Annons:
Etiketträttsväsendet
Läst 2338 ggr
[Moa-]
7/9/12, 3:29 PM

Likhet inför lagen?

En polisman som gör en skarpvänstersväng utan att kontrollera att filen är fri från mötande trafik frias från vårdslöshet i trafik, skulle en vanlig "Svensson" frias i samma situation?

(Även märkligt att man anses som vållande på straffbar nivå, när personen i fråga ej anses varit vårdslös… (båda brotten har krav på oaktsamhet))

Artikel i Aftonbladet Artikel i Corren

Annons:
[sakring]
7/9/12, 6:22 PM
#1

Bägge länkarna går till Corren

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15095549.ab

Finns det några prejudikat?

[Moa-]
7/9/12, 6:43 PM
#2

Okej, ber om ursäkt! Tack för korrekt länk!

Finns många prejudikat, vet dock ej exakt vad du önskar ett prejudikat på? Exakt händelseförlopp blir säkerligen svårt att få fram…

[sakring]
7/9/12, 6:50 PM
#3

# 2 Nej, men hur stor är chansen/risken för att domen överklagas? Hovrätten kanske har en annan syn på saken.

[Moa-]
7/9/12, 7:12 PM
#4

Jag tror på en relativt stor chans då det är ett uppmärksammat fall där ett oskyldigt liv har gått åt… (Det är få domar från tingsrätten som ej överklagas, dock har nya regler gjort att det krävs prövningstillstånd vilket minskat hovrätternas arbete med omprövning något.)

[sakring]
7/9/12, 7:29 PM
#5

I Karlskrona tingsrätt råder inte likhet inför lagen. Ett dansk par friades trots att de överträtt ett område med sin båt intill örloghamnen med motiveringat de inte sett skyltarna om tillträdeförbud.

En svenk medborgare dömdes för samma sak till dagsböter, trots att denne använde samma förklaring som det danska paret. Svensken har nu JO-anmält tingsrätten i Karlskrona.Skrattande

Jag tror det kan ha betydelse att  det var en tjänsteutövning från polisens sida.

[Moa-]
7/9/12, 7:48 PM
#6

Hittat ett prejudikat på en dom gällande vårdslöshet i trafik och vållande till annans död (dock med något mer luddiga omständigheter). Dock fällande dom. NJA 1987 s. 187

NJA 2011 S. 349 visar på att ansvar för vållande till annans död och vårdslöshet i trafik oftast går hand i hand. Även NJA 1996 s. 590 visar på ett starkt samband (dock vållande till kroppsskada istället för vållande till annans död).

Annons:
[Moa-]
7/9/12, 7:57 PM
#7

sakring; det som är problemet, och skulle det spela in bör det öka på ansvaret, poliser skall ha extra utbildning i bilkörning och säkerhet, att trots detta brista bör anses särskilt grovt.

Framförallt gällande straffrättsligt ansvar anser jag att likhet inför lagen är A och O.

[sakring]
7/9/12, 8:04 PM
#8

Moa- Alla poliser har inte särkild utbildning i körning och tjänsteutövning är prioriterat. En kvinna här blev ihjälkörd i en korsning där kvinnan hade grönt och polisbilen rött, inga andra fordon i närheten. Polisbilen kör och kör ihjäl kvinnan. Inga sirener hördes eller lysen var påslagan som visade att bilen var under utryckning. Den polis som körde blev friad i rätten.

Det bråskande ärendet som fick polisen så skyndsamt att rycka ut var  att en äldre kvinna hade gått bort sig från ett äldreboende.

[Moa-]
7/9/12, 8:22 PM
#9

sakring; jo, vilka har det ej? (Möjligen de som utbildats för länge sedan, de bör dock ha fått vidareutbildning om de fortsatt i yttre tjänst.) Det är en del av utbildningsplanen för polisutbildningen. Prioriterat innebär extra riskanalyser och säkerhetstänkande i min värld. Polisen har rätt att begära fri väg, men skall dock visa företräde för de som har grönt om det ej är tydligt att föraren i andra fordonet noterat utryckningen och erbjuder fri väg för utryckningsfordonet, detta är dock på utryckningsfordonets ansvar.

[sakring]
7/9/12, 8:58 PM
#10

Jo men han blev frikänd!!!!!!!

[Moa-]
7/9/12, 9:02 PM
#11

Ja, dock lär det ha funnits någon omständighet som polisen framförde, som domstolen valde att lägga särskild vikt vid, i regel är det polisen (utryckningsfordonets förare) som i de fallen bär ansvaret…

[sakring]
7/9/12, 9:09 PM
#12

Och hon dog. Gissa om folk var upprörda?

[Moa-]
7/9/12, 9:16 PM
#13

Ja, jag förstår dem, jag anser att det är sjukt att reglerna är och tillämpas olika. Även den 25-åriga MC föraren som enligt vad som framkommit i media följt samtliga trafikregler omkom på grund av polisens missbedömning (vårdslöshet i min ordbok).

Annons:
[Jimmy.L]
7/10/12, 8:23 PM
#14

Läste någonstan att man skulle införa början av 2013 nationell förarutbildning för poliser som ska vara en riktlinje över hela landet. Poliser som kör illa har man ju sätt ett antal gånger, kan behövas en klar riktlinje hur dom ska bete sig.

[sakring]
7/10/12, 8:28 PM
#15

Nej är du polis så döms du efter det om det är tjänsteutövning.

[Moa-]
7/11/12, 12:04 AM
#16

sakring; ja, men självfallet kan poliser ställas till svar för handlingar även om de sker i tjänsten, i detta fall döms han till exempel till ansvar för vållandet till annans död.

Jimmy.L; självfallet bra att det utvecklas och blir mer omfattande och samstämmig utbildning, dock finns det redan idag en körutbildning i polisernas utbildningspaket.

Att intag numera är möjligt från 18-års ålder då riktig körvana som grund saknas är självfallet även det ett problem, jag vet själv hur säkerheten i min körning och snabbhet i riskbedömning ökat med de år och mil som jag spenderat bakom ratten.

[Jimmy.L]
7/11/12, 7:08 AM
#17

Moa- Utbildningen idag är ju inte tillräcklig, det ser vi ju resultaten av olyckor och polis som kör på människor med flit.

[Moa-]
7/11/12, 8:01 AM
#18

Nej, men jag och sakring hade en diskussion om huruvida det fanns en utbildning, misstolkade troligen ditt inlägg som ett svar i den debatten. Ber om ursäkt!

[sakring]
7/11/12, 5:52 PM
#19

# 16 Ja men en "vanlig" människa skulle inte komma undan med att köra mot rött ljus och köra ihjäl någon som hade grönt.

[Moa-]
7/11/12, 6:49 PM
#20

sakring; nej, i regel inte, det är det som tråden handlar om att jag anser att det är fel.

Annons:
[sakring]
7/11/12, 8:53 PM
#21

Moa- Menar du på fullt allvar att vi har samma åsikt????????Flört

[Moa-]
7/11/12, 8:57 PM
#22

sakring; vi får glädjas åt detta tillfälle… Flört

[sakring]
7/11/12, 8:58 PM
#23

Moa- ja och se fram emot nya diskussioner som kommerFlört

[Moa-]
7/11/12, 9:03 PM
#24

Ha ha, ja, absolut, det vore tråkigt om alla alltid höll med varandra, och det vore ej heller önskvärt då utvecklingen skulle avstanna… =)

[sakring]
7/11/12, 9:06 PM
#25

# 24 InstämmerSkrattande

[Moa-]
7/11/12, 9:10 PM
#26

Definitivt rekord för oss, två gånger som vi är överens på samma dag… Skrattande

[Moa-]
7/19/12, 12:09 PM
#27

Artikel i Corren

Poliser frias från tjänstefel baserat på dålig dokumentation? Hmm, borde inte det snarare resultera i dubbla tjänstefel?

(Ingen värdering i om handlandet var korrekt eller ej, svårt att avgöra på så vaga grunder, men minst sagt uppseendeväckande motivering…)

Annons:
Upp till toppen
Annons: