Annons:
Etikettövrigt
Läst 2625 ggr
Wisby9211
2012-01-16 19:52

hur gör man?

Jag fick hem 3 ödlor för ca 2 veckor sedan, vi kom överrens med ägaren att vi skulle ha dom på prov för att se om det funkade vilket det inte gör nu och det har vi berättat för ägaren men nu vill dom inte ta tillbaka ödlorna och tvingar oss att betala för dom fast vi inte vill ha dom. . .

Vi skrev aldrig några papper på att vi skulle ha dom på prov vilket jag ångrar nu men hur får jag göra nu?

*Får jag åka hem till dom med ödlorna och bara knacka på och lämna dom?

*Får jag sälja dom vidare då vi inte kan ha dom kvar?

Eller hur går jag vidare?

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
[Moa-]
2012-01-16 23:28
#1

Avtal är giltiga, oavsett om de är skriftliga eller muntliga. Frågan är helt enkelt om du kan bevisa att det om prövotid har avtalats? Det är nämligen den som påstår något som har bevisbördan att visa att det som hävdas är korrekt.

Skrev ni några papper på köpet i övrigt?

Sälja ödlorna vidare efter ett fullbordat köp får du göra, såvida inget annat är avtalat.

Wisby9211
2012-01-17 09:26
#2

Då vi inte skulle köpa dom den dagen så skrev vi inga papper, Jag har ju inga bevis att jag sa att vi skulle ha dom på prov först då vi inte viste hur dom gick ihop.

Ska prata med ägaren idag igen så får vi se vad dom säger.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Freke
2012-01-17 09:51
#3

Om inget är skrivet?

Hur ska då denne kunna kräva dig på pengar??
Så enkelt egentligen.. Skit i att betala och låt personen anmäla dig för avtalsbrott till polisen.. haha

Om du inte betalar och denne anmäler dig, så kommer polisen att säga samma sak, ägaren får då ta tillbaka dom utan betalning.
problemet löst.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Moa-]
2012-01-17 10:47
#4

Nja, lite tveksam till att Freke har helt rätt i det uttalandet. Ett avtal är som sagt var fullt giltigt även utan skrivna kontrakt, om ord står mot ord kan även andra faktorer vara avgörande, finns det vittnen till avtalet? Någon annan som hört vad som avtalats? Någon tydlig mailkorrespondens som föregick köpet?

Ett kontraktsbrott är inte ett brott ur straffrättsligt perspektiv, och kan därmed inte leda till straff, men däremot civilrättsliga sanktioner som exempelvis skadestånd, prisavdrag eller avtalets hävning.

Därmed är inte brutna avtal en sak för polisen (om inte andra brott samtidigt begåtts) utan dess utreds genom en civilrättsligprocess. Något som kan bli väldigt dyrt då den förlorande parten bär rättegångskostnaderna.

Jag vet inte vad priset för de aktuella ödlorna är, men om säljaren anser att han är rätt i sin fordran så kan han även vända sig tilll kronofogden för hjälp med eventuell indrivning. Dock måste en sådan fordran vara förfallen till betalning och vara fastställd antingen genom ett betalningsföreläggande eller ett dombeslut.
Kronofogden

Wisby9211
2012-01-17 11:20
#5

dom ända vittnerna är deras barn som tror på deras föräldrar självklart och min kille och syskon som tror på mig då dom är ju partiska eller vad det heter. Finns ingen mailkontakt.

FÅr se vad dom säger i dag.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Wisby9211
2012-01-17 22:27
#6

vi har kommit överrens nu att jag ska försöka sälja dom och dom ska ta pengarna.

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Annons:
[Moa-]
2012-01-17 22:59
#7

Wisby9211; om du inte får dem sålda för det begärda priset, vad händer då?

Freke
2012-01-17 23:09
#8

Har ni skrivit något nu?

Kan ju va ide att göra om inte annat.
Sen skriv in att du ska vara fir ifrån ansvar och att om försäljning lyckats ska du ha provision..

sen egentligen borde du ta betalt för tiden de varit hos dig..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Wisby9211
2012-01-18 21:32
#9

Han vägrade skriva några papper då han sa att jag kunde lite på dom. . hmm.

Vill bara bli av med dom så att jag slipper detta så skiter i betalningar och sånt!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

[Moa-]
2012-01-18 23:11
#10

Acceptera i framtiden inga affärer som det ej skrivs papper på, gärna utförliga sådana, då slipper du alla problem med bevis om vad som är avtalat. =)

Upp till toppen
Annons: