Annons:
Etikettövrigt
Läst 1207 ggr
Mia
4/10/12, 8:23 PM

Hjälp med förfrågningar!

Hej!

Jag har en fråga, jag ringde en bank för att kolla upp möjligheter till ett studentlån. Då nämnde personen att jag har väldigt många förfrågningar om lån och jag blev helt chockad, har inte ansökt eller förfrågat om något sorts lån tidigare. Hur ska jag göra? Kan jag på något sätt kolla upp vem det är som försöker förfråga om lån i mitt namn?! Hon nämnde att detta kan ställa till problem för mig i framtiden och jag blir riktigt nervös då det inte är jag som ställer dessa förfrågningar!

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Annons:
[sakring]
4/10/12, 9:52 PM
#1

Du har alltid rätt att få en kopia från den som lämnar ut upplysningar om dig och där står också vem som begärt dessa. Det behöver inte vara ett "lån" utan var ett kreditkort med några tusen som kredit eller möjligheten att handla på faktura.

Björnidet
4/11/12, 10:37 PM
#2

#1.

Så är det och jag undrar om det inte går att begära ut av banken vem som frågat om krediten. Normalt får den som frågar ett brev med att de frågat om ens betalningsförmåga och är det en privatperson skall den som frågat stå angivet i brevet. Företag däremot de får också ett brev av kreditupplysningsföretaget men där står inget om vem som frågat.

[Moa-]
4/13/12, 2:25 PM
#3

Jag har sett att du skrivit på väldigt många sajter om detta, har du fått ordning på det hela än? Vart kom förfrågningarna ifrån?

Martin
4/21/12, 10:07 PM
#4

Som någon sade, det är inte bara "lån" i banker utan även saker man köpt på avbetalning går ju som en kredit och det kan också påverka om man har många sådana.

Hoppas det löser sig!

mvh Martin

[sakring]
4/21/12, 11:14 PM
#5

# 3 Ja det har hen. Det vara att hen tydligen handlade på kredit.

[Moa-]
4/22/12, 10:02 AM
#6

sakring; ja, såg det lite senare på en annan sida, men tack för svaret! =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: