Annons:
Etikettlagar
Läst 5856 ggr
[Jimmy.L]
2012-07-25 10:11

PL 13

Har råkat ut några gånger för PL13 under några hockey/fotbolls matcher, har då blivit iväg bussad ett antal km från händelsen. Oftas när det blir stök omkring en så väljer polisen oftas att omringa fler än dom som bråkar. Så får man snällt sätta sig ner eller ställa upp sig mot en vägg. Finns det något man kan göra mer att försöka förklara att man inte deltog? Och hur långt får polisen max köra iväg en?

Annons:
[Moa-]
2012-07-25 10:33
#1

Jag antar att det är enligt polislagen 13 c som du avser?

"13 c § Om en folksamling, som inte är en allmän sammankomst eller offentlig tillställning enligt ordningslagen (1993:1617), genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får deltagarna i folksamlingen avvisas eller avlägsnas från det område eller utrymme där de befinner sig, om det är nödvändigt för att ordningen ska kunna upprätthållas.

[](https://lagen.nu/1984:387#P13cS2 ""Permalänk till detta stycke" ")Om en åtgärd enligt första stycket är otillräcklig för att ordningen ska kunna upprätthållas får deltagarna i folksamlingen avlägsnas längre bort från området eller utrymmet än vad som får ske enligt det stycket (utvidgat avlägsnande). Ett utvidgat avlägsnande får inte verkställas på ett sådant sätt att rörelsefriheten för deltagarna inskränks längre tid än två timmar.

[](https://lagen.nu/1984:387#P13cS3 ""Permalänk till detta stycke" ")En åtgärd enligt första eller andra stycket får vidtas utan föregående beslut av polismyndigheten endast om det är så brådskande att polismyndighetens beslut inte kan avvaktas. Lag (2009:389)."

Enligt andra stycket får avlägsnandet ej inskränka rörelsefriheten under längre tid än två timmar, vad detta innebär i faktiskt avstånd beror på vart personerna i fråga befinner sig…

[Moa-]
2012-07-25 10:59
#2

Diskussioner kring ovanstående regler finns i rättsfall NJA 2005 s. 385.

[Moa-]
2012-07-25 11:16
#3

Kommentarer till § 13 c andra stycket:

"Av andra meningen följer att ett utvidgat avlägsnande inte får verkställas på ett sådant sätt att rörelsefriheten för deltagarna i folksamlingen inskränks längre tid än två timmar. Tidsfristen börjar löpa från den tidpunkt då rörelsefriheten för deltagarna i folksamlingen rent faktiskt inskränks. Det torde typiskt sett ske när de som ska avlägsnas avskiljts från den ordningsstörande händelsen och av polis hålls kvar på platsen i avvaktan på transport. På motsvarande sätt slutar tidsfristen att löpa när ingripandet upphört, dvs. när transporten avslutats. - Bestämmelsen är framför allt avsedd att tillämpas när det är frågan om större folksamlingar som stör den allmänna ordningen." Prop. 2008/09:131 sida 20 - 21

[Jimmy.L]
2012-07-25 12:05
#4

Vet bara att dom nämner PL 13, i vintras bussades jag från Globen till en förort som heter Haninge. När jag frågade varför visste inte ens polismannen själv som var med i bussen varför eller på vilken grund eller vad dom stödjer sig på i lagen. Många som bussades iväg hade som jag endast påpekat hur dom hanterade folk inne på globen. Den enda svar jag fick av en polis var att dom inte ville ha bråk.

[Moa-]
2012-07-25 12:16
#5

Jimmy.L; enligt rättsfallet ovan är det ofta inte polismannen som tar beslutet som verkställer det, därmed vet polismannen i bussen/bilen endast sin uppgift och bakgrunden till beslutet för den enskilde individen.

Det räcker troligen med att du ifrågasätter polisens agerande i en pressad situation för att det skall anses utgöra en säkerhetsrisk, framför allt när många gör detta samtidigt…

[Jimmy.L]
2012-07-25 12:19
#6

Så det räcker att säga till en polis som vänder på batongen för att man ska bli omhändertagen och bussad långt bort? Verkar knepigt att man åker ut om man ber dom lugna sig lite.

Annons:
[Moa-]
2012-07-25 12:32
#7

Jimmy.L; ifrågasättande ordningsmakten i en pressad situation bör kunna anses som hotande av säkerheten då polisen hindras från att utföra sina uppdrag och lösa andra uppstådda situationer. Detta gäller ej om en person gör detta en gång, utan om flera personer samtidigt gör detta eller om det sker upprepade gånger.

Freke
2012-07-25 12:41
#8

Jimmy jämför det så här, du anser att en polis är hetsig..
Om du hade varit på ett sjukhus, är det då befogat av dig att ifrågasätta läkarens beslut på vilken behandling du ska genomgå?

Du tror inte att Polisen är där av en anledning?

Hade fotbolls fansen lärt sig att uppföra sig på matcher och inte varit så fysiskt engagerade så hade polisen inte behövt vara där, så egentligen har fansen sig själva att skylla, för de kan inte uppföra sig.
Vissa gör det men de får dra skitlasset av de som inte gör det.

För vad är det dom är intresserade av? Fotbollen eller att kriga mot motståndar lagets fans?

Har fått en förklaring engång i livet, då gav jag upp och insåg att vissa aldrig kommer att få förnuftet på sin sida..

Förklaringen var följande:
Om vi tar deras fans, så har dom ingen som hejar på sig och då kommer dom att förlora.. och vårat lag kommer att vinna..

logiskt? ja i en dåres sinne

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Jimmy.L]
2012-07-25 12:59
#9

Freke Jag har sätt polis vända batongen och slå med fel sida, även köra in med polisbussarna så folk får slänga sig åt alla håll för att inte bli påkörd. Polisen hetsar varandra, med kom igen nu DFG, nu tar vi dom mm. Det som hände i Globen i vintras var något vidrigt, polis som slår både barn och gamla och hotar folk med att slå in tänderna på dom.

Över 800 JO-anmälningar kom in efter näst sista derbyt och supportar över hela Sverige frågarsätter polisens arbetsmetoder där dom själva säger dom ska vara tuffare mot supportar. Ett inägg på facebook av polisen i Huddinge om att dom hade gjort ett bra jobb under derbyt fick stor kritik och dom valde att ta bort den och be om ursäkt.

Tror du att vanlig supportrar som betalar dyra biljetter tycker det är kul att bli misshandlad av polis. Polisens sätt får fler att ogilla dom och stöder istället hulligan grupperna.

Järnkaminerna polisen ljuger

[Moa-]
2012-07-25 13:07
#10

Jimmy.L; misstolka inte mina svar som en åsikt att polisen alltid gör rätt. De är blott en tolkning av en troligen tillämpning av gällande lagstiftning.

Jag anser att varje person skall ansvara för endast sina egna handlingar och ingen annans, dock måste ibland polisen vidta hjälp eller använda tvång för att ta sig fram och lösa en uppstådd situation, detta är dock inget försvar för nyttjande av övervåld.

[Jimmy.L]
2012-07-25 16:01
#11

Moa- Visst ska polisen lösa brott men det måste va riktad mot hulliganerna och inte oss vanliga besökare. Oskyldiga är ju polisens jobb att skydda och inte köra på, klubba ner eller gripa och sen bussas iväg.

[Moa-]
2012-07-25 17:09
#12

Jimmy.L; absolut, däremot om "vanliga besökare" stör polisen i deras arbete så har de all rätt att ingripa även mot dessa.

Flyttar sig inte besökare när en polisbilar måste fram så kör dessa långsamt fram genom folkmassan och "tvingar" undan folk… Det är mycket få poliser som "klubbar ner" människor, vare sig detta är oskyldiga eller skyldiga människor.

[Jimmy.L]
2012-07-25 17:22
#13

Moa- Försök att springa undan polisbuss som kommer i full fart när det är 1000-tals människor ivägen. Eller fly undan på en trång tunnelbane perong med massor med folk. Kan supporter polisen göra en bra bedömning måste ju även dom poliser på plats kunna göra samma sak istället för att veva mot gamla och barn.

Många gånger kliver polisen in försent eller gör det värre, dom måste bli bättre på att hantera sådanna händelser.

Annons:
[Moa-]
2012-07-25 17:33
#14

Jimmy.L; ingen polisbuss kör in i en folksamling i full fart, inte ens de polisbilar som tvingade sig fram i Egypten under upproret gjorde detta.

Jag säger inte att polisen alltid agerar korrekt (läs övriga trådar, bland annat likhet inför lagen) däremot agerar de inte alltid fel. Utbildningen bör utvecklas på många punkter, bilkörning, teknik vid ingripande, likvärdighet och tekniker och förståelse vid hantering av människor med annan etnicitet.

[Jimmy.L]
2012-07-25 17:38
#15

Moa- Jag såg med egna ögon hur en polisbuss körde rakt in bland köande människor utanför Råsunda, en kille fick sin fot överkörd och fick åka till sjukhus. Dom använder dom bussarna som sköldar och att mota bort folk eller ringa in.

[Moa-]
2012-07-25 17:40
#16

Jimmy.L; ja, men det är inte samma sak som att åka in i full fart. Att använda bussen som sköld/transportmedel vid behov ser jag inga fel i…

[Jimmy.L]
2012-07-25 17:49
#17

Nej men då måste dom använda bilarna på rätt sätt att köra in bland folk vinner dom inget på utan retar upp fler och genast får polisen ett större upplopp att ta hand om. Från ca 60 som stökar till ett par hundra och risk att det sprider sig.

[Moa-]
2012-07-25 18:10
#18

Det har jag inte sagt något om, men övriga åskådare har en skyldighet att bereda fri väg för polisen för att komma fram till platsen där en insats behövs, sker inte detta frivilligt får de ordna det på annat sätt. Flyttar du dig så är det inga problem.

[Jimmy.L]
2012-07-25 18:23
#19

Moa- Du har inte sätt hur det ser ut vid Råsunda 30min före match det är 100m kö samt området är en parkeringsplats med stängsel runt om. Det finns även sändningsbussar från canal+ samt olika tält med försäljning.  Det gör att det finns begränsad utrymme nedanför södra läktaren som tar nästan 10.000. Nu bygger man dessutom på plats vilket ger mindre yta.

[Moa-]
2012-07-25 18:25
#20

ja?

Annons:
[Jimmy.L]
2012-07-25 18:32
#21

Det gör att polisbilarna ska köra in bland barnfamiljer och vanliga supportrar vilket kan leda till panik på sådan liten yta

[Moa-]
2012-07-25 18:44
#22

Ja, men de som är på platsen får så lugnt som möjligt flytta sig åt sidan när polisen kommer körande. Den bilen som körde i videon gjorde väl inget konstigt?

I början gnäller den aktuella OV över att de fick arbeta och vara med och ansvara för säkerheten och önskade egentligen eget polisbeskydd, vad för OV där om polisen skall arbeta med att skydda dem? I nästa steg gnällare de över att de inte fick vara inne på arenan och arbeta, hur skulle detta ha förhindrat att kiosker på ett annat område ej angreps?

Jag säger ej att polisen agerade korrekt, men några direkta fel kan jag ej se genom denna video.

[Jimmy.L]
2012-07-25 18:58
#23

Med videon ville jag visa hur trångt det är vid Råsunda, just vid det tillfället var det inte mycket folk. Tidigare har dom kört rakt mot kön och siktat in sig mot folk.

Angående händelsen i videon har det med första derbyt att göra då OV gick till attack mot barn kvinnor och alla som kom i deras väg, det slutade med att folk fick föras till sjukuhus i skytteltrafik och att Djurgården tog avstånd från OV.

[Moa-]
2012-07-25 19:08
#24

Den video jag såg visade på betydligt mer folkgleshet än jag målat upp och tänkt mig. Ja, kör de mot kön och måste fram där får människorna givetvis förflytta sig åt sidan? Siktat in sig på att träffa folk tror jag knappast på, det får du gärna belägga med fakta på något sätt.

Ja, det är möjligt, men inget av det du skriver framkommer i videon, mer än att det var oroligt och OV ej var önskvärda på läktaren?

Att de hanterar kvinnor på samma sätt som män ser jag som en självklarhet!

[Moa-]
2012-07-25 19:29
#26

Ja, troligen har OV misskött sitt uppdrag och nyttjat övervåld? Detta har jag aldrig sagt emot. Sedan är det OV och ej polisens agerande som kritiseras i samtliga länkar och videor.

Vart kör en polisbil i fart rakt mot en människa? Det är den delen som jag ifrågasätter.

[Jimmy.L]
2012-07-25 19:49
#27

Räcker inte det jag och andra har sätt? Måste man fånga det på film? Är det något lagkrav att händelser måste finnas på bild/film för att det ska va trovärdigt?

Annons:
[Moa-]
2012-07-25 20:23
#28

Jimmy.L; nej, allt måste inte finnas på film, men för mig personligen är det ej trovärdigt att en polisbil med fart medvetet sikar in sig på att köra på en människa. Det hade resulterat i betydligt större uppmärksamhet och en rättslig prövning.

[Jimmy.L]
2012-07-26 07:04
#29

Moa- Supportar vet oftas hur det slutar när man anmäler det. Det läggs ner. Så många anmäler det inte för man vet att det ändå inte leder någonstans.

[Moa-]
2012-07-26 08:26
#30

Jimmy.L; och ändå kom det in så mycket kritik mot ordningsvakterna enligt länkarna ovan? Varför är det mer värt att påtala detta i sådana fall?

Även vittnen skulle ha anmält om det varit så som du beskriver det. Hade jag sett det hade jag både dokumenterat och anmält det utan tvekan. Både till lokalnivå och högre instanser.

[Jimmy.L]
2012-07-26 13:00
#31

Moa i det fallet hände det inte mycket mer att Djurgården bröt avtalet med säkerhetsansvariga som var Johnny Brenemark, han är kvar som säkerhetsansvarig i hockeyn och många ogillar hans arbete där. Under vintern tog han många konstiga beslut som att kasta ut folk som bar på tryck från en supporter grupp inom Djurgården. Det gick så långt att många klippte sönder sina säsongskort i protest mot DIF säkerhet och polis.

[Moa-]
2012-07-26 13:17
#32

Ja, att han troligen har gjort fel tagit konstiga beslut har jag aldrig sagt emot. Det jag invänder emot är uppgifterna om att en polisbil kört emot människor i hög fart och medvetet siktat in sig på att köra på människor.

[Jimmy.L]
2012-07-26 13:43
#33

Har själv sätt det lika så många av mina kompisar jag umgås med på fotbollen kan berätta samma sak, finns även berättelse på Sverigescenen.

[Moa-]
2012-07-26 13:53
#34

Jag hoppas för allt i världen att du har fel. Det låter allt för skrämmande för att det skall vara troligt, och även om det för tillfället subjektivt upplevs på det viset så framstår det ofta efteråt och för objektivt utomstående framstår som mer olyckligt och odramatiskt.

Annons:
[Jimmy.L]
2012-07-26 14:36
#35

Önskar att jag har fel Moa- jag har inget imot polisen eller att dom jagar hulliganer, men ibland blir det fel som att dom kliver in olyckligt.

[Moa-]
2012-07-26 14:44
#36

Ja, vi får nog enas om att polisen ibland kan överreagera i utsatta situationer, men att det trots allt ofta är tur att vi har dem. Resten får vi nog lämna vid att vi har olika synsätt… =P

Imasy
2012-07-31 21:10
#37

Intressant tråd med tanke på att jag läser en kurs nu över sommaren som heter "Huliganism som fenomen".

Tyvärr händer det ju att även oskyldiga drabbas pga att andra förstör. Nu vet ju inte jag hur situationen såg ut där du var, men jag kan tänka mig att det kan vara svårt för en handfull vakter/poliser att kunna urskilja alla de som sitter på läktaren, vem som är bråkig etc.

[Moa-]
2012-07-31 21:18
#38

Dock är det polisens uppgift att sköta sitt arbete och se vem som gör vad, allt annat urholkar deras trovärdighet…

[Jimmy.L]
2012-07-31 21:26
#39

#37 Nu mer är det väldigt lungt på läktaren är kring arenan och till från som stöket händer. Oftas kliver polisen försent när hulliganerna är borta och angriper fredliga supportar. ett exempel på det är händelsen i Göteborg, hulliganer slogs vid en krog och sprang iväg kvar satt vanliga fans och andra gäster. Ansvarig befäl beslutade att omhänderta samtliga som fanns vid krogen. Spelade ingen roll om det var fotbolls fans eller kroggäster alla bussades till polishuset. Minns jag rätt så fälldes ansvarig befäl. Men det är ovanligt att polis fälls vid fotboll.

Imasy
2012-07-31 21:47
#40

#38

Visst är det så. Menjag kan ändå tänka mig att det är svårt för de "få" vakter/poliser som bevakar dessa arrangemang att se vem som gjort vad i en klunga på t.ex. 50 pers? Någonstans är de ju människor de också.

Nu har man ju förvisso gjort andra preventiva åtgärder också, inte bara med väktare/polis. Kan dock inte säga hur det ser ut i Sverige då vi mest riktat in oss på de engelska huliganerna, då det är därifrån detta fenomen kommer ifrån.

#39

Att polisen fälldes tolkar jag det då som att det ansågs vara ett tjänstefel? Att det faktiskt inte är okej att göra så.

[Moa-]
2012-07-31 22:04
#41

Imasy; enligt 13 §;erna finns möjligheter att handla förebyggande för att undvika brott, därmed behövs mindre bevis och mer godtyckligt handlande tillåts… I vanliga fall skall det bevisas att ett brott är begånget, nu räcker det med risk för ett kommande brott.

Eftersom det handlar om korta och begränsade ingripanden så antar jag att de anser att rättsäkerhetskravet är lägre i dessa fall…

Annons:
Imasy
2012-07-31 23:03
#42

#41

Jag är trött, så jag kanske missförstår dig nu.

Men jag tolkar ditt inlägg #38 som att polisen måste vara säker på vem som gjort vad innan de får agera, och i ditt inlägg #41 får de agera utan att ha ordentliga bevis?

Fattar jag fel nu?

För det är ju det jag menar i ditt senaste inlägg, att de kanske "bussar" bort en klunga som kan vara "misstänkta" bråkstakar.

/ Godnatt, nu ska jag sova ;)

[Moa-]
2012-07-31 23:20
#43

Imasy; ha ha, ja, förstår att det låter luddigt! Min åsikt är att polisen måste vara säker på sin sak för att upprätthålla trovärdigheten gentemot allmänheten.

Däremot är lagen formulerad så att det ej krävs att en handling har begåtts i de aktuella fallen, utan det räcker med att det bedöms föreligga en risk för att brott eller problem skall uppstå. (§§ 13 – 13 c, polislagen)

Skulle polisen däremot gripa någon för senare åtal så är det även i lagen ett krav på säkerhet och det är den individuella personliga ansvaret som åter träder in. (Ej någon av §§ 13 – 13 c, polislagen.)

Imasy
2012-08-01 07:57
#44

#43

Jaha, jag fattade aldrig att du pratade utifrån vad lagen säger och vad som är din personliga åsikt.

Då blev det genast lite klarare :)

[Jimmy.L]
2012-08-01 08:32
#45

#40 Frågar du dom större supporterklubbarna som Järnkaminerna, Black Army, MFF fans, Änglarna, Bajen fans osv. Kommer du få höra heldel om anmälningar mot polis som läggs ner fast det har funnits vittnesmål, bilder mm. Bajen hade någon form av intern slagsmål för ett tag sen mellan två i deras klack. Det lugnade ner sig snabbt men polis på plats valde att kliva upp på läktaren och putta undan folk vilket gjorde att ilskan vändes mot polisen, man drev undan polisen som svarade med att pepparspreja barn, oskyldiga och dom som bråkade.

Efter händelsen i Globen i vintras trodde många att polisen hade lärt sig att jobba på ett bättre sätt tex hade man kunnat plocka dom som bråkat efter matchen då man filmar publiken.

[Moa-]
2012-08-01 08:49
#46

Imasy; nej, ber om ursäkt, blir lite virrigt ibland när man argumenterar från två utgångspunkter, både hur det faktiskt ser ut idag och mina egna åsikter. (I detta fall bygger min åsikt på grundläggande juridiska rättsprinciper, dock tillämpas dessa ej fullt ut i praktiken i den aktuella frågan.)

[Jimmy.L]
2012-08-03 08:30
#47

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15205006.ab

Det här visste jag att det skulle hända när AIK lottades mot det Polska laget lika så dom flesta supportar runt om i Sverige ändå var polisen dåligt förbereda fast det fanns mängder med ryckten. Det Polska laget är kända för sina hulligan problem.

[Moa-]
2012-08-03 09:35
#48

Ja, jag anser att det är tragiskt att allmänna våldsamheter skall kopplas samman med fotbollen, i min värld borde spelet kunna tala för sig själva och de som hellre slåss kan ansluta sig till den lokala boxningsklubben…

Annons:
[Jimmy.L]
2012-08-03 09:40
#49

Det hade gått att undvika om polisen satsade lika mycket som dom gör vid ett derby. Nu var polisen väldigt underbemanad vilket dom aldrig hade varit vid ett derby. Att dom även blev förvånad över stöket tyder ju på att dom inte har haft nå¨gon som helst planering inför matchen.

[Moa-]
2012-08-03 09:50
#50

Ja, dock anser jag att polisen ej skall behöva ha nämnvärd bevakning vid fotbollsmatcher. Vore mer logiskt om de som vill slåss ägnar sig åt kampsport eller någon annan mer fysisk sport istället för att gå och störa under fotbollsmatcher.

Jag känner mer och mer att straffen bör öka och närvaroförbud med tunga konsekvenser vid brytande skall införas. Detta från en person som sällan åberopar högre straffskalor, utan snarare det motsatta.

[Jimmy.L]
2012-08-03 10:11
#51

Polisens jobb är ju att säkerställa gatorna, och Hulliganerna slåss ju nu mer långt från arenorna eller utanför. Inne på arenorna sköter ju klubbarna bevakningen för det mesta.

[Moa-]
2012-08-03 10:40
#52

Ja, men detta sker i samband med fotbollen, varför? Andra sporter är långt mer förskonade från detta.

Ja, det är polisens arbete att säkerställa säkerheten på gatorna, men varför skall människor i grupp medvetet äventyra säkerheten?

Jag anser fortfarande att närvaroförbud för initiativtagarna med frihetsberövande konsekvenser är en rimlig väg att gå. Att vecka efter vecka hantera förvuxna småungar kan omöjligt anses vara polismyndighetens viktigaste uppgift.

[Jimmy.L]
2012-08-03 10:46
#53

Upplopp i förorterna då? Det är ju samma sak där att dom söker bråk. Hur vill du förhindra det? Kan ju knappast vara polismyndighetens viktigaste uppgift att natt efter natt befinnas sig där.

[Moa-]
2012-08-03 11:05
#54

Är det samma personer gång på gång så anser jag att samma princip kan användas där. Efter beslut får du närvaroförbud vid den aktuella upploppsplatsen, bryter du mot detta så resulterar detta i exempelvis 14 dagar på sluten anstalt.

Detta var dock ett tag sedan jag hörde om som ett problem, och sist jag hörde om det så rörde det sig om ungdomsgäng snarare än vuxna människor. De problemen som förekommer i förorterna tror jag snarare att ökad sysselsättning är en lösning på, både dagtid genom studier/arbete men även fritidsgårdar, både för yngre och äldre ungdomar, samt utökade sport och fritidsmöjligheter i allmänhet. Är samtliga vänner relativt trångbodda och har en begränsad ekonomi så är det svårt att hitta på något konstruktivt att göra utomhus i längden, tyvärr resulterar detta ofta i olika former av dumheter. Det vet vi alla från vår egen barndom (trots att de flesta av oss hade mycket större möjligheter, både utrymmesmässig och ekonomiskt). Säg det barn som aldrig lekt "våga spring över vägen mellan bilarna", "cykla utan händer etc." eller lekt vid järnvägsspåren (balanserat på spåren etc.)… Barn och ungdomar gör saker som man i efterhand inser är dumt, men ej ser samma konsekvenser av under tiden, det är skillnaden mot vuxna människor med fullt utvecklat konsekvenstänk.

[Jimmy.L]
2012-08-03 11:28
#55

Så man ska belöna ungdomar som stökar i förorten med fritidsgårdar? Men hulliganer skall man inte dalta med? Verkar inte klokt. Oavsätt om man kastar sten i förorten eller är en hulligan ska man inte belönas.

Annons:
[Moa-]
2012-08-03 11:42
#56

Nej, inte belöna, förebygga och förstå bakomliggande orsaker.

En investering kan förhindra stora kostnader och problem i framtid, vilket är samhällsekonomiskt lönsamt. Sedan anser jag att du skall få så lika förutsättningar för laglydighet som möjligt, oavsett om du växer upp på en mindre ort, storstad, på landet eller i en förort.

Sedan anser jag (och rättsväsendet) att det är skillnad på vad man kan lasta barn/ungdomar för och vad man kan kräva av vuxna människor. (Ur lagens mening vuxna över 21 år.)

[Jimmy.L]
2012-08-03 11:46
#57

Du belönar ju dom om du öppnar upp fritidsgårdar efter stök. Då vet dom det till nästa gång att det är bara att starta kravaller om dom vill ha något. Ungdomar borde veta vad som är rätt och fel det får dom ju lära sig i skolan. Hulliganerna är inte alla som är över 18år, det finns mängder med yngre som ingår i dessa.

[Moa-]
2012-08-03 12:00
#58

Så att någon har misslyckats med att ha ett vettigt alternativ tidigare innebär per automatik att man skall lasta ungdomar för att de reagerar inkorrekt på politiska beslut som lastar dem? Majoriteten av dessa har ej rösträtt och därmed möjligheten att påverka på laglig väg.

De huliganer som är under 18 år gör inte mer rätt för det, men påföljderna skall givetvis anpassas därefter. Det är även skillnad att agera utåt av en orsak och endast viljan att slåss. Det sistnämnda finns det som sagt lagliga lösningar på.

[Jimmy.L]
2012-08-03 12:07
#59

Ungdomarna i förorten säger ju att dom tänder på bilar/kastar sten just för att locka dit polis. Hulliganerna vill ju att polisen inte ska va på plats.

Båda lägren anser jag att man inte ska belöna. Oavsätt om man nu skulle vara under 18 år.

[Moa-]
2012-08-03 12:27
#60

Det ena är relativt lätt att korrigera, det andra är ett betydlig mer omfattande problem som grundar sig i samhället som sådant och kommer inte att kunna gå att ordna med en snabbregeländring. Hulliganbråken tror jag däremot att detta skulle vara effektivt mot då många som deltar i dem är förvärvsarbetare och skulle ha svårt att riskera (och förklara för arbetsgivaren) 14 dagars frånvaro.

[Jimmy.L]
2012-08-03 15:22
#61

Det här med polis bussarna en aikare skriver på ett forum:

"Yes, en person blev påkörd. Foten/Vristen blev överkörd menklarade sig rätt
hyggligt. Bara en fråga om tid innan de skadar någon rejält när de använder
pikebussarna som verktyg för att fösa undan folk. (Förmodar vi syftar på samma
situation, kan förstås varit flera liknande)"

[Moa-]
2012-08-03 17:20
#62

Min åsikt i den frågan kvarstår. Det är en enskild persons subjektiva tolkning av en händelse som han var involverad i.

Att polisen bör vara försiktig håller jag med om, däremot tror jag inte att polisen medvetet kör på någon eller kör in i en folkmassa i hög fart. Att lätt påverkade supportrar som ogillar polisen inte flyttar sig fullt som de borde kan jag dock se, det bör trots det polisen givetvis undvika påkörningar och till stor del ha det på sitt ansvar, men det finns gränser när människor i ren trots är i vägen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: