Annons:
Etikettövrigt
Läst 11074 ggr
walter
8/5/12, 9:32 PM

Lämna ut personnummer

I en tråd på en annan sajt så har det med personnummer kommit upp.

Är hela personnumret offentligt så att vem som helst kan ringa skatteverket och få hela mitt personnummer.

Det jag hittills hört så är födelesenumret alltså år, månad, dag offentliga, men inte de sista 4.

Någon som vet vad som gäller.

hej

Annons:
Geru
8/5/12, 9:33 PM
#1

Födelsedatumet är offentligt, ditt personnummer är det inte, om jag kommer ihåg rätt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
8/5/12, 9:35 PM
#2

Jo, personnummer är offentligt, går snabbt att söka upp på nätet, alternativt ringa till skatteverket och begära ut det.

Geru
8/5/12, 9:37 PM
#3

#2 Då står jag rättad :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Moa-]
8/5/12, 9:48 PM
#4

Det är svårt att ha koll på allt… =P

Logiskt borde det vara lite mer restriktivt hur det hanteras då det så utbrett används som identifiering.

Geru
8/5/12, 10:00 PM
#5

#4 Jo, lite så jag tänkte. Det används ju dessutom när man te.x. ska logga in på banker och så med.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

walter
8/5/12, 10:01 PM
#6

Jag också står rättad då. Då finns det ju egentligen ingen säkerhet mot tex identitetsstölder om en brottsling bara behöver ringa och få uppgifterna. Vem som helst kan då ta tex lån i mitt namn då den har mitt personnummer.

hej

Annons:
[Moa-]
8/5/12, 10:08 PM
#7

Har jag ungefärlig information om en person, t.ex. efternamn (ej typ Eriksson, Svensson utan något mer originellt) och en stad och ålder kan jag enkelt ta fram personnumret på nätet utan inblandning av skattemyndigheten… Eller varför inte en lista på samtliga personnummer i en stad?

Dock är det den som gör affärer med dig som har till uppgift att säkerställa att det är dig de gör affärer med.

Det är dock ej lagligt att förvara register på personnummer, där är det restriktivt vad som är tillåtet. Inte eller andra personuppgifter får sparas i sökbara register.

walter
8/5/12, 10:15 PM
#8

#7 Moa det där kan ju bli hur tokigt som helst egentligen. För om jag vänder på det hela så kan jag då klara mig ifrån tex lån genom att säga att någon annan använt mitt namn och personnummer. För idag brukar man ju endera via telefon eller nätet ansöka om lån och/eller handla saker så motparten ser ju aldrig mig utan bara skrivna uppgifter.

hej

[Moa-]
8/5/12, 10:17 PM
#9

walter; ja, men skulle någon annan ta ett lån i ditt namn kan du neka betalansvaret för detta. Detta kan till exempel bevisas genom att pengarna sätts in på annat konto än ditt, eller att ansökan skett från en mobil som ej står registrerad på dig.

[Moa-]
8/5/12, 10:19 PM
#10

Tillägg; det är bland annat för att undvika ovanstående problem som många webbutiker endast tillåter leverans till folkbokföringsadressen vid betalning mot faktura.

walter
8/5/12, 10:24 PM
#11

Det finns ju kontantkort och de är ju inte registrerade. Har själv bara kontantkort på min mobil.

Det jag även menade att jag själv kan ta ett lån och sen neka betalansvar för det genom att påstå att någon annan använt mina uppgifter.

Det enda som ev kan bevisa något är väl om det är insatt på ett konto. Vet inte om det i dag är möjligt att få på typ postväxel.

hej

[Moa-]
8/5/12, 10:30 PM
#12

Ja, men pengarna sätts som regel in på ett konto, om kontot tillhör någon annan (som i många fall ej är medlem i familjen) så är detta ett tydligt bevis på att saker gått fel och det är då långivaren som bär ansvaret för detta.

Har sakerna kommit till din adress så får du troligen förhandla hårdare för att påvisa att du ej beställt varorna, dock föreligger det ingen direkt vinst i att beställa hem varor som man sedan får returnera och förhandla med det aktuella företaget om huruvida du beställt eller ej.

walter
8/5/12, 10:34 PM
#13

Jo jag håller med dig, jag tänkte mer på om jag ville "leka borttsling" så går det ju och det faktiskt rätt enkelt eftersom personnumret inte är skyddat.

hej

Annons:
[Moa-]
8/5/12, 10:37 PM
#14

Ja, men det är relativt enkelt att fälla dig till ansvar om du faktiskt gör en vinst på det hela. Annars så ställer du endast till det för andra, vilket vissa sysselsätter sig med, men känns enligt mig relativt menlöst…

walter
8/6/12, 12:31 AM
#15

Jag hoppas att vem det än är som begår brott av något slag blir ställd till svars för det.

Mina funderingar gällde mest hur enkelt det faktiskt är att begå bedrägeri med annans identitet eftersom hela personnumret är offentligt.

hej

[Moa-]
8/6/12, 7:52 AM
#16

För att komma undan med bedrägerier så krävs det i regel mer information än personnumret, utstuderade metoder och tekniker krävs.

Absolut, men för många brott krävs vinning för gärningsmannen för att det brott i första hand tänker på skall bli aktuellt för lagföring, i de flesta fall finns det då alternativa rubriceringar att ta till.

Honestyisdead
8/6/12, 1:15 PM
#17

Tyvärr finns det personer som genom personnummer och namn beställer massor av saker. Det går inte alltid vägen, men det blir jobbigt för personen som utsätts.

[Moa-]
8/6/12, 1:41 PM
#18

Absolut, men beställer du sakerna hem till dig så blir du snabbt misstänkt för bedrägeri.

Det är inte en risk som jag skulle vara villig att ta, bedrägeri har en straffskala på fängelse upp till två år, alternativt bedrägligt beteende som straffas med böter eller fängelse i upp till 6 månader.

Honestyisdead
8/6/12, 1:46 PM
#19

Nej, syftade mer på att man beställer sakerna hem till personen vars personnummer och namn man använt. Av någon anledning tycker en del människor om sådant.

[Moa-]
8/6/12, 1:56 PM
#20

Ja, det finns människor till allt, dock är det inget utbrett problem hos "Svensson-befolkningen" i dagsläget, även detta kan spåras och utredas om det skulle bli större problem kring det hela. Detta är dock enligt mig extremt onödig brottslighet.

Annons:
Honestyisdead
8/6/12, 2:00 PM
#21

Javisst är det onödigt!

[Moa-]
8/6/12, 2:02 PM
#22

Här har Aftonbladet en artikel om "identitetsstöld" under semestern.

Imasy
8/6/12, 9:25 PM
#23

Ang detta med sms-lån, så får man väl första gången man ansöker om det lämna alla sina uppgifter som när man tar vilket lån som helst om jag förstått det rätt (Har aldrig tagit detta lån själv).

Men det borde ju vara svårt att försöka "smita undan" ett sms-lån med tanke på att pengarna bara kan komma in på det konto man uppgett i första ansökan samt att en ansökan bara kan skickas från numret du angav i första ansökan.

Rätta mig om jag har fel ;)

[Moa-]
8/6/12, 9:32 PM
#24

Imasy; ja, människor har dock angett en personspersonnummer och en annans (sitt eget) kontonummer, så betalningskravet kom till den som personnumret tillhörde och pengarna till bedragarens konto.

Så länge de är tillräckligt höga straffskalor för att polisen skall få begära ut uppgifterna så är det inga stora problem att sätta fast personen bakom denna "simpla" typ av bedrägeri.

Ett problem är dock att dessa SMS-låneförtag inte alltid är roliga att ha att göra med och ett krav växer snabbt till med påminnelseavgift, inkassoavgift, kronofogdeavgifter och räntor… Du kan läsa mer om SMS-lån i denna artikel jag skrev på privatekonomisidan, om du skulle anse det intressant… =)

Upp till toppen
Annons: