Annons:
Etikettlagar
Läst 3625 ggr
Imasy
12/18/12, 11:55 AM

Fakturafråga

Finns det någon reglering i lag gällande hur man får kräva betalning, där jag som betalningsmottagare inte har godkänt fakturans ursprung?

Det är nämligen så att jag sitter här med en faktura till landstinget för ett besök som vi inte har varit på. Visst hade det varit en sak om jag struntat i att avboka tiden eller gå till den. Men vi fick inte ens en kallelse. Och därmed heller ingen chans att avboka/ändra tiden.

Landstinget anser att dett ainte är en grund för att slippa besöksavgiften, de säger att de har "bevis" på att de skickar ut dessa kallelser och att de köper en tjänst av posten, så det är bara att betala.

I samma andetag så säger de att detta problem uppstår dagligen, att människor sitter i samma sits som mig, så uppenbarligen fungerar inte denna tjänst de har köpt.

Men istället för att åtgärda problemet så får patienterna betala.

Så ska jag slippa detta betalningskrav måste jag bevisa min oskuld, men hur sjutton gör jag det? Bevisbördan går inte i motsatt riktning, det gjordes klart väldigt tydligt.

Får man ens göra såhär?

Hade det varit ett företag som kräver pengar finns det väl förhoppningsvis ett bevis om att jag själv har lagt en order, skrivit under något etc. Finns inte detta så kan man väl polisanmäla företaget antar jag.

Men är landsting/statliga/kommunala organisationer någon form av undantag?

Annons:
[Moa-]
12/18/12, 12:33 PM
#1

Om du inte avbokat läkarbesök så blir du skyldig att betala avgiften, minns inte på rak arm vart, men detta är reglerat som undantag.

Om du har fått kallelse till din folkbokföringsadress så räknas detta som godkänd kallelse, att det ej anlänt till dig spelar i detta fall ingen roll. Det är om posten har slarvat bort detta som du kan höra med dem om de tar på sig något ansvar, dock brukar de anse sig har begränsat ansvar för ordinarie post.

Det är delad bevisbörda vid civilmål, landstinget har visat att de skickat ut kallelsen till dig, då bör bevisbördan anses övergå till dig om att den ej de facto anlänt.

Tyvärr tror jag att det kommer att sluta med att du får betala, annars vore det väldigt lätt för samtliga patienter att hävda att kallelsen ej anlänt för att undvika betalningsansvar.  Skulle du däremot sannolikgöra att kallelsen ej anlänt skulle du troligen slippa betalningsansvaret, så som om posten stöldanmält brev, rån av brevbärare eller brandolycka vid sorteringen.

Slutligen kan det bli en bevisfråga i domstol om bägge parter driver det så långt, där tror jag tyvärr att du kommer att förlora.

Imasy
12/18/12, 12:49 PM
#2

Ja jag har ju inte för avsikt att bråka i domstol, tyckte detta mest lät en aning befängt.

Hade de skickat mail t.ex. kan de ju begära en sådan där mottagningsbekräftelse, då vet de ju att jag har läst brevet t.ex.

Posten själv säger ju att man i princip skickar post på egen risk, så det känns lite lönlöst att få hjälp därifrån. Men vad skulle det hjälpa om jag anmäler kallelsen försvunnen/stulen? Betalningskravet kvarstår ju.

För några år sedan kom det säkert minst ett brev/kort i veckan till mig som inte var mig egen post. Det var allt i från vykort, csn, (tand)läkare mfl mer viktiga brev som posten bara knölade ner i min brevlåda. Kändes lite som att bara för att de inte hittade den rätta adressaten kan de dumpa all "okänd" post på den som är nyinflyttad. Har fått lämna ett stort antal brev på lådan igen. Mina grannan från min gamla adress brukar ringa ibland och hälsa att det sitter post på anslagstavlan i mitt gamla hus för avhämtning, så trots att jag flyttade därifrån för två år sedan och har haft eftersändning i ett år efter flytten fungerar det iallafall inte.

Så hur sjutton ska jag kunna bevisa att jag inte har mottagit kallelsen? Den skickades ju inte som rek direkt.

[Moa-]
12/18/12, 1:01 PM
#3

Imasey; skulle du anmäla den stulen skulle du ju då först erkänna att du har kännedom om den, så det skulle vara att skjuta dig själv i foten. Jag avsåg om Posten hade upprättat en dylik anmälan så skulle du kunna göra det sannolikt att din kallelse försvunnit med den.

Mail kommer troligen med tiden, men det skall finnas tekniskt och lagmässigt stöd för detta och detta tar tid.

Jag vet en asylsökande familj som fick betala för att ha uteblivit från en kallelse som anlänt till deras tidigare adress, så det är svårt att undkomma detta tyvärr.

Många gånger är det ditt eget ansvar att anmäla din nya adress och har inte detta skett på ett korrekt sätt så kommer posten fel. Du kan även köpa till eftersändning under en längre period.

[sakring]
12/18/12, 10:56 PM
#4

Ett brev går alltid på sändarens ansvar. Har ni inte erhållit brevet är det inte ert problem. Att sen landstinget säger att de har bevis för att de skickat det är en annan femma. Det går som sagt alltid på sändarens ansvar. Be landstinget att a det hela med Posten.

Jag får jämt och ständig post som inte är adresserat till mig. Ibland kan det vara till någon granne men ibland så är det någon i en annan del av stan. Snäll som jag är så lägger jag det på en brevlåda igen.

Imasy
12/18/12, 11:04 PM
#5

#4

Ja jag har också öäst något sådant, att ett brev går på sändarens ansvar, men finns det någon lagtext på det?

[sakring]
12/18/12, 11:29 PM
#6

Det jag vid en snabb googling hitta är följande. Men det är alltid sändarens ansvar att ett brev kommer fram.

http://www.posti.fi/svenska/priserochinstruktioner/ersatningspraxsis.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Postf%C3%B6rs%C3%A4ndelse

Annons:
[Moa-]
12/19/12, 8:42 AM
#7

Jag är tveksam, jag tror fortfarande att det är du som konsument som bär risken att en kallelse ej kommer fram, hade det ej varit så hade ingen betalat för uteblivna besök, utan helt enkelt så hade ingen fått en kallelse.

Då avgiftsbeslut regleras civilrättslig och ej straffrättsligt, anses bevisbördan delad, därmed bör det räcka att landstinget visar att de sänt ut kallelsen. Sedan är det den svarande partens tur.(Det finns inga prejudikat på området som jag kan finna.)

sakring; har du något lagstöd för att det en bör vara så?

Martin
12/19/12, 8:57 AM
#8

#7 Jag vet inte hur det ligger till men det låter väldigt konstigt att ett landsting skall kunna skicka ut en kallelse till en folkbokföringsadress hur som helst och sedan kräva betalning om man inte kommer på något man kanske inte ens har efterfrågat.

Det hade varit rimligare att man i så fall skickar ut en kallelse som skall bekräftas inom en viss tid - annars går besökstiden förlorad och går till någon annan.

Om de dessutom säger att detta händer dagligen borde de absolut se över sina rutiner.

Nu vet jag inte alls vad det är för händelse det här handlar om, men det verkar ju inte vara något som ts har efterfrågat.

Det framgår inte heller vad det varit för tidsperspektiv mellan kallelse och (uteblivet) besök men det kan ju faktiskt också vara så att man har giltigt skäl att inte vara hemma och kolla sin post under några veckor eller en månad, såsom semester eller liknande. Förvisso brukar jag alltid fixa någon som kan öppna min post och fixa räkningar om jag är borta den tiden de kommer men det är kanske inte alla som har någon de litar på som kan göra det åt en, och det är ju inte heller säkert att man vill att någon annan öppnar och läser brev som har med sjukvård osv att göra.

mvh Martin

Imasy
12/19/12, 9:11 AM
#9

#8

Anledningen till att vi fick denna kallelse/besök var för att för ett år sedan gick min ena son på på med en av fötterna, och vi funderade då ev om han hade problem med hälsenan.

Vid besöket bestämdes det att det skulle skickas ut en kallelse för ett återbesök ca 6 månader senare för att se om problemet hade gått tillbaka.

Men detta fotproblem löste sig av sig självt och de kunde inte säga på ett ungefär heller när återbesöket skulle bli, så jag har helt enkelt inte tänkt på det något mer.

När en kallelse kommer så brukar den vanligtvis komma i ganska god tid. När jag har fått mina så brukar dessa ha skickats ut ca 2-4 veckor innan besöket, så där är de garderade iallafall.

Men jag tycker det förslaget att man ska bekräfta sin tid låter bra, men så ska man få de att genomför det också ;)

Martin
12/19/12, 9:13 AM
#10

#9 Fast här verkar ni ha gjort en överenskommelse om att det skall skickas ut en kallelse, då anser jag att det är du/ni som har ansvar för att avboka om ni inte vill komma. Förvisso är det då problematiskt om ni har kvar samma adress som det är sagt att det skall skickas till och ni inte har fått den.

mvh Martin

Imasy
12/19/12, 9:25 AM
#11

#10

Jo vi kom ju överrens om att en ny kallelse skulle skickas ut. Däremot så var det inte sagt att "kallese skickas ut för besök i juni", utan det var mer "att den kommer om ett halvår ungefär".

Nu skickads ju kallesen för ett besök 10 månader efter vårt första besök eftersom de har haft förseningar.

Björnidet
1/8/13, 9:33 AM
#12

Detta är ett gigantiskt problem som många råkar ut för tyvärr..i mitt fall så hade jag får ett par år sedan en granne vars fru hade blivit sjuk ..enil och atzaimers led hon av..hon visste inte var hon befann sig vissa dagar och hon hade pippi på att titta i alla postlådor bredvid den egna som hon inte heller visste vilken det var..en ursprungsfaktura på ett läkarbesök hade skickats till mig men som aldrig kom fram till min postlåda…det visade sig att damen i fråga hade länsat postlådorna och det mesta av innehållet hade hon slängt..endera i den egna soptunnan eller nere på ängen bakom vårt hus..vi hittade tidningar på ängen som var adresserade till andra grannar…ett krav kom på denna faktura med kravavgift pålagt…jag ringde upp till landstingets fakturaenhet och berättade om problemet..de krediterade omedelbart kravet då jag sade att om jag bara visste OCR-nr så skulle jag omedelbart betala fakturan..jag fick summa och OCR och sedan var saken ur världen den gången…fler i vår omgivning har varit med om liknande saker och även där löste det sig.. problemet med att landstingen inte behöver kontollera om en faktura kommer fram är bedrövligt så förslaget om att patienten ringer och bekräftar tid eller annat skulle lösa många problem och spara mycen tid för de i landstinget….

Imasy
1/29/13, 1:52 PM
#13

Skam den som ger sig.

För ca en vecka sedan kom det ett brev från inkasso som meddelade att alltihop är återkallat.

Annons:
[Moa-]
1/29/13, 1:54 PM
#14

Vad skönt, alltid bra när saker löser sig!

Imasy
1/30/13, 9:20 AM
#15

#14¨

Jo visst är det skönt när det löser sig, men också tröttsamt att först försöka ha en dialog med en vägg som i princip säger "vi har rätt oavsett vad du säger", för att sedan göra en kovändning och bara dra tillbaka det hela.

Varför det drog tillbaka det hela när jag bara hade fel i allt jag sa vet jag inte, det var inte preciserat, lite konstigt kan man tycka då de ansåg att de hade gjort rätt i allt.

Eller så drog de kanske tillbaka det bara för att slippa mig, vad vet jag ;)

Upp till toppen
Annons: