Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 998 ggr
jojjon
2/24/13, 10:36 PM

Kan man anmäla detta?

Hej, vill ha hjälp av er nu!

Jag har en kompis som upptäckte att någon genom hennes facebook tog kontakt med hennes vänner där och skrev massa saker. Hon bytte lösenord men det fortsatte ändå. 

Detta fortsatte så att den/dom personerna sms:ade från ett annat nummer fast uppgav sig att vara henne. Det skrevs massa saker som hon inte står för och hon fick reda på detta då de/dem skickade hennes nummer eller något och den personen dom hade sms:at sa att dom hade pratat med henne igår (Vilket hon inte har) och den personen som "hon" (dem som håller på) hade pratat med berättade vad som hade sagts osv.

Detta har nu gått så långt att bilder har skickats på "henne" (Inte henne men den som fick bilden tror att det är det) bilderna är avklädda så jag tycker detta är ganska allvarligt!

Hur gör man nu? Går det att anmäla det här till polisen?
Hur går man till väga isåfall?

Vill verkligen hjälpa henne för detta är långt ifrån acceptabelt!

Annons:
Martin
2/25/13, 8:26 AM
#1

Din kompis kan ringa till polisen och göra anmälan (114 14) eller kanske ännu bättre gå in på närmsta polisstation och göra det.

Det är bra om man har sammanfattat allt som har hänt; Vilka sidor är det, vilka konton, vilka telefonnummer, när har det hänt osv.

Det här är dock tyvärr inget som är speciellt högprioriterat. Det kommer säkert att bli mer och mer prioriterat beroende på hur allvarligt det är osv, men i och med att bilderna som skickas inte ens är på din kompis så är det såklart inte bra ändå, men det hade varit värre om det varit på henne.

Rent formellt kan du göra en anmälan men den har inte samma tyngd som om din kompis gör det så jag skulle rekommendera att hon gör det. Det blir bättre om allt är förstahandsuppgifter istället för att du skall göra en anmälan baserat på vad hon har berättat.

mvh Martin

jojjon
2/25/13, 9:26 AM
#2

Tack! Jag förstod att det inte skulle vara så högt prioriterat men förhoppningsvis så går det ändå…Hon ska anmäla själv men ville mest veta om det verkligen går att anmäla. Tack så jätte mycket!

Upp till toppen
Annons: