Annons:
Etikettlagar
Läst 8434 ggr
Oriel
4/27/12, 2:24 PM

Polisanmälan offentlig handling

Vi hade inbrott i vårt hus i juni 2009 och jag skulle vilja se den polsanmälan som vi gjorde samt förundersökningen. Det väcktes aldrig något åtal.

Är dessa handlingar offenliga? Kan jag begära ut den utan att berätta vad jag heter?

-' Rebecca Johansson

 

Annons:
Freke
4/27/12, 8:28 PM
#1

Nej..

Utredning och anmälan är inte offentliga. Du kan endast få ta del av dessa om du är målsägande eller om det gått till åtal, då kan kärande via ombudet få ta del i utredningen.

Annars är det endast domen efter rättegång som blir offentlig och därigenom även viss del av utredningen, lite beroende på brottets art.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Oriel
4/28/12, 11:34 AM
#2

Om åtalet läggs ner då?

-' Rebecca Johansson

 

Freke
4/28/12, 12:07 PM
#3

Då kommer du inte att få ta del av något, eftersom det inte finns något att ta del av. (juridiskt sett).

Så då blir det bara en arkivering av ärendet och en siffra i statistiken.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Björnidet
4/28/12, 10:11 PM
#4

Kan hon inte kräva att utredningen tas upp igen om hon har något som kan läggas till den?

Freke
4/29/12, 2:58 PM
#5

Klart att an kan lägga in om en ny prövning, men anser åklagaren att fallet inte vinner något eller att det inte kan inom rimlig kostnad hittas en förövare så är det högst osannolikt att det tas vidare till en omprövning.

Och då det gäller inbrott så bör den som äger huset/lgh ha en försäkring som täcker det som försvann, skadades vid inbrottet.

Då dom inte ens driver vissa personlighetsbrott så är det nästintill omöjligt att få en omprövning…

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Björnidet
4/29/12, 7:46 PM
#6

Skaffa en jävla folkilsken hund kanske kan hålla inbrottstjuvar på utsidan av huset, det är nog det enda rätta verkar det som. Risken finns väl då att om hunden biter en tjuv att man får böta istället, ja det är bara elände.

Annons:
[sakring]
4/29/12, 8:26 PM
#7

En kopia av anmälan ska du få egenskap av brottsoffer.

Freke
4/29/12, 8:48 PM
#8

#7 Inte om det är nedlagt..
Kopia på anmälan har du redan fått eller ska ha fått.

Och när det läggs ner får man bara ett meddelande om att utredningen är nedlagt och av vilken anledning det är ledlagt.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[sakring]
4/29/12, 10:33 PM
#9

# 8 Jag mendae att brottsoffret hade fått en kopia av anmälan. Det måste man ha för att få ut något på försäkringen. När jag blev rånad i Spanien fick jag först anmäla det till Guardia civil och sedan tilll polisen här hemma för att sedan gå till försäkringsbolaget.

Upp till toppen
Annons: