Annons:
Etikettövrigt
Läst 1083 ggr
[RMSLiners]
2012-12-15 16:33

Tror du häkte/anstalt är lyxhotell?

Var och varannan gång får jag höra att sveriges anstalter och häkten ska vara rena lyxhotell jämfört med sjukvården och skolorna. Nu råkar jag veta exakt hur det ser ut i anstalt/häkte eftersom jag jobba där innan jag blev gravid. 

Min fråga är nu till er, anser ni att svenska anstalter och häkten är rena lyxhotell?

Annons:
[RadioMG]
2012-12-15 16:37
#1

Jag valde "Vet ej" men misstänker att de har det väldigt bra där med tanke på att de faktiskt sitter där för ett brott men får så mycket.

Men med tanke på hur du skrev så har de väl det "svårt" där. Vilket de oxå ska ha.

[RMSLiners]
2012-12-15 16:39
#2

Lägger till i tråden att jag kan om så önskas lite senare när fler kommentarer dykt upp berätta hur det ser ut. Glad

[Annica.78]
2012-12-15 16:41
#3

Jag tryckte ja för jag jämförde med andra länder.

[Moa-]
2012-12-15 18:03
#4

Allt beror på hur du ser det, vidare är det sedan skillnad på anstalt och anstalt samt anstalt och häkte. I regel anser jag dock att de flesta som sitter där skulle föredra att vara någon annanstans.

Annica.78; nu skulle vi ju enligt RMSLiner jämföra med ett lyxhotell och inte med andra länder… =)

[Annica.78]
2012-12-15 18:16
#5

#4 jag såg det nu, läste nog lite förhastat :)

[Moa-]
2012-12-15 18:19
#6

Annica.78; förstår dock din tankegång, svår fråga att svara utan att ha en referenspunkt… För jag tror ju inte att någon jämför ett häkte med Hiltonhotellen direkt… =P

Annons:
[RMSLiners]
2012-12-15 18:51
#7

Nej inte lyxhotell utan sjukvården och skolor. Står tydligt i texten att anstalt och häkte anses mer som lyxhotell jämfört med sjukvård och skolor.

[Moa-]
2012-12-15 19:03
#8

Sjukvården är ju även den varierande mellan olika sjukhus och delar av landet. Finns vissa fördelar som jag personligen skulle se mellan ett häkte och ett sjukhus, till exempel att du alltid (i regel) har rätt till egen cell…

Men som regel nej.

Martin
2012-12-15 19:10
#9

I vissa bitar säkert bättre - i andra bitar avsevärt sämre. Kan bara jämföra med två häkten och två anstälter där anstalterna är klart bättre än häktena (nästan lyxhotell i jämförelse). Så det är ju svårt att jämföra.

Å andra sidan har jag sett sjukhus på nära håll och det är på många håll ingen vacker syn heller. Önskar ingen att avsluta livet som ett par av mina släktingar gjort.

Och svårt att jämföra en skola där man är 6-8 timmar om en dag med anstält/häkte där du tillbringar 24 timmar om dagen. Ena stället är man på och andra stället "bor" man på.

mvh Martin

[RMSLiners]
2012-12-15 19:17
#10

Jag tänkte mer en jämförelse av maten som serveras, miljön i lokalerna och liknande. Ni vet, det vanliga folk brukar kommentera i dessa jämförelser.

[Moa-]
2012-12-15 19:21
#11

För mig är det som Martin säger, att jämföra skolmat med maten på en anstalt är inte rimligt då den ena skall äta samtliga mål 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan, det andra erbjuder ett mål om dagen, 5 dagar i veckan och kan fritt kompletteras med andra måltider…

[RMSLiners]
2012-12-15 19:31
#12

#11 Fast det har mer med tiderna att göra än huruvida maten är bättre eller sämre på någon av dem.

[Moa-]
2012-12-15 19:36
#13

RMSLiners; om maten inte vore bättre på vissa sätt mätt i ett fängelse än i en skola så skulle jag anse att det var väldigt felaktigt. Jämför en vuxen mans energibehov mot en 7 årig tjejs…

Återigen så är det svårt att svara, detta då det är skillnad mellan framför allt skolor, men även inom anstalter.

Annons:
[RMSLiners]
2012-12-15 19:38
#14

#13 Fast när du pratar om ålders skillnaden så hamnar du på intagningen av mat, dvs matmägnden. Säger fortfarande inte om maten är godare, hälsosammare, färskare osv på någon av dem.

[Moa-]
2012-12-15 19:42
#15

RMSLiners; ofta diskuteras kostnaden per person, att denna blir högre för en vuxen man (eller kvinna) är för mig självklart.

Det är få av dem som uttalar sig i dylika diskussioner som kan uttala sig om smak och utseende, i alla fall ej så som de vill erkänna. =P

Vidare så mängden näring får du i dig antingen genom både kvantitet och kvalitet, så även mängden är en viktig faktor.

[RMSLiners]
2012-12-15 19:54
#16

#15 Riktigt intressant detta och jag håller med dig i många avseenden. men allt som ofta stöter man på personer som säger att maten är hälsosammare/bättre på häkten/anstalter än vad det är på skolor, sjukvården eller äldreomsorgen. Eller så får man höra att fångar blir bättre behandlade än äldreboende, skolelever, sjukhusinlaggda osv. Jag ställer då ständigt frågan om någon varit på anstalt/häkte och allt som ofta dör den diskussionen eller så argumenteras det om fakta taget ur det blå. 

Har också fått höra att lokalerna/utrymmena på häkten/anstalt skall vara renare och mer välvårdade än på sjukhus, skolor, äldreomsorg (inget jag kan hålla med om dock). Även här dyker då fakta upp taget ur det blå.

[Moa-]
2012-12-15 20:16
#17

RMSLiners; jag har vänner som arbetat på anstalt som fortfarande har den åsikten, jag är dock övertygad om att de personerna inte skulle klara någon längre tid på andra sidan av det förhållande och fortfarande må bra. Ibland är det synd att man inte kan testa de teorierna i verkligheten…

Renheten på sjukhus kan man ju endast hoppas att det sköts då detta är fundamentalt för spridning av sjukdomar…

Sedan förstår jag inte riktigt syftet med dylika jämförelser, dagens anstalter är ej uppbyggda kring vatten och bröd, och det är något som jag är mycket tacksam över.

[RMSLiners]
2012-12-15 20:20
#18

#17 Ja jag fattar inte hur folk kan få anstalter/häkten renare än sjukhus. De ställen jag arbetat på inom kriminalvården har varit bland de skitigaste och mest osannitära jag sett mest för att de inte har den ekonomiska resursen vad gäller att ha regelbunden städare hos dem. Många häkten tex kan gå månader respektive år innan grundlig städning sätts in av hela byggnaden under ett kort tidsförlopp för att sedan upphöra med städningen igen.

Martin
2012-12-15 20:24
#19

Då har vi olika uppfattning om både häkten och anstalter. Hur ofta det görs grundliga städningar (vad som nu menas med det) vet jag inte - men daglig städning förekommer på både de häkten och de anstalter jag har haft insyn.

mvh Martin

[RMSLiners]
2012-12-15 20:29
#20

#19 inte de jag arbetat på. Normalt sker städning 3 gånger i veckan, 30 min/gång och det är tömma sopptunnor och damma av golv i princip. Med grundlig städning menar jag, skrubba golven med maskin, tvätta fönster, städa duschutrymmen, torka lister, torka dörrar, rengöra ventiler osv. De ställen jag befunnit mig på har varit de skitigaste jag någonsin sätt så pass att till och med personal har klagat.

Annons:
[Moa-]
2012-12-15 20:44
#21

Viss regelbunden städning är jag övertygad om utförs, däremot daglig fönsterputs verkar enligt mig ganska orimligt, så allt beror på hur man ser det… Duschrum bör ju dock städas regelbundet, på samma sätt som övriga WC och badrum…

[RMSLiners]
2012-12-15 20:47
#22

#21 Ja fönster är en sak. Duschutrymmen i ett häkte minns jag specifikt stank piss, låg snus på golvet, var vitt av kalk mm.

Kanske är det olika från kommun till kommun vad gäller renhållningen på häkte och anstalter.

[Moa-]
2012-12-15 20:54
#23

RMSLiners, polisdistrikten är uppdelade efter län ej kommun och kriminalvården i 6 distrikt, men säkert att det kan skilja till viss del däremellan. =)

[RMSLiners]
2012-12-15 21:01
#24

#23 Visste jag ju, var det jag mena. Du får ursäkta det felet är lite trött i huvudet för närvarande. Flört

[Moa-]
2012-12-15 21:07
#25

Det är ingen fara, endast förtydligar för dem som inte är insatta i ämnet… =)

Martin
2012-12-18 20:11
#26

#23 Skall vi vara förtydligande har inte polisdistrikten med saken att göra (häkten/anstalt). :o)

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-18 20:20
#27

Martin; har inte vissa polisstationer kvar sina egna arrester för kortare tids förvar? (Föregående transport till häkte om sådant beslut tas.)

Annons:
Martin
2012-12-18 20:35
#28

Jo - många polisstationer har arrester men det skall inte förväxlas och framförallt inte jämställas med häkten då det är väldigt stor skillnad i standard på dessa. Arresterna är inte alltid avskilda utan du kan sitta i en cell intill en annan med avsevärt mindre egen integritet osv och jag tror att om inte alltid så är de oftast mindre också. De har inte heller rätt till mat osv (lite beroende på hur länge man blir sittande).

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-18 21:46
#29

Martin; det stämmer visserligen, dock anser jag även att det är skillnad på häkte och anstalt på så sätt, därför ansåg jag att de var rimliga att ta med då de trots allt innebär frihetsberövande, givetvis blir det en gränsdragningsfråga…

Martin
2012-12-18 21:54
#30

Jo, visst är det så - fast tråden handlar ju om häkten och anstalt (det som initialt efterfrågats). Visst kan man ta med det också som frihetsberövande, men då har vi plötsligt en massa andra ställen som vi skall fundera på om vi skall dra in i gränsdragningen.

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-18 22:36
#31

Nja, massa andra ställen är väl lite tveksamt, vad tänker du då?

Jag kommer på några enstaka direkt ur huvudet…

[sakring]
2012-12-18 22:51
#32

I början av 80-talet så var det ansett som sådant av polska män som kom med färjan från Polen. De körde några varv runt polishuset till dess de åkte fast och så frågade de om de kunde börja avtjäna straffet med en gång?

Det är faktiskt ingen skröna utan sanning.

Martin
2012-12-19 07:51
#33

Just en massa är väl att ta i, men (och det är förvisso anstalter) om det är skillnad på öppna och slutna anstalter, och sedan tänker jag förvisso mer på unga frihetsberövade med diverse ungdomshem (förvisso en tjänst genom socialtjänsten så då blandas än fler aktörer in - men som sagt det är en gränsdragning). Jag ville bara förtydliga att utifrån det tråden handlade om från början (eftersom att arrester inte nämndes) så spelade inte "polisdistrikten" in (och skall man vara ännu petigare så är distrikten inte län utan områden inom länet, och det är polismyndigheterna som är indelade i län - men nu är vi nere på petitesser) :o) Vi får väl se om det blir enklare framöver nu när det är bestämt att Sverige inte skall ha en massa olika polismyndigheter utan faktiskt bara en myndighet. Kanske kan vi då få lite mer logiska resonemang såsom att poliser t.ex. har samma rättigheter i hela landet.

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-19 08:14
#34

Okej, du tänkte så… Ja, allt det ser jag dock som anstalter av diverse typer. sluten ungdomsvård på de låsta avdelningarna räknar jag in, men ej den generella ungdomsvården.

Dock skall vad jag vet polisdistriktens gränser följa länens?

Annons:
Martin
2012-12-19 08:24
#35

Det är inte klart hur det skall bli i nya organisationen.

Idag är respektive län en egen myndighet, med flera distrikt (i vissa län kallas det distrikt, i andra områden) inom sig. Så distrikten (om vi nu skall ta det som "samlingsnamn" ligger inom länet men utgör bara en del av länet så det följer inte hela länets gränser men utgör en del av länet och följer därmed en del av länets gräns.

Polismyndigheten Stockholm har t.ex. 8 polismästardistrikt:

Polismyndigheten Västra Götaland har 4 polisområden, som i sig sedan är indelade i ett antal underenheter).

Osv, så det ser väldigt olika ut i olika delar av landet, såklart spelar länets storlek och säkert också invånarantal roll för vilken organisation man har valt.

mvh Martin

[Moa-]
2012-12-19 09:11
#36

Ja, men idagsläget pratar jag om, du ifrågasatte mitt nämnade av län.

Martin
2012-12-19 09:18
#37

Jag har inte ifrågasatt något. Jag har påpekat/förtydligat att polisen inte hade med häkten/anstalter att göra och sedan när du skrev att polisdistrikten motsvarade län påpekade jag att det är polismyndigheterna som motsvarar län, inte polisdistrikten som gör det.

Jo, men man kan inte säga att ett polisdistrikt idag motsvarar ett län. Det motsvarar en dele av ett län. Länkarna och det jag skrivit ovan är hur det ser ut idag.

Men jag förstår hur du menar, men du menade nog polismyndighet istället för polisdistrikt som ju som sagt är en annan sak.

Polisdistriktet Stockholm City följer t.ex. inte Stockholms läns gränser alls - det ligger mitt i länet och har inga anknytningsytor till länets gränser. Och ett län består som sagt av flera distrikt/områden.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: