag sagt att det inte har protesterats? REVA är något nationellt och det har säkert varit protester även mot polismyndigheter och Migrationsverk på andra orter.

Jag personligen har för dålig insyn i Migrationsverkets jobb men jag har inget som helst förtroende för folk som skålar i champagne när de lyckats få till en avvisning. Det känns i min värld konstigt (och ja, det är såklart inte samtliga anställda inom Mig som gjort det men det har ju förekommit i Malmö). 

Jag har också vänner som drabbats och fått väldigt olika och konstiga besked (i min värld då) av Mig.

Så jag vet inte om jag håller med dig om att man skall lägga ner hela grejen med Reva för har vi nu lagar och någon har bestämt att folk vistas här illegalt och att det skall jobbas med de bitarna för att hitta de människorna så de kan utvisas eller vad nu beslutet är så tycker jag såklart med en del av mig att det är fullt naturligt. Ungefär som att man skulle gripa någon om man hittade en som var efterlyst för mord (även om såklart anledningen till efterlysningarna inte på något sätt kan jämföras med varandra).

Sen tycker en annan del av mig precis som du, lägg ner hela grejen och låt de som är här vara här oavsett om de har rätt till det eller inte. Det finns många människoöden i det.

Men som sagt, det är en svår avvägning. Det finns många som tjänar grova pengar på att ta hit folk illegalt, hade vi gjort allt legalt hade man kanske kunnat bli av med den delen av kriminaliteten. Å andra sidan är jag av den uppfattningen att kan vi inte hjälpa folk på plats här, skall vi inte ta emot dem. Det är inte heller humant i mitt tycke. Men som du ser så haltar mina resonemang igen, beroende på vilken del av mig som talar.

mvh Martin

[Moa-]
2013-04-13 13:33
#11

Ja, migrationsverket skall vi inte tala om. Dock har jag goda nyheter för ett "fall" som legat mig nära under flera år, en kvinna som har ensam vårdnad om en son som är född i Sverige och endast är svensk medborgare. Under flera år har beskedet varit att hon måste resa tillbaka till hemlandet hon flytt från tillsammans med sin äldre son och därifrån ansöka om anknytning till sin son som då skulle fått lämnas ensam i Sverige. Enklare sagt än gjort som ensam kvinna utan giltigt pass, den äldre sonen skulle inte heller ha fått sitt pass förnyat på plats då fadern inte längre finns i bilden och ingen vet vart vederbörande befinner sig. Märkligt system, men efter många år så lyckades de uppenbarligen få till ett undantag så att hon äntligen fick sitt PUT. =) (Enligt Reva skulle hon avvisats flera gånger om då hon länge levet med ett verkställningsbart avslag på sin asylansökan.)

Många gånger när de protesterat och det har angripits aktivister så är det OV enligt filmklipp och liknande som begått de största överträdelserna. Därmed inte sagt att inte alla parter betett sig tvivelaktigt till och från.

Nej, jag sekunderar inte, lägg gärna ned tid på att finna mördare, men att leta efter människor som nekats uppehållstillstånd kan gott läggas ned enligt mig. Många gånger går de inte ens att utvisa då inget land är villigt att ta emot dem.

Sverige ändrar inte "sexstraffslagen" efter utfall i EU-domstolen, men detta skall tvunget införas? Jag är ju visserligen emot bägge delar, men ett lägsta krav enligt mig är konsekvens. Även vargjakten kan läggas till i denna post, så som mycket annat.

Människosmugglare är en svår fråga, det är sällan humant på något sätt, men för vissa är det skillnaden mellan liv och död och den som genomför det tar en stor risk. Däremot så ser jag stora brister i att det så är dem med ekonomiska medel som kan fly den vägen, så brister finns det definitivt.

Upp till toppen
Annons: