Annons:
Etikettmedia
Läst 1179 ggr
Maria
9/1/12, 3:13 PM

Falsk krona är konst?

Jag har funderat över detta och hur/om det brottsliga i det hela?

Är det smädelse? Är det straffbart? Räknas det som peningförfalskning trots de låga valörerna och framförallt är det konst?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
[Moa-]
9/1/12, 4:58 PM
#1

Att handla med mynten när du vet att de är ogiltiga är ett brott.

Penningförfalskning, är ett brott om det finns risk för att de utgivna mynten/sedlarna förväxlas med äkta. BrB 14 kap 6§. 6 a § talar om att den som tar emot, lämnar eller anförskaffar alternativt innehar med uppsåt att nyttja likvärdiga betalningsmedel döms för olovlig befattning med falska pengar.

Det som jag tror i detta fall ligger närmast är BrB 14 kap 10 § "Den som, i annat fall än i 9 § sägs, bland allmänheten sprider något, som lätt kan förväxlas med gällande penningsedel, mynt eller offentligt värdemärke, dömes för olaga spridande av efterbildning till böter."

Gällande förtal så är både förtal och förolämpning möjliga vägar att gå, förolämpning bör resultera i fällande dom, förtal bör prövas av domstolen.

Sedan för de första brotten med en låg valör och liten upplaga finns möjlighet för åtalsunderlåtelse, detta är dock något åklagaren får ta ställning till.

Maria
9/1/12, 5:37 PM
#2

Det värsta är att en liten sak med horn i pannan gör att jag gärna skulle vilja komma över ett sådant här myntOskyldigSkäms

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
9/1/12, 9:50 PM
#3

Ha ha, ja, så länge du inte planerar att handla med det så är det inget brott att inneha det. =P

Dock konstigt att vår kung skall behöva acceptera denna form av nedvärdering när ej andra människor i samhället anses behöva utstå samma sak…

Maria
9/1/12, 9:58 PM
#4

Men frågan är om det kan falla under att det är just "konst".

Jag tänker på tjejen som fejkade ett självmordsförsök och hamnade på psyket allt i konstens namn.

Hon blev väl mer eller mindre frikänd. Böter och villkorligt eller något liknande. Jag minns inte riktigt,

.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
9/1/12, 10:03 PM
#5

Böter och villkorligt är långt ifrån ett frikännande. (Minns inte exakt det domslutet men mycket troligt att du har rätt.) Dock är böter och villkorligt ett alternativ upp till straffvärden på ett års fängelse så länge det ej handlar om artbrott eller föreligger andra omständigheter…

Jag är emot försvaret av "det är konst", stå för vad du gör. Anser du att det är konst och värt eventuella påföljder så visst, kör på, annars avstå. Konst är ej en grund för ansvarsbefrielse…

Upp till toppen
Annons: