Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 2501 ggr
candyme
2012-09-29 16:49

Korsa tomt

Hej!

Tidiagre idag korsade jag och min syster en tomt, halvvägs över tomten bankar någon på fönstret. Vi fortsätter att gå och när vi är vid vägen igen öppnar en man och skriker: Jag anmäler er!

Vet ju att vi gjorde fel då det var en privat tomt så det jag undrar nu hur en sådan anmälan går till? Vad gör polisen? DE kan ju omöjligt hitta mig och min syster :S

/Emma

 

 

Annons:
[Moa-]
2012-09-29 17:13
#1

Vad avser du med "allmän tomt"?

Om du går in på någon annans gård mot deras vilja så handlar det om hemfridsbrott och det straffas vid brott av normalgraden med böter. Vid ett tillfälle när ni faktiskt lämnade platsen eftertillsägelse så är det ej straffbart (om det ej var skyltat eller liknande), om ni däremot skulle upprepa detta så kan det bli tal om utredning och i längden åtal.

Angående identifiering kan personen i fråga fotografera eller någon av grannarna känna igen någon av er.

Följdfråga; varför går du över någon annans tomt?

candyme
2012-09-29 17:47
#2

Okej. Skrev fel rubrik ser jag nu. Tomten har varit allmän tomt till alldeles nyligen. Ingen skyltning. Vi sparade ca 10 min på att gena istället. Men vet att det var fel av oss.

/Emma

 

 

candyme
2012-09-29 17:50
#3

Med närmaste polisstation 3 mil bort tror jag inte det är någon fara då det inte kommeratt upprepas.

/Emma

 

 

[Moa-]
2012-09-29 17:55
#4

Ja, ni får ej korsa andras ägor endast för att det är bekvämare, detta fordrar ett servitut, vilket ej bör vara aktuellt i ert fall.

Jag kan mycket väl förstå att tomtägaren bli upprörd om det är många som gör samma sak. Detta kan leda till anmälan och utredning, om det finns några fakta kan dessa utredas och eventuellt leda till åtal.

candyme
2012-09-29 17:58
#5

okej.

Jo, jag kan också förstå att tomtägaren blir upprörd.

Okej, ser väl vad som händer.

Tror inte det händer något då vi inte bor i den lilla orten utan flera mil bort men vem vet.

Har lärt oss en läxa i alla fall.

/Emma

 

 

[Moa-]
2012-09-29 18:32
#6

Jag tror inte heller att det händer något, men jag förstår att en ägare kan bli irriterad då det troligen ej är endast ni. Som sagt, när du vet att du ej är välkommen/ej har ett ärende så får du ej korsa andras tomter. (Så länge det ej finns ett giltigt servitut.)

Annons:
candyme
2012-09-30 00:00
#7

Vilken ångest jag har nu, kan inte sova. Tänker bara på det här och att polisen kommer att söka efter en imorgon :-(

/Emma

 

 

[Moa-]
2012-09-30 00:15
#8

Du behöver inte vara orolig, däremot har du ju nu lärt dig att man inte går över människors tomt utan tillstånd eller ärende in i fastigheten. =)

Upp till toppen
Annons: