Annons:
Etikettböcker-tv-radio
Läst 2520 ggr
Pelle Långlös
2013-04-03 17:57

Ny TV-kanal

Jag har upptäckt att Discovery har kommit med en ny kanal. Investigation Discovery heter den (ID). Det är bara om brott och jag älskar sånt. Älskar hur dom löser mordfall, hur teknikerna jobbar.

De tar upp om kändisar som dött och hur deras pengar hit och dit skall fixas och anklagelser hos dessa personer. Ja allt.

Det är så spännande att se på. Ser inte på något annat än denna kanal.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[Moa-]
2013-04-03 18:44
#1

Vad kul att du hittat något du gillar! =)

Betalar inte extra för några TV-kanaler då de 15 "grundläggande" ingår i hyran. Annars skulle det säkert finnas något intressant även om jag har ett begränsat "intresse" (ofta snarare bristande sympatisering) för just amerikanska vinklingen på brott.

Pelle Långlös
2013-04-03 19:07
#2

Jag har något som heter IPTV som går via bredbandet. Jag har grundpaketet + en extra kanal. För någon vecka sen så stod det på första sidan (som man kommer in på när man slår på boxen) att tv-kanalen TNT i Finland läggs ner och istället så har de lagt in tre nya Discovery-kanaler i grundpaketet. Då var denna kanal en av dessa nya.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
2013-04-03 19:36
#3

Okej, men det låter väl bra, vissa av Discoverys dokumentärer och program kan vara riktigt sevärda, andra har en allt för amerikansk vinkling för att jag skall kunna fullt uppskatta dem. (Amerikanska underhållningsserier går däremot märkligt nog hem ibland, så länge saker inte presenteras som fakta så är det enligt mig acceptabelt.)

Pelle Långlös
2013-04-04 18:39
#4

Tyvärr är det bara amerikanska program i denna kanal har jag märkt men jag älskar att se på den iaf. Kanske därför som man hänger efter de nordiska lagarna för att det inte är samma här som där.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
2013-04-04 18:42
#5

"Kanske därför som man hänger efter de nordiska lagarna för att det inte är samma här som där." Här hängde inte jag med helt, menar du att din personliga kunskap är bättre gällande de amerikanska lagarna, att Sveriges lagar baseras på de amerikanska eller att de amerikanska lagarna baseras på de svenska?

Pelle Långlös
2013-04-04 18:48
#6

Jag menar att det jag lärt mig om olika lagar är genom såna här typer av tv-program (oftast amerikanska) inte är samma lagar här i Sverige. Det kan vara tex dråp eller mord så har de en viss kriterie medan i Sverige kanske har en annan variant av detta brott. Det är det jag missat att lära mig vad som gäller här där vi bor utan jag vet mera om de amerikanska som faktiskt inte hjälper oss här.

Blev det luddigt nu? Jag är så dålig på att förklara mig i skrift.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Annons:
[Moa-]
2013-04-04 19:06
#7

Nu förstår jag hur du menade. =)

Det du bör tänka på när du ser amerikanska program och hör om lagar och regler är att reglerna skiljer sig ofta mellan delstaterna. Sedan är den amerikanska rättssäkerheten förhållandevis låg genom att de fortfarande nyttjar jurysystemet där det är ej lagfarna (utbildade) personer som har en stor del av den dömande makten, i Sverige har vi samma problem i tingsrätten (det finns en artikel om nämndemän på sajten) däremot så är de lagfarna domarna i övervikt när du kommer upp till hovrätt och högsta domstolen.

Pelle Långlös
2013-04-04 19:15
#8

Precis det är olika mellan delstaterna. Det har jag lärt mig. Hihi. Och att juryn är ej lagfarna som du säger. Ser många felaktiga domar för att alla bevis inte kommer fram vilket säkert händer i Sverige att all fakta kommer fram vid en rättegång.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
2013-04-04 19:33
#9

"Ser många felaktiga domar för att alla bevis inte kommer fram vilket säkert händer i Sverige att all fakta kommer fram vid en rättegång." Nu blev jag lite tveksam till syftningen igen, hur avser du med Sverige? Att vi får fram alla fakta eller att det även i Sverige saknas fundamentala fakta?

Sedan "många" är ett svårt ord, det förekommer och det förekommer allt för ofta, utan tvekan, däremot hoppas vi att den klara majoriteten av domarna är korrekta utifrån gällande rätt. Däremot är systemet i stort och en stor del av dess operationalisering otroligt rasistiskt och ojämlikt.

Pelle Långlös
2013-04-04 19:37
#10

Alltså när det har dessa program så berättar "talaren" om olika bevismaterial som polisen hittat men som sedan inte kommer upp i rättsalen vilket resulterat i att oskyldiga personer hamnat i fängelse. Sen får de sitta i flera år, decennier innan en ny advokat tar över fallet så ser han eller hon att en del bevis som kommit fram från utredningen inte ens kommit upp i rättsalen och juryn fått felaktig information och dömt de oskyldiga.

Det jag menar med Sverige (jag vet inte hur en rättegång går till) är att kanske Sverige är bättre att ta tillvara på bevisen och framträda det i rättsalen.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
2013-04-04 19:55
#11

Ja, det är ju dock inte en objektiv bild av rättssystemet som presenteras i dylika program, och det är viktigt att tänka på. Det handlar om mer eller mindre extrema fall, som inte är osanna, men långt ifrån de som är vanligast förekommande. Vi har liknade rättsskandaler i Sverige, se till exempel på Thomas Quick/Sture Bergwall, det är ett helt sant fall, men jag anser inte att det är lämpligt att grunda sin uppfattning om det svenska rättssystemet och dess rättssäkerhet. Deras stora problem är enligt mig mängdbrotten, skillnaderna mellan delstaterna, hur olika droger klassificeras och som tidigare nämnt rasismen som är en del av de tidigare nämnda faktorer.

Grundläggande information, återigen främst för barn/ungdomar, om den svenska rättegången och dess utformning finns på Rättegångsskolan.

Pelle Långlös
2013-04-05 16:09
#12

Jo det är sant att det är extremfall det visas på tv men det är allt vad jag vet om rättsväsendet och det är den amerikanska. Man borde lära sig om de lagar i det land man bor i. Men i USA är det ju så stort och det begår fler brott då de har en högre befolkningsantal än lilla Sverige på 9 miljoner. Så då kanske det inte finns lika många tittare om det var ett svenskt program. (Min teori)

Har inte hört så mycket om det där du nämner att det är olika klassifieringar på drogerna och rasistiska saker. Men jag tror dig när du säger det.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Moa-]
2013-04-05 16:46
#13

De producerar ett program, när programmet är producerat så är kostnaderna väldigt låga för upphovsrättsinnehavaren så denna kan sälja programmet vidare till en lägre kostnad. I Sverige har vi flera program av dokumentärt typsnitt, SOS sommar, 112 - på liv och död, Tunnelbanan och så vidare… GW hade en serie i somras med äldre brott, annars har du Efterlyst och en hel del löpande dokumentärer, Lasermannen har varit objekt för flera, tidigare nämnda Quick, Malexanderbrotten och rånet som gav namn till Stockholmsyndromet. Så brist på dokumentärer/serier i ämnet från Sverige saknas inte. Däremot har vi lite bättre integritetsskydd här och någon dokumentärserie från en anstalt tror jag ej att vi kommer att få se.

De frågor jag nämnde ovan är aktuella när det är val i USA framför allt, i vissa delstater förlorar du rösträtten om du är straffad, i vissa delstater endast om du är straffad för vissa brott och i andra inte alls. En skillnad var att kokainet och brott kopplade till det inte resulterade i förlorad rösträtt, men att gräs och kat resulterade i förlorad rösträtt. (Finns en generell skillnad i vem som är/var den genomsnittlige brukaren av dessa.)

Annons:
Upp till toppen
Annons: