Annons:
Etikettövrigt
Läst 1310 ggr
Pelle Långlös
4/10/13, 10:23 AM

Intressant grej om ungdomsbrottslingar (USA)

Som vanligt satt jag och kollade på ID och kom över ett program om ungdomar som gör brott och hamnar i fängelse. Det fanns nån slags militär anstalt där ungdomarna fick lära sig ett och annat och disiplin. 70% av dessa ungdomar har inte återfallit i brott sedan de skrevs ut. Straffet är kortare men om de inte sköter sig så hamnar de i vuxenfängelset och får avtjäna sitt straff de fick i rättegången.

Tycker det låter bra och kanske det skulle kunna komma hit. Det är verkligen strängt under denna tid.

Har jag förklarat detta bra?

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
Maria
4/10/13, 10:27 AM
#1

Svårt i Sverige kan jag tänka mig då vi inte ens har allmän värnplikt och ett helt annat synt på  det "militära" än vad USA har.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pelle Långlös
4/10/13, 10:29 AM
#2

Ja det är ju sant. Tänkte inte på det. Fick bara idén när jag såg programmet. 🙂

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
4/10/13, 2:11 PM
#3

Har sett inslag om dylika saker, men det kan ifrågasättas på många sätt. Både genom vilka som blir kandidater, om det är den typen av uppfostran vi vill ha och hur konsekvent det tillämpas. 

Jag är utan tvekan emot.

Pelle Långlös
4/10/13, 2:27 PM
#4

Tyckte som sagt att idén lät bra.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
4/10/13, 2:38 PM
#5

Vad i idén är det du tycker låter bra? (Inte ett angrepp på något sätt, utan öppnar för en diskussion.)

Pelle Långlös
4/10/13, 3:07 PM
#6

Att ungdomarna får diciplin och att återfallen är så mycket lägre än mot de ungdomar som inte får denna utbildning.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[Moa-]
4/10/13, 5:58 PM
#7

Är det alltid fråga om utbildning? Kan inte utbildningen som sådan ges i en alternativ miljö?

Hur har återfallen mätts? Kommer kontrollgruppen från samma sociala förhållanden, har motsvarande hemförhållanden samt har begått samma/likvärdiga brott? Ofta brister tyvärr dessa parametrar i amerikanska studier, så ofta kan deras resultat förklaras av andra faktorer än de som studien avsåg att studera, både medvetet och omedvetet. 

Det är dessa faktorer som jag framför allt tror att man bör studera och försöka jämna ut, det skulle även förebygga att brott begås från början.

Pelle Långlös
4/10/13, 8:35 PM
#8

Jag tyckte att det lät bra och att återfallen var så låg som 30%. Hur man gör det här skall du inte fråga mig. Jag är bara en person som tycker att idén lät bra och undrade om det kunde göra något liknande här.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
4/10/13, 9:56 PM
#9

Ja, men 30 % återfall i brottslighet kan vara en hög eller låg siffra, vad jämför dem med? Under vilken tidsperiod? 

30 % är ungefär den siffra som gäller i Sverige för återfall inom en 3 års period gällande ungdomar och samtliga brott inkluderade i statistiken.

Jag tror inte på den hårda stilen utan på den nordiska modellen där vi tidigare fokuserat mer på vård och behandling, vilket vi tyvärr tappar mer och mer idag.

Många gånger hjälper det att bryta med en destruktiv miljö genom att exempelvis placera den unge på ett familjehem på avstånd från den ordinarie bostadsorten, detta utan att ingripa allt för omfattande på normaliteten i den unges liv.

Pelle Långlös
4/10/13, 10:07 PM
#10

Äsch jag ger upp. Orkar inte med dessa disikering av mina inlägg. Ville bara berätta om en intressant grej som kanske kunde vara intressant här i Norden utan att ifrågassättas med en miljon frågor och diskering av det jag skriver. Trodde jag skulle trivas på denna sajt då jag tycker arbetet med att lösa brott och mord.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
4/10/13, 10:12 PM
#11

Det är jättetråkigt att du inte trivs på sajten. Hur skulle det kunna förbättras för att du skall trivas bättre?

Personligen är jag en diskuterande person och finner detta som ett intressant ämne, men att säga A självständigt utan att jämföra med B eller C som kanske faktiskt föreligger idag säger inget… Att säga att vara A kostar 100 utan att sätta ut en valuta att mäta detta i gör det omöjligt att säga om detta är att anse som dyrt eller billigt. För att kunna värdera något måste vi ha både en skala och en referenspunkt.

Upp till toppen
Annons: