Annons:
Etikettbegångna-eller-misstänkta-brott
Läst 5027 ggr
Sara
8/15/12, 2:25 PM

Fortkörning?

Jag har hört att om man kör för fort och blir fotograferad så ska man få besked om detta inom tre veckor. Annars slipper man straff. Är det sant?

Sara

Annons:
[Moa-]
8/15/12, 3:29 PM
#1

Sara; det är möjligt att det är så det fungerar enligt praxis (att det är ordinarie handläggningstid). Någon särskild preskriptionstid har jag dock svårt att se föreligger i dessa fall.

Så för brott som straffas med böter är det två års preskriptionstid enligt brottsbalkens 35 kap, 1 §.

Sara
8/15/12, 3:33 PM
#2

Nej jag tycker det låter lite knepigt och kan heller inte hitta nått i lagen om det. Så jag tänkte kolla om nån visste nått annat.

Sara

[Moa-]
8/15/12, 3:46 PM
#3

Nej, men jag letade runt en stund nu, och har inte hittat något som helst stöd för det. Utan troligen är det ungefär den handläggningstid det går att vänta sig innan brevet trillar ned i brevlådan om du blivit identifierad som fortkörare. Trafikförordningen innehåller ingen särskild preskriptionstid och det bör vara ett krav för att avvikelse skall vara möjlig.

[sakring]
8/15/12, 7:17 PM
#4

T.S De kanske inte har kunnat identifiera den som körde. De har mig veterligen enbart tillgång till körkotsfotona.

Sara
8/15/12, 10:14 PM
#5

Vad bra, då kan jag förklara att det nog bara är nått som sägs i folkmun och inget det finns stöd för i lagen. Tack!

Sara

Honestyisdead
8/15/12, 10:24 PM
#6

Något jag undrar över är varför det alltid varnas innan kamerorna kommer? Man hade ju fångat fler om dom inte varnades innan.

Annons:
[sakring]
8/15/12, 10:52 PM
#7

# 6 För att folk automatikst lättar på gasen då. Det är inte för att fånga dem utan för att hålla hastigheten nere.

Honestyisdead
8/15/12, 10:54 PM
#8

Aha

[sakring]
8/15/12, 11:00 PM
#9

Det är mig veterligt inte i alla skåp det sitter fungerande kameror i.

[Moa-]
8/16/12, 1:44 AM
#10

Majoriteten av skåpen sitter fungerande kameror i, som aktiveras endast de mest aktiva tiderna… (Ofta nattetid enligt trafikverkets hemsida.)

[sakring]
8/16/12, 9:23 AM
#11

Fungerande kameror? Det är precis det jag menar. Hur stort är minnet och när blir det fullt? OCh någon gång går kamereran sönder. Det är inte som under tiden då det var film i kamerorna.

En gång när vi var på väg till Ronneby så såg vi en lastbilschaufför som blev fotad mitt på dagen.

[Moa-]
8/16/12, 10:23 AM
#12

sakring; det är inget minne, utan kameran är direkt kopplade till polisens central. Kameror går sönder och bli saboterade, detta finns dock inbyggda larm om i kameraskåpen. Dock vid modd och dåligt väder blir det ofta dålig kvalitet på bilderna, men de arbetar för att åtgärda sådant, allt vägs mot kostnaden. Dock blir långt ifrån alla identifierbara på bilderna. Det är även för stort arbete att matcha alla mot körkortsregistret, så kör du en bil som är registrerad på någon utanför din närmsta familj och bilägaren ej anger dig så är du ganska säker.

Ja, självklart är kamerorna även aktiva dagtid, det har jag aldrig sagt, men enligt trafikverket anpassas de efter behov när annan övervakning ej är lika frekvent.

Lastbilschaufförer är dock i regel trygga vid fartkameror då kameran är inställd på att fotografera privatbilister vilket gör att lastbilar ej fastnar så de blir identifierbara på bild.

Freke
8/16/12, 11:34 AM
#13

Alla skåp har fungerande kameror, men som Moa skriver inte alltid aktiva…

Skulle vara för stor apparat att åka runt och byta dessa…

Nu är det 1105 kameror som finns över Sverige.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[sakring]
8/16/12, 4:46 PM
#14

Moa-  Går inte fotona till en central i Kiruna? Det är ju där som identifieringen görs. Jag tror att denne latbilsförare fick sitt foto taget fast det kanske inte var hans lastbil. Det är 70 i denna korsningen.

[Moa-]
8/16/12, 5:02 PM
#15

sakring; jo? Har jag skrivit något emot det?

Ja, men lastbilsförare sitter oftast inte i rätt höjd för kameran som är inställd på personbilar, därmed är det näst intill omöjligt att bötfällas pga. fartkameror både för lastbilsförare och motorcyklister. Kameran fotar men det går ej att fastställa föraren/vem som är skyldig.

Freke
8/17/12, 1:13 PM
#16

Hur gör dom med dom kameror som endast tar bakifrån?
Eftersom det finns vissa kameror som bara förjer färdriktning och inte tar ansiktsbilder??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
8/17/12, 2:29 PM
#17

Nej, det skall inte finnas, utan samtliga kameror skall fota framifrån, vara tydligt skyltade och för att du skall bli bötfälld så krävs det att du är identifierbar på bilden.

Freke
8/18/12, 12:20 AM
#18

Dom finns likväl…
Även om det inter ska finnas…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
8/18/12, 12:35 AM
#19

Freke; har du någon källa på dessa, eller vart har du sett dem?

Hur fungerar det med kravet på identifiering och det enskilda ansvaret för föraren. (Krav i och med att det gäller böter (ordningsbot) och ej avgift (så som till exempel felparkeringsavgifter).

Freke
8/18/12, 11:19 AM
#20

Om man går in och läser på där vägverket har sina kameror uppsatta så står det var och i vilken riktning kameran är placerad.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[Moa-]
8/18/12, 11:25 AM
#21

Ja, och det innebär att endast kamerorna som du möter kan bötfälla dig. (Det är även endast dessa som det varnas för.) Vad jag förstått så är det endast ena vägfilen som fotograferas, jag törs inte garantera detta till 100 % men näst intill.

Imasy
8/26/12, 11:29 AM
#22

Jag och en vän åkte till Gävle för drygt en månad sedan. På RV 80, på en 80-sträcka där det satt en kamera, höll jag, enligt hastighetsmätaren strax under 80 km/h.

När vi passerade kameran sa min vän att den tog en bild på mig.

Hon påstog att de tar bilder på alla bilar som passerar, sedan sållas de som kört för fort ut och får böter. Jag trodde att de bara tog bilder på de kör för fort.

Så jag underar;

Kan man verkligen se när kameran tar en bild?

Tar kameran en bild på alla som passerar eller bara de som kört för fort?

Och hur pass känslig är kameran? Får man böter om man kör t.ex i 82 km/h också?

Freke
8/26/12, 12:14 PM
#23

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
8/26/12, 12:15 PM
#24

Imasy; bilder tas endast när sensorn känner av när du kör för fort, körde du ej för fort och hade koll på gällande hastighetsbegränsningen så blev du ej fotograferad utan din vän såg fel, solen kanske speglade sig eller så.

Lagligt sett finns stöd för att bötfälla vid första hastighetsöverträdelsen men praxisen säger att du i dagsläget bötfälls vid en hastighetsöverträdelse på 7 km/h.

Upp till toppen
Annons: