Annons:
Etikettlagar
Läst 6605 ggr
Banankaka320
6/2/12, 1:06 PM

Hänga ut folk

Får jag hänga ut en som är dömd i Norge? (djurplågaren)


Annons:
[Moa-]
6/2/12, 3:16 PM
#1

Lagligt sett bör det hamna under förtal, BrB 5 kap 1§:

"1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar."

Skulle du sprida det till en enskild person som överväger att sälja djur till den aktuella personen skulle troligen kunna hänvisa till andra stycket om att det är försvarligt. Det faktum att personen i fråga är skyldig/dömd i domstol har ingen vikt i frågan om förtal. (Det är till exempel ej okej med hemsidor som publicerar namn och bild på dömda pedofiler för att varna allmänheten.)

Banankaka320
6/2/12, 4:00 PM
#2

Okej, men om jag hänvisar till sidor där dem hänger ut denne drabbar det mig då?


[Moa-]
6/2/12, 5:18 PM
#3

Maria92; om du länkar törs jag ej säga säkert, dock skulle jag tro att du hamnar i samma position, då du vidare sprider kränkningen i en vidare omgivning och sekundererar uttalandet. Jag törs dock ej säga säkert då jag ej funnit några prejudikat på området… Syftet är detsamma, och utpekandet sker så som jag kan läsa brottsrekvisiten är de även vid länkning uppfyllda, men som sagt, törs ej svara säkert.

Banankaka320
6/2/12, 5:28 PM
#4

Okej, ngn annan kanske vet :) Tack ändå


[RMSLiners]
6/2/12, 7:27 PM
#5

Eftersom jag vet vem du syftar på skulle jag säga att man inte hänger ut någon person genom att länka till något som står i en artikel i en tidning som vem som helst kan läsa, det är inte straffbart. Värre är det däremot om du skriver dess namn, adress, telefon nr osv då börjar vi prata brott mot identitet.

Banankaka320
6/2/12, 8:22 PM
#6

#5 Okej, addressen hade jag inte tänkt hänga ut. Däremot bilder så folk känner igen människan om de ska sälja djur och inte begår ett misstag.

Så exempel jag ska skriva ett blogginlägg, får jag då ta en bild som en har gjort ett kollage med massa foton av denne person + länka till artikeln. Så folk får plusa ihop själva och tolka mitt inlägg sjläv?


Annons:
[RMSLiners]
6/2/12, 9:45 PM
#7

#6 Vet inte vilka bilder som ingår i kollaget personen gjort. Detta med bilder är en krånglig fråga som inte har någon direkt beskrivning om vad som räknas som kränkande. Tror detta kan svara på din fråga, under rubriken Några praktiska exempel kan du läsa mer.

ingann
6/4/12, 1:32 PM
#8

Om det är fotokollaget som även går runt på fb så skulle jag inte länka till det eller publicera det. En bekant till mig har fått brev från åklagare om att h*n delat den statusen och riskerar åtal för kränkning samt brott mot upphovrättslagen. Några av fotona är tydligen privata och ägs av "modellen".  De håller tydligen på att spåra alla som delat vidare det fotokollaget.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Freke
6/4/12, 6:59 PM
#9

Ja det är synd om henne, speciellt eftersom hon "flydde" undan rättvisan i Norge, för att kunna etablera här i Sverige..

Damen ifråga hade när norska myndigheterna började rota i hennes gård och gödselstackar 32 skjutna hundar nedgrävda, allt annat än humana avrättningar?

Att jag reagerar är att hon hade den rasen som står mig varmt om hjärtat.. Och samtidigt blir jag förvånad om hur en människa kan ta ut ett sådant vrede mot djur.
Jag personligen hoppas att hon döms hårt även här i Sverige då en sådan människa som kan visa ett sådant hänsynslöst våld mot ett djur, kan bli ännu värre mot en människa.

Men det är min personliga uppfattning.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
6/4/12, 7:14 PM
#10

Freke; dock så ger inte två fel ett rätt… Trots att hon (troligen) begått mycket hemska handlingar tidigare så är inte detta ett försvar för att bryta mot lagen och förtala en människa offentligt.

Alla har rätt till en andra chans efter avtjänat straff, även om det handlar om djurplågeri, mord eller pedofili…

[sakring]
6/4/12, 9:50 PM
#11

# 9 Helt rätt Freke.

# 10 Moa- hon är inte dömd för något djurplågeri. Var det inte du som inte tyckte det var rätt att umgås med homofobober, våldverkare och om det var pedofiler eller hur du nu uttryckte  dig? Ja du får väl anmäla mig som du brukar göra.

[Moa-]
6/4/12, 10:00 PM
#12

sakring; personen i fråga är inte ens dömd? (Jag har ingen aning om personens faktiska handlingar utan har endast noterat förföljelsen av den aktuella personen på andra ifokussidor, dock låter det mer och mer som ren personförföljelse. Jag förespråkar att brottliga handlingar prövas inom ramen av rättsystemet, ej över nätbaserade forum.)

Jag vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg ärligt talat? Nej, jag skulle ej frivilligt umgås med homofober eller pedofiler, våldsverkare är för mig lite för subjektivt för att göra en bedömning av. Däremot anser jag att människor som har gjort fel skall få en chans till återanpassning i samhället, möjlighet att skaffa ett riktigt arbete och bostad, ej att tidigare händelser/domar för alltid skall stänga dessa människor ute från samhället.

[sakring]
6/4/12, 10:35 PM
#13

Näha Moa- men du vill att de ska få en andra chans? Vem ska ge dem det menar du? Andra då?

Jag känner till vederbörande och som Freke säger så är det ingen trevling person. Ingen jag skulle vilja umgås med varje fall.

Annons:
[RMSLiners]
6/4/12, 10:49 PM
#14

Inget säger att en kriminell inte återgår till det brott den åtalats för efter avtjänad tid på häkte respektive anstalt. Istället för att fokusera på vad som händer sen när personer frisläpps ser jag personligen hellre att personen i fråga nu får en häktningsorder och sedan vidare avtjänar tid på anstalten. Troligen kommer detta också ses på ur ett psykologiskt perspektiv.

[Moa-]
6/4/12, 11:00 PM
#15

Nej, men skall vi utgå ifrån att alla som någon gång har gjort fel kommer att göra samma fel igen, då borde vi börja fundera på dödstraff eller evig inlåsning… Nej, jag är ledsen, jag tror inte på den varianten, jag tror på en återanpassning till ett vanligt liv och oskyldig till motsatsen bevisats.

sakring; tillägg till tidigare inlägg, om du läser TS-inlägg så är vederbörande dömd, är detta med andra ord att tolka som felaktigt?

[RMSLiners]
6/4/12, 11:05 PM
#16

#15 Återfall i brottsligheten existerar och jag sa inte att det berörde alla. Personer som suttit häktade är en del av dem "stamkunder" vilket innebär att de efter avtjänat straff och frisläppning kort därpå dyker upp på häktet igen. Detta för att de utanför häktets väggar lever ett dåligt liv och inte mår bra medan de innanför häktets väggar eller anstalten för den delen anser sig ha ett bättre liv. En del som häktas talar om att de har det bättre på häktet än ute i det fria men samtidigt måste man också hjälpa dessa personer hitta rätt för häktade kan de inte sitta hela tiden.

Banankaka320
6/4/12, 11:08 PM
#17

Hon är väl dömd för djurplågeri? Hon får ju inte ens ha djur längre, så hon har en dom


[RMSLiners]
6/4/12, 11:10 PM
#18

#17 I Norge är hon dömd inte i Sverige. Sverige har än att dömma henne för sina brott och en utredning har nu inlätts hörde jag på nyheterna idag.

[Moa-]
6/4/12, 11:19 PM
#19

RMSLiners; självfallet finns det de som ej på ett enkelt sätt kan återanpassas till ett "Svenssonliv" många av de du nämner har även en missbruksproblematik och andra problem i bagaget. Samhällets stöd för dessa individer bör förbättras med halvvägshus och stöd i återanpassningen. Dock, kan vi inte utgå från att det skulle gälla samtliga, utan dessa individer får ses som undantag från normen som har relativt goda möjligheter för återanpassning om möjlighet till detta ges…

[sakring]
6/4/12, 11:19 PM
#20

Moa- ja i Norge inte i Sverige. Återanpassa? Hur återanpassar du någon som aldrig varit anpassad? Vad det gäller kriminalitet så finns det ganska klar statistik på detta och vilka som återfaller i brottsligt beteende.

Att sedan en del brotts betraktas som värre än andra, inte ur straffsynpunkt utan av människor, är en annan sak. Djurplågare umgås jag inte så gärna med men om jag skulle gå efter vad folk gör som är olagligt så skulle jag inte ha många vänner och jag skulle inte få så många vänner heller för den delen.

Inte för att jag är bekant med några fängelsekunder men nog finns det folk i min bekantskapskrets som tänjer på en del regler.Flört

Annons:
Banankaka320
6/4/12, 11:23 PM
#21

Aftonbladet hänger ju ut folk ibland, lägger upp namnet på kriminella. Oftast från utomlands. Men när hon blir dömd i Sverige, får man sprida varning till folk då?

Hon har ju en dom i Norge, eftersom hon har djurförbud, det var ju därför hon flyttade hit.


[RMSLiners]
6/4/12, 11:24 PM
#22

#19 Har heller inte utgått från eller sagt att det gäller alla och är väl medveten om att det inte gäller alla heller.

[RMSLiners]
6/4/12, 11:27 PM
#23

#21 Journalister har vissa tillåtelser. Namn på personen kan du som privatperson vanligen ge till någon undrande via privata meddelanden. Även detta står i länken jag gav dig.

Tillägg: Att hon har dom i Norge är en sak, hon måste nu dömmas under svenska lagar.

[Moa-]
6/4/12, 11:30 PM
#24

sakring; och rättsprocessen i Norge är så mycket mer osäker än den i Sverige? Eller varför skulle inte det räknas in i om personen är dömd för brottet? (Brottet begicks i Norge, brottet bestraffas i Norge, enkel rättsprincip.)

Jag tror inte att någon födds till att vara grovt kriminell, du kan ha vissa genetiska anlag som gör det lättare för dig att trilla dit, men du är aldrig dömd till ett liv i brottslighet på förhand.

Jag har aldrig sagt att du måste umgås med den nämnda personen (eller någon annan för den delen), utan vad jag menar är att låta personen vara i fred, inte sprida illasinnad "information" för sakens skull. Att som "känd kriminell" få ett vanligt lägenhetskontrakt är lång ifrån enkelt, jag anser att alla människor måste ha rätt att skaffa sig en bostad, försörja sig och åter skapa ett liv, utan att 10 år senare behöva svara för gamla synder vars straff avtjänats. (Oavsett om detta är påföljder dömda ur domstol, eller "endast" samhällets kritiska blickar.)

[sakring]
6/5/12, 9:38 AM
#25

Moa- du svarar inte på min fråga. Hur återanpassar du någon som aldrig varit anpassad? Har du hört talas om det sociala arvet?

Det finns statistik på återfall inom olika kriminiella delar och en del är folk som missbrukar droger. Så länge de gör det så är nog kriminalitet det enda de kan försörja sig på.

Sedan har vi dem som tar vad andra sparat ihop dvs manchettförbrytanra och de lär klara sig betydligt bättre.

ingann
6/5/12, 9:44 AM
#26

#25 Var hittar du någon som aldrig varit anpassad??? Menar du med det att vissa föds kriminella?

Som Moa skrev längre upp så finns vissa genetiska anlag som gör det lättre att trilla dit men i slutändan är det varje enskild individs ansvar för att hålla sig inom lagens riktmärken.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[sakring]
6/5/12, 1:11 PM
#27

# 25 Det finns en del individer som föds i en kriminell miljö. De har andra koder än vi som är laglydiga. Det är inte lätt att vara anpassad då.

Nej jag tror inte att folk föds till att   bli kriminella dvs att detta är genetiskt betingat på något sätt. Däremot så har din uppforstan en stor betydelse. Om dina föräldrar är kriminella och drogmissbrukare så är det lätt att att du blir det också.

Men fattiga är inte mer kriminella än vad rika är.

Annons:
[Moa-]
6/5/12, 6:01 PM
#28

sakring; alla födds vi som oskyldiga barn, vissa får sedan en tuffare uppväxt än andra, men ingen är dömd till ett liv i kriminalitet på förhand.

Börge Hellström skrev en epilog till odjuret, ej direkt citerat "många offer för pedofili växer upp och blir själva förövare, själv blev jag endast missbrukare", andemeningen är densamma, jag har dock lånat ut boken så kan ej ge ett direkt citat. Självfallet är det svårt att ta sig igenom svåra händelser och upplevelser, dock har du som person alltid ansvar för dina egna handlingar… Att lägga över skulden på andra är ingen lösning, har det redan gått fel, red upp det istället för att se det som en vinst att det ej gått värre…

Återigen, ett fel kan inte rättas till genom ytterligare ett fel, det är min ståndpunkt.

[sakring]
6/5/12, 8:00 PM
#29

Moa- Om man inte får lära sig vad som är rätt och vad som är fel så är det inte så lätt här i livet. Det gäller ovaett vem det gäller och vad som denne blivit utsatt för.

Men om man tar maffian i Italien exempelvis eller för att precisera i Neapel så har de sina egna lagar och gör det som gagna den egna plånboken. Har jag uttryckt mig tillräckligt klart?

ingann
6/5/12, 8:26 PM
#30

Eftersom vi bor i Sverige så bör vi väl rimligtvis hålla oss till vad om gäller i Sverige?

Genast då faller ditt argument om någon som aldrig fått lära sig rätt och fel. I Sverige har vi som bekant skolplikt och skulle någon så uppenbart inte kunnat skilja rätt från fel så kopplar skolan in socialen. Så i Sverige kan ingen skylla på att de inte vet hur man SKA beté sig. Att en del sen inte lever efter det utan aktivt väljer, alternativt inte klarar av att stå emot trycket från andra, att bli kriminell eller missbrukare så har de ändå en gång varit anpassade till det svenska samhället.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
6/5/12, 9:15 PM
#31

sakring; även om du inte har fullt stöd med rätt eller fel hemma så har även skolan lärt ut en hel del, och det finns ytterst få människor i Sverige som kan säga de inte känner till våra grundläggande lagar, och grundläggande rättsnormer. (Jag tror inte att du kan hitta en enda person som inte är medveten om att mord är olagligt i Sverige till exempel.)

Vad maffian i Italien har med Sveriges lagstiftning om förtal att göra kan jag omöjligt koppla samman. Utöver det faktum så är det fortfarande ett helt irrelevant påstående i sammanhanget då det ej fyller något syfte, att någon medvetet bryter mot en lag är inte samma sak som att ej ha kännedom om lagarna, att respektera lagen är en helt annan fråga. Jag ser inte heller någon liknelse till att Norges rättssäkerhet och/eller att deras lagar om djurplågeri skulle brista på någon viktig punkt gentemot våra svenska normer? Nej, jag förstår helt ärligt inte vad det är som du vill ha fram…

I övrigt håller jag helt och fullt med Ingann i hennes inlägg ovan.

[sakring]
6/5/12, 10:11 PM
#32

# 30 och # 31 Ni vill helt enkelt inte förstå vad jag menar. Jag avslutar härmed.

[Moa-]
6/5/12, 10:39 PM
#33

Sakring; ja, antingen det eller så kan du helt enkelt förklara vad du faktiskt avser med dina inlägg…

Freke
6/6/12, 12:26 PM
#34

Moa- och Ingann, har helt rätt och sakring är lagom vilsen, oavsett vilken uppväxt man har står man alltid inför valen att göra eller inte.

-Endast döda fiskar flyter med strömmen-

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
[sakring]
6/6/12, 3:49 PM
#35

Nej Freke det gör man inte, du har fel. Det är inte så lätt at bryta med sitt förflutna och sin familj. Ingen föds heller kriminell och vad som är kriminellt beror på var man bor (vilket land) och i vilken tid man lever.

Freke
6/6/12, 6:47 PM
#36

sakring.. Fel.. Jag borde veta, eftersom jag gjort det, ingen har sagt att det var lätt..

Men har gått ifrån att vara en antagonist/buse och missbrukare med minst sagt en brokig bakgrund..
Så JO man väljer, eller så dukar man undan för gällande grupp tryck.

Men jag har varit kriminell både här och där…
Men jag vet inte vilka länder du besök, men jag vet vilka jag varit i och i vilka jag varit annat än turist…
Och man väljer likväl…

Innan du varit i den världen själv, så bespara oss dina tyckanden och troenden.
Man väljer själv, sen att vissa inte klarar att göra valet är något helt annat…  Och man väljer själv om man vill ha kontakt med sin familj eller inte, efter det att man vuxit upp…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
6/6/12, 10:44 PM
#37

# 36 Har jag inte rätt att tycka och tro vad jag vill? Detta är  Sverige med yttrandefrihet.

Om du inte vet något om mig så kan du väl ändå bespara oss och mig dina tyckande om mig. Jag har inte sagt något negativt om dig som person.  Och var jag varit i världen har du inte en aning om. Inte om mina kunskaper eller utbildnig heller.

Men som du säger det är inte så lätt att välja och en del klarar inte av det utan följe minsta motståndets lag. Och framför allt, de vet inget annat och de kan inget annat heller än det de håller på med.

[Moa-]
6/6/12, 10:54 PM
#38

sakring; med din logik att de som är uppvuxna i en kriminell miljö och med bristande moral kring sig inte aktivt kan göra ett eget val och välja ett annat liv, ja, den är märklig redan där, men vänder du på det så blir det ännu märkligare och du snabbt motbevisad. Med din teori skulle en person som vuxit upp i ett stabilt hem, med god uppfostran i moral och etik aldrig kunna göra aktiva val och hamna fel/bli kriminell. Att detta inte stämmer lär ju inte ens du kunna förneka…

Freke
6/6/12, 11:14 PM
#39

#37 Klart att du har, men du kommer släpande med en massa fördomar och i din världs sanningar…

Vi som levt på andra sidan och verkligen vet vad vi pratar om istället för en massa dravel om att det är så som du påstår…

Och ja jag vet vad jag pratar om både i Sverige och i andra delar av världen där det råder ett betydligt hårdare klimat både familjärt och kriminellt..
Jag kritiserar inte dig som person men dock dina tyckanden, då dom är felaktiga.

ta det här exemplet:

-Är det fel att Mörda någon??

Blir svaret JA vilket troligen bör bli oavsett vilken uppväxt man haft, vilka familjeförhållanden eller var än i världen man är uppväxt..
eller??

-Är det okej att stjäla?

Du tror inte att en kriminell vet att det är fel? Eller att den samma blir lika sur om någon stjäl av denne?

Och du tror inte att de som är kriminella inte förstår något annat?
För det du skriver är att eftersom de inte vet annat, så finns det ingen annan väg än att följa den kriminella…

Tolkning av ditt ord… -ja faktiskt men det är det du har skrivit.. Så finns inte valet??
Valet finns alltid, sen kan det vara svårt att bryta bandet men möjligheten finns alltid, frågan är om viljan finns…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

ingann
6/7/12, 8:06 AM
#40

Sakring:  Om de inte vet vad som är rätt och fel, varför begår inte de kriminella sina brott helt öppet då? Om de mördar någon så borde de väl inte lämna platsen och hålla sig undan polisen? Inte heller borde de neka till gärningen?

Gör de inbrott, varför vänta tills ingen är hemma och smyga in? Borde de då inte bara kliva in oavsett tid på dygnet eller om folk är hemma och ta det de vill ha?

Anledningen till att de försöker göra det i "lönndom" och sedan nekar är för att de VET att det är fel.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Upp till toppen
Annons: