Annons:
Etikettövrigt
Läst 2889 ggr
Mella91
11/15/12, 1:00 PM

Lägenhetsbråk

Inatt så ringde jag till 112 efter att ha hört en våldsam misshandel i lägenheten ovanför mig. Den som ägde lägenheten slängde ut den andre personen och låste dörren. Bråket fortsatte. Han som var utestängd försökte sparka in dörren.

Jag har aldrig ringt polisen förut så jag tvekade men efter 1,5 h så ringde jag och förklarade läget.

10 min senare var polisen här. De ringde mig och ville att jag skulle komma ner och öppna trapphusdörren. Det var ju skitläskigt att gå ut i trapphuset när den ene personen var två trappor upp. Men tog mod till mig och skyndade ner och låste upp för polisen.

Sen gick jag in till mig och trodde att jag inte behövde gå ut något mer. Men något senare villle polisen med mig igen. Så jag gick ut och på så vis fick båda två inblandade se vem jag är, vem som hade ringt polisen.

Det känns förjävligt. Ska det vara så?!

Med tanke på att han som bor ovanför mig misshandlat sin egen bror gul och blå och är knarkare. Vem vet vad han är kapabel till. Jag är rädd och känner mig otrygg med att bo kvar här. Gråter

Annons:
[Moa-]
11/15/12, 1:26 PM
#1

Du hade kunnat begära att vara anonym redan vid anmälan, och har egentligen ingen skyldighet att anmäla, mer än det moraliska ansvaret.

Däremot så är det inte samma sak att de talar med dig som att du har ringt och anmält, det är mycket möjligt att de tar vittnesmål från flera grannar som befunnit sig hemma.

Det låter inte heller som om du vet hela omständigheterna, vem bor i lägenheten, vem misshandlar vem, med vilken bakomliggande orsak? Föreligger det omständigheter som sannolikgör ett åtal? Vad hade polisen att säga?

Jag tror inte att du behöver oroa dig, men det är givetvis svårt att garantera något. Skulle vederbörande mot förmodan konfrontera dig, så säg endast att polisen knackade på och frågade om du hade hört något.

Mella91
11/15/12, 1:43 PM
#2

Tack för ditt svar Moa.

Svårt att veta hur sånt här ska gå till. Om jag skulle befinna mig i en sån här situation igen så ska jag begära att få vara anonym.

Bra tips om vad jag ska säga ifall han skulle konfrontera mig. Det känns lite bättre nu. Tack.

[Moa-]
11/15/12, 1:58 PM
#3

Ja, allt är alltid svårt, men ofta frågar de efter namn dels för att ha det till kommande vittnesmål, men även för att till viss del fungerar lugnande att tala om sådant som du är säker och känner dig trygg med…

Däremot så är övergrepp i rättsak (om en person hotar dig för att du vittnar/anmäler ett brott) ett så kallat "artbrott", det innebär att även om straffskalan inte är markant högre än andra brott så blir påföljden hårdare och det resulterar i stort sett alltid i frihetsberövande påföljder. Detta då övergrepp i rättsaker anses vara ett brott inte endast mot offret, utan även mot samhället i stort och vår rättsäkerhet.

Så en person med "normal" insikt i vårt rättsystem drar sig gärna från att hota/konfrontera vittnen, då detta snabbt resulterar i kännbara konsekvenser, långt snabbare än vad motsvarade uttalande/handling hade gjort om ej det eventuella vittnesmålet hade förelegat. Även detta är något som gör att du kanske kan känna dig tryggare. (Samt det faktum att polisen hade en snabb responstid till din adress, utifall det värsta, som jag inte tror kommer att ske ändå skulle ske…) =)

Hoppas att du känner dig tryggare och även i fortsättningen kommer att vidhålla din moral och ditt civilkurage! =)

Mella91
11/15/12, 2:06 PM
#4

Åh så bra :)

Om han nu inte har insikt i rättsystemet så får väl jag påminna honom om detta. Utifall att jag skulle hamna i den situationen.

Upp till toppen
Annons: