Annons:
Etikettövrigt
Läst 783 ggr
[sakring]
2012-08-13 22:31

Jämtarna oftast fullast vid ratten.

Antingen så är jämtlännigarna fullast i Sverige eller så gör polisen ett väldigt bra jobb.

Det är statistik från brottsförebyggande rådet (Brå) som ligger till grund för den sammanställningen. I en tidning som jag läste  skyller polisen på nedärvd dumhet, att ta bilen när man druckit.

Blekinge län kommer på en föga hedrande 2:plats. Hade det inte varit för att tullen och kustbevakningen numer kan ta utandingsprov vid våra två färjeläger så kunde man ha skyllt på detta.

http://www.aftonbladet.se/bil/article15251409.ab

Annons:
[Moa-]
2012-08-13 22:41
#1

Märkligt stora skillnader måste jag säga! Får väl vara stolt inflyttat Östgöte helt enkelt… =P

Dock är det lite märkligt att jag haft körkortet i över fem år, men aldrig ens åkte förbi en nykterhetskontroll på min sida av vägen och då kör jag ändå relativt mycket. (Dock nykter =P)

[sakring]
2012-08-13 22:45
#2

Moa- Jag har haft körkort i 36 år och kört genom Sverige, bokstavligt talat och blivit ombedd att blåsa en söndagsmorgon i Skåne. Jo jag har sett kontroller, men det är inte många, men har inte blivit stoppad.

[Moa-]
2012-08-13 22:48
#3

Ja, dock märkligt få kan man tycka ibland… De fåtal kontroller man hör om är "irriterande" hastighetskontroller och ej nykterhetskontroller.

[sakring]
2012-08-13 22:50
#4

De har jag inte sett så mycket av heller ska jag erkänna. Åkte fast i en 1981.

[Moa-]
2012-08-14 09:28
#5

Nej, så frekventa är de tack och lov (självkännedom) inte… Dock är de betydligt vanligare och enligt mig mindre viktiga för säkerheten på vägarna.

Dock märkligt att de skall vara så dyrt att fastna i en kontroll. Sist jag hörde var en person som körde i 57 km/h förbi ett vägarbete där det var tillfälligt sänkt från 90 km/h, dock var det helg så ingen arbetade utan det var egentligen vanlig väg, kostade enligt uppgift ca: 3000 kr. (Vet inte om det var något risktillägg eller hur de fick fram den summan)

Själv har jag tack och lov alltid klarart mig!

Upp till toppen
Annons: