Annons:
Etikettböcker-tv-radio
Läst 4476 ggr
Allamej
2013-03-24 20:04

Michael Peterson

Det går en thriller/dokumentär just nu om ett rättsfall i North Carolina.

En man anklagas för mord på sin fru, sedan på en gammal vän.

När det blev känt att  han var bisexuell så blev det verkligen eld i brasan på åklagaren och alla nyhetskanaler.

Det finns 4 avsnitt på svtplay och ikväll kl. 22 och tre dagar framåt går ett avsnitt per kväll.

Jag får samma känsla som med Paradise Lost. Att han kommer att bli tvingad att säga sig skyldig för att undvika dödstraff.

Och ja, jag följer Damien och dom andra för att få fast den riktiga mördaren av pojkarna…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[Moa-]
2013-03-24 20:10
#1

Hur långt har rättsfallet kommit i verkligheten? (Enligt Wikipedia är han dömd, men är det enligt den första rättegången eller den nya?)

Allamej
2013-03-24 20:13
#2

Han blev dömd men har fått beviljat ny rättegång. Samma sak med WM3…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Moa-]
2013-03-24 20:16
#3

WM3?

Dokumentären handlar om vägen till rätten till ny prövning då med andra ord?

Allamej
2013-03-24 20:26
#4

Från dödsfallet och framåt.

Du kanske känner till WM3 som West Memphis three, om du inte sett dokumentärerna Paradise Lost så gör det.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Moa-]
2013-03-24 20:27
#5

Nej, vet faktiskt inte alls vad det där är, aldrig hört talas om det… Får kolla upp vid tillfälle. =)

[Moa-]
2013-03-24 20:30
#6

Har hört om rättsfallet tidigare ser jag när jag läser om det, men är inte insatt i de exakta omständigheterna.

Annons:
Allamej
2013-03-24 21:36
#7

3 killar blir dömda för mord enbart för att dom är hårdrockare, visar sig senare att tiderna då pojkarna sågs ect. inte stämmer eftersom att dom då var med den som nu är mest troligt den riktiga mördaren.

Dom tre pojkarna sades vara utsatta för sataniska ritualer, något som någon som lyssnar på Metallica sysslar med (Damien) visar sig senare att stympningen av den ena pojken var gjord av en sköldpadda.

Men dom var tvingade att ta the Alford Plea, dom skulle ha fått ytterligare en rättegång med alla nya bevis men Damien skulle mest troligt hunnit avrättas innan detta.

Det är 3 väldigt bra dokumentärer, se dom. Sen kan du följa och stöda killarna på tex. fejjan.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Moa-]
2013-03-24 22:08
#8

Dock är de frisläppta nu ju?

Allamej
2013-03-24 22:30
#9

Japp, med stämpeln skyldiga till mord, för alltid. Om inte Den riktiga mördaren (Terry) åker fast rejält.

Men oavsett om dom är frisläppta eller inte, det är en serie av dokumentärer som visar på ett korrupt rättsväsende och det blir aldrig out of date.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Moa-]
2013-03-24 22:33
#10

Nej, däremot är frågan vilka fall man skall engagera sig i idag. Jag kan inte göra en säker bedömning av vad som skett baserat på en subjektiv dokumentär, även om den visar att det finns stora briser i det amerikanska rättssystemet, något vi redan sedan tidigare känner till.

Allamej
2013-03-24 23:24
#11

Vilken av dokumentärerna syftar du på? Paradise lost första filmen var verkligen inte subjektiv, snarare objektiv. när dom senare fick in mer och mer bevis på motsatsen så blev de andra delarna gjorda.

Vad man kan göra idag. Man kan om man vill donera till fonden som ger pengar för att skaffa de bästa experterna att undersöka bevisen, att skapa ett fullständigt tätt fall mot den riktige mördaren och ge dessa tre små pojkars föräldrar frid och avslut.

Som toppen på kakan så kan då Damien och de andra bli frikända.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[Moa-]
2013-03-24 23:33
#12

Att göra en dokumentär för att visa på fel är inte objektivt enligt mig. (Sedan inte sagt att det är mer eller mindre sant därigenom.)

Att donera pengar till en amerikansk fond som vill uppnå något som med stor sannolikhet inte är möjligt ser jag ingen riktig poäng med. Det lär inte heller vara kapital som brister utan möjligheten att långt i efterhand bevisa något.

Däremot "erkänn och du blir fri" som förekommit flera gånger i amerikanska rättsväsendet är däremot oförsvarligt och hör ej hemma i en rättsstat. Mer relevant är då enligt mig att protestera mot förekomsten av problemet generellt.

[Moa-]
2013-04-12 10:43
#13

Damien deltar nu i efter tio på TV4.

Annons:
Upp till toppen
Annons: