Annons:
Etikettövrigt
Läst 3748 ggr
elsalaika
9/18/12, 8:12 PM

Hjälp, vad händer efter ett brott?

Hej! Det är så att jag fått i hemläxa i SO att skriva om ett brott och så, ska ha prov på det sedan. Jag vet dock ingenting om brott alls, har letat över hela internet känns det som, hittar ingen sida eller något som är bra. Jag ska 1. Beskriva ett brott. 2. Redogöra för processen från brott till dom och vilka myndigheter som berörs tex. socialen, polis, kriminalvård. 3. Vilken blev påföljden? 4. Hur och var skulle ett eventuellt överklagande gå till?
Finns det någon som kan hjälpa mig med dessa frågor eller tipsa om en bra sida? Har kollat typ rättegångsskolan och så men hittar inget. Brottet jag har valt är mord, eller ekobrott om jag inte hittar något om mord. Skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig!

Annons:
[Moa-]
9/18/12, 8:17 PM
#1

Har du tänkt ett verkligt eller ett påhittat rättsfall? Vilka förutsättningar gäller?

Jag tänker ej göra din hemuppgift åt dig, men kan hjälpa dig vidare. Vilken nivå läser du på?

elsalaika
9/18/12, 8:23 PM
#2

Bara om påföljderna för det ''brottet'' som jag valt, det ska liksom inte vara ett rättsfall, bara generellt hur det brukar gå till när det brottet begås… eller något :P Min SO-lärare är rätt så usel på att förklara, ingen annan i klassen har knappt fattat heller vad det är vi ska göra…

Går bara i åttan haha, vi har precis börjat med lag & rätt o så. Låter säkert rätt så patetiskt ja men jag förstår typ inget vad gäller brott osv.

[Moa-]
9/18/12, 8:55 PM
#3

Mord har en straffskala på 10 år till livstid. Brottsbalken 3 kap 1 §.

Processen startar givetvis med brottet, kommer vidare till förhör som hålls av polis, förundersökning som leds av en förundersökningsledare (först en polis, sedan en åklagaren vid det aktuella brottet). När det gäller mord blir den misstänkte ofta frihetsberövad under utredningen (placerad i häkte), den första tiden är du då anhållen, detta beslutar åklagaren om, därefter lämnar åklagaren in en häktningsframställan till domstolen som tar beslut om häktning. Åtal som inges av en åklagare för att sedan bli rättegång i domstol, Tingsrätten. Efter rättegången faller en dom, som kan överklagas, först till Hovrätten, sedan till Högsta Domstolen, i Högsta Domstolen krävs dock prövningstillstånd (finns även krav på det till hovrätt gällande vissa brott, dock faller ej mord därunder) så där kommer de flesta fallen ej upp. Slutligen får den dömde avtjäna ett fängelsestraff.

Barn och ungdomar under 15 år är ej straffmyndiga och åtals därför ej, de överlämnas istället till vård inom socialtjänsten.

------------------------------------------------------------------------------

Samtliga länkar i inlägget är klickbara och kommer till klart godtagbara källor som du kan använda i ditt arbete (ej Wikipedia med andra ord, utan myndighetssidor).

Är väl inget patetiskt med att gå i åttan, det har de flesta av oss gjort… Flört Bara bra att veta lite vilken nivå det hela skall ligga på och lite om vad som kan tänkas vara syftet med uppgiften…

Lycka till och välkommen åter med frågor om det är något annat som du undrar över!

Upp till toppen
Annons: