Annons:
Etikettetik-och-moral
Läst 1242 ggr
dragonstar
2012-08-03 23:17

Namnutskrift och identitetsstöld?

Hur är det med signaturer som man har på konstverk och annat?

HUr stor är risken att någon använder det att förfalska identiterer med?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[Moa-]
2012-08-04 09:14
#1

Förlåt, jag förstår inte riktigt frågan… Förfalskar identiteter, hur då, menar du?

dragonstar
2012-08-04 14:24
#2

Det jag tänket på är att om man lägger upp sin signatur på son hemsida kan andra som tex vet mitt namn adress och så använda det för att betala eller göra förfalsnigner på något sätt….

Jag tänkte lägga upp min namnskrift i sidhuvudet men då vart jag tillsagad av mamma och sambo att inte göra det då det säkert kan användas emot mig.

Förstår du?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
2012-08-04 14:37
#3

Det föreligger som regel en liten risk för detta.

Vill du som bedragare ha namn att använda så räcker det med att du gör en sökning på de boende i en stad på hitta.se eller eniro.se. Därifrån kan du slå in samma namn på en annan hemsida där du får fram hela personnumret på personen och även kan ta kreditupplysningar på vederbörande om du så önskar.

Att som enskild företagare/privatperson ha kontaktuppgifter på en hemsida har jag aldrig hört några risker med. Något enstaka fall där blocketannonsörers identitet utnyttjas har jag dock hört om. Som regel är dock allt detta så gott som riskfritt, eller för att använda den gamla klyschan, "det är större risk att bli påkörd när du går över vägen".

dragonstar
2012-08-04 15:18
#4

#3 tack då behöver jag inte var lika orolig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
2012-08-04 15:34
#5

Nej, inte om du inte skriver provocerande saker som får människor att av ren illvilja vilja hitta på något, och i de specifika fallen så spelar det inte någon större roll om du lämnat ut namn eller ej… Så nej, jag anser ej att du behöver oroa dig. =)

dragonstar
2012-08-04 15:57
#6

Hur är det med sin underskrift? Jag skriver ju under mina verk och annat med samma som på lägget

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
[Moa-]
2012-08-04 16:17
#7

Det är väldigt få människor som kan kopiera en signatur på ett trovärdigt sätt, och vad skulle de vinna på det?

Alla konstnärer signerar sina verk utan större risker. För att ta ut pengar eller handla på kort som exempel där krävs i regel legitimation tillsammans med signatur så inte heller gällande det kan jag se några direkta risker.

dragonstar
2012-08-04 16:26
#8

Låter vättigt = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[Moa-]
2012-08-04 17:26
#9

Vad bra. =)

Är det någon särskild hemsida som du bygger föresten? =P

Upp till toppen
Annons: