Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 1391 ggr
Freke
2012-08-30 20:26

Tips till Polismyndigheten?!

Är man anonym vid tips inlämning till polisen?

Eller är det okej för polisen att lämna ut uppgifter som kan resultera i vedergällning av den som angivits av uppgiftslämnaren?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Moa-]
2012-08-30 20:53
#1

Tipsa kan du göra anonymt, ring från oregistrerad telefon och uppge ej ditt namn. Dock kan vissa tips tas mer seriöst om de är tydligt underbyggda och har en pålitlig källa.

Däremot går det ej att vittna anonymt.

Talar du om namn vid anmälan/tips kommer detta med i förundersökningen som blir en offentlig handling.

Freke
2012-08-30 22:12
#2

Orsaken till min undran är följande…

Ifrån v. 29 här nere på gotland

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2012-08-30 22:23
#3

Poliser får när det anses skäligt bryta mot tystnadsplikten i förundersökningen för att tipsa medier. Detta skall dock nyttjas i undantag.

Freke
2012-08-30 22:50
#4

Det här som det berör har ingenting med en förundersökning att göra..

Hotellet kontaktade polisen ang. en person som uppträdde påverkad och aggressiv, rent av hotfull..

Detta skrevs i deras händelse register och en journalist kontaktade polisen och då fick denne journalist veta av polisen att det var hotell personalen som ringt efter polisen.

Det som är lite illa enl mig är att personen bodde kvar på hotellet och efter provtagning kom tillbaka och ifrågasatte personalen om det var dom som hade ringt efter polisen för att sätta dit honom?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2012-08-30 22:59
#5

Alla möjligheter som finns skall nyttjas med omdöme, det säger jag om det mesta.

Det hela beror lite på hur personalen hanterat situationen, vad de sagt till polisen, om detta är något de gör i tjänsten som företrädare för hotellet eller om det är personalen som personligen gör en anmälan för sin personliga säkerhet…

Dock märkligt att hotellet tillåter att personen bor kvar om personalen känner sig hotad av dennes närvaro.

Freke
2012-08-31 10:13
#6

Händelsen som sådan:

En person kommer in på Hotellet, högljudd och visar tendenser på att vara påverkad av narkotiska preparat, han är väldigt "pushig och på" klara tecken på att vara påverkad av kokain..

Polisen kotaktas med uppgifterna som sådan. med just dessa ord.

Polisen skriver i sitt händelseregister:

Jornalisten kontaktar Polisen och får veta följande:
polisen som berättade att personal hade larmat och att mannen hade betett sig stökigt och varit väldigt verbal. Det var vakthavande polis på Gotland

Eftersamtal med journalisten ändrade hon till föjande:
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7814602

Men Han var bokad att bo där i ett antal dagar, så när hon skriver ut att personalen kontaktade Polis, så om han är sur och kommer tillbaka eftersom han är bokad att bo där och hon skriver att personalen ringde så är det inte så svårt för honom att förstå vem som ringde och där igenom utsätter personalen för en onödig risk.

Och han var inte så hotfull som tidning och polis vill påskina.
Men han var påverkad…

Orsaken att jag vet är att det var jag som mötte honom.
Och att han var påverkad eller vad som är ingen anledning till att kasta ut honom, finns inget brott begånget som gör att personen kan kastas ut..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
rassA
2012-09-02 15:26
#7

# av Moa

Jag erhöll ej namn på den misstänkte i förundersökningen, och inte vem som larmade polis, hemlig eller ej! Jag misstänker den som knockade mig, har dolt mobilnummer och uppgav fel gatuadress samt tidpunkt för att vilseleda! Jag fick rätt på hans dolda nr när han sände otrevliga/hotfulla sms till mig, dolt nummer avslöjas vid sms.

rassA

[Moa-]
2012-09-02 15:53
#8

Freke; hotell har vad jag förstår fri rätt att neka människor boende, att personalen känner sig otrygg bör även kunna vara en grund att neka bokade gäster rätt till vistelse på?

Som sagt får polisen när du anser det berättigat bryta sekretessen, dock i detta fall med dåligt omdöme enligt mig, men tyvärr skall mycket till för att detta skall leda till straffansvar.

Troligen hade mannen oavsett insett att det var personalen på hotellet som hade ringt.

rassA; vad har det med denna diskussion att göra? Förundersökningssekretess föreligger under pågående förundersökning.

rassA
2012-09-02 18:03
#9

Förundersökningen är avslutad och avskriven, nedlagd. /rassA

Upp till toppen
Annons: