Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 951 ggr
HokusPokusLisa
2012-11-02 21:52

Kan jag anmäla ett sådanthär sms?

Jag fick ett sms av en person som jag skulle hämtat ett par saker jag beställt transport utav. Jag blev tyvärr upphållen av annat en av dessa dagar och ändrade dag. Så ikväll fick jag detta sms.

"Ok, nu har mitt tålamod tagigt slut. Nu vill jag att du hämtar dina hästkläder och betalar mig. Annars så tar det hus i helvete förstår du. Du lurar fel person du har tfram till imorgon på dig att höra av dig."

Visst har jag gjort fel men jag har försökt nå personen nu, men kan man inte anmäla detta som ett brott? Eller kanske är det för svagt men det var själva : "Annars så tar det hus i helvete förstår du" meningen jag reagerade starkast på.

Bara undrar hur det fungerar.

Annons:
[Moa-]
2012-11-02 23:27
#1

Jag vet inte riktigt vad du vill anmäla och varför?

Du kan försöka anmäla för olaga hot, men jag har helt ärligt svårt att se att du kommer särskilt långt med det…

Har ni avtalat om avhämtning som du brister i är det större chans att du bedöms skyldig till avtalsbrott och får betala skadestånd än att motpartens döms för olaga hot enligt min subjektiva bedömning.

Maria
2012-11-03 08:48
#2

Jag tror Moa har rätt.

Visserligen är det ett otrevligt SMS men samtidigt från en person som uppenbarligen känner sig lurad och är riktigt sur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Martin
2012-11-03 09:08
#3

Visst är det otrevligt sms men som Moa säger så kommer det aldrig att hålla för ett olaga hot eftersom att det inte är uttalat. Man kan förvisso diskutera avsändarens uppsåt att få dig rädd osv men som sagt - jag tror inte det håller. Dessutom lär det inte vara speciellt prioriterat med tanke på att det inte är speciellt konkret. Föreligger en massa andra omständigheter kanske det blir mer prioriterat, men som enskild händelse hamnar det långt ner på priolistan skulle jag tro.

Dessutom som sagt, om du anmäler det så är risken att det kommer en anmälan om avtalsbrott och jag vet ärligt talat inte vem som tjänar på det men tror inte att det är du. Dessutom - och nu är det bara min personliga åsikt och kanske inte något som har med lag och rätt att göra - så tycker jag att detta är skit att anmäla rent ut sagt och att det tar resurser (även om det nog inte skulle bli mycket resurser) från viktigare saker.

Du skriver att du fick annat för dig och ändrade dag. Kom det här sms:et innan den dagen, eller kom det innan den ändrade dagen (och var ni överens om den ändrade dagen?).

Personen ifråga kanske inte tror att du tänker hämta kläderna och kan inte sälja dem till någon annan heller (har ju avtalat med att sälja det till dig).

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: