Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2595 ggr
[Moa-]
2013-03-14 13:02

13-åring som hoppade framför tåget i Kumla

Sammanfattningsvis är väl det enda tillgängliga ordet; katastrof!

Enligt media har flickan utsattes för sexuella trakasserier av en man på nätet, när flickan bad om hjälp fick hon ytterligare trakasserier, det hela slutade med att flickan begick självmord med hjälp av ett tåg.

Nu har polisen gripit en 45-årig (44-åring?) man, anställd som försäljningschef som även varit tränare för ett flicklag i fotboll, som har utgett sig för att vara en 15-åring under nicket "bealarsson97".

En ung människa har förlorat livet på grund av en svag man, och samhället som brustit i sitt ansvar, hur kan detta någonsin kunna försvaras?

Påföljderna ser i detta fall ut att bli väldigt sparsamma, eftersom det saknas en direkt koppling mellan brottet och konsekvensen. 

Aftonbladet
DN
SvD

Annons:
Toxics
2013-03-14 14:59
#1

sch jag blir så arg på människor som går på vad som skrivs i tidningarna. Som dom tror dom vet allt om VARFÖR Linn hoppade framför tåget.

jag är ledsen TS men i det här fallet har du fel! Du vet inte den riktiga anledningen om varför hon hoppade och det gör inte tidningarna heller!

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Moa-]
2013-03-14 15:05
#2

Toxics; då får du gärna upplysa oss, för just nu är samtliga medier i Sverige samt polisen av samma uppfattning, har du någon annan får du gärna delge denna?

Sedan är det som det står ovan en person som är misstänkt, ingen är dömd än och man skall aldrig döma någon på förhand, dock har mycket information plötsligt släppts för att det inte skall tyda på att polisen är relativt säker på sin sak.

Toxics
2013-03-14 15:08
#3

2# Saker som linn mådde dåligt över tänker jag absolut inte dela med mig av här. Men de anledningarna du beskriver vara de som gjorde att hon tog livet av sig stämmer inte. Klart att det är delvis sant men det finns så otroligt mycket mer i bilden som inte media tar upp.

Därför har du ingen rätt att påstå Varför hon avslutade sitt liv. Du kan bara utgå ifrån det som står i tidningarna och det är inte ett värdigt sätt att spekulera i varför någon vill dö.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Moa-]
2013-03-14 15:12
#4

Självfallet är det säkerligen flera faktorer som spelar in, däremot så lär detta vara en relativt betydande faktor när samtliga medier stödjer den. 

Oavsett övriga faktorer så är det en man som begått övergrepp mot flera barn och ett samhälle som brustit, problemet kvarstår.

Toxics
2013-03-14 15:16
#5

4# Eller så är det den enda faktorn som media har vetskap om. Den enda faktorn som man har valt att ge till media.

Klart att problemet kvarstår. Och det är hemskt. Men att påstå att man VET varför en människa (som man aldrig har pratat med) har tagit sitt liv är väldigt lågt och Ointelligent.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Moa-]
2013-03-14 15:22
#6

Så din sammanfattning är att det aldrig skall gå att uttala sig om något? Självfallet kan du aldrig veta fullt ut hur en annan person tänker eller tankarna kretsar, är det däremot alltid det som är fundamentalt?

Har fler brott begåtts? Annars så lyfter denna tråd debatten om när "lindriga" brott leder till katastrofala följder som ingen egentligen fullt ut tar ansvar för. Vilket självfallet inte skulle rädda offret i fråga i efterhand, men det kan visar på att handlingarna ej är acceptabla.

Annons:
Toxics
2013-03-14 15:27
#7

Säkerligen. Men nej, när det kommer till andras dödsfall så ska man inte yttra sig om det nu så att säga inte var en olycka. Men det här var ingen olycka.
Du kan skriva att "tidningen skriver det här och det här" men du kan inte skriva att "det var så här och så här"
men jag kommer lämna den här tråden med de orden för jag har mer respekt för linn än att diskutera med dig varför hon dog.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Moa-]
2013-03-14 15:35
#8

Jag ser inte vart du ser problemen i formuleringarna, som är upptäckta av 3 källhänvisningar?

Att vi diskuterar dödsfall är inget som är fel eller kommer att upphöra, att inte utreda personers dödsfall ser jag som en kränkning, inte motsatsen.

Toxics
2013-03-14 15:39
#9

Men vad du är insnöad på tidningar. kom ut ur ditt skal! Allt är inte alltid vad det står i tidnigarna. och det sprlar ingen roll vad du har för källor på hur hon mådde och varför hon mådde så.
Du har inte pratat med henne och det har inte tidningarna heller!

_"att inte utreda personers dödsfall ser jag som en kränkning, inte motsatsen"

_Du utreder inte något ?! Du tror att du vet massor om det här dödsfallet och det stör mig för du har inte den blekaste.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Moa-]
2013-03-14 16:05
#10

Toxics; jag har inte sagt det, däremot så är det en av de få källor som allmänheten har till nyheter. Utan tidningar och nyheter skulle vi sakna mycket information och leva i separata små bubblor.

Jag har aldrig sagt att jag vet allt, jag har ingenstans skrivit att jag har insikt i det aktuella dödsfallet, detta innebär däremot inte att man inte kan diskutera det enligt mig.

Nej, jag har inte heller skrivit att jag utreder det, men nu har polisen till viss till begärt allmänhetens hjälp genom att exempelvis offentliggöra det aktuella alias som troligen använts av den gripne för att söka efter flera offer. Är detta då fel enligt dig?

Däremot så är det svårt att säga något vidare när samtliga tillgängliga källor pekar åt ett håll, och det enda du säger är att alla har fel, punkt. Det gör att det inte går att komma vidare i diskussionen.

Att begå övergrepp mot barn är fel, och det bör utredas och åtalas, har dessa övergrepp dessutom gett mer vidsträckta konsekvenser (som mycket tyder på) så är detta ytterligare ett problem. Utan adekvata samband så saknas där brott. Har någon fundamentalt påverkat detta beslut så anser jag att den/de personen/personerna bör stå ansvariga för detta.

Toxics
2013-03-14 16:41
#11

Flickan utsattes för sexuella trakasserier av en man på nätet, när flickan bad om hjälp fick hon ytterligare trakasserier, det hela slutade med att flickan begick självmord med hjälp av ett tåg.

Där skriver du att det slutade med det . Och då antar jag att du menar som följd av trakasserierna? Kanse du inte menade det. Men det är iallfall ett påstående som du inte kan styrka. Även om det står i tidningarna så är det knappast skrivet i sten att det var just därför hon hoppade. Eller bara därför hon hoppade.

En ung människa har förlorat livet på grund av en svag man, och samhället som brustit i sitt ansvar, hur kan detta någonsin kunna försvaras?

Och här säger du att det var PGA av en man som hon förlorade livet. Det vet du inte heller. Återigen något som du tror att du vet för att det står i tidningen.

Sen skrev du :

Att vi diskuterar dödsfall är inget som är fel eller kommer att upphöra, att inte utreda personers dödsfall ser jag som en kränkning, inte motsatsen.

Det tolkade jag som att du på något underligt sätt diskuterade dödsfall för att att inte utreda vore en kränkning. Därför jag skrev det.

Och Nej, jag skriver inte att alla har fel. Jag skriver att det DU skriver är felaktigt. Bara för att det står i tidningen så betyder inte det att det enbart var den mannen eller samhället som drev henne till självmord.
Tidningen har rätt i att det är en man inblandad men det är inte bara pga av honom.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

medde
2013-03-14 16:53
#12

Är det inte dags att lägga ned det här samtalet. Inte utan jag blir väldigt illa berörd. Tydligen är det en vän till tösen som nu förlorat sitt liv som är i tråden.  Hon försvarar och säger att saker" det stämmer inte" Tänk om hon har rätt. Det gör nog ont ändå av det som hänt, och då ta upp och gå vidare i källa, den sa, den skrev… Lämna samtalet det gör nog ont som det är. Jag är mamma och skulle jag läsa det som säga i tråden, och det var min dotter…. Säger inte mer. Utan det fattas en stor portion respekt här för en annan människas liv.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Toxics
2013-03-14 16:55
#13

12# det är det jag försöker få fram. Mer respekt åt Linn.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Annons:
medde
2013-03-14 17:02
#14

#13 Det var just det jag ville sagt. Är mamma till en dotter i samma ålder, och jag blev väldigt illa berörd av det jag läste att ens börja det här samtalet trots försöken som sades. "Du kände inte" Respket!!! Man kan inte alltid få vilja och ord genom i allt. Man måste vara stor i tankarna och lägga ned. Det är stort det med att visa respket

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Toxics
2013-03-14 17:09
#15

14# Fast det är helt sjukt vad många människor som inte kände linn som ändå har varit nere här och lagt blommor vid minnesplatsen. helt rörande att se hur många det är som bryr sig och som känner sorg.

Sen kommer man in på iFokus och läser ett sånt här inlägg. då blir man riktigt förbannad rent utsagt.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

medde
2013-03-14 17:15
#16

#15 Tycker det är bra att man visar respekt vid platsen. Då kan mitt i allt också var en "väckarklocka" så det inte händer igen. Det får inte hända.. Men som förälder så blir man chockad och visst känner man med denna tös föräldrar och vänner. Man börjar tänka helt naturligt,"den tösen är lika gammal som min dotter" 

Tappar man respekten så här lätt i en tråd, då faller förtroendet för människan, det är ju en sak vi talar om. Utan en flicka som förlorat sitt liv och lämnat änhöriga/vänner bakom sig. Nu är det dom som lider, det ska ge samhörighet och inget annat.

Kram på dig. Alla tankar. 

Hade jag bott nära så skulle det ha funnits blommor även där från mig och min familj.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Toxics
2013-03-14 17:18
#17

16# Ja, det är hemskt. hon hade inte ens påbörjat den långa resan än. jag tror inte att alla blommor i världen kan lätta på sorgen. Men den kan nog få själen att känna lite ro för att man ser att det finns så många som är kapabla till omtanke.

Ja, vi skickar alla våra tankar. Kram!

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Moa-]
2013-03-14 17:22
#18

Toxics; andra människor bryr sig  och lägger blommor är bra? Men att konstatera att det som hänt är tragiskt och att en vuxen människa har utnyttjat en utsatt situation är fel?

Ingenstans står ett negativt ord om flickan utan det som hänt beskrivs som mycket tragiskt. 

Någon respekt anser jag inte på något sätt har brustit och jag ser inte riktigt vart det stora felet ligger?

Det som hänt beklagas djupt och tyvärr går det inte att ge flickan livet åter, även om jag är övertygad om att samtliga skulle göra detta om det var möjligt. Jag lägger även in en förtydligande mening om att fakta kommer från media om detta är önskvärt (även om jag anser att detta är tydligt).

Toxics
2013-03-14 17:28
#19

18# Nej jag lägger ner. Du förstår inte. Och verkar inte vara öppen för att försöka förstå vad det är som är respektlöst.

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[Moa-]
2013-03-14 17:40
#20

Nej, jag förstår inte, du får gärna förklara.

Att fördöma den brottslighet som skett är raka motsatsen enligt mig. Varför denna tråd skiljer sig från vad media rapporterar förstår jag inte på något sätt? Jag försöker verkligen förstå, men jag gör verkligen inte det, tyvärr.

Annons:
medde
2013-03-14 18:41
#21

Det hela blev personligt då tösen börjades diskuteras, Där ska man stanna upp. då det är dock en som kände henne. Så även för hennes skull. Lägg ned och gör tråden personlig. Även om du inte förstår.

Pressen! Jaha hur mycket är det veta känt att det inte stämmer alltid vad våran press skriver. Men det hela är ju att nu vill du fortsätta tala om det hela. Lägg ned är du snäll. Det är en makalös storhet det också. Men behöver inte få sista ordet eller fråga vidare som det nu görs i tråden. Toxics säger hon lägger av så i tråden,, Så även jag: Av  respekten av en ung flicka.. 

Medde🤫

#17 Klart vi gör det. Kram,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Moa-]
2013-03-14 18:47
#22

medde; vart är tråden personlig? Det enda som sagts är att händelsen är tragisk.

Respekten handlar enligt mig om att uppmärksamma en omfattande problematik, att flickan i fråga inte mådde bra är det ingen diskussion om, annars hade hon inte avslutat sitt liv. Att inte ta upp problematiken till en diskussion är enligt mig att blunda och riskera ytterligare problematik för andra unga kvinnor.  Framför allt att sprida nicknamnet och försöka få andra offer att träda fram är fundamentalt för att hindra att denne man förstör andra unga flickor. 

Media har absolut inte alltid rätt, något vi många gånger diskuterat på denna sajt denna gång har dock polisen uttalat sig och att en del av problematiken är de tragiska övergreppen, ensamma eller i kombination med andra parametrar, lika tragiskt oavsett.

medde
2013-03-14 18:49
#23

🤫

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Martin
2013-03-14 21:55
#24

Att så här tidigt prata om att påföljderna kanske kommer att bli sparsamma för att det saknas koppling mellan konsekvens och brotten är nog att ta lite förhastade slutsatser.

Dels pratar vi om sexbrott mot en ung kvinna och lite beroende på vad som har hänt (det vet vi nog inte fullt ut än) så finns det i några av de brotten lite strängare straff även om det inte är speciellt stränga straff om de inte träffats.

Men det pratas även om en eventuell utpressning och det kan nog bli svårt att styrka, men då finns det upp till sex års fängelse för grov utpressning, 2 år för normalgraden.

Det verkar dessutom kunna växa och finnas fler målsägare… så jag hade nog väntat med att säga att påföljderna blir sparsamma.

Sedan så kommer de aldrig komma i närheten av de för mord eller dråp även om följden blivit att hon tog livet av sig. Så i det hänseendet så är det ju sparsamt förvisso även om det skulle bli några år.

Nu vet vi ju inte heller om den här försäljningschefen är skyldig, det skall först klarläggas kanske innan vi säger att han kommer för lindrigt undan.

mvh Martin

[Moa-]
2013-03-14 22:07
#25

Martin; tänker främst på att ansvaret för flickans död blir svårt att belasta en extern gärningsman för. De brott jag hittat fram tills nu har haft maxstraff på 6 år, och vi vet båda att maxstraff sällan nyttjas, däremot är det som du säger förtidigt att dra klara slutsatser… Flera brott kan även vägas samman och höja påföljden och tyvärr, finns med stor sannolikhet flera offer som eventuellt träder fram. 

Nej, att denna man endast är gripen har jag framhållit någonstans ovan, samtidigt misstänker jag att de har en relativt stark misstanke gällande att de har rätt man när de gått ut offentligt med så pass mycket information så tidigt, jag misstänker starkt att personen som gripits är lätt att identifiera för de som bor och lever i trakten. 

Ytterligare stör det mig att om denna man är gärningsman att han även tränat ett flicklag i fotboll och jag hoppas verkligen inte att min olustkänsla där besannas att även övergrepp i "verkliga livet" har skett…

[Moa-]
2013-03-15 16:42
#26

3 nya anmälningar har inkommit, så nu är det totalt 6 anmälningar mot den numera häktade mannen i 40-årsåldern som är misstänkt på sannolika skäl, den högre graden av misstanke.

Det är tragiskt att det måste till så tragiska händelser måste ske för att anmälningar skall våga göras och samhället skall ta brott på allvar.

DN

Martin
2013-03-16 14:27
#27

#26 Kan bara instämma

mvh Martin

Annons:
Upp till toppen
Annons: